Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prøvekjøring av Model S

Startet av Roy, fredag 12. april 2013, klokken 08:14

« forrige - neste »

Roy

Hei,

Vi vurderer sterkt å bytte ut dieseltraktoren med en Leaf og vil gjerne benytte kunnskapen på forumet til å forstå om en Leaf vil fungere for oss. Har brukt ganske mange timer på å lese igjennom forumtråder her og på mynissanleaf, men det blir ofte diskutert og da er det vanskelig å vite konklusjonen.

Bor og jobber i Trondheim. Sjeldent behov for å kjøre noen turer Leaf ikke har rekkevidde for og inntil nettverket av hurtigladere bygges ut kan man bruke alternativ transport om vi skal lengre.

Vi har reservert parkeringsplass og vil installere enkel mulighet for å lade bilen hjemme, men vi har ikke garasje eller tak til bilen. Så den vil måtte stå ute i all slags vær og det bekymrer meg litt. Jeg har ikke helt forstått hvordan man best skal oppbevare bilen en kald vinternatt eller to. Det vil naturligvis bli noen slike dager i Trøndelag og kanskje blir ikke bilen kjørt hver dag. Jeg kan ikke ha en bil som trenger starthjelp fordi den har stått ute en kald vinternatt eller to. Setter pris på om noen kan forklare meg dette nærmere.

Hvor viktig vil f.eks vinterpakke være for oss?

Utgangspunktet er ikke prisforskjellen fra en norsk forhandler til en importør nok til at det veier opp, men de mnd/årlige utgiftene er en viktig faktor. Vi ser derfor litt på hvordan prisene utvikler seg nå når 2013 modellen snart kommer til salgs.

Utover det er jeg positivt overrasket over Leaf som fremkomstmiddel :) Det er en utrolig fordel økonomisk i forhold til annen type bil, dersom du ikke har noen spesielle krav en Leaf ikke kan dekke.

Håper det er greit at jeg lager en slik tråd.

Mvh
Roy

snurre100

Min bil står ute her på Siggerud. Det har vært veldig kalde netter her i lengere tid. Har aldri hatt problemer med å starte. Bilen min står tilkoplet hele tiden her hjemme. Bruker tidsuret på klimaanlegget, så jeg har varm bil når jeg skal på jobb. Er meget fornøyd med Leafen. Det eneste jeg kunne tenke meg er litt lengere rekkevidde.
Venter på Kia E Niro

jkirkebo

Sitat fra: snurre100 på søndag 24. mars 2013, klokken 18:51
Min bil står ute her på Siggerud. Det har vært veldig kalde netter her i lengere tid. Har aldri hatt problemer med å starte. Bilen min står tilkoplet hele tiden her hjemme. Bruker tidsuret på klimaanlegget, så jeg har varm bil når jeg skal på jobb. Er meget fornøyd med Leafen. Det eneste jeg kunne tenke meg er litt lengere rekkevidde.

Samme her, bortsett fra at vi starter oppvarming manuelt siden vi ikke bruker bilen til noen fast tid. Aldri startproblemer, selv om det er -17 grader ute og kun én temperaturstrek på batteriet. Alltid varm bil.

Vinterpakka vil man ha om man vil spare strøm på varmeapparatet ved å bruke setevarmer og rattvarmer istedenfor kupévarmer. Rattvarmen er forøvrig kjekk uansett, men ikke verdt titusener av kroner selvfølgelig. Batterivarmeren er ikke viktig om man ikke bor på et sted der temperaturene synker godt under -20 grader i døgnmiddel til tider.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Roy

Sitat fra: snurre100 på søndag 24. mars 2013, klokken 18:51
Min bil står ute her på Siggerud. Det har vært veldig kalde netter her i lengere tid. Har aldri hatt problemer med å starte. Bilen min står tilkoplet hele tiden her hjemme. Bruker tidsuret på klimaanlegget, så jeg har varm bil når jeg skal på jobb. Er meget fornøyd med Leafen. Det eneste jeg kunne tenke meg er litt lengere rekkevidde.

Tidsuret blir nok brukt her også siden jobben starter kl 8 hver dag. Rekkevidden er det den er, og når jeg ser på hvor mye vi kjører per dag så trenger vi ikke lade Leafen mer enn et par ganger i uka. Men når jeg først parkerer hjemme er tanken å sette i strømmen samtidig.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 20:22
Samme her, bortsett fra at vi starter oppvarming manuelt siden vi ikke bruker bilen til noen fast tid. Aldri startproblemer, selv om det er -17 grader ute og kun én temperaturstrek på batteriet. Alltid varm bil.

Vinterpakka vil man ha om man vil spare strøm på varmeapparatet ved å bruke setevarmer og rattvarmer istedenfor kupévarmer. Rattvarmen er forøvrig kjekk uansett, men ikke verdt titusener av kroner selvfølgelig. Batterivarmeren er ikke viktig om man ikke bor på et sted der temperaturene synker godt under -20 grader i døgnmiddel til tider.

Jeg tror ikke det er nødvendig å ha varmepakka for å få de ekstra km ut av batteriet. Blir lading hver natt og antall tilbakelagte km tilsier det ikke skal være nødvendig å spare så veldig mye på strømmen. Så da skulle ikke vinterpakke være så veldig nøye. Pluss til import, selvom til og med 2012 modellen i USA kommer med vinterpakke som standard.

Utover det har vi tatt disse vurderingene:

- Bagasjerommet er lite i forhold til en stasjonsvogn, men fult på høyde med en bil i Golf-klassen. Vi vil enten få bygd et hundebur som passer til bagasjerommet og fjerne hattehylla, eller bruke bilbelte til hunden.
- Fremkommelighet på vintern er noe dårligere enn Quattro, men det jeg har prøvd gikk greit med Leafen. Ligger mest i hodet mitt tror jeg. Ellers kan det bli en gammel Quattro som vinterbil.
- Rekkevidden holder til det daglige og da kan man heller bruke litt ekstra penger på alternativ transport de gangene det trengs. F.eks på ferier.


USA vs Norsk:
- 2011 mangler vinterpakke, men bryr meg ikke.
- USA radio vil ikke kunne søke opp oddetallskanaler, men bryr meg ikke nevneverdig.
- Navigasjonen har ikke Norsk/Europeisk kart, men tror ikke jeg vil kjøre så langt med Leafen at jeg trenger navigasjon. Kan bruke iPhone til det, ellers irriterans å ha bil med Navi uten kart. Kommer garantert mulighet for å laste opp Norsk/Europeisk kart.
- Carwings bruker 850mhz mobilnett som ikke fungerer i Norge. Det er det kjipeste kanskje, selvom det ikke betyr så mye i praksis. Kan komme løsning i framtida.

gbzdoc

Nå kjenner ikke jeg ditt behov og bruksmønster, men mulighetene for fjernstyrt oppvarming og kjøling av bilen via CarWings er en av tingene vi setter mest pris på av ekstrautstyret på Leafen i det daglige. :)

Liker også fotoboks-varslereren som alltid er på og oppdaterer seg selv. (Selv om noen missliker den og skrur den av.)

Sjekk hva som har vært de laveste temperaturene der du bor de siste årene. Dersom de flere ganger har vært på under -20 så ville jeg helt klart gått for en bil med kulde-pakke. Batteriet har visstnok ikke godt av stå i temperaturer under -20 uten oppvarmingen som følger med i kulde-pakka.

Lykke til med valget av Leaf modell! :)

Roy

Sitat fra: gbzdoc på mandag 25. mars 2013, klokken 20:22
Nå kjenner ikke jeg ditt behov og bruksmønster, men mulighetene for fjernstyrt oppvarming og kjøling av bilen via CarWings er en av tingene vi setter mest pris på av ekstrautstyret på Leafen i det daglige. :)

Liker også fotoboks-varslereren som alltid er på og oppdaterer seg selv. (Selv om noen missliker den og skrur den av.)

Sjekk hva som har vært de laveste temperaturene der du bor de siste årene. Dersom de flere ganger har vært på under -20 så ville jeg helt klart gått for en bil med kulde-pakke. Batteriet har visstnok ikke godt av stå i temperaturer under -20 uten oppvarmingen som følger med i kulde-pakka.

Lykke til med valget av Leaf modell! :)

Alltid kjekt å kunne skru på forvarming av bilen når du skal ut å kjøre selvom det ikke er planlagt. Så derfor hadde det vært kjekt uten å måtte gå ut å skru på først :)

Bodd i Trondheim snart 4år og det har aldri vært under -20 over flere dager. Men dieseltraktoren blir ikke varm så raskt den heller og da benytter jeg ofte varme i sete. Skinnrattet er til tider også ubehagelig kaldt, så de turene hvor bilen ikke er forvarma hadde det vært godt med ratt- og setevarme.

En vanlig hverdag består av kjøring til jobb kl 8, hjem kl 4 og gjerne innom butikken på veien hjem, eller trening. Men det hender man er en tur hos venner uten å vite når man drar eller når skal hjem.

Men det må en betydelig prisforskjell før norsk bil ikke er aktuelt.

gbzdoc

Prisen må jo være lav nå på 2012 modellene. Da vi dro avgårde på påskeferie stod det mellom 15-20 Leaf utstilt utendørs på en "åskam" ved BNH på Ski. (Ski er ikke vedens navle... ;)

Er det like mange usolgte Leaf på de andre BNH avdelingene rundt om så må jo det bety at det er veldig mange biler de må bli kvitt med fare for å brenne inne med de. Sikkert en del prutningsmonn da... ;-)

Mr.Zero

Om ikke Ski er vedens navle, er byen ikke langt unna å være verdens navle.. 8) Har jo både storsenter, politihus og jernbanestasjon. Og meg og min batteribil. :P
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Rasmus.B

En annen ting å tenke på er at Nissan i Norge ikke kommer til å utføre garanti arbeider på US importerte Leafer. Kjøper du en fra f.eks. Nederland er du dekket av den Europeiske garantien. Med tanke på en del småfeil som er gjenganger på Leaf, ville jeg ikke kjøpt en US Leaf. Da tenker jeg på biler som ikke tåler å bli forvarmet uten å være tilkoblet, knirk i foringer, vindusheiser som slutter å virke, oppdatering av firmware.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Roy

Sitat fra: gbzdoc på mandag 25. mars 2013, klokken 23:20
Prisen må jo være lav nå på 2012 modellene. Da vi dro avgårde på påskeferie stod det mellom 15-20 Leaf utstilt utendørs på en "åskam" ved BNH på Ski. (Ski er ikke vedens navle... ;)

Er det like mange usolgte Leaf på de andre BNH avdelingene rundt om så må jo det bety at det er veldig mange biler de må bli kvitt med fare for å brenne inne med de. Sikkert en del prutningsmonn da... ;-)

Nissan Norge har et visst antall 1.generasjon Leaf igjen før de får starte å selge den nye 2013 modellen. Rykte her i Trondheim er at prisen ikke vil falle på 1.gen Leaf før 2013 modellen er til salgs i hvert fall. Men det betyr også at alle andre bruktbiler og importerte biler må falle i pris. Mulig man kan prute en del i disse tider, men det er jeg dårlig til,hehe.

Sitat fra: Mr.Zero på mandag 25. mars 2013, klokken 23:34
Om ikke Ski er vedens navle, er byen ikke langt unna å være verdens navle.. 8) Har jo både storsenter, politihus og jernbanestasjon. Og meg og min batteribil. :P

BNH er med å sette Ski på kartet ihvertfall. Synes jeg ser BNH nevnt i stort sett alle tråder her.

Sitat fra: Rasmus.B på mandag 25. mars 2013, klokken 23:54
En annen ting å tenke på er at Nissan i Norge ikke kommer til å utføre garanti arbeider på US importerte Leafer. Kjøper du en fra f.eks. Nederland er du dekket av den Europeiske garantien. Med tanke på en del småfeil som er gjenganger på Leaf, ville jeg ikke kjøpt en US Leaf. Da tenker jeg på biler som ikke tåler å bli forvarmet uten å være tilkoblet, knirk i foringer, vindusheiser som slutter å virke, oppdatering av firmware.

Det er litt småplukk på Leaf, så ser at den europeiske forsikring også kan være verdt noen kroner. Jeg har bemerket meg følgene typiske feil:

- Dårlig 12v batteri
- Dårlig vindusspyling
- Mekaniske ulyder i forstillinga
- Behov for softwareupdate (ref. forvarming uten lading)
- Andre vanlige feil typisk for alle biler.

Noe er forhåpentligvis ordnet på de nyeste modellene, men firma som selger de importerte bilene har vel et ansvar for bilen de selger på lik linje med annen bruktbilforhandlere i Norge? Ikke den lengste garantien, men vesentlig feil og mangler innenfor rimelighetens tid er de vel ansvarlig for. F.eks 12v batteri som ikke klarer en natt med 0 grader.

Rasmus.B

Om 12V batteriet er deffekt, så er jo ikke det noen krise. Det skifter man ut selv hvis det ikke er noen garanti ordning i Norge på bilen din. Det er vel værre med DC-DC dingsen som kan ryke hvis du forvarmet uten å være tilkoblet, eller at batteripakken tar kvelden. Men dette er jeg sikker på at de som kjøper en US Leaf har gått noen runder med seg selv om. Man kan vel få en lett brukt US Leaf for ca. 175.000,- nå,og til sammenligning ga jeg over 290.000,- for min med vinderhjul, skvettlapper gummimatter og gummilister for ca ett år siden.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Roy

Sitat fra: Rasmus.B på tirsdag 26. mars 2013, klokken 10:59
Om 12V batteriet er deffekt, så er jo ikke det noen krise. Det skifter man ut selv hvis det ikke er noen garanti ordning i Norge på bilen din. Det er vel værre med DC-DC dingsen som kan ryke hvis du forvarmet uten å være tilkoblet, eller at batteripakken tar kvelden. Men dette er jeg sikker på at de som kjøper en US Leaf har gått noen runder med seg selv om. Man kan vel få en lett brukt US Leaf for ca. 175.000,- nå,og til sammenligning ga jeg over 290.000,- for min med vinderhjul, skvettlapper gummimatter og gummilister for ca ett år siden.

Helt klart verdt å nevne DC-DC konverter som koster noen kroner, så kjekt at man får bekrefte software versjon eller betaler en time på verksted for å få siste versjon. Batteripakken ser jeg importfirmaene også gir garanti for lik Nissan: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39739122 4års batterigaranti for 7500kr tillegg. Nå er denna et dårlig eksempel på pris vel og merke, siden du kan få en Norsk bil til samme pris. Jeg tenker ikke så mye på km.stand og årsmodell når de har gått så lite uansett.

I dag vil man gi ca 250,000kr for en ny Leaf i Norge mot 175,000kr for en 2011 modell USA import. Eventuelt Norsk brukt Leaf fra overkant av 200,000kr. Føler det skal litt mer til enn 25,000kr for å veie opp for alle godene med Norsk bil.

Men vi får se hva som skjer med prisen når 2013 modellen er mulige bestille :) Selvom det antagelig påvirker alle bruktbiler (tom import) ganske likt.

Joakim Sveli

Jeg hadde aldri kjøpt en importbil uten varmepakka. Varme i setet og på rattet gjør at jeg uten å fryse enkelt kan få 13 mil i rekkevidde på vinteren.

Carwings- mulighet er helt vesentlig for å bli godt fornøyd med bilen, sjekke ladestatus og sette på varme når du skal ut og kjøre.

For batteriets levetids skyld hadde jeg også besørget nordisk klimapakke. Dersom bilen din står ute hele tiden vil det ikke ha noe å si så lenge den står tilkoblet. Da får batteriet litt varme på de kaldeste dagene og du kan kjøre i gang varme 20 min før du skal dra.

Vi har Leaf som eneste familiebil. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Roy

Sitat fra: ElRey på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:51
Jeg hadde aldri kjøpt en importbil uten varmepakka. Varme i setet og på rattet gjør at jeg uten å fryse enkelt kan få 13 mil i rekkevidde på vinteren.

Carwings- mulighet er helt vesentlig for å bli godt fornøyd med bilen, sjekke ladestatus og sette på varme når du skal ut og kjøre.

For batteriets levetids skyld hadde jeg også besørget nordisk klimapakke. Dersom bilen din står ute hele tiden vil det ikke ha noe å si så lenge den står tilkoblet. Da får batteriet litt varme på de kaldeste dagene og du kan kjøre i gang varme 20 min før du skal dra.

Vi har Leaf som eneste familiebil. Det er ikke vanskelig i det hele tatt.

Hvor lange rekkevidde forskjell vil du si det er mellom bruk av klima anlegg i den grad det blir komfortabel varme i bilen på lik linje med komforten du får var varme i sete og ratt?

Carwings er helt klart et artig ekstratutstyr og tiltaler meg som it-konsulent veldig mye, men det er fortsatt ekstra utstyr jeg kan leve uten, på lik linje med at dieseltraktoren min ikke har fjernstyrt webasto i dag. Den har ikke webasto engang,hehe.

Varmeteppe til batteriet er vesentlig for biler som står ute en kald vinternatt (-17) uten å være tilkoblet lading? Det forlenger batteriet sin levetid litt ekstra, men har også skjønt at batteriet kan lades ut over tid dersom varmeteppe brukes uten lading. Så du ikke får kjørt særlig langt når du kommer hjem uansett. Men om det veier opp for strøm tapet du får på kalde vinternetter uten varmeteppe vet jeg ikke. Det er vel også en risiko for at 12v batteriet blir ladet ut for mye til at bilen vil start, om bilen står ubrukt uten lading på kalde vinternetter over en ukes tid? Lader transaksjonsbatteriet noen gang 12v batteriet når bilen står ubrukt?

Scenario:
Leafen står ubrukt to netter med ca 50% batterikapasitet, uten lading. Det kan krype ned til -20 grader ila natta. Er det fare for at 12v må jumpstartes eller at transaksjonsbatteriet sin kapasitet har sunket så mye at du ikke kommer særlig langt uansett?

Leaf blir for det meste eneste bilen i familien, selvom vi bare er samboere med hund. Den økonomiske gevinsten faller bort om vi skulle hatt en ekstra bil.

Mr.Zero

Her er bilene fra BNH Ski - løp og kjøp!  8)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA