Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oslofjordtunnelen

Startet av Silkefot, tirsdag 09. april 2013, klokken 10:49

« forrige - neste »

Silkefot

Hei,

Noen som har none gode forslag på dekk med lav rullemotstand for sommeren? Ser at nye Goodyear Efficient Grip Performance kommer veldig godt ut i NAF sin test, se:

http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Sommerdekktest-2013/Sommerdekktest-2013/?utm_source=nb13-03a&utm_medium=email&utm_campaign=nyhetsbrev13-03a

Er ikke nødvendigvis ute etter billige dekk så lenge de kan gi meg noen km ekstra...
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Ville sett utelukkende på resultatet for rullemotstand, da det betyr mye mer for en Elbil enn for en fossilbil.

De dekkene du nevner ser jo veldig bra ut på både dette og på bremseegnskaper, men kan kanskje være vanskelige å skaffe i rette dimensjonen.

Da kan kanskje gamle favoritten min Barum Brilliantis til 400 kr stk være løsningen. Best i rullemotstand for noen år siden.

Kjøp gjerne gjennom dekkonline. Utrolig hvor mye rimeligere det er å få dekk levert på døren fra Tyskland, enn hva menge forhandlere vil ha for samme dekk i butikk. Bytting av dekkene er ikke så stort problem som mange vil ha det til, men vær obs på at noen tar straffe priser om du kommer med egne dekk. Best å ringe litt rundt og si at du har løse dekk som skal byttes. Det tar en god dekkbytter 10 min, og med timepris på 2400 kr / timen blir det ca 400 kr å bytte 4 dekk.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Silkefot

Skulle likt å vite hva en "10" i dekktesten motsvarer i ett tall med en logisk enhet. Jeg må uansett bytte og kan jo bare håpe at rullemotstand har blitt mindre med årene parellelt med økningen i miljøfokusering.
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

elektrolux

Virkelig lav rullemotstand forsvant sammen med Michelin Proxima dekkene som ble levert på PSA bilene i fra 1996 til 2003.

Da ble det oppdaget at Selika ble veldig glatt på vått føre.

Nå er selika tilbake i dekkene, og vi kan jo håpe på like miljøvennlige dekk etterhvert.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

Tallkarakteren 10 i testen er bare tull, siden Dunlop selv oppgir at dekket har en EU-score på B-C (hvor skalaen går fra A-G: http://www.dunlop.eu/dunlop_no/tires/passenger/sport-bluresponse/index.jsp?from=browse



Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 20. mars 2013, klokken 12:06
Tallkarakteren 10 i testen er bare tull, siden Dunlop selv oppgir at dekket har en EU-score på B-C (hvor skalaen går fra A-G: http://www.dunlop.eu/dunlop_no/tires/passenger/sport-bluresponse/index.jsp?from=browse
Thomas
I Testen er disse dekkene testet mot hverandre Goodyear var var best og de øvrige er er målt med økning i forhold til denne.
Dunlop + 0,6% og 3.best Toyo + 3,6% dårligst Hankook + 7,4%

Totalt er Goodyear Efficient Grip Performance det beste dekket samtidig som det har lavest rullemotstand.
Elbilister ville vel også vektlegge rullemotstand mer enn 5% noe som ville gitt enda bedre resultat i sammenligningen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Thomas Parsli

Det er nettop den vektingen jeg mener er tull nå det kommer til rullemotstand.

For både rullemotstand (økonomi) og støy er målene absolutte (A-G for rullemotstnad og desibel for støy).
At B-C skal gi 10 ett år og 9 neste år er vel ikke fornuftig?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Silkefot

#7
Interessant dette i grunn, jeg ser som et par nevner her at det finnes en norm for rullemotstand definert her: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm. På en Saxo skal det stå dekk med 165/70/R13 79S hvilket på f.eks. byttdekk.com gir en fin og sammenlignbar liste (uten Goodyear effigrip) der beste er Michelin med en "C". På Goodyear's side ser man at samme dimensjon i "Efficientgrip" også har en "C". Hittil har jeg ikke sett noen med EU merkingen som er bedre en "C".
Hankook som Enviro sverger til (i følge dem pga. rullemotstand) ser jeg på http://www.hankooktire-eu.com/ at det ene dekket som finnes i rett dimensjon er merket "F"...
Dunlop i vår dim er også merket "C" (SP Streetresponse)

Så da blir vel utfordringen til dere alle: Finn et dekk i 165/70/R13 som har en EU merking bedre en "C" for rullemotstand...

Tre på topp i nevnte dim så langt:






ProdusentTypeEU norm
Goodyear Efficientgrip Compact: C
Michelin Energy E3BC
Dunlop SP StreetresponseC
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Silkefot

#8
Ingen som klarer det nei?  :o


Blir litt overrasket over Dunlop når jeg ser at Byttdekk har en "E" rating på SP Streetresponse mens Dunlop selv på egen hjemmeside sier at den har "C" (samme dimensjon selvfølgelig)? Noen som har en forklaring?  :-\
Bosted Fetsund
Lykkelig eier av en Leaf 2011 modell
Enda lykkeligere eier av en Tesla model X 100D
Eide en Saxo i 10 år
Model Y bestilt...

Rio

Sitat fra: Silkefot på lørdag 23. mars 2013, klokken 09:16
Ingen som klarer det nei?  :o


Blir litt overrasket over Dunlop når jeg ser at Byttdekk har en "E" rating på SP Streetresponse mens Dunlop selv på egen hjemmeside sier at den har "C" (samme dimensjon selvfølgelig)? Noen som har en forklaring?  :-\

Etter det jeg husker er det ingen "D", og forskjellen mellom "C" og "E" trenger ikke være mer enn at man måler to ganger - den ene gangen vipper det over, den neste under.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA