Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveranser SIG i juli / GP i august og utover

Startet av thorlar, fredag 19. april 2013, klokken 14:58

« forrige - neste »

thorlar

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

crusader78

Noen som vet om det er noen planer for hengerfeste på denne bilen?
Når jeg skal erstatte vår nr 1 bil så var jeg egentlig bestemt på Ampera, til jeg fant ut at dette ikke er mulig...

jkirkebo

Sitat fra: crusader78 på lørdag 11. januar 2014, klokken 16:07
Noen som vet om det er noen planer for hengerfeste på denne bilen?
Når jeg skal erstatte vår nr 1 bil så var jeg egentlig bestemt på Ampera, til jeg fant ut at dette ikke er mulig...

Hva med Volvo V60 Plug-in hybrid? Den kan dra tung henger etter hva jeg skjønner.

Neste mulighet er vel Tesla Model X.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

crusader78

V60 begynner vel på 606kNOK så det er en del utenfor mitt budsjett. Vet at den nye Outlander hybriden også har mulighet for tilhengerfeste, Denne er også i overkant dyr nå, men kanskje om et par år..

Liker designet på Ampera veldig bra så det hadde vært en perfekt bil for meg om den hadde hengerfeste i tillegg.

Gekko

HEI !

Når har i hatt den nye Ampera'n i noen dager og må si jeg er MEGET fornøyd.. Som fortalt tidligere har jeg 4.9 mil til jobb. Når i starter fulladet viser bilen 48-50 Km og har 5-8 Km igjen når i er framme. :-) Denne bilen er meget støysvak og herlig å kjøre... !

Har forstått det slik at den kan parkeres på El-bil plasser, men kan jeg stå gratis ?
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=10059872

Geir
Think City (79' Km), Opel Ampera (68' Km), Leaf (72' Km)

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gommo

Ja, etter å ha fulgt thorlar med sin Ampera i 1 år, har jeg nå kjøpt meg en Ampera.  Har hatt den nå i 3 uker og den er bare helt nydelig å kjøre.  Takk for god info.

Gekko

Cowboystrekk

Jeg synes Ampera var en genial bil, men hadde noen store ankepunkt som gjorde at verken jeg eller foreldrene mine endte med å kjøpe den etter prøvekjøring pluss mye lesing av info om bilen.

+ Hærlig drivlinje, god og sportslig å kjøre
+ Stilig utseende
+ Brukbar pris ift store årlige besparelser, sportslige ytelser og stilig utseende

- Bakkeklaring, den sopa neddi alle fartsdumpene der vi bor selv ved ekstremt lav fart
- 4 seter
- Bagasjerom

Jeg håper at Opel en dag i nærmeste framtid kommer med en ny Amperautgave med golvbatteri, høyere bakkeklaring, 5 seter og et anstendig bagasjerom, da blir den en innertier for mange :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

thorlar

Ampera´en er utvilsomt et flott kjøretøy som gjør inntrykk på alle som våger å teste. Min egen prøvetur gjorde meg heldigvis i stand til å hive ut alle motargumenter (og de som måtte være igjen, overså jeg glatt). Men jeg innser jo at bilen ikke er for alle.

At den bare har 4 seter er vanskelig å bortforklare, og bagasjeplassen er ikke all verden. Men lav frontspoiler er da ikke noe problem? For det første kan den lett fjernes. Riktignok bidrar den til lavere luftmotstand, men ta den vekk dersom den er plagsom. For det andre er den jo av tjukk gummi som tåler en støyt. Ingen permanente skader, bare litt skrapelyd.

Vurderte selv å fjerne spoileren, men syntes etterhvert at skrapelyden var en grei påminnelse om bilens sportslige uttrykk. Dessuten ga den meg anledning til å slenge ut min standardkommentar: "Jeg har samme problem med Lamborghini´en min!" 8)
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Cowboystrekk

Jeg hadde sikkert gjort det, men min litt spesielle mor hadde ikke gjort det, noe som gjorde bilen uaktuell desverre. (Hun nekter bl.a å bruke uorginal jekk på bilen vår hjemme da det ikke står at det er lov). Hun stolte heller ikke på parkfunksjonen og nektet å forholde seg til ryggekameraet...

Pga bagasjerom og 4 seter utgikk den for vår del pga barnevogn og snart 3 barn, men ellers en genial bil for de som ikke trenger tenke på dette :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ksnygard

Det har vært interessant å se hva som skrives om Opel Ampera på denne siden. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen på forumet kan svare på:

- finnes det noen muligheter for å montere sykkelstativ på Amperaen?
- er det noen som vet hva hjemmeladeren (16Amp) koster?
- stemmer det at serviceintervallet er hvert år?
- hvor mye koster servicene?
- jeg ser på tester at noen mener at klimaanlegget ikke er bra nok, stemmer dette med andres erfarninger?
- hvordan er mulighetene for gratis parkering på parkeringsplasser med ladeplasser?

På forhånd takk for hjelpen til de som måtte bidra med svar på spørsmålene mine.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

ksnygard

I denne tråden har man vært innom diskusjon rundt hvilket avgiftsnivå som ville vært det mest rettferdige når det gjelder Opel Ampera. Den enkleste måten å avgiftsbelegge på ville rett og slett være å flytte alle bilrelaterte avgifter over til en fast avgift pr. liter drivstoff man fyller.

Dette ville være et rettferdig system samtidig som man slipper et STORT byråkratisk system for å innkreve ulike typer avgifter.
40000 km i Think fra 2003 - 2006.......
Ampera fra februar 2014 etter 8 år på diesel og bensin...

Tai

Sitat fra: ksnygard på fredag 21. februar 2014, klokken 23:32
Det har vært interessant å se hva som skrives om Opel Ampera på denne siden. Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen på forumet kan svare på:

Hei

Selv har jeg ikke Ampera men jeg var millimetre fra å kjøpe en i fjor. Bare udugelige selgere hos Mobile i bergen stoppet det. Men jeg har lest meg litt opp på bilen og en kamerat av meg venter sin i disse dager. Jeg skal svare på det jeg kan.

1. Opel Ampera kan ikke få hengerfeset montert, så konvesjonellt sykkelstativ er uaktuelt. Thule har etpar bakdørmonterte sjekk linken her og se om noe passer.
http://www.thule.com/nb-no/no/products/carriers-and-racks/bike-carriers#cat-efb484f0-20bd-419d-8be2-1d57f78d4184
Ellers er det sikkert andre produsenter som har tilsvarende produkter.

2. Lading av Ampera foregår med en vanlig stikkontakt med 16 A. Den topplades på ca 4 timer.

3. Serviceintervall er på 30 000km eller hvert år. Avhengig av hvor mye man kjører kan man strekke det noe men det er greit å holde bilen sin skikkelig.

4. Pris på service må andre svare på men jeg tipper det ligger på mellom 3-6000 for standard service, 8-12000 for hovedservice. Men nå gjetter jeg.

5. Jeg har også lest at klimaanlegget er dårlig men uten førstehåndserfaring kan jeg ikke si noe sikkert. Hvor bra en synes et klimaanlegg er vil jo være subjektivt og er man vant til en gammel boble er jeg sikker på at Ampera vil innfri til de grader ;)

6. Inne på oslo kommune sine sider står det følgende:

Normalt kan hybridbiler kun parkere på plasser skiltet for Ladbar motorvogn, men frem til alle plasser blir omskiltet kan de også parkere på plasser for El-motorvogn.

Ladbare hybridbiler må alltid lades, slik at våre trafikkbetjenter ser at kjøretøy er ladbart. På kommunale avgiftsplasser må ladbare hybridbiler betale parkeringsavgift. Dersom det er skiltet Ladbar hybrid mot avgift må du betale på nærmeste automat.

Dersom det ikke står noe kan du parkere og lade uten å betale.

Vet ikke hvor du bor men jeg har hørt at Bergen har samme tilbudet. En kjapp telefon til kommunen gir deg svaret hvis du vil kjøpe deg bil.

Håper dette hjalp, velkommen som elbillist hvis du skal kjøpe.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Gekko

Hei !

Tenkte i skulle skrive litt om klima/varmeanlegget.. Etter min mening er det helt ok. Skal i pirke på noe så er det strømforbruket. Merker ca 10-15% forskjell i strømforbruket/rekkevidden om i har det godt og varmt kontra å "Spare" på varmen. Men dette er jo et kjent problem fra flere elbiler. Varme koster Energi og det har vi sjelden nok av i en Elbil. Ja jeg kalte det den Elbil. For jeg ser på det som en Elbil med strømaggregat. :-)

Har nå kjørt i overkant av 270 mil siden sist i fylte tanken.. :-)

Geir

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA