Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Bytte av batterikjemi i Think og godkjenning.

Startet av Taxidriver, tirsdag 09. april 2013, klokken 11:57

« forrige - neste »

Taxidriver

Viser til kommentaren fra Modelsn i reservasjonsoversikten.

SitatDa har det gått fort her. Eg bestilte og betalte i helgen 9-10. mars og fekk #2982 tirsdag 12.mars. Og berre veka etter er det passert #3030. Meget bra!

Og sannsynlegvis skal vel dette øke når flere ser at naboen har fått bilen i garasjen.
SitatGratulerer. Dette må da være en ideell bil å bruke som Taxi. Hvilke tanker har du gjort deg om det?

Ja, eg har gjort meg nokre tanker rundt det å kjøre Model S som taxi. Fint om flere kan ta del her med tanker rundt dette. For vi er vel alle passasjerer i ein taxi no og då.

Først vil eg ha understreket at det er tilnærma ingen økonomisk fordel i dag med å kjøre elbil som taxi. Fordi utgiftene til drivstoff kun utgjer omlag 8% +- 3% av total omsetning. Og med dagens refusjonsordning for taxinæringa kan du kjøpe ein Prius +7 for prisen av ein Nissan Leaf. Da får du refundert moms + omlag 40% av bilavgiftene. F.eks vil da ein greit utstyrt E-Klasse ende opp på rundt 450.000,-. Og da kan i tillegg bilen gå 24timer i døgnet om ein har sjåfør til det. Det kan nok Model S også når vi får ladestasjoner på halvparten av drosjeholdeplassene. Men med tanke på økonomien i ei taxibedrift er det relativt lite å hente på å ha ansatt ein sjåfør for at bilen skal gå to skift dagleg. Etter Lønn, feriepenger, arbeidsgiveravgift, drivstoff og ekstra vedlikehold. Men det er jo klart. Alle monner drar som vi seie på Sunnmøre. Nok om det.

Som dere da forstår. Prisdifferansen E-Klasse til Model S eller Prius +7 til Model S. Dette er penger som ein i ei kvar fornuftig bedrift må beregne renter på om det er belånt eller ei. Og rentene av 2-400.000,- vil ta eit solid jafs av det ein måtte spare på drivstoff. Eg er forøvrig spent på strømforbruket til Model S når eg skal kjøre 80-100.000km i året.

Poenget mitt så langt er at, om dere ser Model S i taxinæring, Så er det nok fremdeles ein elbil-entusiast som eier den. Eller ein bil-entusiast som berre vil ha det beste.  ;) Og ikkje nødvendigvis ein Sunnmøring med kløktig sans for god økonomisk drift av selskapet sitt.  8)

Eg har altså tenkt til å kjøre Tesla som taxi. I Bergen. Og eg gleder meg like vilt til det som når eg stolt kunne ta fly fra Oslo til Bergen med Aafk-skjerf etter cupfinalen. Går dette bra med ein Tesla, prøver eg gjerne med to. I Bergen er det slik at du kan ha eitt hovudløyve som kan kjøre hele tiden uten begrensning. Deretter kan du søke om reserveløyve som da har begrenset kjøre tid. Dagtid i veka og kveld/natt fredag og lørdag. Og fordi du har lov til å logge av hovudløyve og logge reserveløyve på som hovudløyve om f.eks tirsdagskveld. Så tenker eg at det muligens kan gå ann å kjøre 3 skift i døgnet på to biler. Ok. Nok om dette også.

Av ein ny bilprodusent forventer eg og aksepterer eg ein del barnesjukdommer. Eg berre håper at det ikkje blir meir enn kva eg kan klare å leve med i min taxi-kvardag. Dere som er her på forumet har sikkert endel erfaringer med det å ta taxi. Og som meg, regner eg med at dere har visse forventninger når dere har bestilt ein taxi som dere skal betale flere hundre kroner for. No ser vi vekk fra sjåføren som prater bedrevitende om det som blir sagt på radioen slik at du ikkje får høre det som blir sagt på radioen. Du har heller ikkje lyst til å høre på radioen. Du syns berre det blir for frekt å be sjåføren slå av radioen og holde kjeft fordi du har eit viktig møte du tenker på eller du ønsker berre fred. Vi ser vekk fra denne sjåføren.

Dere har sikkert forventninger til korleis bilen er. Ting som uroer meg. Igrunn er eg ikkje så veldig urolig. Etter å ha lest eindel på teslaforumet her og Tesla sine egne sider. Eg sitter med ei kjensle av at ting kommer til å bli fikset. Men kort fortalt er det; Dørhåndtak, luftfjærer, takhøyde i baksetet. Skinnene på panoramataket. Og den digre skjermen som i grunn, etter min smak er litt for stor. Og korleis er bilen etter 300.000km. Vil den skrangle som ein gammel Opel eller vil den vere stram og fin? Det er da vi ser om ingeniørene på Teslafabrikken har gjort eitt godt stykke arbeid eller ei.

Luftfjærer vil eg ha med tanke på komfort, men er usikker på kostnadene ved desse på sikt. Kor lenge holder dei og kva vil det koste å skifte dei. Dørhåndtakene har det vore litt problemer med. Men eg trur det er langt færre som har problemer enn det ein kan få inntrykk av på teslaforumet. Og sjølv om dei fungere fint. Korleis vil taxikundane ta dei i mot. Det er noko anna med oss som har blitt litt kjent med bilen. Under siviliserte forhold trur eg ikkje det blir problemer. Men sjå for deg at du kjem inn på ein holdeplass kl.03:00 natt til søndag. Ei heilt vanleg taxikø. 40-50 personer. Lett blanding av bergensere, stril, ein og annan nordlending, kanskje til og med ein vossing eller to, alltid litt for mange sunnmøringer og ei lita gruppe fra Oslo som ikkje tåler å stå stort lenger ute i regnet. Du kan vere sikker på at nokon forsøker å åpne døra før du har stansa. Og har ikkje dørhåndtaka kome ut innan eit halvt sekund, banker dei på ruta og lurer på kva drittbil du kjører. Og når dørhåndtaka først har kome ut, er eg redd folk skal dra for hardt i dei. Eller kva trur dere? Korleis blir dette mottatt? Og så er det takhøgda i baksete. Først tenkte eg på vanleg tak for å kunne feste taxihatten enkelt. No ser eg at det må bli glasstaket med ein takbøyle bak for å sette taxihatten på. For da blir jo det litt bedre takhøgde i baksete. Da er eg redd for at vindsuset fra takstativet og taklampen skal bli for irriterande. Spesielt for dei som sitt i baksete. Dette ville vore bedre med vanleg tak. Eg har vore inne på tanken om ein møbeltapetserer kunne gjort noko med setedelen av baksete. Trekt den om og redusert sittehøgda med 5cm. Kan fort bli dårleg resultat av det. Og til slutt er det denne amerikanske gigant skjermen. Kunne ikkje dei klart seg med ein litt mindre skjerm? Kor skal eg ha takstameteret? Det skal nok ordne seg trur eg. Blir berre litt trangt.

Elles har eg tiltru til at bilen er bedre enn folk flest forventer. Batterikapasiteten tenker eg kanskje vil vere omlag 50% etter ein halvmillion km. Og etter det fungerer den sikkert fint for meg som privatbil. Fremdeles bedre enn Leaf. For folk flest kan det sikkert vere bra at Tesla tallfester garantien sin. Med f.eks XX% batterikapasitet etter Xår eller X km. Men eg håper dei ikkje gir for gode garantier heller. For det kan koste Tesla penger som dei elles kunne brukt på utvikling av nye biler eller til å knipe inn på utsalgsprisen på framtidige modeler. Vi må huske på at om Tesla skal vokse seg stor vil dei trenge å kunne levere biler som også konkurerer på pris med tilsvarende fosile biler. Det gjer dei i dag dessverre berre i Norge. Da trur eg det er viktigere med redusert pris enn ein super garanti som gir deg eit nytt batteri etter f.eks 4år. Når det gjelder drivlinja elles trur eg dei har gjort mykje bra arbeid. Det kjennes vertfall slik for meg. Eg trur knappen for å få vinduet opp og ned tar "kvelden" lenge før motoren og batteriene.

Skytter også inn at noko av det eg gleder meg mest til er å sjå ansiktet til folk når eg legger bagasjen deres i "motor-rommet".  ;D

Eg skriv alt her kun ut fra min totale opplevelse av det eg har lest og den eine gangen eg var innom på Alnabru og såg bilen like før jul. Har ikkje prøvekjørt. Eg er ingen bilmekaniker og har heller aldri bygget ein bil. Men er det fleire som føler at her kan vere visse deler av bilen som er meget bra og kanskje bedre enn forventa? Da ser eg for meg sjølve drivlinja. Motor, batteri, bremser og kanskje fjæringsystem. Og ikkje minst design. Vakkert! Men samtidig sitter eg med ein følelse av at der kan vere andre sider med bilen som foreløpig er noko underutvikla. Det har jo vore ein del skriving om interiøret som har eit litt "billig" preg. Men om vi oppsummerer om 2 år. Det som har vore veldig bra og det som ikkje har vore heilt fullkomment enda. Da trur eg vi stortsett vil kunne seie oss ganske så imponert over kva Tesla har levert.

Så kva tenker dere om Model S som taxi? Om 1-2 år kan vi ta samme diskusjon på Model X. Snakkast.  :)
Leaf 2014 24kwt. Omlag 40.000 km
Tesla Model S P85(drosje). des.-13 til feb.-16. 132.000 km Solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Taxidriver på onsdag 20. mars 2013, klokken 02:44
Så kva tenker dere om Model S som taxi? Om 1-2 år kan vi ta samme diskusjon på Model X. Snakkast.  :)

Drivsoffbesparelser er en ting, men det må vel være mye å spare på bompenger også ? I Oslo har man bomringen selvfølgelig, men det er da nok av undersjøiske tunneler som er bompengefinansiert på Sunnmøre også?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Taxidriver

Eg bur altså i Bergen. Bompengeringen her koster maks. 450,- om du har over 50 passeringer i mnd. Det har vore snakk om å øke prisen til maks. 1000,- for over 50 passeringer. Men det er ikkje innført enda.

Min agenda med å kjøre Tesla som taxi er å vise for folk flest at det går ann.
Leaf 2014 24kwt. Omlag 40.000 km
Tesla Model S P85(drosje). des.-13 til feb.-16. 132.000 km Solgt.

jkirkebo

Sitat fra: Taxidriver på onsdag 20. mars 2013, klokken 04:44
Eg bur altså i Bergen. Bompengeringen her koster maks. 450,- om du har over 50 passeringer i mnd. Det har vore snakk om å øke prisen til maks. 1000,- for over 50 passeringer. Men det er ikkje innført enda.

Min agenda med å kjøre Tesla som taxi er å vise for folk flest at det går ann.

Stemmer, Bergen var det ja. Visste ikke at det var tak på antall passeringer der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Vel, jeg håper du fortsatt er på forumene og kommer med erfaringer etter hvert som du får kjørt bilen.

Opplevd slitasje, "skranglepoeng" og feeling etter 100, 200 og 300 tusen km på kort tid blir utrolig spennende.

Øyvind.h

#5
Sitat fra: laumb på onsdag 20. mars 2013, klokken 06:10
Vel, jeg håper du fortsatt er på forumene og kommer med erfaringer etter hvert som du får kjørt bilen.

Opplevd slitasje, "skranglepoeng" og feeling etter 100, 200 og 300 tusen km på kort tid blir utrolig spennende.
Støtter denne! Erfaring fra en som utsetter bilen for 5-10 års slitasje (km + interiørslitasje) i løpet av et år er svært interessant.

Deler Taxidrivers bekymring for:

  • Dørhåndtak - form og funksjon. Hver eneste dag vil du oppleve at folk røsker i døra. Tror håndtakene tåler det, men hele Bergen må læres opp....
  • Takhøyde bak - Går helt fint, men ikke verdens mest komfortable baksete
  • Slitasje på interiør - Gjelder selvfølgelig for alle biler.
  • Batterislitasje - batteriet ditt vil fortsatt være dyrt å skifte når behovet melder seg for deg
  • Tapt arbeidsinntekt pga verkstedsbesøk - kanskje den største bekymringen? Sørg for god og rask dialog med verkstedet så de får melding så tidlig som mulig!

Flott at du prøver! Hvor langt kjører du egentlig på en vanlig arbeidsdag?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

cdabel

Når jeg tok taxi til prøvekjøring fredag og fortalte at jeg skulle til Alnabru, spurte sjåføren "skal du til Tesla?" Og så ble jeg grundig instruert i hver eneste detalj om Model S. Han fortalte at Oslo Taxi hadde bestilt 50 stk, og lager egen hurtigladeløsning. Han kjørte i en helt ny E klasse, men med en avvisende vift av håndet sa "jeg må kjøre denne her i to år, men så blir det Tesla". Etter min prøvetur hvem dukker opp uten å bli ringt? Ja, min personlig sjåfør, som ville høre alt om prøveturen. Så, det finnes i hvertfall noen andre ivrige Teslaentusiaster i din bransje.
P85, rød, svart interiør, CF dekor, 21", spoiler, minus dobbeltlader og sikkerhetpakke

glaserud

Sitat fra: cdabel på onsdag 20. mars 2013, klokken 08:08
Han fortalte at Oslo Taxi hadde bestilt 50 stk

Kan jeg stille meg litt skeptisk til denne? Jeg trodde ikke Oslo Taxi eide biler i det hele tatt?
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Thomas Parsli

Kan jo være taxi-sjargon for "bileiere som kjører for Oslo Taxi har bestillt ca 50 stk"?

En del taxi-eiere kan nok økonomi til å regne ut hvor mye man kan spare med en Model S.
(Jeg tipper 50-100.000,-/år hvis batteriet holder så lenge som Tesla anslår)

Oslo Taxi har 1380 biler, så "50 stk" høres ikke så mye ut.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Cato76

Kjære Taxidriver! Du burde kontakte Tesla og få "sponset" eventuellt med reklame og info-brosjyrer som kan deles ut til kundene dine. For de som kommer til å tjene gode penger på at TMS kjører som taxi er Tesla Motor, som kommer til å selge godt med biler til dine kunder som får oppleve denne bilen!  8)
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

janosat

Model S fungerer sikkert bra som taxi på mange måter.
En utfordring som jeg ser er linjene på bilen (bratt vinduslinje), det vil være vanskelig for eldre personer som er dårlig til beins å sitte seg inn i bilen.
det finnes heller ikke håndtak på innsiden over dørene.(mulig dette er mulig å ettermontere)

Morten Sandvik

Bare ikke velg svart.... Jeg ville ikke har taxikunder inn i min  bil  :o
Bergen

2891 .... Svart/ svart Performance Plus

5YJSA2DP1DFP19452

fredag

Sitat fra: Taxidriver på onsdag 20. mars 2013, klokken 02:44
Så kva tenker dere om Model S som taxi? Om 1-2 år kan vi ta samme diskusjon på Model X. Snakkast.  :)

Jeg tror ikke Tesla har laget Model S med tanke på å bruke som taxi. Amerikanerne kommer nok til å være målløse over hva slags biler man bruker som taxi i Norge.

Men det er dødskult. Superbra å få taxier som kjører så mye, over på elbil. Reduserer CO2-, NOx- og støy-utslipp. Og etterpå går de vel over til et liv som bruktbiler, slik at de som kjøper bruktbiler også får seg elbil.

Ikke minst må det være praktisk for elbil-taxiene å få lov til å kjøre i kollektivfeltet. :-)

Jeg tror folk finner ut av dørhåndtakene fort. Hvis det blir et problem kan du sette på label/klistremerke over dørhåndtak der det står "klikk for å åpne" eller noe slikt.

Hadde vært kult om norske Tesla texaier kunne fått en egen taxi app med taksameter og kortbetaling på skjermen, slik at dere ikke behøver så mye ekstra greier inne i bilen.

Jeg er kanskje mer bekymret for reservedelsituasjonen. Amerikanerne som har problemer med feks dørhåndtak eller frontrute venter lenge på å få reservedeler. Vi kan håpe at det blir bedre i Norge, gitt det store antallet Teslaer som kommer på veiene i lille Norge.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Havebigfun

Jeg ser de samme ulempene som Øyvind- men
Dette er et flott signal om at man i denne bransjen tenker miljø. Det er mange tonn CO2 du sparer hvert år!! :D Dette er det sikkert en del kunder so setter pris på!
Ellers er det et element av nytenkning og design som sikkert frister mange kunder.
Jeg hadde gladelig blitt med på tur og slått an en prat med sjaføren om hvordan bilen virker ol.
Det er mange som kommer til å lure- du er sikret kunder selv om baksetet ikke er optimal for din setting. Jeg tror ikke du får senket bakbenken vesentlig. Under ligger motoren og polstringen er relativt tynn allerede- mulig du oppnår bedre sittekomfort med samme tykkelse av polsteret.

Flott initiativ- det støttes fullhjertet selv om det muligens ikke gir lykken i økonomisk forstand. ;)



DaX

#14
Noen danske taxiselskap som har tenkt på det samme: http://www.cleardrive.dk/category/blog/taxi/

Oslo Taxi er vel inne på tanken:

http://www.taxiforbundet.no/sfiles/83/70/2/file/taxi_3-2012_cs4-web.pdf(Side 15)
SitatOm S-modellen vil egne seg direkte som drosje er uvisst. Hauge viser til at Tesla kommer med en X-modell i 2014 2015 som vil være enda bedre egnet.

"Drosjesjåfører strømmet til Teslas nye Model S":
http://www.bellona.no/nyheter/nyheter_2012/taxitesla
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA