Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avstemning: Skal du fortsatt ha Performance + ?

Startet av Elfonso, lørdag 13. april 2013, klokken 08:31

« forrige - neste »

Elfonso

Enn så lenge har reparasjonen vært en suksess, og det gikk jo ikke med annet enn noen koblingsklemmer jeg hadde liggende! Men som nevnt vil jeg helst ha dette "skikkelig" gjort til slutt, og da må jeg til med ny ledning (grunnet at den ble litt kortere etter uhellet henger den ikke så bra i offentlige ladestolper).

Jeg har foreløpig ikke funnet like "fine" kabelsko som de som sitter originalt i kladden, og noe inni meg har lyst til å ha alt originalt. Dette leder til tre spørsmål:

1: Er det noen som aner om det er mulig å kjøpe deler til kladden fra en eller annen produsent ett eller annet sted i verden? Det jeg trenger er ledningen fra kladd til vegg, i ferdig "standard" lengde, med kabelsko montert. (har googlet en hel del, uten hell)
2: Er det noen tilfeldigvis har liggende en defekt kladd og vil selge meg nevnte ledning?
3: Er det noen som har tips til hvor jeg får tak i slike "skikkelige" kabelsko som sitter på ledningene? (se bilder på side 1 i denne tråden).

Mvh

Rio

Hei,

Slike kabelsko er da standard, og du får dem "alle steder", fra Biltema til hos en elektriker. Det kritiske er dog at man krymper den ordentlig fast på kabelen (kobberet). Man kan lodde, men da må man være sikker på at man ikke ødelegger isolasjonen, og ofte er lodding ikke anbefalt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elfonso

Ja, jeg har liggende  en del i skuffen fra både Biltema og Clas og diverse båtbutikker. Men når jeg hadde kladden åpen ble jeg litt besnæret over kvalitetsfølelsen den gav - alt var så solid og skikkelig (og kabelskoene var til og med blanke og pent innfestet). Jeg vet det er fryktelig irrasjonelt av meg å ønske en original kabel mellom kladden og veggen, men fra tid til annen tar perfeksjonisten i meg overhånd :)

Rio

Sitat fra: Elfonso på fredag 05. april 2013, klokken 19:12
Ja, jeg har liggende  en del i skuffen fra både Biltema og Clas og diverse båtbutikker. Men når jeg hadde kladden åpen ble jeg litt besnæret over kvalitetsfølelsen den gav - alt var så solid og skikkelig (og kabelskoene var til og med blanke og pent innfestet). Jeg vet det er fryktelig irrasjonelt av meg å ønske en original kabel mellom kladden og veggen, men fra tid til annen tar perfeksjonisten i meg overhånd :)

Jeg forstår det, men faktisk er den originale løsningen ikke noe videre bra. For det første er det en 90 grader "knekk" i kontakten, slik at kabelen har en 90 grader knekk, som ødelegger kabelen på sikt.

Videre, selve kabelen mellom ladekladden og J1772-kontakten er ikke videre holdbar i kulde (den blir stiv). Jeg antar kabelen mellom Schuko og ladekladden er samme type, og da er PUR-kabel (f. eks. H07BQ-F) langt bedre (fordi den er smidig når det er kaldt).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA