Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: New options for Europe

Startet av Vivian, tirsdag 09. april 2013, klokken 16:49

« forrige - neste »

Vivian

Jeg har nettopp fått min første elbil, ny Nissan Leaf. Det fulgte med relativt lite instruksjon fra forhandleren om lademønster, så jeg lurer på: hva slags lademønster bør man tilstrebe? Er det viktig batteriet tømmes en gang i blant? Bør det fullades? Eller lading noen timer hver dag helt greit, så lenge det dekker behovet.? Noen erfaringer/synspunkter?

Vivian

cra

Det skal visstnok være litt gunstigere å lade bare til 80% til vanlig, og å hurtiglade så sjeldent som mulig. Men bilen skal tåle "alt du klarer å gjøre" med lading, så du skal kunne bruke den slik det passer best for deg. Selv lader jeg til 80% til daglig, til 100% når jeg trenger det, og hurtiglading hvis det er "krise". Lar bilen stå tilkoblet bestandig når den er hjemme, slik at forvarming kan stå på så lenge det er nødvendig, og batteriet alltid er fullt (80%) når vi skal avgårde. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: Vivian på onsdag 20. mars 2013, klokken 13:47
Jeg har nettopp fått min første elbil, ny Nissan Leaf. Det fulgte med relativt lite instruksjon fra forhandleren om lademønster, så jeg lurer på: hva slags lademønster bør man tilstrebe? Er det viktig batteriet tømmes en gang i blant? Bør det fullades? Eller lading noen timer hver dag helt greit, så lenge det dekker behovet.? Noen erfaringer/synspunkter?

Vivian

Det har ikke noe for seg å tømme eller fullade batteriet når det ellers ikke er nødvendig for kjøremønsteret. Om dere klarer dere med 80% kapasitet til daglig ville jeg programmert inn dette, så kan dere overstyre og lade til 100% de gangene det trengs.

Ellers ville jeg plugget i bilen hver natt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tomrh

Små klattladinger er også bedre enn dype ut- og oppladninger. Stikk i ladepluggen og lad så ofte som mulig, ikke vent til bilen er tom for strøm.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

gbzdoc

Ikke vær redd for å lade til 100% om det er nødvendig for ditt behov, spesielt om vinteren hvor litt ekstra strøm på en kald vinterdag er å foretrekke.

Men lader du til 100% så ikke la bilen stå fulladet flere dager/uker i strekk. Da er det bere å legge inn en 80% lading via timer, også starte videre lading til 100% enten fra App på telefonen eller ved å manuelt trykke på overstyringsknappen i bilen i passe tid før bruk.

(Bilen bør aldri stå lenge med 100% lading, og heller ikke med lite lading. Da bør den lades så fort du har anledning.)

Hurtiglading skal ikke være noe å bekymre seg for, men bør ikke være din primære lademetode. Det er også anbefalt å ikke hurtiglade flere ganger pr. dag. Men jeg har gjort dette selv ved et par anledninger uten at det har påvirket kapasiteten på noen måte foreløpig.

Bilen skal jo brukes! ;-)

Trond Arve

#5
La inn forslag til råd om Kjøring og lading på Elbilwiki. Er vel greit å oppsummere der etterhvert som erfaringene kommer og diskusjonene landes. Kom gjerne med kommentarer og tillegg  :D
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Johnsen

Jeg må spørre enda en gang, får inntrykk av at det er en overstyringsknapp for og lade den 100%. jeg har leaf, hvor er den i tilfelle og hvordan gjør jeg det. Og om det går og justere 80 eller 100% fast?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

Trond Arve

Vanlig lading er 100%. Med timer kan du velge å lade til 80% eller 100%. Se http://www.elbil.no/wiki/Leaf:80_prosent
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Johnsen på søndag 30. juni 2013, klokken 20:21
Jeg må spørre enda en gang, får inntrykk av at det er en overstyringsknapp for og lade den 100%. jeg har leaf, hvor er den i tilfelle og hvordan gjør jeg det. Og om det går og justere 80 eller 100% fast?
Jeg forsøkte denne knappen på flere måter nå i helgen. Både når lading var på, av og bil på/av. Fikk ingen reaksjon fra bilen eller indikasjon på at ladetimer ble deaktivert. Men går jo greit å gå inn og justere timer, så jeg fikk ladet 100% allikevel :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Trond Arve

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2013, klokken 21:42
Jeg forsøkte denne knappen på flere måter nå i helgen. Både når lading var på, av og bil på/av. Fikk ingen reaksjon fra bilen eller indikasjon på at ladetimer ble deaktivert. Men går jo greit å gå inn og justere timer, så jeg fikk ladet 100% allikevel :)
Når timer er aktivert og overstyringsknappen trykkes, lyser det midterste blålyset i frontruta. Når du kobler til starter lading umiddelbart.

Om du har ladet ferdig til 80% og trykker på overstyringsknappen, starter lading umiddelbart.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Øyvind.h

Sitat fra: Trond Arve på søndag 30. juni 2013, klokken 21:54
Når timer er aktivert og overstyringsknappen trykkes, lyser det midterste blålyset i frontruta. Når du kobler til starter lading umiddelbart.
Takk for tipset. Får teste en gang til. Bilen hadde rundt 50% SOC når jeg plugget i, og skjønte aldri hva slags respons jeg skulle få fra den når jeg trykket på knappen. Og når jeg startet bilen stod det bare "timer: on", så jeg ga opp og omprogrammerte.

Skal man trykke på overstyringsknappen etter at bilen er slått av, men før man plugger i?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

BE

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2013, klokken 21:58

Skal man trykke på overstyringsknappen etter at bilen er slått av, men før man plugger i?
Ja
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

jkirkebo

Sitat fra: BE på søndag 30. juni 2013, klokken 22:20
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 30. juni 2013, klokken 21:58

Skal man trykke på overstyringsknappen etter at bilen er slått av, men før man plugger i?
Ja

Det fungerer fint å trykke den etter at man har plugget i også, men det er jo litt bakvendt å gå inni bilen igjen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

cra

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. juni 2013, klokken 22:44
Det fungerer fint å trykke den etter at man har plugget i også, men det er jo litt bakvendt å gå inni bilen igjen ;)

Jeg setter bilen på plassen, går ut av bilen, bak og henter kabel, fram og koble til, stikker huet inn i bilen igjen og plukker opp mobiltelefon og PC, trykker på knappen og lukker og låser.

Du får forresten et "pip pip" når du trykker på overstyringsknappen, men bilen piper i eningen, så det er kanskje ikke så lett å skjønne hva den piper om til enhvert tid. I alle fall hvis du ikke er Luke Skywalker og skjønner hva R2-D2 snakker om....  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Johnsen

Dette var en bra tråd men skjønner fortsatt ikke noe. Timer on og off 100 og 80,
Her står det, som jeg forstår da, at den lader vanligvis 80% og det skal gå og overstyre til 100% er det slik?
Og hvor befinnerseg denne knappen? Og timer? Hvordan ser jeg om den skal lade 80/100%?
Har trimmet kewet eljet 2 kjørelegnde over 75km
Nissan Leaf 2011
02 Hyundai santa fee
74 nova
60 Volvo krabat
+++++++++

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA