Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveranser SIG i juli / GP i august og utover

Startet av thorlar, fredag 19. april 2013, klokken 14:58

« forrige - neste »

sjokomelk

Jeg fikk brev i posten forrige dagen om at det har kommet en oppdatering til styresystemet for lysene på bilen og at Opel vil ha meg til å komme innom med bilen min ganske kjapt. Er det flere andre som har fått denne?
Og er det noen andre kjente aksjoner som har vært på bilene?
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

ksnygard

Takk til Tai og Gekko for svar på mine spørsmål. Når det gjelder servicekostnader, så har jeg fått svar fra Opel at prisene er som på min Meriva, noe som er mye lavere enn antydningene lenger opp i diskusjonen.

Vi har i dag gjort avtale på kjøp av demokjørt Ampera 2013-modell, og gleder oss nå til ta over ut i uka. Jeg har helt siden før Amperaen kom på det norske markedet vært fascinert av bilen. Et par dager med prøving overbeviste meg om at denne var ideell for oss. Vi vil for det meste kjøre på ren eldrift, bortsett fra noen turer på 24-32 mil. Da tror jeg drivstoffregningen vil synke. I tillegg så sparer vi miljøet for utslipp og vi kjører rundt i en sprek bil med flust av bra utstyr!

Når man kjøper Ampera får man i alle fall noe ikke mange andre har. Det er mange grunner til at Amperaen ikke har blitt noen salgssuksess i Norge. Først og fremst har prisen vært for høy, men det har Opel gjort noe med. At Ampera-eiere ikke får økonomiske fordeler i bom og på ferge er synd, men på en måte forståelig, siden den kan brukes som fossilbil. Vi vurderte faktisk å droppe bilen fordi det ser ut som om det ikke er mulig å få sykkelstativ på den, og slike ting man ikke kan gjøre med den (ikke noe på taket, ikke mulig med henger) tror jeg gjør at folk ikke ser den som et reelt alternativ som familiens eneste bil. Hvis jeg ikke finner en løsning med sykkelstativ, får jeg legge ned setene og plassere sykkelen inni bilen. Vi er aldri mer enn to når vi drar med oss sykler uansett. Men praktisk er det ikke.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

ksnygard

Vi har nå hatt vår demobrukte Opel Ampera i ca. to uker. Og vi er strålende fornøyde så langt. Vi kjører rundt i en moderne og behagelig bil med masse utstyr, og vi kjører de fleste kilometrene uten å forurense lufta :-).

Jeg har imidlertid noen spørsmål knyttet til hvor mye bensinmotoren er koblet inn. De første dagene kjørte vi de aller fleste turene på ren eldrift. Den siste uka har det vært litt kaldere, noe som også har medført at motoren kobler inn i ny og ne, spesielt tidlig på turen. Vi har kjørt drøyt 30 mil den siste uka, og jeg mener at vi har kjørt ca. 6 mil på bensinmotordrift (det meste av dette før batteriet har vært tomt).

Er dette noe jeg må påregne når temperaturene er fra 0 og kaldere? Eller er det noe som kan gjøres for at jeg skal begrense bensinbruken ytterligere. Håper noen har erfaringer som de kan dele med meg på dette.

Ellers er erfaringene mine så langt at ca. 5 mil er tilstrekkelig for en vanlig dag for oss, noe som betyr at vi får en høy elbil-andel i den daglige bruken. Så kommer det også noen lengre turer etter hvert, det blir spennende å se hvordan det påvirker det totalforbruket.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

#93
Bilen har to grenseverdier for å starte opp fossilmotoren for oppvarming; - "Ved lav utetemperatur" og "Ved svært lav utetemperatur". Disse verdiene tilsvarer ca null og minus 11. Jeg byttet til "svært lav" fra første stund og har aldri hatt noen annen innstilling. Mitt motto er å ikke bruke mer bensin enn høyst nødvendig.

Har nå kjørt over 29.300 km på 182,6 liter! Livstidsforbruk: 0,06 l/mil!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

ksnygard

Takk for tilbakemelding! Da er det bare å få gjort om denne innstillingen. Jeg ønsker også å kjøre mest mulig på strøm :-)
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

sjokomelk

Sitat fra: thorlar på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:01
Har nå kjørt over 29.300 km på 182,6 liter! Livstidsforbruk: 0,06 l/mil!
Jeg passerte nettopp 6 mnd, 11.000 km og 46 liter bensin. Forbruk på 0,04 l/mil. Det er jeg ganske fornøyd med  ;D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

ksnygard

Når jeg ser slike forbrukstall, så angrer jeg ikke på at jeg kjøpte Ampera. Jeg får nok noe høyere forbruk enn 0,04 og 0,06, for det blir nok en del lengre turer der bensin blir påkrevd. Når jeg kjøpte bilen så stod livstidsforbruket på 0,42l pr. mil, og det har begynt å krype nedover allerede. Jeg håper å komme betydelig under dette etter hvert i alle fall.

I Norge har vi lagt godt til rette for elbilsjåfører, og det er kjempebra. Vi må ha incentiver for å få folk til å velge miljøvennlig. Incentivene har nok ført til at en del kjører elbil i stedet for kollektivt, men skal det skje en utvikling av mer og mer miljøvennlig transport, så må det legges til rette for at folk kjøper disse bilene. Men det er huller i det norske systemet også, når sjåfører som bruker under 0,1 liter i snitt pr. mil. ikke blir belønnet mer enn de blir i dag.

Etter min mening ville den mest fornuftige måten å legge til rette for mer miljøvennlig kjøring være å avgiftsbelegge drivstoff (bensin og diesel) i større grad enn i dag (og samtidig senke engangsavgiftene). Det oppforderer folk til å kjøre minst mulig på bensin/diesel. På den måten får vi lavere totalutslipp. Da vil man også på en enkel måte belønne de som faktisk bidrar til å redusere utslippene. Lavt utslipp = lave avgifter. Dagens system kan slå veldig urettferdig ut, og jeg er redd for at det blir lenge til evt. endringer i tankegangen.

For de blåblå ville dette også være et ypperlig tiltak for å bygge ned det offentlige byråkratiet. For hvis man samler flere av de avgiftene bilistene betaler (f.eks. vegavgift,  miljøavgift +++) til et beløp pr. forbrukt liter, så gir det mindre byråkrati.

Den siste uka har jeg kjørt alle mine kilometer uten bruk av bensin. Jeg har bidratt like mye til god luftkvalitet i Trondheim som de som kjører rene elbiler - men det får jeg lite eller ingenting igjen for, bortsett fra at jeg har spart en del kroner på drivstoffutgiftene. Og så har vel staten gitt litt lavere engangsavgift når bilen var ny.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

thorlar

Gratulerer med meget bra forbrukstall! Kan ikke forstå annet enn at Ampera´n er den eneste såkalte hybriden som kan oppleves som tilnærmet el-bil til daglig bruk. Leser med interesse (og bestyrtelse!) om forbruk opp mot halvliteren på både Outlandere, Priuser og ymse andre utgaver av hybrid-teknologi. Det ser ut til at de alle satser på svake el-motorer med kraftig fossilmotor som hjelper til når ekstra kraft trengs, nærmest det motsatte av Ampera. Heldigvis kan vi gi bånn gass, eh, - flat pedal, uten at det høres et eneste host fra fossilmotoren! Og med 370 Nm blir det bra skyv!
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

#98
Sitat fra: ksnygard på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:28
Men det er huller i det norske systemet også, når sjåfører som bruker under 0,1 liter i snitt pr. mil. ikke blir belønnet mer enn de blir i dag.
I praksis er det vanskelig å belønne disse.
Helt enkelt fordi snittforbruket er forskjellig fra person til person og fra det ene året til det andre.
For straks du har tomkjørt batteriet og kjører videre på bensin, er forbruket mellom 6 og 7 liter per 100 km.
(EPA forbruk = 37 mpg = 6.4 liter/100 km).

Staten ville ved å gi elbilfordeler her risikere å komme i samme situasjon som Sverige da
de subsidierte E85 biler.
Mange sa JAtakk, kjøpte en slik prisredusert bil og kjørte den på ren bensin.

Volt/Ampera eierne måtte eventuelt slå seg sammen og tilby å innstallere plomberte
km-tellere som summerte opp all kjøring fordelt på el og bensin.
Og så få prosentvis elbilfordeler relatert til prosenten med el kjørte km.
Altså samme system som for dieselbiler den gangen dieselen var avgiftsfri på pumpene.
Og du måtte ha egen plombert teller i ett hjulnav.

Her har du forøvrig en artikkel som skryter Volt/Ampera 2014 opp i skyene:
http://cars.pasadenanow.com/chevrolet-volt-a-better-bargain-for-2014/


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

ksnygard

Jeg ser ikke for meg at det er realistisk å få samme fordeler som rene elbiler for oss som har hybridbil. Men et avgiftssystem som belønner de som bruker lite bensin/diesel er lett å gjennomføre. I tillegg mener jeg at det må være mulig å lade der det er ladepunkter, også for oss som har hybrid.

Når det gjelder fordeler som kollektivfelt og gratis bompasseringer, så vil vel de forsvinne etter hvert.....
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

fstromsv

#100
Sitat fra: thorlar på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:40
Leser med interesse (og bestyrtelse!) om forbruk opp mot halvliteren på både Outlandere, Priuser og ymse andre utgaver av hybrid-teknologi.

Som Outlander eier må jeg bare protestere :)  Ampera og Outlander er ikke så ulike når det gjelder de tekniske prinsippene.  El-motorer på hjulene (Ampera på 2 og Outlander på 4) og en bensinmotor som lader når det etter hvert trengs.  Begge oppnår 0 forbruk av drivstoff på korte turer om man sørger for å lade i tide.  Amperaen får også et forbruk på drøye 0.5 l/mil om man starter på tomt batteri (jfr Lunde sin rapport på elbil.no).  Outlanderens forbruk i samme situasjon blir naturlig nok noe større pga høyere vekt (erfaringsvis rundt 0.7 l/mil).  Ingen grunn til bestyrtelse, mener nå jeg.  Toyota plug-in hybriden vil det muligens være tilsvarende for (kjenner ikke denne bilens teknologiske prinsipper godt nok).  Forskjellene i bilenes rekkevidde på ren el-drift kan man imidlertid diskutere.  God tur!

sjokomelk

Sitat fra: ksnygard på tirsdag 25. mars 2014, klokken 11:28
Og så har vel staten gitt litt lavere engangsavgift når bilen var ny.

Bilen har faktisk negativ engangsavgift, så den får bare minstesatsen på ca. 3000 kroner. (Hadde likt bedre og fått utbetalt disse pengene når man registerer bilen :P)
Og så er det jo selvfølgelig moms på den.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

timingbeltkiller

Sitat fra: fstromsv på onsdag 26. mars 2014, klokken 13:23
Amperaen får også et forbruk på drøye 0.5 l/mil om man starter på tomt batteri (jfr Lunde sin rapport på elbil.no).
5 liter per 100 km er sikkert mulig med maksimal vekt på å kjøre økonomisk.
Men snittforbruket for hvermansen over tid er noe helt annet.
EPA-forbruket er adskillig mer å gå ut fra. Det er 6,4.

Jeg kjørte en Avensis diesel  170K km og logget hver eneste tankfylling på spritmonitor.de.
Snittforbruk for alle 170K 4,4 liter/100 km. Årsaken var 100% meget pen langkjøring.

Men dette forbruket har ingen ting å gjøre med forbruk på blandet kjøring lik den de fleste har.
Da må du regne med et sted mellom 6 og 7 liter.
Snittet for 827 Avensis diesel på spritmonitor.de er 6,8 avlest i dag 2014 03 27 08:35

Ampere/Volt er det ikke mulig å sjekke på samme måten på spritmonotor.
For ingen opplyser hvor mange km de kjører med eldrift og med bensindrift seperat.
Tester fra bilblader i USA bekrefter imidlertid forbruk i nærheten av EPA-tallet 37 mpg.
I Norge har antakelig de fleste som kjører bensinbiler i størrelse Volt/Ampera forbruk på 6-8 liter?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

Til fstromsv: Jeg tenkte på daglig bruk! Jeg omtalte ikke forbruket slik det er ved kjøring med tomt batteri; - man kjøper jo ikke Ampera for å kaste bort penger på dyrt fossilt brensel dersom man kan unngå det! Det jeg sikter til er at din Outlander oppnår null i forbruk kun dersom du kjører meget forsiktig, ikke kjører for fort og bare på strekninger inntil 50 km (i beste fall). Med min Ampera har jeg mye bedre rekkevidde på ren eldrift, og selv ved topphastighet på 169 km/t benyttes ikke annet enn strøm! Det er den store forskjellen! Bare strøm, likevel full kjøreopplevelse!

Dermed kan jeg oppnå livstidsforbruk på 0,06 l/mil, og sjokomelk komme ned i 0,04 l/mil.
Jeg har hatt min bil i halvannet år, har kjørt 29.500 km og kun benyttet 182 liter. Det tilsvarer 4 fulle bensintanker på din Outlander. Hvilket livstidsforbruk oppnår du?

Mitt ønske og håp er at flere hybrid-biler konstrueres mer i retning av Ampera og forsåvidt BMW i3 (i hybrid-versjon) der fokuset legges på el-drift, gjerne med enda lenger rekkevidde i framtiden. Fossilmotoren, som vi alle ønsker å bli kvitt, bør kun ha reservefunksjon slik at turen kan fortsette uforandret når batteriet er tømt.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

fstromsv

Thorlar.  Joda Amperaen har noe lenger rekkevidde enn Outlander.  Er ikke så langt unna oppgitte 50km på kun batteri (og da har jeg også brukt klima forsiktig).  Lunde fikk 74 km på ren el på testen av Ampera.  Skulle gjerne sett at han fikk testet Outlander også.  Du oppnår fint 0 forbruk i daglig bruk også med Outlander (det hele avhenger naturligvis av hvor lang distanse du må tilbakelegge mellom ladinger).  Hvis jeg ikke husker feil så kan jeg kjøre i opptil 120 km/t på kun el, over dette slår også bensinmotor inn.  Det vil den også gjøre ved godt pådrag oppover brattere bakker.  Outlanderen er ikke så vanskelig å kjøre uten bruk av fossilt brennstoff som du later til å tro.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA