Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Oslo-Svinesund

Startet av Milzit, torsdag 18. april 2013, klokken 09:16

« forrige - neste »

Milzit

Det eneste jeg har klart å styre unna på utstyrlisten er dobbeltlader... det er sjelden vi vil komme med neste tomt batteri hjemme og ha behov for full lading neste dag.

Men sikringsskapet i garasjen ser slik ut, man kan utifra det se om man kan dra nytte av en dobbellader? Leste det var snakk om antall ledninger inn osv... Det er en enebolig ifra 2008.

Vet ikke hvorfor forumet snudde bilde..


DonPedro

Tror du heller skal poste bilde av det arket som viser alle kursene, hvilke sikringer de har osv. Men slik jeg forstår det må man uansett må ha en elektriker inn for å oppgradere anlegget dersom man skal lade med dobbeltlader (med mindre man har et veldig spesielt oppsett hjemme fra dør).

Det er mange som har masse peiling på strøm-greiene her på forumet - problemet er at de ofte snakker over hodet på oss andre.  Her er mitt forsøk på en oppsummering for ikke-eksperter (og så håper jeg ekspertene retter på meg i tråden her):

Kortversjonen:

  • Du får ikke brukt dobbeltladeren slik strømmen er lagt opp hjemme hos deg nå (hvis du har "vanlig" anlegg)
  • Det kan uansett være best å få en elektriker til å installere et nytt stikk til bilen, fordi vanlige hjemmestikk tåler vekten av ladekabelen dårlig (dette gjør kanskje noen selv, med stikk fra Clas Ohlson el.
  • Elektrikeren kan også fortelle deg hva som må til for å kunne lade på forskjellige hastigheter - 3,5kW, 7kW, 10kW, 20kW. Jo mer du skal ha, jo større jobb er det sannsynlig at elektrikeren må gjøre.

Langversjonen:

Stikkontakter man har hjemme er koblet på "kretser", ofte sammen med andre dingser.  Typiske kretser hjemme i Norge har sikringer som tåler 10 eller 16 ampere, noe som betyr 2200-3600 watt. Trekker man mer enn sikringen tåler på en krets så går den. Det vil si at selv om du har en slik krets som bare server bilen din, så kommer du ikke engang i nærheten av de 10000 watt som er maks du kan trekke uten dobbeltladeren.

For å kunne trekke mer strøm må du har sikringer som tåler mer.  Det er imidlertid ikke bare å hive inn nye sikringer - de er der for å hindre at man overbelaster systemet.  Begrensningen er i praksis hvor tykke ledningene som er trukket er. Sikringen i kretsen kan derfor bare økes dersom det er noe å gå på i ledningene som er trukket, eller dersom man trekker tykkere ledninger.

Man må i tillegg også sikre at hele anlegget har kapasitet, altså at man ikke slår ut hovedsikringen. Mitt inntrykk er at man ofte kan oppgradere hovedsikringen uten å trekke nye ledninger inn til huset, fordi det er mye å gå på.

Men selv om du får en 32 ampere sikring på en egen kurs for elbilen, så får du fortsatt bare ladet med rundt 7000watt. Du har dermed fortsatt ikke bruk for dobbeltladeren. Det er her "3-fasestrøm" kommer inn. Med 3-fase får man (som det ligger i ordet) tre ganger så mye strøm med samme antall ampere. Så med en 32 ampere 3-fase kurs (230V) for el-bilen kan du få over 20000w (20kW), som er full utnyttelse av dobbeltladeren. En kurs som ikke allerede er forberedt på 3-fase må trekkes på nytt, fordi det er flere ledninger (4-5 tror jeg det er).

Det finnes flere systemer for 3-fasestrøm i Norge - noen av dem er "typisk EU" og noen er "Norge og Albania only".  Tesla har bekreftet at det blir støtte for EU-typen, men vi vet ikke sikkert hvordan det blir med Norge/Albania-varianten (som heter 230IT). Så det er ikke sikkert hvorvidt de av oss som har 230IT (meg, for eksempel) kan bruke 3-fase til å lade Teslaen.

I tillegg til det over må man tenke på hva slags stikk-kontakt man skal ha. Vanlige stikk tåler vekten av ladekabelen dårlig. De som kan lade bilen raskere bør også av andre grunner være "industrikontakter". I tillegg er det noe som heter en "kladd", som man visstnok trenger for hurtig lading (dette aner jeg ikke hva er).

Da håper jeg at "ekspertene" kommer inn og retter på meg!
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

eclipse

Sitat fra: DonPedro på fredag 05. april 2013, klokken 11:26
Tror du heller skal poste bilde av det arket som viser alle kursene, hvilke sikringer de har osv. Men slik jeg forstår det må man uansett må ha en elektriker inn for å oppgradere anlegget dersom man skal lade med dobbeltlader (med mindre man har et veldig spesielt oppsett hjemme fra dør).

Det er mange som har masse peiling på strøm-greiene her på forumet - problemet er at de ofte snakker over hodet på oss andre.  Her er mitt forsøk på en oppsummering for ikke-eksperter (og så håper jeg ekspertene retter på meg i tråden her):

Kortversjonen:

  • Du får ikke brukt dobbeltladeren slik strømmen er lagt opp hjemme hos deg nå (hvis du har "vanlig" anlegg)
  • Det kan uansett være best å få en elektriker til å installere et nytt stikk til bilen, fordi vanlige hjemmestikk tåler vekten av ladekabelen dårlig (dette gjør kanskje noen selv, med stikk fra Clas Ohlson el.
  • Elektrikeren kan også fortelle deg hva som må til for å kunne lade på forskjellige hastigheter - 3,5kW, 7kW, 10kW, 20kW. Jo mer du skal ha, jo større jobb er det sannsynlig at elektrikeren må gjøre.

Langversjonen:

Stikkontakter man har hjemme er koblet på "kretser", ofte sammen med andre dingser.  Typiske kretser hjemme i Norge har sikringer som tåler 10 eller 16 ampere, noe som betyr 2200-3600 watt. Trekker man mer enn sikringen tåler på en krets så går den. Det vil si at selv om du har en slik krets som bare server bilen din, så kommer du ikke engang i nærheten av de 10000 watt som er maks du kan trekke uten dobbeltladeren.

For å kunne trekke mer strøm må du har sikringer som tåler mer.  Det er imidlertid ikke bare å hive inn nye sikringer - de er der for å hindre at man overbelaster systemet.  Begrensningen er i praksis hvor tykke ledningene som er trukket er. Sikringen i kretsen kan derfor bare økes dersom det er noe å gå på i ledningene som er trukket, eller dersom man trekker tykkere ledninger.

Man må i tillegg også sikre at hele anlegget har kapasitet, altså at man ikke slår ut hovedsikringen. Mitt inntrykk er at man ofte kan oppgradere hovedsikringen uten å trekke nye ledninger inn til huset, fordi det er mye å gå på.

Men selv om du får en 32 ampere sikring på en egen kurs for elbilen, så får du fortsatt bare ladet med rundt 7000watt. Du har dermed fortsatt ikke bruk for dobbeltladeren. Det er her "3-fasestrøm" kommer inn. Med 3-fase får man (som det ligger i ordet) tre ganger så mye strøm med samme antall ampere. Så med en 32 ampere 3-fase kurs (230V) for el-bilen kan du få over 20000w (20kW), som er full utnyttelse av dobbeltladeren. En kurs som ikke allerede er forberedt på 3-fase må trekkes på nytt, fordi det er flere ledninger (4-5 tror jeg det er).

Det finnes flere systemer for 3-fasestrøm i Norge - noen av dem er "typisk EU" og noen er "Norge og Albania only".  Tesla har bekreftet at det blir støtte for EU-typen, men vi vet ikke sikkert hvordan det blir med Norge/Albania-varianten (som heter 230IT). Så det er ikke sikkert hvorvidt de av oss som har 230IT (meg, for eksempel) kan bruke 3-fase til å lade Teslaen.

I tillegg til det over må man tenke på hva slags stikk-kontakt man skal ha. Vanlige stikk tåler vekten av ladekabelen dårlig. De som kan lade bilen raskere bør også av andre grunner være "industrikontakter". I tillegg er det noe som heter en "kladd", som man visstnok trenger for hurtig lading (dette aner jeg ikke hva er).

Da håper jeg at "ekspertene" kommer inn og retter på meg!

Effekt = Spenning x strøm, vanligvis 240 volt x 16 amp = 3840 watt i teorien på denne kursen.

Hvis du har 240 volt og vil vite hvor mange amp du må ha for å utnytte mer enn 11 kwt enkeltlader deler du 11.000 watt med 240 volt. 11000/240 = 45 Amp. Du må altså ha en sikring over 45 amp hvis du har 240 volt 1 fase og vil utnytte dobbeltlader.

Hvis du f.eks har 400 volt så må du ha en sikring på 11000/400= 27,5 (32 amp og oppover for å utnytte dobbeltlader med 400 volt 1 fase)

Jeg tviler på 3 fase regnestykket ditt her, jeg mener at hvis du har 240 volt 3 fase med 16 amp så er effektformelen slik: Volt x Amp x 1,7= watt (men jeg er ingen ekspert så her mp jeg korrigeres hvis nødvendig)

240 volt x 16 amp x 1,7 = 6528 watt
240 volt x 32 amp x 1,7 = 13056 watt (så hvis du har 3 fase 32 amp og opp kan du utnytte dobbeltlader)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

DonPedro

#3
Takk for korrigeringer. Jeg tenkte vel 32A/400V. Uansett er vel poenget at vi vanlige dødlige trenger en elektriker til å se på anlegget vårt og fortelle oss hva vi kan gjøre for å få best mulig lading (og hva det vil koste).

PS: Hvis det er noen elektrikere her på forumet som er fra Oslo-området og kan ta på seg slik, så er jeg interessert i å komme i kontakt! (send melding)
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

jkirkebo

#4
Sitat fra: DonPedro på fredag 05. april 2013, klokken 11:26
Men selv om du får en 32 ampere sikring på en egen kurs for elbilen, så får du fortsatt bare ladet med rundt 7000watt. Du har dermed fortsatt ikke bruk for dobbeltladeren.

Det vet vi faktisk ikke ennå. Det kommer an på hvordan systemet er lagt opp. Kanskje kan en enkelt lader ta 32A inn. Kanskje kan hver lader ta maks 3x16A slik at man må ha begge to for å utnytte mer enn 16A selv om det er enfase.

Annet som er ukjent: Kan man lade med 63A enfase? Det er bare 14,5kW. Jeg antar at det ikke går og at 32A er maks inn. Dvs. 3x32A 400V gir 22kW hvorav 20kW kan utnyttes. 3x32A 230V er til sammenligning kun 12,5KW og skal også gå bra (med dobbeltlader). 3x50A 230V er 19,9kW og det er jeg ganske sikker på at ikke støttes. Skulle det bli det er jeg happy, trekker nemlig 3x50A ut til garasjen  ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Milzit

Takk for mye info her :)
Jeg må uansett ha elektriker da sikringskapet på bildet står i garasjen, men det er ikke noe stikkkontakt der. Så jeg trenger å få lagt en ledgning ifra sikringskapet bort til bilen.
Kan jeg da lade med 3-fase? Kan man se det ifra bilde jeg la med?

Griffel

Sitat fra: Milzit på fredag 05. april 2013, klokken 13:03
Kan jeg da lade med 3-fase? Kan man se det ifra bilde jeg la med?
Dersom du i tillegg vet at du har 400V system:Ja.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Milzit

Sitat fra: Griffel på fredag 05. april 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Milzit på fredag 05. april 2013, klokken 13:03
Kan jeg da lade med 3-fase? Kan man se det ifra bilde jeg la med?
Dersom du i tillegg vet at du har 400V system:Ja.
Takk, men hvordan kan jeg finne ut om jeg har 400v?

jkirkebo

#8
Sitat fra: Milzit på fredag 05. april 2013, klokken 16:11
Sitat fra: Griffel på fredag 05. april 2013, klokken 14:29
Sitat fra: Milzit på fredag 05. april 2013, klokken 13:03
Kan jeg da lade med 3-fase? Kan man se det ifra bilde jeg la med?
Dersom du i tillegg vet at du har 400V system:Ja.
Takk, men hvordan kan jeg finne ut om jeg har 400v?

Du har nok 230V, kun tre ledninger inn/ut av måler. 400V måler har 4 så vidt jeg vet.

Dermed vet vi ikke ennå om du kan lade med 230V trefase. Du kan ihvertfall bruke 32A enfase, men til gjengjeld vet vi ikke om det krever dobbeltlader eller ikke. Det trengs mer info fra Tesla først.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA