Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av stor66, mandag 08. april 2013, klokken 19:39

« forrige - neste »

Knut Øygard

#16
Rekkeviddeangst!!!
Jeg kjørte Sauda-Oslo i dag over Haukeli i dag.

Det var først spennende, så veldig spennende, så ikke noe morsomt. Men det gikk bra til slutt:-)

Første etappe: Sauda-Sand(Suldal) 30 km. Vi ladet helt opp på 32(20)A uttak der mens vi spiste frokost.

Andre etappe: planen var Sand-Skien som er 298 km. Selv med kolonne, 4stk i bilen, -15gr og kraftig motvind tenkte vi at det burde gå greit. Vi kjørte i 70 med rangemode og 18 gr i kupeen for sikkerhets skyld. Og greit gikk det. Så greit at vi ved Åmot begynte å tenke på muligheter for å droppe Skien. 40 min omvei og 2 timer lading spart:-)

Det er ingen raske ladepunkter før Coop Slependen og vi turte ikke satse på at batteriet holdt over Sollihøgda. Vi ringte Tesla(en trivelig jærbu som satt i Nederland) for å høre om det var mulig å lade hos dem i Drammen. Der var det ikke åpent ennå men han kunne opplyse om at det var et 22kW punkt på Kjellstad mellom Drammen og Lier og hvis det ikke gikk kunne vi ringe tilbake så fant de sikkert en løsning.

Vi kjørte i 60 og 70(sorry medtrafikkanter!) gjennom Notodden, Kongsberg, Hokksund, Drammen og kom til Shell Kjellstad med bare 13km igjen på batteriet.  Fikk veibeskrivelse til ladestasjonen som lå på andre sida av motorveien og kjørte. Men så bomma vi i et kryss og kom inn på motorveien mot Oslo igjen!!

Neste avkjøring: Liertoppen om 5 km.
Det hjalp lite å kjøre i 60km/h med klimaanlegg av; høydemeterne var der samme hva vi gjorde og det var ikke mulig å snu. 0km rekkevidde rett før toppen, men vi trilla over og var berga. Så ble det Slependen likevel. Etappe 2 ble da 381 km, 74kWh og 194 Wh/km. Fornøyd med disse tallene i januar:-)

(På hurtigladekartet står det at 22 kW AC- punktet på Kjellstad kommer i mars, så jeg er litt usikker på om det egentlig er på plass??)

Etappe 3: Vi spiste middag på IKEA mens bilen lada på 22(18) kW under Coop og siste etappe inn til Oslo ble heldigvis ikke like spennende.

Jeg er veldig glad jeg slapp å bli han som måtte hentes på bergingsbil med tomt batteri før Liertoppen og jeg håper å slippe så spennende turer i fremtida! (Når kommer ladepunktene på E134??!)


Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

Havebigfun

Hvo mange km ble det under 0 KnutGol ?
Forbruket var svært bra- har du nokian/aero?

Knut Øygard

Det ble 17 km etter 0 km men det var ned fra Liertoppen så ikke så mye forbruk.

Jeg har Nokian hakka R2 på 19" turbinfelg.

Hastighetsreduksjon og jevn kjøring hjelper bra på rekkevidden! Og det skal sies at det var ikke merkbar vind øst for Haukeli. Temperaturen var ensifra på minussida det meste av turen.
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

snurrehue

Sitat fra: KnutGol på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:38
Vi kjørte i 60 og 70(sorry medtrafikkanter!) gjennom Notodden, Kongsberg, Hokksund, Drammen og kom til Shell Kjellstad med bare 13km igjen på batteriet.  Fikk veibeskrivelse til ladestasjonen som lå på andre sida av motorveien og kjørte. Men så bomma vi i et kryss og kom inn på motorveien mot Oslo igjen!!

Det var da som svarte. En bekjent beboende i Notodden sendte meg for en time siden ei melding. Han vet at jeg vurderer sterkt å kjøpe en Model S, og skrev at han hadde blitt liggende bak "ei kjærring av en gjøk i en Tesla i tragisk lav hastighet". Han var blitt "teslavaksinert" etter denne episoden.
Så du var nok observert, ja!

Knut Øygard

#20
Sitat fra: snurrehue på onsdag 22. januar 2014, klokken 20:24
Sitat fra: KnutGol på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:38
Vi kjørte i 60 og 70(sorry medtrafikkanter!) gjennom Notodden, Kongsberg, Hokksund, Drammen og kom til Shell Kjellstad med bare 13km igjen på batteriet.  Fikk veibeskrivelse til ladestasjonen som lå på andre sida av motorveien og kjørte. Men så bomma vi i et kryss og kom inn på motorveien mot Oslo igjen!!

Det var da som svarte. En bekjent beboende i Notodden sendte meg for en time siden ei melding. Han vet at jeg vurderer sterkt å kjøpe en Model S, og skrev at han hadde blitt liggende bak "ei kjærring av en gjøk i en Tesla i tragisk lav hastighet". Han var blitt "teslavaksinert" etter denne episoden.
Så du var nok observert, ja!

Dette er ikke en bedrift jeg planlegger å gjøre til en vane. Det er ikke lett å slippe forbi heller med midtdeler og heltrukken hvit linje... Jeg stoppa med jevne mellomrom for å slippe forbi. Tror ikke det var mange som tapte et helt minutt på å ligge bak meg. Lykke til med "avvaksineringen"!
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

valvolainen

Sitat fra: KnutGol på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:38
Rekkeviddeangst!!!
Jeg kjørte Sauda-Oslo i dag over Haukeli i dag.

Takk for en herlig haukeliberetning!
Vi gleder oss til å ta turen selv, nå har du pløyd veien for oss andre.
Var det issvuller og slikt fra røldal til brunkeberg?
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Knut Øygard

Sitat fra: valvolainen på onsdag 22. januar 2014, klokken 22:14
Sitat fra: KnutGol på onsdag 22. januar 2014, klokken 19:38
Rekkeviddeangst!!!
Jeg kjørte Sauda-Oslo i dag over Haukeli i dag.

Takk for en herlig haukeliberetning!
Vi gleder oss til å ta turen selv, nå har du pløyd veien for oss andre.
Var det issvuller og slikt fra røldal til brunkeberg?

Det var noen litt isete partier men mye bart også. Issvuller var det noen av i tunnelene mellom Suldal og Røldal.

Jeg vil ikke anbefale å ta samme turen denne vinteren. Det er for små marginer. Kjør via Skien eller finn en 32A industrikontakt på et sted det er greit å være et par timer. Neste vinter er forhåpentligvis ladeinfrastrukruren god nok:-)
Model S 85, P1480 Hentet 28. Sept 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA