Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Livsløpskostnader for slitedeler til Tesla MS vs. dieselbil i samme prisklasse

Startet av Epleskreller, onsdag 10. april 2013, klokken 21:31

« forrige - neste »

SimenT

Perlehvit
Beige interiør
Karbonfinish
Karbonspoiler

AAaaaaah yeah
Depositum Model X
Bestilt P85D sent mars lev.

P85_Norway

Tesla M3 Performance

Havebigfun

Sitat fra: laumb på fredag 22. mars 2013, klokken 20:15
Sitat fra: skatvalsbygg på fredag 22. mars 2013, klokken 18:47
Skal ikke kjøpe Tesla S (kanskje X), men ville definitivt valgt svart - både fordi det er en tøff farge men aller mest ut i fra et energi-økonomisk ståsted. Svart absorberer mye sollys, og det er faktisk endel gratis energi å hente på den måten. Se beregning her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7449.msg82528.html#msg82528

Mythbusters testet dette og konkluderte med at rød samlet opp mer varme/energi.

Svart får utrolig lett riper. Så på den i Oslo, om du var nær den med olabuksa så ble det nesten umiddelbart merker (hadde med en litt uforsiktig kompis ene turen innom.). Også synes de så utrolig fort. Gruer meg til å se første svarte Model S hvor eier har vært "flink" og kjørt den i børstevask, eller brukt børste i selvvasken.
Løsningen er å kjøpe den fargen man liker best og legge på matt svart folie- da beskyttes lakken og man får maks oppvarming av bilen om vinteren ;).
Etter 5 år fjerner man folien og får en bil med duggfrisk lakk uten riper i den fargen man har drømt om i lang tid ;D

Desdi

Det lureste å velge er vel sølv. Skitt syns mye mindre og småriper er vanskelig å se i den fargen. Men skulle jeg valgt med hjertet hadde jeg tatt svart. Spesielt når man ser bilder som disse: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/11875-Model-S-Photo-Gallery/page10?p=295430&viewfull=1#post295430
Skulle tatt svart folie på håndtakene så det ikke ser ut som bilen har noen håndtak når man kjører. Folk ville vært lissom: whaaaaat?

Hvit med svart tak og svarte 20" felger hadde vært knalltøft også.

F1

Jeg har sort metallic i dag. Ser utvilsomt lekker ut når den er nyvasket, men på vei hjem fra vaskehallen, så ser det ut som den har plukket opp et halvt grustak.

Mitt valg på TMS blir grå med lyst interiør, synes sølv blir vel anonymt.
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

19quiz76

Sitat fra: F1 på lørdag 23. mars 2013, klokken 23:34
Jeg har sort metallic i dag. Ser utvilsomt lekker ut når den er nyvasket, men på vei hjem fra vaskehallen, så ser det ut som den har plukket opp et halvt grustak.

Tips: Microfiberhåndklær etter vask :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Desdi

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 23. mars 2013, klokken 23:52

Okay? Og det gjør at den ikke plukker opp et halvt grustak?

19quiz76

Sitat fra: Desdi på søndag 24. mars 2013, klokken 00:14
Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 23. mars 2013, klokken 23:52

Okay? Og det gjør at den ikke plukker opp et halvt grustak?

Grus fester seg vel kanskje ikke så lett på lakken, men støv og møkk fester seg lettere hvis lakken er våt :)
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Celter

Trekker frem denne tråden igjen da jeg ikke regner med at jeg får sett alle fargene "live" før det er tid for å bestemme seg. (Jeg har bare sett de bilene som har vært på Alnabru). Jo, mer jeg funderer over dette, jo vanskeligere blir det.  :-\
Hadde falt ned på svart,- eller grønt, men har mørk bil i dag og det er nesten umulig å holde den ren. I dag så jeg bilder fra samlebåndet av den nye "multicoat red" (https://twitter.com/elonmusk/status/321407591584509952/photo/1). Den fargen likte jeg veldig godt. I tillegg er det jo multicoat, så jeg antar at den før omtalte falmingen av rødfargen ikke vil være så stort problem. Med sort skinninteriør med rød "piping" og mørke felger er dette et alternativ jeg seriøst vurderer. Problemet er da at jeg hadde tenkt å gå for 19" felger som ikke finnes i grått. Da blir det enten å coate felgene eller bite i gresset og satse på 21" sommerfelger. Decisions, decisions.....

Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

laumb

En ting er sikkert, den rødfargen er griselekker!

Skulle gjerne hatt den selv - men har rød bil i dag - og der gikk visst grensa når kona skal være med å bestemme. :)

kjølholdt

Det eneste jeg har tenkt å la kona bestemme er farge ;D
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Havebigfun

Jeg har alltid har sans for røde biler etter å ha hatt en tidl på 80-tallet- den bilen falmet noe voldsomt.
Kanskje det er rett at multicoat ikke falmer (like mye). Etter det jeg har forstått ligger det i rødpigmentens natur at lakken falmer. Er det noen av dere som har hatt en rød bil som ikke falmet etter noen år??
I bruktbilmarkedet trekker rød bil prisen ned. Kanskje det er annerledes for TMS som oppfattes som en sportsbil- analog til Ferrari og Porsche som gjerne er litt grelle.
Jeg har tenkt at det er en mulighet å bestille en mørk, salgskompatibel farge og legge på folie. Folien får du i den fargen du ønsker incl fargen Tesla tilbyr. Når den omsider er falmet etter noen år trekker du av folien og vips kan du selge en "ny"bil i salgbar farge.

Siggen

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 09. april 2013, klokken 21:32
Jeg har alltid har sans for røde biler etter å ha hatt en tidl på 80-tallet- den bilen falmet noe voldsomt.
Kanskje det er rett at multicoat ikke falmer (like mye). Etter det jeg har forstått ligger det i rødpigmentens natur at lakken falmer. Er det noen av dere som har hatt en rød bil som ikke falmet etter noen år??
I bruktbilmarkedet trekker rød bil prisen ned. Kanskje det er annerledes for TMS som oppfattes som en sportsbil- analog til Ferrari og Porsche som gjerne er litt grelle.
Jeg har tenkt at det er en mulighet å bestille en mørk, salgskompatibel farge og legge på folie. Folien får du i den fargen du ønsker incl fargen Tesla tilbyr. Når den omsider er falmet etter noen år trekker du av folien og vips kan du selge en "ny"bil i salgbar farge.

Har en rød firmabil på jobb som snart er 10 år og kjørt 270000km. Lakken ser nesten ny ut. Alt har med vedlikehold og gjør.

MR Tesla

Hadde valgt Celter sin kombo dersom jeg kunne men "dessverre" er denne fargen ikke tilgjengelig for Signatur. Signatur rød blir for mørk og blass spesiellt med rim på bilen om vinteren. Går for Perlehvit - det er jo også den damene liker best. Vi får se hvem av bilene de velger når bilene står sammen i garagen på jobben Celter !

petersv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA