Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Undersøkelse-Hvilken farge velger du?

Startet av DonPedro, onsdag 17. april 2013, klokken 12:37

« forrige - neste »

howcome

Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
Oslo - Think City 2003 - Nissan Leaf 2012 (vraket) - Nissan Leaf 2013 (solgt) - Tesla S P85D 2015 (solgt) - Tesla X 90D 2016

tho

Kan like greit spør her. Har noen erfaringer med firmaer som folierer i nærheten av Kristiansand eller i Agder? Ikke noe problem å kjøre litt for å få jobben gjort. Tenker å foliere når sommerdekkene kommer på igjen!
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

Celter

Sitat fra: howcome på fredag 06. februar 2015, klokken 01:56
Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
En helfoliering med transparent folie koster ca. 35 000.  Dessuten føler jeg ikke behov for å foliere steder som ikke er utsatt for steinsprut. Opti-coat vil gjøre lakken mye hardere og vil nok tåle det meste, unntatt steinsprut.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

FThorsen

Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: howcome på fredag 06. februar 2015, klokken 01:56
Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
En helfoliering med transparent folie koster ca. 35 000.  Dessuten føler jeg ikke behov for å foliere steder som ikke er utsatt for steinsprut. Opti-coat vil gjøre lakken mye hardere og vil nok tåle det meste, unntatt steinsprut.

Jeg ville sjekket med dem om å behandle hele bilen med OptiCoat før du folierer da folie fester dårlig på nypolerte biler visstnok.
Høvik, Bærum

TMS #2,500 levert november 2013
Hvit Performance Plus med alt utenom barneseter og hattehylle.

P85D bestilt. VIN 5YJSA7H23EFP66xxx
Forventet "Late February, nei Late March 2015 nå"

Gikk fra BMW 320 MDAT, 2007 modell

Celter

Sitat fra: FThorsen på fredag 06. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: howcome på fredag 06. februar 2015, klokken 01:56
Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
En helfoliering med transparent folie koster ca. 35 000.  Dessuten føler jeg ikke behov for å foliere steder som ikke er utsatt for steinsprut. Opti-coat vil gjøre lakken mye hardere og vil nok tåle det meste, unntatt steinsprut.

Jeg ville sjekket med dem om å behandle hele bilen med OptiCoat før du folierer da folie fester dårlig på nypolerte biler visstnok.

Det er planen, ja. Først Opti-coat på hele bilen, deretter folie på fronten og til slutt Opti-coat over folien. Har også bedt Tesla levere bilen upolert.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

AndreS

måtte du da skrive under på det standard skrivet til Tesla Celter? Det er veldig generelt skrevet, og de kan jo faktisk levere ut bil med heftige riper/bulk og fraskrive seg ansvar slik det er skrevet...
I3 i bestilling

GeirHM

Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:58
Sitat fra: FThorsen på fredag 06. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: howcome på fredag 06. februar 2015, klokken 01:56
Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
En helfoliering med transparent folie koster ca. 35 000.  Dessuten føler jeg ikke behov for å foliere steder som ikke er utsatt for steinsprut. Opti-coat vil gjøre lakken mye hardere og vil nok tåle det meste, unntatt steinsprut.

Jeg ville sjekket med dem om å behandle hele bilen med OptiCoat før du folierer da folie fester dårlig på nypolerte biler visstnok.

Det er planen, ja. Først Opti-coat på hele bilen, deretter folie på fronten og til slutt Opti-coat over folien. Har også bedt Tesla levere bilen upolert.

Dette høres ut som et smart grep. Men sikkert svært dyrt. Hvor mye koster det?

RonnyØ

Nå tror jeg biler som foilieres vaskes med teknisk sprit først, så den poleringen/lakkbehandlingen hadde jeg droppet
Husqvarna Automower 320

Celter

Sitat fra: GeirHM på fredag 06. februar 2015, klokken 10:15
Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:58
Sitat fra: FThorsen på fredag 06. februar 2015, klokken 09:48
Sitat fra: Celter på fredag 06. februar 2015, klokken 09:39
Sitat fra: howcome på fredag 06. februar 2015, klokken 01:56
Sitat fra: Celter på lørdag 10. januar 2015, klokken 07:44
Jeg helfolierte min siste Model S, men har bestemt meg for en litt annen løsning for min nye, som bygges nå. Jeg har vært i kontakt med Vestfold Bilpleie og kommer til å kjøre direkte ned dit når jeg henter bilen i Drammen for å gjøre følgende:
Behandle hele bilen med Opti-Coat Pro, deretter legge transparent folie, såkalt "clearbra" på fronten av bilen, samt andre utsatte deler, tilslutt behandle med Opti-Coat Pro på de folierte delene. Da får jeg det beste av 2 verdener, bil uten steinsprutskader og vaskeriper og samtidig blank. Lakken blir nærmest vedlikeholdsfri. Kun vanlig vask trengs for å beholde overflaten fin.

Ville ikke helfoliering vært enklere? Noen spesielle grunner til at du ikke helfolierer?
En helfoliering med transparent folie koster ca. 35 000.  Dessuten føler jeg ikke behov for å foliere steder som ikke er utsatt for steinsprut. Opti-coat vil gjøre lakken mye hardere og vil nok tåle det meste, unntatt steinsprut.

Jeg ville sjekket med dem om å behandle hele bilen med OptiCoat før du folierer da folie fester dårlig på nypolerte biler visstnok.

Det er planen, ja. Først Opti-coat på hele bilen, deretter folie på fronten og til slutt Opti-coat over folien. Har også bedt Tesla levere bilen upolert.

Dette høres ut som et smart grep. Men sikkert svært dyrt. Hvor mye koster det?
Ca. 1/3 av helfoliering.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Kagex

skjønner ikke helt hvorfor du skal ta opticoat så foliere så opticoat, 1. du kommer til å ha glans/fargeforskjell. 2. du kan få folie som er blank/shiny
P29687

HåkonE

Sitat fra: RonnyØ på fredag 06. februar 2015, klokken 10:37
Nå tror jeg biler som foilieres vaskes med teknisk sprit først, så den poleringen/lakkbehandlingen hadde jeg droppet

Polering er for å slipe ned litt av klarlakken. Fjerner riper osv. Det bør gjøres uansett. Lakkbehandling (av denne typen som diskuteres her), fjernes vel ikke så enkelt med teknisk sprit.

Det jeg lurer på er hvorfor man skal ha OptiCoat _UNDER_ folien. Ser ingen praktisk fordel med det, og på et par amerikanske forum leste jeg at det ikke var anbefalt fordi folie ikke får like bra feste på gode coatinger. Det er jo litt av poenget med coatingen. 

Selv tenkte jeg å få lagt XPEL (klar folie) foran på bilen (steinsprut), og OptiCoat etter det på hele bilen (lettere vedlikehold).

Sprucemoose

Sitat fra: AndreS på fredag 06. februar 2015, klokken 10:08
måtte du da skrive under på det standard skrivet til Tesla Celter? Det er veldig generelt skrevet, og de kan jo faktisk levere ut bil med heftige riper/bulk og fraskrive seg ansvar slik det er skrevet...

Jeg stusset også på hvor generelt det var formulert. Tok kontakt med Tesla bare for å bekrefte at jeg bare fraskriver meg retten til å reklamere på små riper og skader som kan repareres med polering (noe som jo egentlig burde være underforstått). Jeg fikk muntlig bekreftet fra min Delivery Specialist at det var riktig forstått.

For det kan jo ikke være sånn at lakkfeil og bulker som krever oppretting eller omlakkering omfattes av denne ansvarsfraskrivelsen. I tillegg mener jeg å ha lest at forbrukerkunder ikke kan avtale seg til dårligere rettigheter enn hva reklamasjonsretten tilsier. For å være på den sikre siden tilføyde jeg at min underskrift ikke omfatter skader som krever omlakkering eller oppretting. Har ikke hørt noen protest fra Tesla om dette, så jeg håper det skal gå greit.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Celter

Sitat fra: Haknys på fredag 06. februar 2015, klokken 13:58
Sitat fra: RonnyØ på fredag 06. februar 2015, klokken 10:37
Nå tror jeg biler som foilieres vaskes med teknisk sprit først, så den poleringen/lakkbehandlingen hadde jeg droppet

Polering er for å slipe ned litt av klarlakken. Fjerner riper osv. Det bør gjøres uansett. Lakkbehandling (av denne typen som diskuteres her), fjernes vel ikke så enkelt med teknisk sprit.

Det jeg lurer på er hvorfor man skal ha OptiCoat _UNDER_ folien. Ser ingen praktisk fordel med det, og på et par amerikanske forum leste jeg at det ikke var anbefalt fordi folie ikke får like bra feste på gode coatinger. Det er jo litt av poenget med coatingen. 

Selv tenkte jeg å få lagt XPEL (klar folie) foran på bilen (steinsprut), og OptiCoat etter det på hele bilen (lettere vedlikehold).
Nå er ikke jeg noen ekspert, men det var Vestfold bilpleie som anbefalte dette. Grunnen er for det første å unngå glansforskjeller og for det andre slipper man forskjeller i lakken når folien fjernes. Opti-coat er i prinsippet "evigvarende", mens folien varer kanskje 5 år.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Jeprex

Noen som har erfaring med og legge folie på front lyktene ? Så en hvit her i Tr.heim som hadde gjort dette og så meget bra ut 8)

Har også sett noen som har lagt folie på den bakre sølv lista  som ligger over lysene på baklokket.

Tar gjerne imot tips og linker til innkjøp.

JEP

HåkonE

Regner med at det da er snakk om klar/gjennomsiktig folie på lyktene? Eller mørkere?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA