Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Enkel "Range Extender"

Startet av glaserud, onsdag 17. april 2013, klokken 06:39

« forrige - neste »

Jimpec

Basert på denne posten.. --> http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review?p=369013&viewfull=1#post369013

..ser det nå ut til at camberen er mindre negativ på P+ kontra P.

Slik jeg ser det vil dermed P+ slite mindre innside dekk kontra vanlig.
Må legge til at jeg ikke har sett faktiske tall på dette - skal lete litt.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Øyvind.h

Her er en dedikert tråd til temaet (linker til side 4 for der ligger noen bildesammenligninger)
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/17837-Performance-Plus-(P85-)-vs-Performance-(P85)-Test-Drive-and-Review/page4

De som har testet forskjellen på side 4 mener konsekvensen ved negativ camber forsterkes av økt bredde på dekket. Noe som høres fornuftig ut basert på ren matematikk/fysikk. Økes bredden vil marktrykket ytterst på dekket synke. Og det er oppdaget slitasje allerede ved ca 1200km kjørelengde.

Når det er sagt virker alle som tester P85+ fornøyde med forbedret understell, så har man pengene på bok er det bare å kjøpe :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Oreo

Sitat fra: Jimpec på mandag 24. juni 2013, klokken 08:44
Sitat fra: D.O på søndag 23. juni 2013, klokken 21:44
Jeg kjøper Tesla som familie bil og fordelen med el. Ønsker ingen banebil, men en komfortabel stor bil med god akselerasjon. Syntes ordinær 85P var mer enn bra nok ang veiholdning og stabilitet. Styreresponsen muligens bedre enn nyere M serie BMW. Dere som kjøper + versjonen, hva slags biler er dere vant til og har pr i dag? Og hva er det dere skal bruke bilen til? For all del, kjøp hvis dere har penger til overs, men jeg ville tenkt meg om hvis det er lån som skal finansiere dette. Skal du bruke bilen aktivt, så gå for +. Kommer du derimot fra en standar vw, toyota,volvo etc og skal ha bruksbil så er det mye annet gøy å få for samme sum som + pakken. Det er også verdt å få med seg at camber innstillingen på + vil gi mindre grep på vinterføre. Ikke ment som noe negativt mot + pakken eller de som velger denne  :) Men kjører du corolla i dag, tviler jeg på du trenger p85+  ;)

Først og fremst forstår jeg skepsisen og spørsmålet ifht reellt behov er veldig legitimt. Jeg lurte veldig lenge på plus-pakken selv og har lett etter flere argumenter for å ikke kjøpe.
Jeg er ikke vant til superbiler av noe slag. Har stort sett alltid hatt ordinære gode biler med litt mer motor enn snittet og gjerne med sportspakke, M, S-line osv.
Min siste vurdering var at dersom jeg først skal ha en stor tung bil med over 400 hk og 600nm så bør det også være så bra understell som mulig. I motsatt fall kan man bruke samme argumentasjon for hvorfor man har behov for performance versjon. Standard er superbil for de aller fleste av oss allerede.
Jeg kommer nok aldri til å kunne ha god nok argumentasjon for å kunne si at jeg har behov for P+. Men jeg kan si at jeg vil ha det - selv om jeg må låne litt penger for å få kjøpt denne doningen. Jeg tror det kommer bare èn slik sjanse på en del år. Kanskje blir det den eneste bilen jeg kjøper helt ny.

Primærbehovet for å ha bil er jo transport. Huyndai Accent løser det relativt ok. Alt etter det handler vel bare om følelser, status, luksus, hobby, komfort, begjær osv.
Kunne ikke sagt det bedre selv  ;)

Når det gjelder camber vinkelen spurte jeg spesielt om dette i butikken i Trondheim.
De mente det ikke var noen forskjell på camber vinkelen på P og P+.
Dette tar jeg likevel med en klype salt.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Jimpec

Kjapt spørsmål angående hjulene på P+ pakken.

Er felgene bak bredere? 9" på P+ og 8,5" på P? Eller er det bare dekkene som er bredere enn standard?
Litt vanskelig å forstå seg på i tekstene. "Wider tires" hentyder jo på dekk (men muligens også felg)..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Nuvolari

Sitat fra: Jimpec på torsdag 27. juni 2013, klokken 15:49
Kjapt spørsmål angående hjulene på P+ pakken.

Er felgene bak bredere? 9" på P+ og 8,5" på P? Eller er det bare dekkene som er bredere enn standard?
Litt vanskelig å forstå seg på i tekstene. "Wider tires" hentyder jo på dekk (men muligens også felg)..

Felgene er også bredere. 9" slik du antyder.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

My "seat of the pants" comparison of the Model S P85+ to my M5 left me nothing short of amazed. I loved the M5 but the Model S feels just as fast (if not faster) accelerating, handles just as well (if not a slight bit better - lower center of gravity?) and, to me, handles road imperfections better than the M5. The Model S has more than restored my faith in the ability of Americans to build a car on par with the Germans in quality and driving feel.

Post 17:
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/18481-My-initial-impression-of-my-P85-performance/page2?p=377801#post377801
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

sindrej

Dersom en går på et BMW forum finner en sikkert poster som sier det motsatte også ;)

Uansett så kan vi være happy med at TMS har veldig, veldig bra kjøreegenskaper til amerikansk å være ;)

Havebigfun

Jeg kjørte P+ igår- fast i fisken og svært trygg- deilig å kjøre. :D
Den har også vesentlig kortere bremselengde- 2m hvis jeg husker rett- jeg tror rene sikkerhetshensyn tilsier P+ selv om man ikke skal bruke fartspotensialet til daglig- mao jeg har konvertert 8)

Jimpec

Dette gleder. Samtidig leste jeg om en som hadde en del å utsette på komforten. Men sportsbilegenskapene var det ingen ting å utsette på.

I grunnen rart at ingen har postet erfaringer med prøvekjøring av den på Alnabru. Hvis noen har fått prøve den da.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

Oreo

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 03. juli 2013, klokken 16:35
Jeg kjørte P+ igår- fast i fisken og svært trygg- deilig å kjøre. :D
Den har også vesentlig kortere bremselengde- 2m hvis jeg husker rett- jeg tror rene sikkerhetshensyn tilsier P+ selv om man ikke skal bruke fartspotensialet til daglig- mao jeg har konvertert 8)
Hvor var det du kjørte P+'en?
Klart alle grunner til å oppgradere må veies for eller imot. Kortere bremselengde veier ganske mye for.  :D
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

petersv

Vil tro den sikkeheten spises opp, og vel så det, av ekstra selvtillitt og desto mindre marginer  ;) Blir litt som 4x4, havner oftest i grøfta.

Gjermund

Den mindre bremselengden er vel ene og alene dekkene? OG da vil den nok bare gjøre seg gjeldene under optimale forhold, tipper jeg.

Når jeg sammenlignet tallene synes jeg ikke bremselengden var så forskjellig, så jeg tenkte hva er variasjonene fra test til test? Siden forholdene aldri er hlet like heller.

Gjermund

Min far, som var med når jeg prøvekjørte en vanlig performance, prøvde i går en performance +.

Han, og min mor som var med på begge prøvekjøringene, mente performance + var langt mindre komfortabel den som jeg prøvekjørte.

De er vant til å kjøre Merchedes E.

Nuvolari

Sitat fra: Gjermund på torsdag 04. juli 2013, klokken 08:36
Min far, som var med når jeg prøvekjørte en vanlig performance, prøvde i går en performance +.

Han, og min mor som var med på begge prøvekjøringene, mente performance + var langt mindre komfortabel den som jeg prøvekjørte.

De er vant til å kjøre Merchedes E.

Da høres det ut som det er perfekt :)
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Gjermund

Sitat fra: Nuvolari på torsdag 04. juli 2013, klokken 08:46
Sitat fra: Gjermund på torsdag 04. juli 2013, klokken 08:36
Min far, som var med når jeg prøvekjørte en vanlig performance, prøvde i går en performance +.

Han, og min mor som var med på begge prøvekjøringene, mente performance + var langt mindre komfortabel den som jeg prøvekjørte.

De er vant til å kjøre Merchedes E.

Da høres det ut som det er perfekt :)

Ja, for mange er det nok det, men det er sikkert lurt å tenke gjennom hvilken type bil en ønsker, perf+ er nok mest egenet for de som ønkser en stiv sportsbil og ikke en "komfortabel" bil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA