Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Xenon vs. Halogen (Tech- eller ikke techpakke)

Startet av Zanka, tirsdag 09. april 2013, klokken 11:03

« forrige - neste »

Zanka

Dårlig tilpassede karosseri deler har vært en gjenganger på forum i USA, ser nå at long term testen til Edmunds også har avdekket dette.
Tror dere at dette vil være løst før vi får bilen til Norge?
Hvor mye vil du godta av dette på din Model S?

http://www.edmunds.com/tesla/model-s/2013/long-term-road-test/2013-tesla-model-s-a-few-flaws-in-the-craftsmanship.html
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

jkirkebo

Sitat fra: Zanka på tirsdag 19. mars 2013, klokken 22:58
Dårlig tilpassede karosseri deler har vært en gjenganger på forum i USA, ser nå at long term testen til Edmunds også har avdekket dette.
Tror dere at dette vil være løst før vi får bilen til Norge?
Hvor mye vil du godta av dette på din Model S?

De som har mottatt biler nylig påstår at de er stort sett perfekte, så jeg tror nok det meste av slikt er løst allerede?

Når det gjelder luka bak er det to store gummiknotter under som kan justeres i høyden for å få luka til å passe og tette perfekt. Tror det kun trengs litt justering (ned?) her på denne bilen det vises bilde av.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

RSandven

Jeg føler at den mister litt kvalitetsfølelse når man finner store forskjeller i slikt som paneler, men litt må man kanskje leve med?

Men vanskelig å si om støpe/presse-prosessene må gjøres om, eller om det er andre tilpasninger som må gjøres.

Jeg er konstruktør/designer, så litt slikt "småpirk" kan jeg dessverre fort henge meg for mye opp i.

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

Muffinman

"Før i tiden" var amerikanske biler ofte befengt med dårlig tilpasning mellom karrosseridelene. Hadde en Trans Am fra 80-tallet som jeg brukte en betydelig sum på rette opp til akseptabel tilstand.

Hvis man i 2013 klarer å pøse ut en bil på markedet hvor slike mangler foreligger er det katastrofalt dårlig, og bidrar til at bilen slettes ikke hører hjemme i premiumsegmentet. Når det er sagt, jeg har vært kritisk og sett etter nettopp dette på bilder og videoer som ligger ute på nettet av den enkle grunn at bilen er amerikansk, uten å ha sett noe. Så det er ikke sikkert problemet er så omfattende.

Kommer nok til å gjøre det klinkende klart på forhånd at om jeg finner slike mangler på bilen på overtagelsestidspunktet reiser jeg hjem igjen uten bil. Da blir den stående til de skaffer meg en som er i orden.

Stig O

Er mest bekymret for knirkelyder. Det er noe jeg ikke klarer å leve med. Panoramataket har jo vært en gjennganger, men det ser ut til at de kommer med en løsning på det problemet. Så får vi håper det varer. Verre er det med udefinerte lyder som er vanskelig å lokalisere.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Øyvind.h

Sitat fra: Stig O på onsdag 20. mars 2013, klokken 07:08
Er mest bekymret for knirkelyder. Det er noe jeg ikke klarer å leve med. Panoramataket har jo vært en gjennganger, men det ser ut til at de kommer med en løsning på det problemet. Så får vi håper det varer. Verre er det med udefinerte lyder som er vanskelig å lokalisere.
Samme her. I en bil som er nærmest lydløs står knirking, kompressorer etc. tydelig frem. Så jeg håper den er like stille som jeg har opplevd at den er under prøvekjøring. Har ikke hørt noe knirk eller ulyder i løpet av de 30 minuttene jeg har hatt bak rattet så langt.

Ift. paneler er dette noe Tesla kontinuerlig justerer, så jeg håper det aller meste er luket bort når vi får bilene. Som jkirkebo nevner kan bakluken justeres ved å redusere høyden på to dempeklosser, så det er mulig Edmunds bakluke kan flukte perfekt ved å justere disse. Senking av klossene skal også fjerne et problem enkelte har med resonans fra bakluken.

For øvrig har jeg sett panel som burde vært justert på mange biler. Skal absolutt ikke undervurdere Teslas behov for videre justeringer i presse-prosessen, men poengterer bare at etterjustering etter levering ofte er nødvendig uten at man selv egentlig har merket det :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

glaserud

Når det gjelder tilpasning av karosseri o.a. så pleier jeg å relatere det til de bilene jeg har hatt befatning med fra "de store" leverandørene:

- Audi TT Roadster: Spiste opp et sett dekk i.l.a. 15kkm (nede på korden). Audi mente det var "innenfor toleransene". Litt hinting om advokat og de tok 4-hjulskontroll og byttet dekk. TTen lakk også vann mellom vindu og tak.
- BMW 528 TA: Spiste dekk. 4-hjulskontroll avdekket at oppsettet var way off.
- Audi A4 1.9 TDi: Spiste dekk. 4-hjulskontroll var litt off.
- Audi A6 3.0 TDi: Spiste dekk. I følge Audi "Det er sånn. Quattro, vet du!". Tvang gjennom 4-hjulskontroll. Oppsettet var ute på viddene. Dørene var satt opp feil, s.a. fremre del av bakdøra stakk utenfor bakre del av fordøra. Fikk en fin steinsprut der. Lakkert i 4 eller 5 omganger p.g.a. diverse rust (burde nesten fått omregistrert den, veier sikkert noen kg mer nå. ;) ). Paneljustering rundt baklyktene var også feil og forårsaket gnissing med påfølgende rust. Irriterende knirk i dashboardet. Fant ikke ut av det, men et velrettet knyttneveslag fikset det.

Så. Tja. Det er litt trøbbel med de fleste. Spørsmålet er bare hvor smidig leverandøren er når ting skal korrigeres.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Øyvind.h

Skal vi første legge ut feil fra biler som burde vært feilfrie kan jeg legge til:

VW Golf 2004:

  • Rust/sinkslipp etter 3 år
  • Bakdører som subber i bakskjermen og riper den opp
  • Bakluke som langt ifra flukter med resten av bilen. Stor nivåforskjell mot tak og smeller i støtfanger bak
  • Skjevslitte dekk
  • Sporadisk feilmelding motor
  • Turbo røk etter 5 år + katalysator

Passat 2012:
  • Webasto totalkollapset etter 6 mnd. Full utskiftning
  • En høyttaler spraker sporadisk
  • Speedometeret viser opp mot 8-9% feil
  • Forskjermene fluktet ikke med lysene
  • Forbruket ligger i snitt ca 50% over fabrikktall. Matcher dem på langkjøring, men ellers laaangt unna

Fornøyd med bilen, og den oppleves som feilfri og godt skrudd sammen. Men den er strengt talt ikke feilfri, og Passat er en gjennomprøvd og gammel konstruksjon fra en stor produsent, så den burde vært helt feilfri.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

glaserud

Tror vi stopper der før vi går OT. :) Poenget mitt var at når det rapporteres om feil/mangler på TMS, så ta i betraktningen at ingen andre biler er feilfrie heller.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Havebigfun

#9
Når det gjelder passform, såkalt "spaltmasse" på tysk henger de fleste amerikanske biler godt etter premiumsegmentet fra Tyskland. Jeg har egentlig bare regnet med det. Dette er selvfølgelig først og fremst et estetisk problem. Ettersom det ikke er noen alternativ til TMS kommer jeg til å bestille allikevel- men om det blir omfattende "sjevheter" blir jeg nok lei meg.
Jeg skulle gjerne sett hvordan man tvinger Tesla til å rette på slike feil- svaret kommer til å bli "innenfor produksjonstoleransen".
Jeg synes heller ikke man skal sammenlikne med Golf eller Passat- bilen sikter vesentlig høyere- sammenlign evt med panamera ;)

glaserud

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. mars 2013, klokken 17:33
Jeg synes heler ikke man skal sammenlikne med Golf eller Passat- bilen sikter vesentlig høyere- sammenlign evt med panamera ;)

Panamera er jo også en Volkswagen, sist jeg sjekket. ;)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Griffel

#11
Sitat fra: glaserud på onsdag 20. mars 2013, klokken 18:00
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 20. mars 2013, klokken 17:33
Jeg synes heler ikke man skal sammenlikne med Golf eller Passat- bilen sikter vesentlig høyere- sammenlign evt med panamera ;)

Panamera er jo også en Volkswagen, sist jeg sjekket. ;)
Det tror jeg de fleste av Panamera eiere vil bli forskrekket over å høre. ;D
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA