Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveranser SIG i juli / GP i august og utover

Startet av thorlar, fredag 19. april 2013, klokken 14:58

« forrige - neste »

timingbeltkiller

#45
Sitat fra: elektrolux på lørdag 04. mai 2013, klokken 12:02
F.eks kunne biler med EL skilt beholdt fordelene slik de er, mens nye Elbiler etter EL 99999 går over til normale skilt, og normale restriksjoner.
Minner vel mye om å trekke stigen opp etter seg!
Betyr at bruktbilprisen vil være høyere enn kjøpesummen og aldri synke dersom bilen holdes i kjørbar stand. Nærmere en ny adel skal det godt gjøres å komme.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

#46
Ja, og det vil gjøre det attraktivt å stelle med og beholdet gamlebilen i stedet for å kjøpe ny. Dermed slipper en det utslippet produksjon av nye biler medfører, og slipper utgiftene til å kjøpe ny bil.

Da kan en kanskje jobbe litt mindre, og være hjemme med familien en dag eller 2 ekstra og slippe å tråkle seg fram i bilkø, kanskje bruke tiden til å male huset, eller stelle bilen, noe som igjen gjør at en sparer enda mer, og kan ta enda mer fri.....

Til slutt vil belastningen på miljøet være kraftig redusert, og arbeidstiden til alle kanskje halvert? 

Eller en kan tenke seg den motsatte ekstremen: der alle bytter til ny model hvert annet år med 22% ekstra rekkevidde. ( og 5% økt forbruk som følge av økt vekt )  Bilproduksjonen eksploderer, veier bygges ut med nye bommer. De som tjener på dette er folk som sitter i styrer i bompengeselskaper, og har aksjer i bilprodusenter. Prisen på bolig og andre utgiftene øker, men siden mye av disse utgiftene er faste utgifter rammes de lavtlønte mye mer enn de rike, og klasseforskjellene bare øker. Dermed kan en innføre lengre arbeidsuke uten de store protestene. Eneste problemet med denne modellen er at jorden vår bare er så stor, og har bare så mange resurser vi kan høste.....

Siden ide'en min som kun gjelder 99999 biler vil nok ikke dette ha den store innvirkningen på hverken miljøet eller arbeidstiden til folk flest.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

timingbeltkiller

#47
Til electrolux:
Du har rett i alt du skriver. Men likefullt å gi 99999 nordmenn status som ny adel med vesentlig billigere bilhold enn de øvrige 6 millionene???

Klarer vi oss ikke med Gutteklubben Grei med dens to avdelinger næringsliv + toppolitikerne som Norges  nye adel?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bkv

Sitat fra: laumb på mandag 08. april 2013, klokken 07:04


bilistens er ikke det samme. Ditt er å bruke minst mulig. Elbilistens mål er å ikke bruke noe.


Jeg og mange andre elbilister har en fossilbil på si. Vi bruker den når vi må slik amperaeieren bruker bensinmotoren når hun må. Jeg har også hørt om elbilister som bare har til målsetting å kjøre i kollektivfeltet og spare avgiftskroner.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk 2

Mitsubishi i-Miev 2012.

Ingebrigt

Ære være de som kjøper plug in hybrid i stedet for ren (skitten?) fossilbil når de ikke tør å kjøpe elektrisk. Men å argumentere for at de skal ha elbil fordeler fordi 'det er en elbil med aggregat' blir litt feil. Argumentet kan nemlig snues på hodet, hvis du aldri plugger inn har du en fossilbil med elektromekanisk drivlinje.

timingbeltkiller

Sitat fra: Ingebrigt på søndag 26. mai 2013, klokken 12:04
Ære være de som kjøper plug in hybrid i stedet for ren (skitten?) fossilbil når de ikke tør å kjøpe elektrisk. Men å argumentere for at de skal ha elbil fordeler fordi 'det er en elbil med aggregat' blir litt feil. Argumentet kan nemlig snues på hodet, hvis du aldri plugger inn har du en fossilbil med elektromekanisk drivlinje.
JA, nøyaktig som i Sverige med kjøpssubsidier til E85-biler som går like godt (eller rettere mye bedre og driftsikrere) på ren bensin.

Ellers er nesten alltid kombinasjoner som skal dekke 2 formål, dårligere på begge enn de rene enformåls konkurrentene. Ampera er et typisk eksempel på dette:
- kortere rekkevidde som elbil: 30-50 km mot 100-150
- høyere forbruk som fossilbil: 0,7 mot 0,5

Ampera er forøvrig ikke ren elbil med innebygget bensindrevet batterilader. Bensinmotoren må bli og blir koplet direkte til drivverket under krevende kjøreformål.
http://www.engadget.com/2010/10/11/shocker-chevy-says-volts-gas-engine-can-power-the-wheels-its/



Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Ingebrigt

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 26. mai 2013, klokken 12:48

JA, nøyaktig som i Sverige med kjøpssubsidier til E85-biler som går like godt (eller rettere mye bedre og driftsikrere) på ren bensin.
{...}
Ampera er forøvrig ikke ren elbil med innebygget bensindrevet batterilader. Bensinmotoren må bli og blir koplet direkte til drivverket under krevende kjøreformål.
http://www.engadget.com/2010/10/11/shocker-chevy-says-volts-gas-engine-can-power-the-wheels-its/
Subsidierer de e85 biler hos søta bror? Det var nytt for meg.
GM's markedsføring gjennomskuet jeg på et tidlig tidspunkt så det er ikke nytt for meg.

Jeg er spent på om Outlander PHEV kan ha forbruk tilsvarende bensinutgaven på fossildrift, spesifikasjonene antyder det.

thorlar

#52
Til timingbeltkiller: Ampera fungerer i praksis som en ren el-bil, uansett belastning! Å påstå at bensinmotoren kobles til ved krevende kjøring, blir like upresist som å påstå at det er en "ren" elbil. Jeg har beviselig ikke brukt en dråpe bensin siden påske! Bilens livstidsforbruk på snart 13000 km ligger på 0,08 l/mil!

Så lenge jeg har strøm på batteriene kan jeg gi flatt jern uten innblanding fra bensinmotoren. Bratt stigning, full akselerasjon forandrer ikke dette!

Forøvrig kan jeg opplyse at el-kjørelengde er 40-75 km, ikke 30-50 km.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

edyrli

Det er overraskende mye skepsis imot ampera og for øvrig andre plug-in hybrider. Jeg så min del synes det er en fantastisk kombinasjon men kommer prismessig litt dårlig ut i norge.

Ampera er forøvrig ikke ren elbil med innebygget bensindrevet batterilader. Bensinmotoren må bli og blir koplet direkte til drivverket under krevende kjøreformål.
http://www.engadget.com/2010/10/11/shocker-chevy-says-volts-gas-engine-can-power-the-wheels-its/


Dette er det også mange som påpeker hele tiden, men det som mange ikke tenker på er at dette kun gjelder dersom batteriet er flatt.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 08:41Tesla er en fantastisk bil men den er dessverre utenfor rekkevidde av min lommebok.
Tja. Er den nå egentlig det?

Om man har råd til en Ampera til ~390 000 kroner, lønner det seg fort med en Tesla til 447 000 kroner.

Besparelse på årsavgift i ti år: 25 000 kroner
Besparelse på bensin i ti år: 13 000 kroner
Parkering, bompenger, kollektivfelt (tid er penger), osv.

Og så klart er jo en Model S ganske mye mer bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

thorlar

#55
Joda, det ser helt klart ut som om det ikke er store økonomiske spranget mellom Amperas øverste hylle og Teslas nederste. Det er imidlertid et par problemer med dine betraktninger.

For det første: Smertegrensen var egentlig 350.000, så det gikk noen ekstrarunder før Amperaen var i boks!

For det andre kan du droppe nesten hele besparelsen i bensinpenger! Ampera dekker de aller fleste turer jeg gjennomfører i løpet av året med kjøring på ren elektrisk kraft. Det som blir igjen av langturer med bruk av fossil-motor kommer ikke i nærheten av de beløp som du nevner.Bortfaller; så ikke at du nevnte over 10 år. Da stemmer det nok greit

For det tredje har jeg allerede kjørt på el i ett år eller mer når de første begynner å få sin Tesla. Hadde jeg kun tenkt på økonomi ville det  vært smart å vente, men jeg hadde også et meget sterkt ønske om å begynne å kjøre mest mulig miljøvennlig så snart det fantes en bil jeg kunne like.

For det fjerde så var Ampera gjennomprøvd i USA som Chevrolet Volt der den hadde blitt solgt siden høsten 2010. Den hadde klart seg meget godt gjennom to vintre i Nord-Amerika med mange gode tilbakemeldinger fra meget fornøyde kunder. I fjor sommer føltes Volt mer trygg ut enn Tesla, selv om det nå ser ut som Tesla består det meste av prøvelser med glans.

For det femte er Norge et meget kaldt land til tider. Når det var 25 blå over mange dager nå i vinter kunne det rett og slett virke som en ganske god ide å ha en gammeldags forbrenningsmotor i reserve. Den ble brukt litt til å varme opp batteriene og litt til å varme opp kupéen, samtidig som den forsynte bilen med ytterligere elektroner for framdrift.

For det sjette er Norge et langstrakt og tynt befolket land. Det er lite sannsynlig at alle kriker og kroker blir dekket av ladestasjoner, enda mindre av Teslas SuperChargers.

For det syvende (og her er det vel mange som kommer til å steile): Er det nå så sikkert at Tesla er så veldig mye mer bil enn Opel Ampera? Kanskje de framstår som ganske like i det daglige bruk? Begge er representanter for mye ny teknologi; - Tesla er utvilsomt lederen blant rene El-biler, mens Ampera er den mest miljøvennlige av alle hybrider som finnes i dag.

Dersom du synes den siste påstanden er vanskelig å svelge, så anbefaler jeg å lese en eiers betraktninger. Her er det en som har både Tesla S og Volt:

http://www.greencarreports.com/news/1084138_tesla-model-s-vs-chevy-volt-owner-compares-electric-cars

Ampera er eksakt samme bil som Volt, bare mye penere ;D
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01
Joda, det ser helt klart ut som om det ikke er store økonomiske spranget mellom Amperas øverste hylle og Teslas nederste. Det er imidlertid et par problemer med dine betraktninger.

For det første: Smertegrensen var egentlig 350.000, så det gikk noen ekstrarunder før Amperaen var i boks!.
Jeg kritiserer egentlig ikke valget ditt. Slik jeg forstår det er Ampera en ganske bra bil (det er heldigvis ikke en Opel!), men man kunne få inntrykk av at Model S er spesielt mye dyrere enn Ampera, og det er rett og slett ikke fakta.

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01For det tredje har jeg allerede kjørt på el i ett år eller mer når de første begynner å få sin Tesla. Hadde jeg kun tenkt på økonomi ville det  vært smart å vente, men jeg hadde også et meget sterkt ønske om å begynne å kjøre mest mulig miljøvennlig så snart det fantes en bil jeg kunne like.
Dette er greit nok, Tesla er senere ute enn Ampera. Men om du skulle ta valget på nytt i dag ville ikke dette være et argument. (Riktignok ville du kanskje måtte vente opp mot 6 måneder lengre, så det ville vel være et lite argument.)

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01For det fjerde så var Ampera gjennomprøvd i USA som Chevrolet Volt der den hadde blitt solgt siden høsten 2010. Den hadde klart seg meget godt gjennom to vintre i Nord-Amerika med mange gode tilbakemeldinger fra meget fornøyde kunder. I fjor sommer føltes Volt mer trygg ut enn Tesla, selv om det nå ser ut som Tesla består det meste av prøvelser med glans.
Igjen, greit nok, Tesla er/var senere ute enn Volt/Ampera.

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01For det femte er Norge et meget kaldt land til tider. Når det var 25 blå over mange dager nå i vinter kunne det rett og slett virke som en ganske god ide å ha en gammeldags forbrenningsmotor i reserve. Den ble brukt litt til å varme opp batteriene og litt til å varme opp kupéen, samtidig som den forsynte bilen med ytterligere elektroner for framdrift.
Denne er jeg ikke helt med på, ser ikke hvordan dette er bedre enn varmepumpe. Når man regner inn COP = 3, vil bensinmotoren slippe ut ca like mye CO2 som strøm fra gasskraft i forhold til utnyttet energi. Og så lenge batteriet er stort nok til å dekke forbruket til varmepumpen er jo ikke det et argument. Og i tillegg er det jo ineffektivt, komplisert og plassmessig en katastrofe å drasse rundt på en bensinmotor.

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01For det sjette er Norge et langstrakt og tynt befolket land. Det er lite sannsynlig at alle kriker og kroker blir dekket av ladestasjoner, enda mindre av Teslas SuperChargers.
Man trenger ikke veldig mange ladestasjoner. Man kan dekke hele landet med 15 av Tesla's ladestasjoner. Men riktignok er de ikke satt opp enda, det vil ta noen år før hele landet er dekket. Sånt sett om man trenger å dra til nordnorge flere ganger i de neste 5 årene skjønner jeg at man ikke velger Tesla.

Sitat fra: thorlar på onsdag 05. juni 2013, klokken 11:01For det syvende (og her er det vel mange som kommer til å steile): Er det nå så sikkert at Tesla er så veldig mye mer bil enn Opel Ampera? Kanskje de framstår som ganske like i det daglige bruk? Begge er representanter for mye ny teknologi; - Tesla er utvilsomt lederen blant rene El-biler, mens Ampera er den mest miljøvennlige av alle hybrider som finnes i dag.

Dersom du synes den siste påstanden er vanskelig å svelge, så anbefaler jeg å lese en eiers betraktninger. Her er det en som har både Tesla S og Volt:

http://www.greencarreports.com/news/1084138_tesla-model-s-vs-chevy-volt-owner-compares-electric-cars

Ampera er eksakt samme bil som Volt, bare mye penere ;D
Den eieren er jo ganske irrelevant, grunnen  til at han syns at Tesla virker daffere er jo at han ikke trykker inn gasspedalen! Med Tesla som eneste bil er jo ikke dette en faktor.

Tesla har lavere tyngdepunkt, bedre akselerasjon og bremser, mye mer plass, er stillere på lengre turer, penere, gir mer status (Har du noen gang hørt: Å, wow, du kjører en Opel!!).

Så klart, om man ikke trenger mer enn 4 seter og ser på bil som kun et transportmiddel, så er Model S ganske mye mer bil enn man har behov for, så jeg skjønner at Model S er ikke bilen for alle.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

thorlar

#57
Min henvisning til bruk av gammeldags forbrenningsmotor i streng kulde var ikke et forsvar for å kjøre med forurensende teknologi, bare en konstatering av at denne typen motorer er forferdelig lite effektive til framdrift, men desto bedre på "spillvarme". Som kan utnyttes i kaldt vær!

Med de særnorske avgiftsreglene for rene el-biler er jeg enig i at Tesla er et røverkjøp. Amperaen faller for det meste utenfor myndighetenes "velsignelse" til tross for at det er den eneste hybriden som er i nærheten av nullutslipp-bilene i daglig bruk. Ampera har CO2-utslipp på 27 g/km og Plug-in Prius har 49 g/km. Vanlig Prius og de fleste andre hybrider  har opp i mot 100 g/km og gammeldagse forbrenningsbiler har langt over 110 g/km!

Vi behøver ikke å gå lenger enn til England for å finne lik behandling av Ampera og Tesla; begge gis en fast gavepakke på 5000 GBP fra staten, begge kan kjøre gratis gjennom Londons "bomring", 0 i avgift, osv.

Norske myndigheter har tatt noen skikkelige grep for el-biler. Kanskje de også burde ta en ny titt på de beste hybrid-bilene?

Og til slutt en liten innrømmelse; - dersom Tesla viser seg å holde stilen de to - tre første årene i praktisk bruk, så kan det godt hende at jeg angrer litt på at jeg ikke orket å vente...

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:22(Har du noen gang hørt: Å, wow, du kjører en Opel!!).

He-he, du ville bli overasket om du visste hvor mange som kommer bort for en prat om min Ampera! Alle uttrykker beundring for smekre men samtidig litt aggressive  linjer, etterfulgt av "Hæ, er det en Opel?"
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: thorlar på torsdag 06. juni 2013, klokken 11:41
Min henvisning til bruk av gammeldags forbrenningsmotor i streng kulde var ikke et forsvar for å kjøre med forurensende teknologi, bare en konstatering av at denne typen motorer er forferdelig lite effektive til framdrift, men desto bedre på "spillvarme". Som kan utnyttes i kaldt vær!

Med de særnorske avgiftsreglene for rene el-biler er jeg enig i at Tesla er et røverkjøp. Amperaen faller for det meste utenfor myndighetenes "velsignelse" til tross for at det er den eneste hybriden som er i nærheten av nullutslipp-bilene i daglig bruk. Ampera har CO2-utslipp på 27 g/km og Plug-in Prius har 49 g/km. Vanlig Prius og de fleste andre hybrider  har opp i mot 100 g/km og gammeldagse forbrenningsbiler har langt over 110 g/km!

Vi behøver ikke å gå lenger enn til England for å finne lik behandling av Ampera og Tesla; begge gis en fast gavepakke på 5000 GBP fra staten, begge kan kjøre gratis gjennom Londons "bomring", 0 i avgift, osv.

Norske myndigheter har tatt noen skikkelige grep for el-biler. Kanskje de også burde ta en ny titt på de beste hybrid-bilene?

Og til slutt en liten innrømmelse; - dersom Tesla viser seg å holde stilen de to - tre første årene i praktisk bruk, så kan det godt hende at jeg angrer litt på at jeg ikke orket å vente...
Jeg er enig i at plug-in hybridene bør insentiveres bedre enn de gjør. Det er litt ulogisk at Tesla skal selge ca 100 Model S i måneden mens Opel selger ca 5 Ampera i måneden.

Men de bør ikke insentiveres like mye som elbiler. Jeg tenker det bør være en glidende overgang basert på helelektrisk rekkevidde. Slik at 200+ km NEDC-rekkevidde tilsvarer kanskje 20% avgift, 10 km NEDC rekkevidde tilsvarer 90% avgift,  og en lineær reduksjon i mellom disse punktene. (Under 10km NEDC-rekkevidde bør avgiftsbelegges som vanlig hybrid.)

Og det ville ikke overraske meg om du kommer til å angre. ;)
Sitat fra: thorlar på torsdag 06. juni 2013, klokken 11:41
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. juni 2013, klokken 10:22(Har du noen gang hørt: Å, wow, du kjører en Opel!!).

He-he, du ville bli overasket om du visste hvor mange som kommer bort for en prat om min Ampera! Alle uttrykker beundring for smekre men samtidig litt aggressive  linjer, etterfulgt av "Hæ, er det en Opel?"
Jeg tror på deg. Ampera er en fin bil, på tross av at den er en Opel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

thorlar

#59
Bare en liten oppdatering på statistikken: I løpet av de to månedene som er gått siden jeg startet denne tråden har jeg kjørt ytterligere 3200 km og brukt nye 2,2 liter 95 oktan. Forøvrig kan jeg melde at jeg skammer meg over de 2,2 literne :-\

Og en liten ting til: Lengste tur på ren elektrisk drift: 81,0 km! Batteriet viste da 1 km i restkapasitet!! ;D

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA