Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Lease batteri

Startet av Mr.Zero, torsdag 11. april 2013, klokken 20:27

« forrige - neste »

cra

Den var da rett så rimelig.  :) MEn det kan se ut til at det kan være lurt å koble ut viskeren bak når denne er montert?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

RuneW

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 14:23

Hvis man KUN skal frakte sykler finnes det en langt enklere, billigere og lettere løsninger:

http://www.carid.com/universal-bike-racks/pro-series-bike-racks-3726610.html

Eller http://www.etrailer.com/Trunk-Bike-Racks/Nissan/Leaf/2012/Y02624.html?vehicleid=20121071397

Disse "henges" på hatchbacken.

Billigere - helt sikkert.
Enklere - aldri i verden.

Hele poenget for mitt vedkommende er nettopp å slippe styret med en slik hatchback-kladd. Det er "litt" enklere å klikke på et "hengerfeste" enn å styre med en slik hatchback-løsning - spesielt når festet skal av og på mange ganger i uken.

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 14:23
Når det kommer til frakten tror jeg nok du har "forregnet" deg litt. Jeg har fått pakkemålene fra Carid, og basert på det og vekten kom jeg frem til ca 500,- med sjøfrakt med JetCarrier. + innenlandsfrakt i Norge på 250,- Du må også betale Mva på frakten fra USA til Norge. Men uansett lander du langt lavere enn Nissan vil jeg tro. MEN, det bilde som er lagt inn tidligere viser jo strømuttak til bremselys (?) etc. Verken Torklift eller Curt leverer med kabling. Dette må du evt. kjøpe ved siden av og instrallere for egen risiko og regning...

Når jeg skrev 300,- med JC baserte jeg med bare på vekten. Jeg skal ikke utelukke at det kan bli mer, dimensjonene tatt i betraktning.

Mva på frakten fra USA til Norge? Det har jeg aldri opplevd å betale med JetCarrier, men det er mulig du har andre erfaringer.

Når det gjelder innenlandsfrakt skrev jeg vel vitterlig at dette kom i tillegg?

Strømkontakt er kanskje kjekt å ha om man skal bruke lystavle. Jeg kommer kun til å bruke stativet til å frakte en sykkel og satser på å klare meg uten slikt (selv om det muligens ikke er lovlig).
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TorC

Nå tenkte jeg primært på at det er enklere å henge på et slikt feste fremfor å ta monteringsjobben med hengerfeste. Men tar man det av og på flere ganger i uken er det klart lettere å ha et feste på hengerfeste. Men det er jo en vurdering man må ta selv. Det er jo også ganske stor forskjell i vekten, og muligheten til å åpne hatchbacken vil jeg tro.

Når det gjelder MVA på frakten, så skal man iallefall betale mva på frakten. Men det er kanskje inkludert i fraktprisen JetCarrier oppgir.

Når det gjelder lovligheten har jeg sjekket dette med noen som jobber med slikt og påstanden er at det å montere en slikt hengerfeste er lovlig, på samme måte som det er lovlig å sette inn et større stereoanlegg, andre felger, grøftelys osv osv osv. Det mye som er lov å montere, men ikke nødvendigvis å bruke. Det som IKKE er lov er å trekke henger med Leaf. Og hvis du blir tatt med det så blir det samme straff som å kjøre med overlastet henger, eller å trekke større henger enn det som står i vognkortet.

Jeg skal selv bestille meg et slikt Curt feste fordi jeg har en bitteliten henger jeg trenger å tømme på fyllinga med ujevne mellomrom. Jeg kan akseptere risikoen ved å bli tatt siden det bare er snakk om anmeldelse og en bot. 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.

Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

sven erik

er nå bedre å prøve å presse på at elbilene skal bli typegodkjent  med disse tingene  for somsakt så er de ikke det  så i prinsippet er det ikke lov å ha noe på bilen for å frakte noe

RuneW

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 16:36
Når det gjelder MVA på frakten, så skal man iallefall betale mva på frakten. Men det er kanskje inkludert i fraktprisen JetCarrier oppgir.

Ja, det er godt mulig.

Når det gjelder lovligheten har jeg sjekket dette med noen som jobber med slikt og påstanden er at det å montere en slikt hengerfeste er lovlig, på samme måte som det er lovlig å sette inn et større stereoanlegg, andre felger, grøftelys osv osv osv. Det mye som er lov å montere, men ikke nødvendigvis å bruke. Det som IKKE er lov er å trekke henger med Leaf. Og hvis du blir tatt med det så blir det samme straff som å kjøre med overlastet henger, eller å trekke større henger enn det som står i vognkortet.

Jeg tenker på (u)lovligheten av å ha sykler på stativ uten ekstra lys bak (siden mangel på kontakt ble nevnt som et ankepunkt). Tror/håper det er litt skjønn med i bildet og at en sykkel ikke er nok til bot...

Jeg skal selv bestille meg et slikt Curt feste fordi jeg har en bitteliten henger jeg trenger å tømme på fyllinga med ujevne mellomrom. Jeg kan akseptere risikoen ved å bli tatt siden det bare er snakk om anmeldelse og en bot.

Jeg har ikke hørt om dette festet før. Har du link til dette?

Edit: Regner med at det er dette:
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html

Og vet du noe om hvor vanskelig det er å montere og hva slags sykkelstativer som passer? Jeg klarte ikke å finne info om dimensjoner.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TorC

Sitat fra: RuneW på onsdag 27. mars 2013, klokken 16:48

Jeg har ikke hørt om dette festet før. Har du link til dette?

Edit: Regner med at det er dette:
http://www.carid.com/2012-nissan-leaf-trailer-hitches/curt-rear-trailer-hitches-1640255.html

Og vet du noe om hvor vanskelig det er å montere og hva slags sykkelstativer som passer? Jeg klarte ikke å finne info om dimensjoner.

Det er samme feste ja. Jeg tenkte det var greit å nevne merke istedenfor selgerens hjemmeside hvis det var noen som hadde gode avtaler på andre nettsteder. Carid har stort sett greie priser, og de gir deg litt rabatt hvis du gnåler litt.

Såvidt jeg har forstått ER det allerede punkter under bilen som er gjenget opp. Man skal ikke trenge å gjenge opp noe. Det eneste man skal gjøre er å trimme litt av plasten akkurat helt i underkant. Det er ikke mye, og det synes ikke med mindre man ser under bilen.  Denne fra Curt har et avtagbart hengerfeste. Alle norske sykkelstativ passer vil jeg tro, så lenge du velger "Euroball 2```` " Og pass på å få den som buer oppover hvis du noen gang har planer om å bruke den til å trekke hengere.

Det skal visstnok være veldig lett å montere, men elektrikerjobben er visstnok noe du skal passe deg for. Jeg HAR sett en instruks om hvordan det skal koples... et eller annet sted på nett. Men du må ha inn noe relèbokser og noe greier for å få det til pga LED lampene, og bilens elektronikk. Dermed kan du bare ta ut signalstrøm...

Jeg sysler med tanken om å ta få kontakt med flere som vil ha et slikt hengerfeste slik at vi kan slå oss sammen og presse litt pris både i innkjøp og frakt.  Per nå ligger prisen ferdig levert på døra på ca 2150,-  Jeg er temmelig sikker på at vi bør kunne klare å komme oss nedenfor 1500,-  Jetcarrier har jo en form for "grunnpris" så kjører man samlefrakt vil man jo kunne få frakten billigere, og Carid bør kunne gi litt mer avslag når de sparer frakt, samt kvantumsrabatt.  Hvis det er noen som er interessert så kan de jo sende en PM, eller svare på dette innlegget?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

RuneW

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:19Såvidt jeg har forstått ER det allerede punkter under bilen som er gjenget opp. Man skal ikke trenge å gjenge opp noe. Det eneste man skal gjøre er å trimme litt av plasten akkurat helt i underkant. Det er ikke mye, og det synes ikke med mindre man ser under bilen.  Denne fra Curt har et avtagbart hengerfeste. Alle norske sykkelstativ passer vil jeg tro, så lenge du velger "Euroball 2```` " Og pass på å få den som buer oppover hvis du noen gang har planer om å bruke den til å trekke hengere.

I følge instruksjonene til hengerfestet jeg linket til, så bruker man gjennomgående bolter i eksisterende hull - man forholder seg altså ikke til eksisterende gjenger. Hadde ikke forundret meg om det var samme opplegget med dette festet.

Her fra monteringsveiledningen der man skal "fiske" fram bolter som skal gå gjennom eksisterende hull:

Sitat fra: TorC på onsdag 27. mars 2013, klokken 20:19Jeg sysler med tanken om å ta få kontakt med flere som vil ha et slikt hengerfeste slik at vi kan slå oss sammen og presse litt pris både i innkjøp og frakt.  Per nå ligger prisen ferdig levert på døra på ca 2150,-  Jeg er temmelig sikker på at vi bør kunne klare å komme oss nedenfor 1500,-  Jetcarrier har jo en form for "grunnpris" så kjører man samlefrakt vil man jo kunne få frakten billigere, og Carid bør kunne gi litt mer avslag når de sparer frakt, samt kvantumsrabatt.  Hvis det er noen som er interessert så kan de jo sende en PM, eller svare på dette innlegget?

Jeg er forsiktig interessert. Kommer an på hvilken pris man ender opp på og hvor lang tid det tar å få denne ballen til å rulle (sykkelsesongen starter NÅ). Siden jeg kan hente ting selv i Halden, så tror jeg ikke det er så mye å spare for mitt vedkommende ved å gå sammen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TorC

Jeg vil anta at disse festene brukes samme måte å få boltene på plass. Man trenger iallefall ikke å gjenge opp noe. Det er jo det sentrale. De er ikke like på h/v side, så kanskje det  er en annen fremgangsmåte på den siden.

Kronemessig er det jo ikke så mye å spare tror jeg. Jeg tipper man sparer rundt 650,-.  Jeg har tenkt som så at i overkant av 2000,- er litt mye å bruke på noe som er "kjekt å ha", mens 1500,- er mer greit. Men i % er det jo en del. Jeg kommer som nevnt uansett til å kjøpe, men er det noen som slenger seg på vil jo prisen synke.

Hvis du trenger et hengerfeste så snart som mulig må du nok belage deg på flyfrakt. Med båtfrakt tar det MINST en måned, og er du uheldig kan det ta opptil 2 mnd.

Jeg kommer nok til å bestille ila neste uke tenker jeg.

RuneW

Lurer på hvor mange timer et ikke-merke-verksted vil bruke på å montere dette?

2? 4? 8?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

TorC

Eller en time hjemme i garagen etter innstruksen å dømme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA