Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Pendler Drammen - Sandvika, "gammel" eller ny Nissan Leaf?

Startet av DonPedro, mandag 15. april 2013, klokken 15:22

« forrige - neste »

DonPedro

Hvordan tenker folk ift. videresalgsverdien på de forskjellige tilvalgene? Er det noen tilvalg som vil være avgjørende i annenhåndsmarkedet? Evt. noen som man ikke får noe ekstra for?
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

laumb

Personlig er mine minstekrav ved kjøpt av brukt bil;
- Xenon
- navigasjon
- beste lydpakke

Sånn sett bør Tech og lydpakke være et minimum.

Luftfjæring vil kanskje heve verdien noe, men ikke nødvendigvis gjøre den mer attraktiv. Personlig ville jeg styrt unna en bil med 180k km på klokka og luft, framfor en med enklere understell. Rett og slett pga usikkerhet for feil etter så lang tid. "Mye gjort, kvitteringer medfølger. Nye luftfjærer!" Er ikke salgsargumenter jeg kjøper på.

Dobbeltlader vil nok kanskje være et gunstig valg, men det igjen kommer Ann på kjøperen. Tror en 5-10 år gammel Model S vil finne veien til mange ungdommer, og det er kanskje ikke like viktig der som for 8-barnsfamilien som er på hytta 9 ganger i uka.

Tesladigger

Det er vel noe som heter at det er et marked for alt, men når noen kjøper en bil til 5-600 tusen så pleier de fleste å utstyre den litt.
Har selv tro på at det kan være lurt å velge Skinn, Tech pakke og luftfjæring, (oppgradert lydanlegg?)
Ellers så er det noen farger som ikke går like raskt av moten enn andre eks. svart, sølv og grå.
Men inkluderer man det meste av ekstrautstyr så vil selvfølgelig det være interessant for både eier og en brukt kjøper, men da vil man også måtte selge bilen dyrere enn de som har tatt med lite utstyr. Slik at noen som vil ha en så rimelig Model S som mulig også vil være interessert i dette.
Lykkelig eier av Tesla Model S 85 siden nov 2013
Tesla Model ≡ reservert

Epleskreller

Jeg har troen på at barneseter (dvs bilen registrert for 7) er bra. Da må man også ha tech-pakka for å få elektronisk heving/senking av bakdøra. Da har man en bra bil til en 30-45 årig familiefar som har råd til bruktbil og ikke nybil.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

DonPedro

Hehe, får droppe pakkehylla men kjøpe resten, da.  8)

Synes laumb's poeng angående luftfjæring er interessant. Litt nervøs ang. påliteligheten til luftfjæring fra før, og dette er et ytterligere argument for å droppe den. (Men dette er det en aktiv tråd på allerede).
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

Quattro

Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Havebigfun

Det viktigste valget du må ta er den store batteripakken, dernest performance- se egen tråd.
Deretter xenon, tech-pakke, luftfjæring pano-tak..
Mtp luftfjæring er det klart en riskfaktor men dette er luksus-bil- da er det nærmest påkrevd. ;)

Øyvind.h

Har ikke hatt/bukt hattehylle de siste 7-8 årene pga hundebur (og nå barnevogn). Jeg kommer ikke til å kjøpe hattehylle. Må jeg skjule noe får jeg putte det i fragasjerommet :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Desdi

Selv om jeg personlig ikke har bruk for de ekstra bakovervendte baksetene før om en 4-5 år, så tror jeg det blir en høydare ved videresalg. De kan klappes sammen så de ikke syns i det hele tatt. Og ut fra de amerikanske brukerne, så slåss barna nærmest om å sitte der.

Sitat fra: Quattro på mandag 01. april 2013, klokken 22:35
Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.

Enig. Selv om den selvfølgelig ikke kan brukes samtidig med de ekstra baksetene, så gir den også litt mindre støy og resonans i kupeen, etter hva jeg kan forstå fra de brukerne i USA som har fått den etterlevert. Det er en liten ekstrakostnad.

PerBear

Sitat fra: Quattro på mandag 01. april 2013, klokken 22:35
Kan ikke fatte å begripe hvorfor man skal droppe hatthylla. Ved innbrudd i bilen og med ting i bagasjerommet gir dette avkortning av forsikringen.
Bruk koffertrommet i fronten til ting som kan friste personer som ikke vet forskjell på mitt og ditt - kjempeplass! En innbruddstyv som bryter seg inn på impuls vil neppe vite om at bilen har et stort bagasjerom foran i bilen.
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

heimabrygg

Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:

  • Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
  • Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
  • Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
  • Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?

Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet...  ;D
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

petersv

Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:

  • Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
  • Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
  • Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
  • Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?

Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet...  ;D

Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.

jkirkebo

Sitat fra: petersv på fredag 31. mai 2013, klokken 21:23
Sitat fra: heimabrygg på fredag 31. mai 2013, klokken 21:19
Jeg har bestilt bil uten barneseter (vi venter vårt første barn i sommer), men lurer på å ombestemme meg:

  • Økt videresalgsverdi er jeg enig i, samtidig som fornuften tilsier at jeg skal jo ikke selge denne bilen!
  • Når jeg leser om hysterisk glade barn i disse setene, må en jo også tenke på at en kan glede flere enn bare sjåføren? ;-)
  • Har tidligere tenkt at kr 400.000+ er galskap å bruke på bil. Nå har jeg - via internett - bestilling på en til 650.000+ og funderer altså på å endre bestillingen for å bruke enda mere
  • Vidersalgsverdien øker jo for hver tilleggspakke en legger til?

Gud, Tesla er gøy! Og jeg har ikke engang prøvekjørt, bare prøvesittet...  ;D

Trenger _du_ disse setene? Og nei, man får ikke igjen mer enn man investerer i tillegsutstyr. Det kommer "aldri" til å skje at du henter inn de 10 lappene på bruktsalg.

Vel, han venter jo barn. Og med ett kommer ofte flere ;) Dessuten får de venner, begynner på fotball og plutselig skal du kjøre en drøss unger til kamp. Kjekt med flere seter da. Jeg hadde nok også bestilt de om jeg hadde planer om å anskaffe unge(r).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RunarBT

Venter du barn, så kjøper du setet for barna del. Slik er det bare!

valvolainen

Hm, jeg tipper at 60kwh blir usalgbar når disse havner på bruktmarkedet.
Men - når de blir så gamle at batteriet bør byttes, vil det nok være mulig å sette inn et 80-90-100kwh batteri.
Men salg etter tre-fire-fem år? Vanskelig == veldig ned i pris.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA