Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Model S på finn.no

Startet av sven erik, torsdag 11. april 2013, klokken 11:25

« forrige - neste »

sven erik

hvordan baterier er det i en  2002 kango  noen som vet ?

Ladefabrikken

Det er vel luftkjølte Saft batterier som står i de bilene, hvis jeg ikke tar helt feil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

sven erik

ok ja  er det ok batterier ?

sven erik

og hvordan er det å få inn  bedre batterier med lenger rekkevidde

aalbork

#4
Det sitter 22 stk 100 Ah luftkjølte SAFT-blokker.

Jeg har selv en slik bil og har sett en del på mulighet for ombygging til LiFePO4. Gjort ordentlig med batteriovervåking av god kvalitet, mener jeg en slik ombygging vil gjøre bilen både bedre, ennå mer energieffektiv. Mener også den vil bli sikrere enn den ercmed aldrende NiCd-blokker som første eier de første 55 000 km kjørte til servicelampen lyste før vannfylling.

Jeg har nå hatt nedsmelting av to celler. den ene førte til eksposjon (bildet). Den andre ble oppdaget fordi jeg har laget meg en kobling hvor jeg jevnlig kan følge med på hver enkelt blokk sin spenningstilstand. Alternativ er Robometer. Vil understreke viktighet av overvåking på eldre blokker, og ta det på alvor, i allefall når de begynner å gi hyppig/permanent varsel om avvik. Og også når ladelampen begynner å tenne tidlig. Dette er tegn på svekkede blokker som kan føre til smelting og i værste fall brann.
Problemet er at SVV vil ha totalforbud mot ombygging fremfor å bidra til å lage et godt regelverk for å sikre trygge ombygginger. Så bygger du om sitter du nok i saksa hvis noe skjer...

Virker dessverre som de fleste har resignert mht høringa fra SVV.
Nordstrand i Oslo.
Bil nr.1 - Leaf Tekna 2015
Bil nr.2 - VW Caravelle 2002 7-seter når alle 6 skal på tur
Tidl. Renault Kangoo Electriqe 2002

sven erik

og  barreri bytte er da ikke ombygging  en bytter jo ikke motor å gir  å en forbredrer jo bare bilen  må en inn for å sette i mye  av samme type å da eller  det er bra bil om en får inn  bedre batterier

sven erik


Sitat fra: aalbork på lørdag 23. mars 2013, klokken 13:23
Det sitter 22 stk 100 Ah luftkjølte SAFT-blokker.

Jeg har selv en slik bil og har sett en del på mulighet for ombygging til LiFePO4. Gjort ordentlig med batteriovervåking av god kvalitet, mener jeg en slik ombygging vil gjøre bilen både bedre, ennå mer energieffektiv. Mener også den vil bli sikrere enn den ercmed aldrende NiCd-blokker som første eier de første 55 000 km kjørte til servicelampen lyste.

Jeg har nå hatt nedsmelting av to celler. den ene førte til eksposjon (bildet). Den andre ble oppdaget fordi jeg har laget meg en kobling hvor jeg jevnlig kan følge med på hver enkelt blokk sin spenningstilstand. Alternativ er Robometer. Vil understreke viktighet av overvåking på eldre blokker, og ta det på alvor, i allefall når de begynner å gi hyppig/permanent varsel om avvik. Og også når ladelampen begynner å tenne tidlig. Dette er tegn på svekkede blokker som kan føre til smelting og i værste fall brann.
Problemet er at SVV vil ha totalforbud mot ombygging fremfor å bidra til å lage et godt regelverk for å sikre trygge ombygginger. Så bygger du om sitter du nok i saksa hvis noe skjer...

Virker dessverre som de fleste har resignert mht høringa fra SVV.


takker det skal jeg merke meg å få en kontroll på bateriene om jeg ikke får den bygd om  snart  orker ikke kjangs på at det kan ta fyr ++  elbil må hvære idiotsikkert som i-miven mid bare å kjøre å lade  den er nå gått 45000 å ikke et problem har hvert 2 ganger i spania med den  mens kangoen er på verksted  vile ikke lade +++  er gott ca 25000 km  å de som hadde den før meg hadde bytta masse

sven erik

Ingen fler kommentarer  er det noen som har bygd om en kango.

elektrolux

Enviro bygget om minst en Kangoo, og kjørte den tom for strøm slik at BMS stoppet bilen.

Historien videre er at BMS'en hadde blitt forbikoblet og bilen kjørt videre, til den tok fyr langs E18.

Ligger bildet et sted her på forumet.

Moralen må være å sette bilen på lading når en eller flere celler er tomme. De liker tydeligvis ikke reversering. BMS systemet bør heller ikke forbikobles, selv om en "bare" skal noen km videre or å komme hjem.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

sven erik

dette høres ikke bra ut   en  kobler ikke av sikkerhetsystemer  for å kjøre vidre  det sier seg selv  selv om jeg kunne tenke meg lang rekkevidde   men det er jo får å ha noe å gå på så en ikke knekker batteria  ved å kjøre de tomme  + at jeg tenkte muligens å få batterier som er tryggere en orginal  har å en i-miev  som jeg omtrent aldri kjører til skilpadde  å gleder meg  til det kommer hurtigladere i vestfold så en kann kjøre mer  å muligens greie seg med en elbil 

leker man med sikkerheten får vi aldri låv å bygge om låvlig

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA