Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Mitt første halvår med Opel Ampera

Startet av stor66, mandag 08. april 2013, klokken 19:39

« forrige - neste »

stor66

Da har rekkevidde-angsten meldt seg hos meg.

Jeg ville finne ut hvordan det ville være å besøke min svogers hytte på Justøy med en Tesla S.
Hva forbruket er pr. km. varierer jo i med fart, hjul, AC m.m., så jeg tok utgangspunkt i to scenarier:

Ideelt: ca. 177 Wh/km (gitt et batteri på 85kWh / 480 km)
Nominelt: 200 Wh/km (snittforbruk på langkjøring om sommeren anslått ut fra div. rapporter)

Avstanden herfra og ned er ca. 260 km. Det er ikke strøm på hytta, og ingen strømtilkobling der jeg parkerer.

Jeg range-charger Tesla'en og legger i vei. Vel fremme (ingen hurtigladere på strekningen iflg. ladestasjoner.no) har jeg igjen 165 km rekkevidde (220 km ideelt). Altså må det lades.

Utenfor Kristiansand er det én hurtigladestasjon med én tilkobling. For å lade opp nok til returen trenger jeg 10 minutter gitt at den yter 43kW, 20 minutter på 22kW, og hvis denne ikke er ledig, og jeg må nøye meg med en 16A inne i byen 2 timer og 10 minutter.

Men så må jeg komme meg til Kristiansand og tilbake, en strekning på 30 km hver vei. Det øker ladetiden til hhv. 24 min., 48 min og 5t 24m.

Hvis jeg istedet bruker det nominelle forbruket kommer jeg til disse tallene: 43 min., 1t 24 min, 9t 30 min

Det å kjøre til Kristiansand og tilbake (60 km) krever at jeg lader i 1t og 48m på en 16A plass.

Og jeg vil helst ha litt mer enn 0 igjen på batteriet når jeg parkerer i garasjen hjemme.

Dette eksemplet viser vel tydelig at behovet for hurtigladere befinner seg mellom de store byene, mer enn i sentrum av dem.

Er det riktig av meg å få et snev av angst nå? Eller er det slik jeg må starte å tenke som elbil-eier?
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Trond Arve

Jeg ville kikket etter et sted på Justøy med 16A. Kanskje en hyggelig nabo, campingplass eller kafé?
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

petersv

Kjøp: http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Maskiner/Stromaggregat/Stromaggregat-G-2502-17426/

Eller, lei en bli når du skal på hytta. Er det snakk om veldig mange turer i året?

i_expect

Høres jo nesten ut til at du bor i Bykle... Om tesla tilrettelegger for bruk av Chademo og du bor østover finnes d en hurtiglader i Arendal. Til sommeren er det planlagt en til på Brokelandsheia og flere kommer lenger østover. Skjønner ikke hvorfor du må til Kr.sand og skal du vestover kan du vel lade der. Eller på de to som kommer i Mandal eller Flekkefjord. Finnes og en på sørlandsparken om du ikke vil kjøre 3 mil...

Forutsetter som sagt at Tesla kan bruke chademo.
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Havebigfun

Med aluminiumstallerkener festet med plaststrips på felgene kan du i beste fall øke rekkevidden med 15%  8)- jo raskere du kjører jo mer sparer du om du fjerner turbulens fra felgene.
Samtidig øker strømforbruket ellers relatert til hastiget ;)

fredag

Sitat fra: stor66 på tirsdag 19. mars 2013, klokken 13:59
Jeg ville finne ut hvordan det ville være å besøke min svogers hytte på Justøy med en Tesla S.

Kontakt Lillesand kommune, forklar problemet og hør med dem om hva slags planer de har for å etablere ladestasjon for elbil. Og nevn noe støtteordningene til Transnova.

Når Lillesand kommune først er så sent ute, så har de fordelen av å kunne hoppe over gammel teknologi som ladestasjoner med kun 16A schuko kontakter og gå rett over på Type 2 ladestasjoner med mye større kapasitet slik EU nå har standardisert på. Med noe slikt vil en Model S kunne lade vesentlig fortere.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kallagtunet

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 19:09
Med aluminiumstallerkener festet med plaststrips på felgene kan du i beste fall øke rekkevidden med 15%  8)- jo raskere du kjører jo mer sparer du om du fjerner turbulens fra felgene.
Samtidig øker strømforbruket ellers relatert til hastiget ;)

Jeg skulle gjerne likt å sett ett kontrollert forsøk som viser noe i nærheten av dette. For meg høres dette helt urealistisk ut, hadde det vært i noe i nærheten av dette å hente så ville felg design på alle biler vært revolusjonert.

Øyvind.h

#7
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 19:09
Med aluminiumstallerkener festet med plaststrips på felgene kan du i beste fall øke rekkevidden med 15%  8)- jo raskere du kjører jo mer sparer du om du fjerner turbulens fra felgene.
Samtidig øker strømforbruket ellers relatert til hastiget ;)

Jeg skulle gjerne likt å sett ett kontrollert forsøk som viser noe i nærheten av dette. For meg høres dette helt urealistisk ut, hadde det vært i noe i nærheten av dette å hente så ville felg design på alle biler vært revolusjonert.
15% har jeg ikke sett, men en amerikaner som tester dette på Model S nå melder om 6-10% forbedret rekkevidde, muligens noe høyere. Ulempen er varmere bremser, men de brukes jo Model S lite uansett?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 19:09
Med aluminiumstallerkener festet med plaststrips på felgene kan du i beste fall øke rekkevidden med 15%  8)- jo raskere du kjører jo mer sparer du om du fjerner turbulens fra felgene.
Samtidig øker strømforbruket ellers relatert til hastiget ;)

Jeg skulle gjerne likt å sett ett kontrollert forsøk som viser noe i nærheten av dette. For meg høres dette helt urealistisk ut, hadde det vært i noe i nærheten av dette å hente så ville felg design på alle biler vært revolusjonert.
15% har jeg ikke sett, men en amerikaner som tester dette på Model S nå melder om 6-10% forbedret rekkevidde, muligens noe høyere. Ulempen er varmere bremser, men de brukes jo Model S lite uansett?

Har sett det, men ikke annet en påstander. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at 6-10% redusert forbruke pga felger, del det på 5 eller 10 så er jeg med. Det at en har forskjellig forbruk på to eller turer kan skyldes så mangt og jeg tror det er mange forhold som påvirker rekkevidden mye mer enn felgene som kan forklare forskjeller... Jeg har ikke sett noe som ligner på at det er gjort noe mer kontrollert testing av dette.

Øyvind.h

Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:00
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:36
Sitat fra: Kallagtunet på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:29
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 19:09
Med aluminiumstallerkener festet med plaststrips på felgene kan du i beste fall øke rekkevidden med 15%  8)- jo raskere du kjører jo mer sparer du om du fjerner turbulens fra felgene.
Samtidig øker strømforbruket ellers relatert til hastiget ;)

Jeg skulle gjerne likt å sett ett kontrollert forsøk som viser noe i nærheten av dette. For meg høres dette helt urealistisk ut, hadde det vært i noe i nærheten av dette å hente så ville felg design på alle biler vært revolusjonert.
15% har jeg ikke sett, men en amerikaner som tester dette på Model S nå melder om 6-10% forbedret rekkevidde, muligens noe høyere. Ulempen er varmere bremser, men de brukes jo Model S lite uansett?

Har sett det, men ikke annet en påstander. Jeg stiller meg sterkt tvilende til at 6-10% redusert forbruke pga felger, del det på 5 eller 10 så er jeg med. Det at en har forskjellig forbruk på to eller turer kan skyldes så mangt og jeg tror det er mange forhold som påvirker rekkevidden mye mer enn felgene som kan forklare forskjeller... Jeg har ikke sett noe som ligner på at det er gjort noe mer kontrollert testing av dette.
Som du påpeker er dette bare tester gjort av en person. Han har riktignok kjørt identiske strekninger og målt signifikant differanse i forbruk under identiske forhold, men jeg er enig i at det ikke bør taes som en opplest og vedtatt sannhet før det er grundig testet og dokumentert. Gjerne med flere biler :)

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Kallagtunet

Da er vi ganske så enige. Vi får håpe at noen kan ta på seg en noe mer vitenskaplig tilnærming her, men mitt håp er ikke så veldig stort. Hadde Tesla sett at platefelger hadde gitt dem 55 eller 60 i stedet for 50 skryte mil er jeg HELT sikker på at den hadde vært levert med plate felger!

Havebigfun

#11
Jeg er ikke så sikker at en insparing på ihvertfall 10 % er mulig- men da på Autobahn i 130km/h eller høyere.
Hjul utgjør opptil 30% av luftmotstanden som vokser i 2. potens av hastigheten.
Hvis man ser på en del hjul som er levert originalt fra MB har det vært mye flate skiver med luftehull ytterst (eks Gullydeckel).http://www.ebay.de/itm/15-Zoll-Mercedes-Gullideckel-Kanaldeckel-Barock-190-124-SL-usw-TOP-/181102681782?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D6361397775010685624%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D181102681782%26
Bilprodusentene er imidlertid "smarte" nok til å forholde seg til motestrømninger.
Ft er ruvende, pimpede hjul med en eller annen form for eiker eller skovlhjul inn- da lages de. 8)
Det er tross alt hjertet og øyet som er mest utslagsgivende når menn kjøper biler.
Tesla har sikkert gjort overveielser- er det noen som har en direkte tråd til Musk eller GB??
I såfall kan vi spørre direkte. ;)
For dere som tviler- det er bare spørs om fra hvilken hastighet den relative besparelsen overstiger 10%- kanskje ikke relevant i Norge.

Nuvolari

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 22:05
Jeg er ikke så sikker at en insparing på ihvertfall 10 % er mulig- men da på Autobahn i 130km/h eller høyere.
Hjul utgjør opptil 30% av luftmotstanden som vokser i 2. potens av hastigheten.
Hvis man ser på en del hjul som er levert originalt fra MB har det vært mye flate skiver med luftehull ytterst (eks Gullydeckel).http://www.ebay.de/itm/15-Zoll-Mercedes-Gullideckel-Kanaldeckel-Barock-190-124-SL-usw-TOP-/181102681782?_trksid=p5197.m1992&_trkparms=aid%3D111000%26algo%3DREC.CURRENT%26ao%3D1%26asc%3D14%26meid%3D6361397775010685624%26pid%3D100015%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D181102681782%26
Bilprodusentene er imidlertid "smarte" nok til å forholde seg til motestrømninger.
Ft er ruvende, pimpede hjul med en eller annen form for eiker eller skovlhjul inn- da lages de. 8)
Det er tross alt hjertet og øyet som er mest utslagsgivende når menn kjøper biler.
Tesla har sikkert gjort overveielser- er det noen som har en direkte tråd til Musk eller GB??
I såfall kan vi spørre direkte. ;)
For dere som tviler- det er bare spørs om fra hvilken hastighet den relative besparelsen overstiger 10%- kanskje ikke relevant i Norge.

I 99% av tiden trenger jeg ikke denne ekstra rekkevidden og design betyr mer enn rekkevidde. Men på den ene turen i året skulle jeg gjerne hatt noen plater jeg kunne klikket på felgen. Rart at det ikke finnes?
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Kallagtunet

#13
Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 19. mars 2013, klokken 22:05
Hjul utgjør opptil 30% av luftmotstanden som vokser i 2. potens av hastigheten.

Hjul, hjulhus og strømingene som følge av dem utgjør typisk 30 prosent har jeg forstått ja. En bil uten dette vil få vesentlig lavere luftmotstand, men vil ha andre praktiske utfordringer. At felgens design, dvs hvor flat den er skal være en vesentlig faktor i det bildet er jeg sterkt tvilende til, en halv prosent +\- kan jeg være med på, noe mer en det så må jeg få servert noe fakta info for å la meg overbevises ;D

stor66

Med 2 kanskje 3 turer i året så er det ikke altfor mange ganger jeg skal den veien. Jeg kommer kjørende fra østlandet, så en hurtiglader i Arendal ville hjulpet mye. Med ideelt forbruk og 30 minutter lading på en 22kW lader, vil jeg har igjen 24 km rekkevidde når jeg er hjemme i garasjen. Hvis jeg drøyer pausen til en time begge veier (en time i Arendal - da er vel rutebilstasjonen stedet) har jeg 148 km igjen på ideelt forbruk og 64 km på nominelt. Case closed!

Men hvor er den? Jeg finner den ikke på ladestasjoner.no...

Aggregat er uaktuelt siden det er 500 meter fra parkering til hytte. Aggregatet måtte i så tilfelle stå ubevoktet. Og det å lade en elektrisk bil med et bensinaggregat føles som juks på en måte... ;)

Lillesand kommune bør absolutt kjenne sin besøkelsestid her. Mail er avsendt!
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA