Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nicometer i Nye Think

Startet av Karin, søndag 14. april 2013, klokken 09:46

« forrige - neste »

Karin

Jeg har nesten bestemt meg for å kjøpe en Nissan Leaf (har fått tilbud på den utgående modellen).
Jeg kjører 3,7 mil og igjennom to bomstasjoner hver vei til jobb - så har jo ikke noe valg :) Men det store spørsmålet er: jeg har en lukket garasje i et sameie, med strømuttak. Dette er til for motorvamere o.l. jeg tror ikke det er noen andre i sameiet som har elbil. Så spørsmålet mitt er om noen har erfaring med dette? bør jeg sjekke nærmere før jeg kjøper denne bilen? Det er lademuligheter på jobb, men jeg må jo kunne lade hjemme også?  Alle råd mottas med takk.

Karin, fra helt syd i Oslo
mvh
Karin. Oslo syd

Arha

Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Hejduk

Foreslår at du sender en epost til styret med spørsmål om hvordan dette kan løses. Vet noen sameier har en fast årlig avgift ved lading av elbil. Ett annet alternativ er å koble til en strømmåler og betale for brukt strøm. Mange tror lading av elbil bruker veldig mye strøm og blir overrasket over at det ikke går så mye.

Det man bør sjekke er om hver plass har egen strømkurs. Ofte deles en kurs på mange plasser.

Vi har felles kurser og jeg har tilbudt meg å betale for fremføring av en dedikert kurs fram til plassen. Foreløpig har jeg fått lov til å bruke felles kurs.

Lykke til!
Reservert model 3
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Sverre_E

Hei.
Vi har brukt nesten ett år på å få på plass lading i borettslagets garasjehus. (Helt syd i Oslo)
Fikk ikke lov av styret til å koble oss på motorvarmer-nettet. Så vi planlegger nå egen kurs med måler.
Det har vært ganske klønete å ikke kunne lade hjemme i helgene. Ser frem til å få det på plass. Ellers kommer det snart ladepunkter på  innfartsparkeringen på Rosenholm som kan brukes mens man venter på egen strøm.

Hilsen Sverre
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

Balrog

få deg en justerbar lader, så kan du lade på 6A, 10A eller 16 A uten problemer.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

TB

Min erfaring med tema lade elbil i borettslag er så langt uten store problem.
Brukar motor varmar kontakt for å lade. Normalt på 8 A, pga den ladekabel som var med bilen er 8A typen.

Anlegg for motor varmar er normalt lagt opp med fleire kontaktar pr kurs, slik at kvar bil kan trekke ca 550 watt. Men, anlegg er ofte lite brukt, ved at ikkje alle har motorvarmar på bilen, eller ser nytten.
Kombinert med tidsfaktoren, der motorvarmar har størst nytte ca 2 timar før avreise. Lade opp batteri er heilt ok å gjere tidleg ettermiddag / kveld.
Dvs så lenge som brukarar av motorvarmar nyttar ur sparer dette straum, kombinert med fordelar belastning til lading og motorvarme.

Ulempe i denne forbindelse er at funksjon for forvarming ikkje kan (bør) bli brukt. På den bil eg har finnes ikkje forvarming, så det er ikkje noko stort problem.
Betaler fast pris, 200 kr for straum for å lade.
Dvs, behovet for eigen kontakt vil avhenge av kva for anna bruk som er på samme kurs. Med tanke på at mange eldre anlegg manglar varsel / utkobling ved jordfeil kan ein oppgradering uansett vere nødvendig - uavhengig av elbil lading.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Karin

Tusen takk for alle nyttige svar. Jeg har kontaktet styret nå og det var en positiv opplevelse. Det er allerede problemer med strømnettet i noen av garasjene blant annet min, og styret skal får ordnet på dette samt prøve å få til at jeg får eget strømuttak med 16 A - krysser fingrene for at det blir noe av.
Har hatt mange spørsmål, men har fått mye svar ved å lese andres innlegg her på forumet, så nå er Leaf bestilt :)
mvh
Karin. Oslo syd

Stighl

Hei!

Gratulerer, du blir sikkert fornøyd. Det er en superpraktisk bil.
Jeg har leid en Leaf i et halvt år og ble såpass overbevist at jeg fikk min egen for 3 uker siden.

Mvh Stig

Nes på Romerike
Kjører Nissan Leaf
Venter på Tesla S P1471
Nes på Romerike.
Tesla Model S

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA