Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Produksjonsserie Model S, Finalize knapp. Har du fått din? Hva er endelig konfigurasjon?

Startet av TorkEL10, onsdag 10. april 2013, klokken 23:26

« forrige - neste »

TorkEL10

Når min Tesla model S ankommer skal jeg sende q-free brikka i retur, tenkte jeg.
Deilig med lavere utgifter og slippe å støtte et pill råttent system.
Men ser at andre her på forumet planlegger å montere q-free brikka under plasten i grillen.
Trenger vi q-free brikka i ELbil, eller kan den sendes i retur?
Evt. hvorfor må den beholdes?
P2245

Griffel

Sitat fra: TorkEL10 på fredag 22. mars 2013, klokken 18:04
Trenger vi q-free brikka i ELbil?
Ja, det vil spare deg for mye ergrelser, og husk på å få abonnementet merket med fritak for elbil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

Det enkleste og beste om du vil støtte saken og få mest mulig av inntektene i bommen ut på veien framfor i lomma på de som driver selskapet er å beholde den i ruta.

Da unngår man manuell sjekk av skiltene, som i sin tur koster mannekraft, som er penger i omløp til annet enn vei.

Fjerner du den vil absolutt alle tilfellene der dine skilt ikke leses automagisk kreve ekstra manuell jobb, og den jobben må noen betale for.

Jeg kommer til å montere den bak grillen når jeg får elbil, får å få mest mulig kroner til vei.

... I fossilbiler er jeg et annet monster. Her ta egoismen overhånd. Den ligger i kjøkkenskuffen (for med avtale får jeg likevel rabatter og godkjente passeringer.).
Koster dem litt mer, men det koster mer av mine penger.

fredag

Sitat fra: TorkEL10 på fredag 22. mars 2013, klokken 18:04
Når min Tesla model S ankommer skal jeg sende q-free brikka i retur, tenkte jeg.
Deilig med lavere utgifter og slippe å støtte et pill råttent system.
Men ser at andre her på forumet planlegger å montere q-free brikka under plasten i grillen.
Trenger vi q-free brikka i ELbil, eller kan den sendes i retur?
Evt. hvorfor må den beholdes?

For å få kjøre gratis gjennom bomstasjonene med elbil må du ha autopass-brikke i bilen.

Fjellinjen fakturer bompasseringer på elbiler som ikke har autopass-brikke, og krediterer kun etter at man har skaffet seg brikke.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sven erik

ja de i vestfold  fakturerer og om du ikke har bombrikke å du må betale   selskapet sier det er kunn med brikke du får fritak  de fleste nye biler kommer med eget felt i ruta til brikker  da en ikke kan plasere dem overalt  det å plasere dem i grillen  vil si at den ikke blir registrert

laumb

Sitat fra: sven erik på fredag 22. mars 2013, klokken 18:34
ja de i vestfold  fakturerer og om du ikke har bombrikke å du må betale   selskapet sier det er kunn med brikke du får fritak  de fleste nye biler kommer med eget felt i ruta til brikker  da en ikke kan plasere dem overalt  det å plasere dem i grillen  vil si at den ikke blir registrert

De har ett felt i ruta fordi resten av ruta hindrer signaler. Plasten i nesa på bilen hindrer ikke signalene.

eclipse

Sitat fra: sven erik på fredag 22. mars 2013, klokken 18:34
ja de i vestfold  fakturerer og om du ikke har bombrikke å du må betale   selskapet sier det er kunn med brikke du får fritak  de fleste nye biler kommer med eget felt i ruta til brikker  da en ikke kan plasere dem overalt  det å plasere dem i grillen  vil si at den ikke blir registrert

Det fungerer likt i Rogaland, alle bompengeselskapene vil ha en kopi av vognkortet for å legge bilen til en bombrikke. Du må ha en fysisk brikke i bilen.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

stor66

Noen spørsmål fra en som aldri har hatt en køfri-brikke:

Hvor mange brikker må man ha for å dekke østlandet/sørlandet?
Hvor mange selskaper må man inngå kontrakt med?
Er det årsavgift på slike kontrakter?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

leafster

Det holder med én brikke. Jeg har kun tegnet avtale med fjellinjen som driver bommene jeg kjører mest gjennom. Det er ikke noe poeng å lage avtaler hos flere da det uansett er gratis å passere.

Med "vanlig" bil kan det lønne seg å lage avtaler hos flere selskaper for å forhåndsbetale passeringer med rabatt.

el-fanboy

#9
Sitat fra: stor66 på tirsdag 26. mars 2013, klokken 09:08
Noen spørsmål fra en som aldri har hatt en køfri-brikke:

Hvor mange brikker må man ha for å dekke østlandet/sørlandet?
Hvor mange selskaper må man inngå kontrakt med?
Er det årsavgift på slike kontrakter?

AutoPass dekker såvidt jeg vet hele Norge, dvs du behøver en brikke. Du inngår en kontrakt med dem, og betaler et depositum på selve brikka på 200 (?) kroner, og fester denne i frontruta på bilen et egnet sted. I El-bil er dette inntil videre tilstrekkelig for å passere bommer gratis og køfritt i hele Norge, du behøver ikke ytterligere abonnementer  :) Avtale og brikke kan du skaffe på Esso-stasjoner.

edit: ja der hadde leafster svart på det samme :)
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

leafster

Jeg har forresten fått opptil flere regninger fra fjellinjen som jeg ved et uhell (avtalegiro) betalte. Disse fikk jeg kreditert.

Har også endt opp med regning ved passeringer i andre selskapers bommer. Det kan derfor lønne seg å følge litt med , særlig hvis man har flere biler med brikke og man helt ukritisk betaler det som dukker opp i nettbanken :)

TB

For å enkelt ha god oversikt, inngå eigen avtale for elbil, men på samme bruker.
Fjellinjen krev ingen faste avgifter, berre 200 i pant for brikka.
Har sjølv to avtaler.- ein for fossil bilen, og ein for elbilen.
Logger inn på min side av og til, og sjekkar det står 0,- på elbil avtalen.
Begge avtaler vises på samme bruker.

Passering i andre selskap vil og komme på denne avtalen, og ved feil.er det enkelt å oppdage.
Bompenge selskapa legg nok ingen prestisje i å unngå feil av denne typen, så her må kvar enkelt sjekke regelmessig.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

eclipse

Sitat fra: leafster på tirsdag 26. mars 2013, klokken 09:28
Det holder med én brikke. Jeg har kun tegnet avtale med fjellinjen som driver bommene jeg kjører mest gjennom. Det er ikke noe poeng å lage avtaler hos flere da det uansett er gratis å passere.

Med "vanlig" bil kan det lønne seg å lage avtaler hos flere selskaper for å forhåndsbetale passeringer med rabatt.

Jeg sjekket dette med diverse bomselskaper. Autopass dekker nesten hele Norge men for å passere gratis må du kontakte hvert bomselskap ellers vil du få regning etc. Kort fortalt så får du deg en brikke som du må betale 200,- for, gjerne i det bomselskapet du allerede har.

Så logger du deg på dette selskapet og registrerer at du har el-bil, da lønner det seg å ringe dem og sende kopi av vognkort, men enkelte selskaper har ordning på nettet. Når du er inne på din konto i bomselskapet kan du opprette avtaler mot andre bomselskaper. Med fossilbil må du da betale inn forskudd hos hvert selskap for å få rabatt) Du kan og gå inn på hjemmesiden til andre selskaper og opprette avtale tilbake til det "opprinnelige" selskapet ditt. Du trenger uansett kun en Autopass brikke i bilen. Merk at Autopass er leverandør av systemet men at bomselskapene ikke sammerbeider (det er derfor det er så kostbart å drive hundrevis av små bomselskaper i norge)
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

leafster

Jeg har aldri fått regning for passeringer i f.eks. Østfold, men Fjellinjen tok betalt for mine passeringer på E16(?) mellom Kløfta og Vormsund. Det var imidlertid ikke noe problem å få tilbake penger etter jeg sa ifra. Så for meg så blir det tur og kjør inntil regningene evt dukker opp

petersv

Loven er ganske klar, elbiler hargratis passering i bomringer, ikke mye bomselskapene kan gjøre med det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA