Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Leveranser SIG i juli / GP i august og utover

Startet av thorlar, fredag 19. april 2013, klokken 14:58

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 17:54
Ja, du mente plugin-Priusen? Unnskyld, trodde du sammenlignet med en vanlig Prius. Ja, i forhold til det jeg skrev først så er de like. Men ærlig talt. Når lim batterikapasitet -> 0, er det fortsatt en ladbar hybrid pr. definisjon men man kjører jo knapt ut av gårdsplassen før lekebatteriet er tomt. Så ja, batterikapasitet bør inngå i en definisjon av et avgiftsfritak, ellers kan man jo omtrent bare lade 12V batteriet og kalle en vanlig hybrid for en ladbar... :p

Jojo, men det kommer jo an på kjøremønsteret da som sagt. Her hjemme er kjøreturene stort sett enten under 15km (gjerne godt under også) eller over 190km (opptil 600km før lademulighet en god del ganger i året). Det er lite imellom der, kanskje en tur til Strømstad i måneden (100km).

Batterikapasitet påvirker vel CO2-utslippet som registreres i vognkortet? Så vidt jeg kan finne ut har Ampera et utslipp på 27g/km og PiP 49g/km. I så fall betyr det nesten 18.000 kroner lavere avgifter på Ampera. Det bør da være en grei forskjell, spesielt siden Amperaen bruker såpass mye mer på langkjøring?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

thorlar

Vanlig Prius var en god start da den kom for ca 10 år siden. Plug-in Priusen var en liten skuffelse da den kom i fjor. Det var nok mange som håpet på en mer moderne profil med mer el og mindre fossil.

VG testet disse to i januar i år:
"Opel Ampera Og Toyota Prius Plug-In Hybrid i «pendlertest». Ved start var bilene toppladet og fulltanket. Testen ble kjørt i en begynnende rushtrafikk i nesten fem mil til Drammen.

* Opel Ampera: 48,2 kilometer. Brukt 8,1 kWh. Har igjen 16 kilometer til på ren strøm.

* Toyota Prius Plug-In Hybrid: 47,8 kilometer. Bilens måler oppgir et forbruk på 0,27 l/mil."

Fasit
Ampera: Ikke en dråpe bensin
Prius: 1,29 liter

For ordens skyld: Jeg har aldri før hatt hverken Toyota eller Opel. Men fra og med oktober 2012 er Amperaen helt klart favoritt ;D
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

Elmo

#32
Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 15:05
Jeg har valgt en løsning som passer for meg. Det er ikke en 100%-løsning, men jeg gjør det jeg kan.
Pussig at dette skulle virke støtende på enkelte, særlig på et forum som dette...
Støtter deg fullt ut der !
Selv kjører jeg 100% elektrisk til daglig og 100% diesel når jeg ca én gang hver annen måned trenger lengre rekkevidde enn 7-8 mil eller skal dra henger.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Elmo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 17:54
Når lim batterikapasitet -> 0, er det fortsatt en ladbar hybrid pr. definisjon men man kjører jo knapt ut av gårdsplassen før lekebatteriet er tomt. Så ja, batterikapasitet bør inngå i en definisjon av et avgiftsfritak, ellers kan man jo omtrent bare lade 12V batteriet og kalle en vanlig hybrid for en ladbar... :p

"Lekebatteriet" i Ampera har da omtrent samme rekkevidde som Classic Think og PSA, i motsetning til alle andre plug-in hybrider som HAR lekebatteri.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

thorlar

En liten kommentar vedrørende batteriet i en Ampera: Riktignok har hele batteripakken en kapasitet på 16 kWh, men i følge instruksjonboka benyttes aldri bunnen eller toppen av kapasiteten. Ca 10,5 kWh er tilgjengelig for bilen.

Dette for å kunne garantere levetid på 8 år/160.000 km.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

jkirkebo

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 18:45
VG testet disse to i januar i år:
"Opel Ampera Og Toyota Prius Plug-In Hybrid i «pendlertest». Ved start var bilene toppladet og fulltanket. Testen ble kjørt i en begynnende rushtrafikk i nesten fem mil til Drammen.

* Opel Ampera: 48,2 kilometer. Brukt 8,1 kWh. Har igjen 16 kilometer til på ren strøm.
* Toyota Prius Plug-In Hybrid: 47,8 kilometer. Bilens måler oppgir et forbruk på 0,27 l/mil."

Fasit
Ampera: Ikke en dråpe bensin
Prius: 1,29 liter

Jepp, helt klart en distanse som Amperaen er skreddersydd for. For min del hadde det vært mer interessant med en langturstest, jeg har 566km tur/retur hytta. Da vinner nok Priusen stort etter hva jeg har forstått. Hyttekjøringen, sammen med 192km tur/retur jobb et par ganger i måneden og i snitt én annen langtur utgjør omtrent 2/3 av utkjørt distanse i løpet av året for oss.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jyk

Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 15:05
Jeg har valgt en løsning som passer for meg. Det er ikke en 100%-løsning, men jeg gjør det jeg kan. Pussig at dette skulle virke støtende på enkelte, særlig på et forum som dette...

Jeg gratulerer deg med en bil som passer for deg. Det virker i alle fall ikke støtende på meg. En Ampara vil heller ikke bruke bensin på langtur dersom turen deles opp og en lader underveis.  ;)

Jeg kjører elektrisk når jeg kan og bruker fossilen når jeg må. I min naivitet mener jeg det er helt ok (selv om drømmen er en Tesla model X uten falkevingene).

/jyk
C-Zero - 2012.

tomrh

#37
Sitat fra: thorlar på mandag 08. april 2013, klokken 20:05
En liten kommentar vedrørende batteriet i en Ampera: Riktignok har hele batteripakken en kapasitet på 16 kWh, men i følge instruksjonboka benyttes aldri bunnen eller toppen av kapasiteten. Ca 10,5 kWh er tilgjengelig for bilen.

Dette for å kunne garantere levetid på 8 år/160.000 km.
Smart av GM. Dette er riktig også for i-MiEV, den lades visstnok opp til bare 3,95V pr. celle og vises da som "fulladet". Leaf kan topplade batteriet helt til 4,2V pr. celle for maksimal rekkevidde, men det anbefales ikke, nettopp av den årsak du oppgir.

(off-topic: hvilken rekkevidde har Leaf når cellene er ladet til 3,95V, jkirkebo?)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: jyk på mandag 08. april 2013, klokken 20:46
Jeg gratulerer deg med en bil som passer for deg. Det virker i alle fall ikke støtende på meg. En Ampara vil heller ikke bruke bensin på langtur dersom turen deles opp og en lader underveis.  ;)

Det er synd det ikke er CHAdeMO-port på den. 15 minutter ville vært alt som trengtes pr. stopp.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: skatvalsbygg på mandag 08. april 2013, klokken 21:50
Smart av GM. Dette er riktig også for i-MiEV, den lades visstnok opp til bare 3,95V pr. celle og vises da som "fulladet". Leaf kan topplade batteriet helt til 4,2V pr. celle for maksimal rekkevidde, men det anbefales ikke, nettopp av den årsak du oppgir.

Niks, Leaf lader til 4,11V ved "100%" lading. "80%" stopper visstnok på 4,05V.

Sitat
(off-topic: hvilken rekkevidde har Leaf når cellene er ladet til 3,95V, jkirkebo?)

Det må jeg evt. sjekke på neste langtur. 3,95V per celle tilsvarer 379,2V for hele pakka, jeg har jo SOC-meter som viser spenning så det lar seg fint finne ut av. Må lese av ubelastet da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

#40
Sitat fra: thorlar på søndag 07. april 2013, klokken 23:56
Dersom jeg drar på langtur er det fortsatt el-motoren som driver bilen. Når batteriene er tomme starter hjelpemotoren, en slags bensingenerator som produserer mer elektroner til el-motoren.
SE http://www.engadget.com/2010/10/11/shocker-chevy-says-volts-gas-engine-can-power-the-wheels-its/

Det satt lenge inne før GM måtte innrømme bensinmotoren også kan kobles direkte til den mekaniske drivlinja. Under krevende kjøreforhold er dette faktisk nødvendig. Bensinmotoren er således ikke utelukkende en range extender/batterilader - full stopp.

Dette hadde egentlig bare rent teoretisk interesse dersom ikke GM hadde lagt så mye vekt å på å (villedende) markedsføre bilen med en eneste drivlinje.

Det som har interesse i praksis, er rekkevidden eldrevet og bensinforbruket  etter at batteriet er tomkjørt. EPA range er 35 miles = 56 km. EPA bensinforbruk er 37 mpg = 6,4 liter per 100 km.

Et bensinforbruk på ca 7 liter skremmer ingen i USA. Men i Europa er det 2 liter mer enn en dieselbil i samme størrelsen bruker. Det er også minst en liter mer enn  Prius bruker.

Med lademulighet på jobben og følgelig null bensindrift bortsett fra (noen få?) langturer, er bilen opplagt noe å tenke på.

Men med en ren elbil av typen Leaf vil du kunne ha mer enn dobbel pendleravstand + høste de typiske elbilfordelene. Hadde jeg 100 km en vei til jobben, ville jeg derfor heller gått for en Leaf (dersom Tesla hadde vært for stor og dyr for meg) + beholdt gamle-dieselen til langtursbil.

BTW:
Hva med service-kostnadene? I USA har GM (og Ford) unnlatt å følge eksemplet til Nissan og Tesla med unødvendig hyppige og dyre servicer.
Gjelder dette også Opel i Norge?

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

thorlar

Ja, det hadde helt klart vært mindre aktuelt med Amperaen dersom jeg hadde 100 km til jobben. Da hadde det bl.a vært umulig å komme gjennom en vanlig uke uten å bruke fossilt drivstoff.

Pr. idag er jo Amperaen den hybrid-bilen som har desidert best kjørelengde på strøm. Min pers så langt er 63 km. Prius er jo bortimot umulig å kjøre på ren strøm, mens PiP klarer 12-15km om vinteren og 24 km i følge Toyota.

Tesla ville passet ypperlig, men er nok dessverre litt for dyr for meg. Vi får håpe at de to-tre neste årene gir oss mye mer å velge på enn det vi har nå.

Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

thorlar

#42
Amperaens serviceintervall er på 30.000 km eller 1 gang pr. år. Kostnader veit jeg ingenting om enda.

I følge førerinformasjonspanelet har jeg fortsatt igjen 79% av oljens levetid i fossilmotoren. Så noe oljeskift blir det ikke snakk om! ;D
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

timingbeltkiller

#43
Sitat fra: thorlar på fredag 03. mai 2013, klokken 16:02
Amperaens serviceintervall er på 30.000 km eller 1 gang pr. år. Kostnader veit jeg ingenting om enda.

I følge førerinformasjonspanelet har jeg fortsatt igjen 79% av oljens levetid i fossilmotoren. Så noe oljeskift blir det ikke snakk om! ;D
Er neppe noen bilteknisk grunn til 1 service pr år. Fossilbiler med 30K intervall parrer dette vanligvis med 2 år.
Og minimumsfaktoren som nødvendiggjør  2 år er bremseveska, hvor tid (mer enn km) nødvendiggjør skifte.
Motorolja derimot forringer ikke kvaliteten av ikke-bruk.

Dersom oljeskiftintervall er computerstyrt og løsrevet fra service-intervallene, fortjener GM pluss i margen for det. Men hvorfor har de ikke tatt skrittet fullt ut og computerstyrt serviceintervallene 100%?  Det er tross alt over 10 år siden de europeiske premiummerkene gikk over til dette.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

elektrolux

Sitat fra: Rio på mandag 08. april 2013, klokken 08:30
Sitat fra: laumb på mandag 08. april 2013, klokken 07:04
Bilen din er og blir en hybrid. Får ikke pratet bort den ene motoren fordi den sjelden er i bruk.

Målet ditt og elbilistens er ikke det samme. Ditt er å bruke minst mulig. Elbilistens mål er å ikke bruke noe.

Å klage på avgiftene blir feil da det finnes biler uten avgifter å få kjøpt.

laumb:

Jeg synes du skal lese innlegget til thorlar igjen - jeg oppfatter ingen klaging der, eller at målet hans er forskjellig fra elbilisters. Han har en reserve-generator, ikke ulikt det som blir foreslått brukt av folk som skal kjøre elbilen til hytten og lader der fra et aggregat.

Det er langt bedre at han bruker 110 liter drivstoff på 9900 km, enn kjører fossilt hele tiden, som trolig er alternativet for ham. Så er det bedre å være imøtekommende, og satse på at neste bil blir 100% elbil. Det er jo ikke slik at alle bor/kjører steder hvor hurtigladere er tilgjengelig.

Enda! :D

Dersom/når Elbilinsentivene fases ut vil batteribil "Die harderene" får seg en kalddusj, mens realister som Thorlar kan fryde seg over å kunne fortsette som før med en fantastisk kjøremaskin som både kan kjøre utslippsfritt OG langt. Hadde jeg bodd i et annet land enn Norge ville Amperaen vært et selvsagt valg framfor batteribilene.

Når det er sagt, burde dette være et argument for at vi får beholde enkelte av godene våre mot den ulempen vi tross alt har i forhold til Thorlar.

F.eks kunne biler med EL skilt beholdt fordelene slik de er, mens nye Elbiler etter EL 99999 går over til normale skilt, og normale restriksjoner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA