Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

El-bil eiere vis hensyn!

Startet av Torn, fredag 19. april 2013, klokken 13:45

« forrige - neste »

Torn

Hei.

Er det noen som har erfart isolasjonsfeil i BMS etter at dem har sjekket batterikassen?

Har rengjort batterikassen og sjekket batteriene:På alle batteriene ble det målt spenning mellom poler og en aluminiumsbakke fyllt med litt saltvann. Alle lå under 5 mV bortsett fra 1 batteri. Dette hadde 4,7V (+) og 320mV(-) 

I forbindelse med montering av batteriene har jeg oppdaget at ved å måle spenning mellom kasse og bakerste batterirekke får jeg 0.336 volt på batteri 13. (Det er kun batteriene i hver enkelt rekke som er koblet sammen.)  Hvis jeg kobler fra hovedstrømkabel som går fra BMS boksen til batteri 19 synker spenningen til 0.126 volt på batteri 13. 
Mistenker derfor at det er noe krypstrøm inni BMS boksen.....og muligens andre steder  :-[

Å montere kassen før dette er avklart medfører vel bare dobbeltarbeid, med at batterikassen må ned igjen senere????


Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Du sier ikke med hvilke type måling du får disse spenningene?

Bruker du 1-10 kohm last over voltmeteret?

Med 10 kohm last tåler bilen inntil 4V isofeil uten at det blir for mye for bilen.

Har ikke opplevt isofeil i BMS/kontaktorboks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Sitat fra: elektrolux på søndag 07. april 2013, klokken 14:47
Bruker du 1-10 kohm last over voltmeteret?

Med 10 kohm last tåler bilen inntil 4V isofeil uten at det blir for mye for bilen.

Takk for hurtig svar :) og beklager litt manglende info.

Målingene er gjort med 10Kohm over voltmeteret.

Siden bilen tåler 4 volt målt med motstanden over voltmeteret fortsetter jeg bare kobling av batteripakken og håper på at det videre arbeidet går bra  8)
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Så bra.

Skal jeg sende deg et RoboMeter nå når kassen er nede?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Kassa kom på plass i går kveld....... :-\  men jeg trenger ikke ta ned kassa for å koble til Robometer  8).  Har ledninger fra alle batteriene trekt ut av kassa  til en koblingsboks. 

Vi får se senere om det blir Robometer. 
Først skal kassa på den andre ned slik at jeg får status på den også.  Spenningen droppet litt fort i vinter syntes jeg, regner med at noen av cellene er mindre bra.

Skal se om jeg får koblet til vannslange og strøm ikveld slik at den grønne snart kommer på veien igjen.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Torn

I går ble batteriet koblet til, og bilen testet på gårdsplassen.  Alt så OK ut.

Idag skulle jeg bare ordne noe under bilen ifm. webasto eksos og sette på bunnplaten.  Og hva skjer:  Ny feilmelding om isolasjonsfeil     >:(

Har ikke målt batteriene på nytt etter at feilen kom frem, skal sjekke det i morgen. Nikometeret sier det er isolasjonsfeil i BMS.   Bilen har ikke vært satt på lading etter at kassen e montert.

Er det noen som har godet tips eller erfaringe med dette? 
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

elektrolux

Resett feilmeldingen, og prøv noen kjøreturer.

Gjorde alt for å fjerne Isofeil i en Think, med nymalt kasse, gummimatte og seperate tester av hver blokk, og forstod ingenting da feilmelding dukket opp 2 ganger etter fullført jobb.

Tilslutt forsvant feilen av seg selv.

Det er nok verre om du ikke har brukt noe under blokkene, og lut har fått etset ned til metallet.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Torn

Har malt kassen, og lagt gummimatte i bunnen. 
Så det spørs om det er kjølevann som har lekket ut i kassen eller om det er noe annet.  Tror helst at det er noe annet pga. test av alle batteriene i saltlake/alu.bakke  tidligere.
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

Torn

Sluttrapport:

Sitat fra: elektrolux på torsdag 11. april 2013, klokken 07:42
Resett feilmeldingen, og prøv noen kjøreturer.

Gjorde alt for å fjerne Isofeil i en Think, med nymalt kasse, gummimatte og seperate tester av hver blokk, og forstod ingenting da feilmelding dukket opp 2 ganger etter fullført jobb.

Tilslutt forsvant feilen av seg selv.

Resatte feilen, men den kom tilbake etter ca. 7sekunder.  Holdt på med dette en stund, trykket endel på bryteren til batteriluken og plutselig var alt OK  :o     

Atter en gang har Elektrolux kommet med ett godt råd!
Trondheim
- EVT4000, El-scooter (2011- 2012)
- EVT-168 (2015-2016)
- Think Classic 2000, NiCd, Grønne Lynet,  (06/2012--> )
- Think Classic 2000, NiCd, Blå plastjolle, (07/2012- 07/2014,)   2X Blå ble demontert før vraking for å sikre deletilgang.
- Think Classic 2000, NiCd, Rød US, (06/2014--> )

Elsykkel (2016-->)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA