Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Avsemning: Har fått Finalize knapp

Startet av stor66, torsdag 11. april 2013, klokken 11:12

« forrige - neste »

laumb

Jeg er en av de bilistene som ikke er spesielt glad i syklister langs veien, såpass skal jeg innrømme.
Men, for trenings skyld sitter jeg å vurderer å begynne og sykle til jobb. Har vurdert dette en god stund, men aldri tatt steget. Nå er det snart sesong, så det kan være lurt å forberede meg før snøen faller igjen.

Har tidligere syklet en del, men dette er noen år siden - så jeg vil ha behov for en periode med "opptrening".
Har i dag 24,4km en vei til jobb, så det burde fyke unna på en times tid hver vei. Blir nok bare deilig det - med litt musikk på øra (nok til at jeg hører trafikken rundt meg) og en frisk dusj på jobben. Også slipper jeg å stoppe på treningssenteret på vei til jobb 2-4 ganger i uka.

Spørsmålene mine er, er det noen andre her som sykler? Til jobb? Omkring samme avstand?

Skulle gjerne hatt noen tips til gode løsninger på å trene meg opp. Jeg er ikke i veldig god form, men jeg er enda ikke blitt til en sofa. Hvilke tanker bør jeg gjøre meg opp? Noen spesielle treningstips til før sesongen starter for fullt? Styrketrening blir ivaretatt separat.

Har veldig lyst til å kjøpe en eller annen form for terrengsykkel, så jeg kan ta den ut i skogen en tur og (Xeed XC3 frister), men det er på bakgrunn av at jeg har ingen peiling på om det vil ha noe praktisk å si på asfalt-syklingen til jobb (tyngde, hastighet, slitsomhet). Har aldri hatt noe annet enn terrengsykler før heller.

Og som en liten baknotis; Noe av tankegangen bak dette er å kunne senke fettprosenten min noe, både ved hjelp av sykling og normal jogging og styrketrening. Kanskje gå ned 5-7kg i vekt, men hovedsakelig få ned fettprosenten.


Håper det er noen entusiaster her som ikke bare kjører elbil hele dagen. :)

Øyvind.h

#1
Hei,

Jeg er en av de som sykler til jobb +/- hver dag fra ca midten av april til midten av oktober. For meg er sykling til jobb helt genialt. Sparer penger ved ikke å ha månedskort på trikken, kiloene renner av og jeg slipper å bruke tid på Elixia. Jeg har riktignok bare ca 9km til kontoret, så effekten er litt begrenset. Men til gjengjeld må jeg opp Kongsveien på vei hjem, en ganske lang stigning som gir litt treningseffekt.

Skjønner hvorfor du ikke er glad i syklister langs veien, for mange syklister tar seg frem på en egoistisk måte. Selv syklister blir provosert over andre syklister som eksempelvis dundrer over kryss på rødt lys fordi det er mulig. Av den grunn er det et poeng å ikke måle tiden sin, for da faller man fort i fella og begynner å sykle som en galning. Plutselig står du der med en gatesykkel til 40k, treningstøy fullt av reklame og et stivt blikk ned på tidtakeren på styret (har aldri vært der selv, og kommer aldri til å bli slik).

Har noen kolleger som sykler til jobb fra Asker og enda litt lenger ut (jeg jobber rett ved Nationaltheateret). De sykler ikke like ofte som meg, men det kommer nok av at de heller ikke er over gjennomsnittet opptatt av trening, og har litt for lang avstand å sykle til at de orker hver eneste dag.

Ift opptrening vil jeg anbefale å begynne på spinning. Det får opp kondisen :) Og tren bein, rygg og mage. Jeg har ingen spesiell oppkjøring før sykkelsesongen, for de første 2-3 ukene er ganske pain uansett. Men etter min erfaring går det som en lek når du har syklet noen uker. Du må bare forsøke å unngå å finne på alle mulige unnskyldninger for hvorfor du ikke skal sykle akkurat i dag.

Når det gjelder sykkel bør du minimum ha gatedekk, for de gir mye lavere rullemotstand enn dekk med mønster. Selv sykler jeg på en gammel Klein Pulse Race med gatedekk. Egentlig en mountain bike, men synes den fungerer utmerket. Man kan sikkert få høyere fart med skikkelig gateracer om du har mye landevei frem til jobben?

Tilslutt: gjør hva du vil, men jeg ville ikke syklet med musikk. Bare litt volum dekker over mye av det du egentlig bør høre. Personlig er jeg veldig negativ til syklister med musikk på ørene, for etter mitt syn er det som å kjøre bil med skylapper. Du mister en ekstremt viktig sans. Men gjør akkurat som du vil. Sykler du mye landevei og holder deg til siden får du jo ikke gjort noe fra eller til om du hører bilen som kommer eller ei. Da er ikke musikk på øret noen spesiell risiko. Men for meg som sykler på trafikkerte veier og gjennom sentrum er musikk på ørene galskap.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

PerBear

For 2x25 km strekning som du skal sykle hver dag vil jeg anbefale sykkel som gir deg lyst å sykle uansett vær og vind.
Min anbefaling er en velomobil med elassistanse. Da er du mye mer beskyttet mot skader og med 250W motor får du god hjelp i oppoverbakkene. Har du på piggdekk er den fantastisk på is og snø. Jeg bruker min hver dag året rundt til/fra jobb.

Søk på velomobile (engelsk) eller velomobil (skandinavisk, tysk, nederlandsk) på google. Det er også mange velomobiler på youtube bl. a. flere norske,
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Miev

God tanke laumb!
Jeg syklet 2x19 km til jobb tidligere og likte det veldig godt. Mitt tips er å anskaffe en hybridsykkel. Ruller bedre enn en terrengsykkel, tåler mer enn en racer.
Det var mitt råd, du gjør det du føler er best.
-12 i-Miev , snart -14 Tesla S

laumb

Veldig mange gode tips og tanker her, akkuratt som jeg håpet på. :)

Kona kom nettopp innom jobben med sykkelstativ til hengerfeste, så da blir det å plukke opp sykkel på vei hjem.
Husker ikke merke og type, men for å få litt feelingen før jeg svir av en milliard på sykkel, så har jeg fått låne en (veldig?) lite brukt hybridsykkel av min far (kommer tilbake til merke/modell senere i kveld).

For det meste blir det landevei for min del (Auli <-> Kjeller, for de som vil slå opp på kartet), så tror dette kan være ett godt valg. Satt og lekte meg litt med Endomondo i går, så på forslag til forskjellige treningsruter andre har laget, og laget meg et par stk selv. Prøve å komme meg ut på et par 20km turer i påsken og se om formen er bedre, eller dårligere enn jeg tror.

På forrige jobben var sykkel en stor greie, og flere kollegaer skulle sykle Eidsvoll -> Oslo sammen. I perioden i forkant hadde de treningsøkter for "amatørene" på rundt 40km. Jeg fikk aldri vært med den gangen, men etter å ha sett at flere andre som var "like dvaske" som meg fullførte 40km øktene, og gledet seg til neste runde, så må det være håp. :)

Kjøpte sykkel til kona i bursdagsgave i Januar (Xeed XC3), sykkelvogn til unga - og fikk tak i hjelmer til alle 3 i dag (Kjøpte til meg i går)- så vi skal nok få til et par turer ut med litt annet perspektiv enn "å komme fram" og. Kan tenke meg en tur med vogn og 2 unger baki fort blir god trening det og. Eller ta med vogna og sykle på butikken?

Miev: Hva slags terreng syklet du på (stigning, dekke, osv) - og hvor lang tid antar du at du brukte? Har sett for meg at 25km på den typen veier som er her burde ta meg halvannen time hver vei i starten, kanskje ned mot timen mot slutten av sesongen.

PerBear, elsykkel er et godt forslag, men det ødelegger hele formålet. Da kunne jeg like godt syklet til bussen og tatt den. Målet med syklingen er sterkt motivert av å komme i bedre form, og slippe å sitte i en virtuell spinninghall på FreshFitness hele solperioden.

Øyvind, du sier jeg bør trene rygg, mage og bein. Det var jeg i og for seg inneforstått med - men, har du noen forslag til teknikker som ikke er avhengig av å gå på treningsstudio. Enten det er hjemme, i skogen - ute eller inne?

Ellers har jeg da skaffet meg;
Sykkel m/lås
Hansker
Hjelm

Har fra før;
Sykkelbukse
Drikkeflaske

Noen spesielle ting jeg bør vurdere, som ikke havner i "nice to have" kategorien, men "viktig utstyr"?
Blir litt sykling i skumringen, så må ut å kjøpe lykt til foran og bak - i dag er det kun reflekser på sykkelen.

cra

#5
Har ei slik lykt som jeg bruker på hjelmen når jeg er i skipatruljen på kveldskjøring, i fall noen skulle skade seg utenfor opplyste områder: http://www.lightslightslights.co.uk/Bikeray-Lights/bikeray-rayfi-3000-lumens
Det er egentlig ei sykkel-lykt, og den lyser opp i rikt monn! Følger med trådløs fjernkontroll så den kan "dimmes" når man møter biler. Den kan virkelig brukes så du ser hvor du sykler, ikke bare slik at møtende trafikk ser at du kommer. :)

Edit: La inn riktig link
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Sitat fra: cra på tirsdag 26. mars 2013, klokken 13:34
Har ei slik lykt som jeg bruker på hjelmen når jeg er i skipatruljen på kveldskjøring, i fall noen skulle skade seg utenfor opplyste områder: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/more_og_romsdal/1.10964172

Det er egentlig ei sykkel-lykt, og den lyser opp i rikt monn! Følger med trådløs fjernkontroll så den kan "dimmes" når man møter biler. Den kan virkelig brukes så du ser hvor du sykler, ikke bare slik at møtende trafikk ser at du kommer. :)

Godt tips(!!), men jeg tror linken er feil?

cra

Har oppdatert linken i originalposten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Den så veldig bra ut.
Sjekket flere tester, men denne "videoen" sier en god del:


Prisen er litt stiv til førstegangsinvestering (Ja jeg vet, å investere to ganger er dyrere), men skal absolutt ha denne i bakhodet om dette blir en braksuksess!

cra

Videoen er ganske beskrivende. Det er alltid artig å vise fram lykta når jeg har besøk av andre som kunne tenke seg noe liknende, og reaksjonene ligger alltid på "jeezuzzogfaderenfrahelgoland.... se å få slått av det der!!! Hvor mange lumen, sa du??" når de får lyset i fleisen  ;D

Jeg kjenner en kar som importerer disse lyktene; jeg kan spørre hva prisen ligger på. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

laumb

Ja, utrolig bra lys på den der!
Hva er strømkilden og hvor lenge holder den?
Oppladbar?

Forøvrig fikk jeg hentet en Univega Terreno 300 i stad - så da må jeg bare ut å kjøpe pumpe i morgen, siden det var rimelig lavt trykk nå.

Hvor harde skal dekkene være når de er pumpa?


Rønnern

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 21:30
Hvor harde skal dekkene være når de er pumpa?

Antar at du ikke har en pumpe som viser PSI (eller BAR) siden du spør, for anbefalt dekktrykk står på siden av dekket.

Pump det opp såpass at du må legge veldig godt trykk med tommelen for å få dekket til å gi etter. Men ikke noe poeng å pumpe det steinhardt. Økt punkteringsfare og mindre komfort...
Mvh Ronnie
Peugeot iOn

laumb

Vel, jeg har pumpe som viser PSI/bar, men den er til Schrader-ventil. Det er Presta-ventil på disse dekkene.

Den jeg har er elektrisk, tenkte å kjøpe en som er litt mindre og manuell så jeg kan ha den med meg i tilfelle jeg må endre litt, eller punkterer.

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 22:55
Vel, jeg har pumpe som viser PSI/bar, men den er til Schrader-ventil. Det er Presta-ventil på disse dekkene.

Schrader-ventil er gull verdt på sykler etter min mening. Da kan du stoppe på en hvilken som helst bensinstasjon og sjekke/fylle luft. Jeg bytter konsekvent til Schrader på alle sykler jeg evt. mekker på dekkene på.

Mulig Schrader fungerer dårlig på racersykler, men slike har jeg ikke vært borti på 20+ år. Med vanlige 26" eller 28" hjul er det ihvertfall ikke noe problem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: laumb på tirsdag 26. mars 2013, klokken 21:30
Ja, utrolig bra lys på den der!
Hva er strømkilden og hvor lenge holder den?
Oppladbar?

Det følger med et batteri (usikker på hvilken type, og med fare for å miste oppsparte elbilentusiast-poeng så må jeg innrømme at jeg aldri har tatt meg bryet med å sjekke) og lader, skjøtekabel (for å plassere batteriet lenger unna styret/ved bruk som hodelykt), fjernkontroll samt at jeg fikk med diverse fester til å montere på hjelm.

Batteriet er oppgitt til å skulle vare i 3 timer på full kamfer, 12 timer på 50% og var det 120 timer på blinking da? (men blinkinga minner mest om stroboskopet på disco'en på tidlig 90-tallet, og er nok bare nyttig til å påkalle oppmerksomhet i nødstilfelle). Har til gode å bruke den noe særlig på full styrke; det blir nesten for mye lys. Det er ganske bra spredning på lyskjegla, så det er ypperlig til arbeidslys. Ikke som slike clas ohlson-lykter som bare gir deg akkurat nok lys til å se skruen du skal sette skrutrekkeren på.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA