Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Leaf batteripakke

Startet av Roy, tirsdag 16. april 2013, klokken 23:47

« forrige - neste »

laumb

Jeg har lenge vært nysgjerrig på sikkerheten ved Model S - og spesielt etter at mobilappen har kommet ut.
Fant et par videoer jeg ble litt nysgjerrig på - der det ser ut som en har funnet ut hvordan man kan kjøre en del kommandoer til bilen, uten å bruke Appen.

Betyr dette at bilen vår nå bare er beskyttet av en e-postadresse og et passord (ofte "navnetpåkattenmin" "Februar2008" osv... - Mine passord er vesentlig mer kryptisk forøvrig, men alle passord kan knekkes).

Låser opp bilen med Mac


Blinker med lysene


Thomas Parsli

APIet er "dokumenter" her: http://docs.timdorr.apiary.io

Så lenge trafikken er kryptert med SSL (https://portal.vn.teslamotors.com/) er passordet det svake punktet.
Tesla er ikke dumme, så jeg antar de har reagerer automatisk på brute-force-hacking mot REST-APIet.

I sum tror jeg dette er en sikrere løsning enn mange radio-baserte løsninger, dårlige passord og brute-force-hacking er det enkelt å gjøre noe med.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

petersv

Takket være dette API-et er det allerede en uoffisiell Windows phone 8 app ute. Det er veldig bra at de har "åpent" API (det er vel uoffisielt egentlig.)

PAS

på TCM  har det siste dgr vært en tråd ved en kollisjon  i Calif lugano beach mellom TMS og en eldre honda accord. ; begge som satt i Hondaen  døde momentant og Hondaen ser fullstendig vraket ut . Tesla fører med kun "minor injurioes" og kunne åpne dør og spasere ut.  Teslaen kom over i motsatt kjørefelt, usikkert om dette var distraction ( display fikling??) eller om den ble presset ut av en Mercedes som ville "kappkjøre" frem til der to filer gikk sammen til en .

Uansett virker det som om Teslaen lett kom "seirende" ut av sammenstøtet. Den er betydelig tyngre og stivere enn andre biler og kan være "farlig" å møte i en front kollisjon

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/15404-Tesla-head-on-collision-with-a-Honda
Signaturrød 85P+,  Levert 23/8-13 VIN 14940
EL 22932

den12mann

Sitat fra: PAS på torsdag 04. april 2013, klokken 12:50
Uansett virker det som om Teslaen lett kom "seirende" ut av sammenstøtet.

Skikkelig trist historie. Viser hvor tåpelig "street racing" er.

Når det gjelder "seieren" (fullstendig feil ord å bruke, bær over med meg) så handler en kollisjon mellom to biler mye om såkalt bevegelsesenergi; P = m*v, der m = masse og v = fart.

Siden Tesla har relativt høy vekt så vil den ha større bevegelsesenergi enn "motstanderen" dersom begge kjører like fort, men i dette tilfellet har Teslaen (med stor sannsynlighet) i tillegg hatt mye høyere fart enn Hondaen, noe som bare øker forskjellen. Jeg tror at i en vanlig kollisjon så ville resultatet blitt "jevnere".

Griffel

#5
Sitat fra: den12mann på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:01

Skikkelig trist historie. Viser hvor tåpelig "street racing" er.

Når det gjelder "seieren" (fullstendig feil ord å bruke, bær over med meg) så handler en kollisjon mellom to biler mye om såkalt bevegelsesenergi; P = m*v, der m = masse og v = fart.
bevegelsesenergi: Ek=0,5*m*v2


Redigert bokstaver (Vanligvis brukes stor P om effekt (power), E for energi, og I for impuls)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

den12mann

#6
Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:38
P=0,5*m*v2

Sorry, jeg brukte litt feil uttrykk isted. Mente å skrive bevegelsesmengde
Din formel er for bevegelsesenergi (igjen, my bad) som også er kalt kinetisk energi og det er ikke det samme som bevegelsesmengde (momentum på engelsk)

p= m*v og (merk) K=0,5*m*v^2

Bevegelsesmengde er en vektor, dvs retningen på energien henger med i regnestykket.

Det sies at energi ikke forsvinner og det er dermed en sammenheng mellom kinetisk energi og potensiell energi (kinetisk og potensiell utgjør tilsammen begrepet mekanisk energi), men i en kollisjon vil på en måte noe energi "forsvinne" (lyden fra krasjet, varmeutvikling, etc) som gjør at den mekaniske energien ikke er 100% bevart -> all kinetisk energi omgjøres ikke til potensiell energi, noe blir altså omgjort til annen form for energi.

Tommelfingerregel er:
Når to legemer støter sammen er bevegelsesmengden bevart. Den mekaniske (kinetisk og potensiell) energien er som regel ikke bevart.

Griffel

Sitat fra: den12mann på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:56
Den mekaniske (kinetisk og potensiell) energien er som regel ikke bevart.
Nei den er i dette tilfelle også benyttet til det arbeidet som består i å deforme de to bilene til det ugenkjennelige.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

den12mann

Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. april 2013, klokken 11:33
Nei den er i dette tilfelle også benyttet til det arbeidet som består i å deforme de to bilene til det ugenkjennelige.

Teslaen var da relativt gjenkjennelig?
Og da er vi tilbake til utgangspunktet, at Tesla hadde betydelig større begevelsesmengde (både tyngst og størst fart) og dermed "slo" den Hondaen sin betydelig lavere mengde og "vant" på den måten kollisjonen. Dersom bilene hadde holdt samme fart (min antagelse er altså fartforskjeller mellom de to bilene) ville resultatet blitt annerledes. Kanskje hadde de to i Hondaen overlevd?

Griffel

Sitat fra: den12mann på tirsdag 09. april 2013, klokken 10:01
Skikkelig trist historie. Viser hvor tåpelig "street racing" er.
....
i dette tilfellet har Teslaen (med stor sannsynlighet) i tillegg hatt mye høyere fart enn Hondaen, noe som bare øker forskjellen. Jeg tror at i en vanlig kollisjon så ville resultatet blitt "jevnere".

Sitat fra: den12mann på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:03
Dersom bilene hadde holdt samme fart (min antagelse er altså fartforskjeller mellom de to bilene) ville resultatet blitt annerledes. Kanskje hadde de to i Hondaen overlevd?
Større sansynligheten for at de to i Honda hadde overlevd om Hondaen haddde kjørt rasekere, tror jeg lite på.
Den bilen med minst masse er den som opplever størst fartsendring i et sammenstøt.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Når krasjet jo nettopp en Honda Accord med en Volt:
http://gm-volt.com/forum/showthread.php?37210-Chevy-Volt-owner-survives-horrific-head-on-crash...3-dead-in-Honda-Accord...

Det eneste disse to krasjene har bevist er at en nyere og tyngre bil er sikrere i en frontkollisjon...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Epleskreller

#11
Sitat fra: den12mann på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:03
Teslaen var da relativt gjenkjennelig?
Og da er vi tilbake til utgangspunktet, at Tesla hadde betydelig større begevelsesmengde (både tyngst og størst fart) og dermed "slo" den Hondaen sin betydelig lavere mengde og "vant" på den måten kollisjonen. Dersom bilene hadde holdt samme fart (min antagelse er altså fartforskjeller mellom de to bilene) ville resultatet blitt annerledes. Kanskje hadde de to i Hondaen overlevd?

Er det ikke den relative hastigheten (eller vektoren) mellom de to som teller? Om den ene står sille og den andre treffer rett forfra i 100km/t eller om de krasjer rett på i 50km/t hver har vel ingen betydning?? (såfremt begge bilene veier det samme..)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

jkirkebo

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 09. april 2013, klokken 13:12
Er det ikke den relative hastigheten (eller vektoren) mellom de to som teller? Om den ene står sille og den andre treffer rett forfra i 100km/t eller om de krasjer rett på i 50km/t hver har vel ingen betydning?? (såfremt begge bilene veier det samme..)

Stemmer nok det. Hastighet er jo et relativt begrep, avhengig av hva du måler mot.

Et interessant fakta: Om to identiske biler krasjer midt mot hverandre i 100km/t er hastighetsforskjellen mellom dem 200km/t. Men skadene blir de samme om den ene bilen kjører i fjellveggen i 100km/t, ikke i 200km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

den12mann

#13
Sitat fra: Griffel på tirsdag 09. april 2013, klokken 12:49
Større sansynligheten for at de to i Honda hadde overlevd om Hondaen haddde kjørt rasekere, tror jeg lite på.
Den bilen med minst masse er den som opplever størst fartsendring i et sammenstøt.

Der tror jeg du misforstod meg med vilje ;)
Jeg mente naturligvis at Teslaen skulle ha lavere fart for å utjevne fartsforskjellen.. hvis begge biler kjører i 1000 km/t så går det naturligvis ikke bra bare fordi bevegelsemengden er ca lik, for mengden er jo samtidig kjempestor for begge biler

Bare for å understreke så var opprinnelige grunnen til at jeg skrev i denne tråden å påpeke at Teslaen, i tillegg til å veie mer enn Hondaen, også sannsynligvis hadde større fart enn Hondaen, og at den større farten bidro til at Tesla "vant" kollisjonen.

den12mann

Sitat fra: Epleskreller på tirsdag 09. april 2013, klokken 13:12
(såfremt begge bilene veier det samme..)

Her er du inne på det vesentlige; nemlig at bilene veide forskjellig

Men joda, retningen har absolutt noe å si, og selv om jeg nok ikke uttrykte det spesifikt så er dette med retning noe av det jeg mente med å trekke frem at bevegelsesmengde er en vektor i et tidligere innlegg


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA