Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min parkeringsplass

Startet av F1, mandag 08. april 2013, klokken 10:31

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: glaserud på tirsdag 19. mars 2013, klokken 08:28
Motoren er en vekselstrømsbasert induksjonsmotor og har ikke permanentmagneter.
Dette kan nok variere mellom bilmodeller, De mest effektive moderne styrbare motorene som leveres nå er permanentmagnetbaserte synkronmotorer av ulik design. (Kalles også børsteløse likestrømsmotorer).
Denne typen motorer er svert aktuelle i elbil sammenheng uten at jeg vet hvilke fabrikater som benytter seg av slike.

Sitat fra: glaserud på tirsdag 19. mars 2013, klokken 08:28
Magnetfeltene som genereres ved drift er kapslet inn, så de vil du ikke merke stort til på utsida.
Dette er riktig uansett om det permanentmagneter eller ikke.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: ErikH på tirsdag 19. mars 2013, klokken 09:57
God artikkel om el-overfølsomhet her:
http://tjomlid.com/2011/06/11/el-overf%C3%B8lsomhet-myte-eller-realitet/
De som lider av el-overfølsomhet enten den er inbilt eller en realitet, bør ikke kjøre elbil, eller noen annen bil for den saks skyld.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cronos

Rart at dette ikke er nevnt i denne tråden, men det ligger kanskje i en av de andre:

Det Elon Musk sa på Tesla-arrangementet på Alnabru 6. mars, var at dette ikke skulle være noe problem. Deres TMS avga MINDRE stråling enn en fossilbil, i følge deres målinger.

Ta Mr Musk sitt ord for det.

Mitt bidrag på humorsiden:










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Griffel

Å gjøre et stykke av stranda mobilfri må da bare være av det gode ikke minst med tanke på en litt stillere sone, det jeg lurer på er hvilke tiltak en må gjøre for å hinder mobilmastene som dekker resten av området til å ungå å dekke akkurat dette arealet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

glaserud

Sitat fra: Griffel på tirsdag 19. mars 2013, klokken 11:23
Sitat fra: glaserud på tirsdag 19. mars 2013, klokken 08:28
Motoren er en vekselstrømsbasert induksjonsmotor og har ikke permanentmagneter.
Dette kan nok variere mellom bilmodeller, De mest effektive moderne styrbare motorene som leveres nå er permanentmagnetbaserte synkronmotorer av ulik design. (Kalles også børsteløse likestrømsmotorer).
Denne typen motorer er svert aktuelle i elbil sammenheng uten at jeg vet hvilke fabrikater som benytter seg av slike.

Hvis du leste spørsmålet, ville du sett at det omhandlet TMS. Og svaret på TMS er ikke at det varierer, men at det er en vekselstrømsbasert induksjonsmotor uten permanentmagneter.

Og du bør kanskje ta en liten runde til på hvorvidt de andre motorene er "mer effektive". Dette kommer helt an på hva slags motor du er ute etter. Permanentmagnetmotorer har en liten greie med skalering. Fin blogg om dette på teslas site: http://www.teslamotors.com/blog/induction-versus-dc-brushless-motors (funker ikke om nettleseren din slenger på "no_NO" i midten der, bytt i så fall til USA og prøv igjen)
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

F1

Dere får unnskylde at jeg ikke kjenner innholdet i alle trådene og dermed har startet en unødig tråd. (Moderator får notere i sin svarte bok og sende regning.)

Takk for både morsomme og seriøse svar.
Forskningen som er gjort på sammenhengen, har etter alt å dømme tatt for seg et representativt utvalg av befolkningen, og ikke de overfølsomme spesielt.
Siden jeg tilhører snittet, er jeg ikke nervøs, men skulle gjerne være mer forsikret når vi går inn i en mer elektrisk tid.

Min svigerfar, som har pacemaker, skiftet til induksjonskomfyr.
På bruksanvisningen stod det at produktet var risikabelt for personer med pace-maker.

Noe skepsis ville nok være sunt, selv for oss Tesla-fans.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

glaserud

Sitat fra: F1 på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:51
Min svigerfar, som har pacemaker, skiftet til induksjonskomfyr.
På bruksanvisningen stod det at produktet var risikabelt for personer med pace-maker.

Det står det i brosjyren til nye Mitsubishi Outlander også. Keyless entry-systemet bør ikke brukes om man har pacemaker. Holder en knapp på at det er mer utslag av amerikansk la-oss-ha-ryggen-dekket-jus enn noe annet.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Sitat fra: F1 på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:51
Dere får unnskylde at jeg ikke kjenner innholdet i alle trådene og dermed har startet en unødig tråd. (Moderator får notere i sin svarte bok og sende regning.)

Tenk ikke på det. Terskelen er vel rimelig høy her inne. Bedre med en tråd for mye enn mye annet tull som dukker opp i ny og ne. ;-)
Nå er jo en del av de andre trådene rimelig ferske, men gjengangerne på forumer er som oftest:

- Ny bruker er flink og søker. Finner gammel tråd og legger innlegg i denne. Får streng beskjed av medlemmer om å ikke trekke opp i gamle tråder.
- Ny bruker finner ikke søkefunksjonen og lager ny tråd. Folk ber bruker søke etter gamle tråder.

Blir ikke så lett klok.

tomrh

Min erfaring på forumet er ihvertfall at dette temaet vekker nærmest religiøs motstand hos enkelte.  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Kallagtunet

Sitat fra: skatvalsbygg på tirsdag 19. mars 2013, klokken 22:37
Min erfaring på forumet er ihvertfall at dette temaet vekker nærmest religiøs motstand hos enkelte.  ::)

Med religion skal religion bekjempes ;D

F1

Siden svært mange mennesker får kreft i dag, trolig er det mange årsaker.
Litt av problemet med å få dokumentert en eventuell sammenheng mellom kreft og magnetisme, (strøm), er at alle omgis med det, så det er umulig å finne et kontrollutvalg der en ikke er omgitt av strøm i hverdagen, for å se om de får mindre kreft.

På den annen side så må vi jo alle dø av noe.
Da går jeg for å gjøre det med en TMS. Det må jo være det beste alternativet  8).
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Kallagtunet

Sitat fra: F1 på torsdag 21. mars 2013, klokken 09:13
Siden svært mange mennesker får kreft i dag, trolig er det mange årsaker.
Litt av problemet med å få dokumentert en eventuell sammenheng mellom kreft og magnetisme, (strøm), er at alle omgis med det, så det er umulig å finne et kontrollutvalg der en ikke er omgitt av strøm i hverdagen, for å se om de får mindre kreft.

Alt i alt så er det nok ikke så ille:

http://hdrstats.undp.org/en/indicators/69206.html

Rio

Sitat fra: F1 på torsdag 21. mars 2013, klokken 09:13
Siden svært mange mennesker får kreft i dag, trolig er det mange årsaker.
Litt av problemet med å få dokumentert en eventuell sammenheng mellom kreft og magnetisme, (strøm), er at alle omgis med det, så det er umulig å finne et kontrollutvalg der en ikke er omgitt av strøm i hverdagen, for å se om de får mindre kreft.

Hvorfor skal det være noen sammenheng mellom kreft og magnetisme? Hvorfor ikke mellom "kreft og kjøre på tirsdager", eller "kreft og spise appelsin og grovbrød samme dag"?

Det er en million forskjellige ting man kan foreslå forårsaker kreft. Det er ikke noen spesiell grunn til å tro at det er magnetfelt eller grapefrukt...

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#28
Sitat fra: Rio på torsdag 21. mars 2013, klokken 20:45
Sitat fra: F1 på torsdag 21. mars 2013, klokken 09:13
Siden svært mange mennesker får kreft i dag, trolig er det mange årsaker.
Litt av problemet med å få dokumentert en eventuell sammenheng mellom kreft og magnetisme, (strøm), er at alle omgis med det, så det er umulig å finne et kontrollutvalg der en ikke er omgitt av strøm i hverdagen, for å se om de får mindre kreft.

Hvorfor skal det være noen sammenheng mellom kreft og magnetisme? Hvorfor ikke mellom "kreft og kjøre på tirsdager", eller "kreft og spise appelsin og grovbrød samme dag"?

Det er en million forskjellige ting man kan foreslå forårsaker kreft. Det er ikke noen spesiell grunn til å tro at det er magnetfelt eller grapefrukt...
Når helsemyndighetene setter grenseverdier for hvor mye elektromagnetisk stråling som tillates, er jo dette fordi en ikke kan utelukke helseskade ved høye verdier. Disse verdiene settes lavt sammenlignet med det en opplever av naturlig stråling. Nå er det jo slik at at noen apparater er konstruert for å stråle mest mulig: mobiltelefoner, radiosendere, trådløse rutere, induksjonskokeplater, radar etc. Slike apparater har som oppgave at mest mulig av energien som tilføres skal omdannes til stråling. For andre elektriske apparater er utstrålt effekt tap og dårlig virkningsgrad, slik at en designer for minst mulig stråling. I elbilen ønsker en at effekten brukes til å bevege bilen. I en mobiltelefon skal effekten stråle ut til en mottager et stykke unna, i en induksjonssteketopp skal energien omsettes til varme først i bunnen av kokekarret. Vanlig biler "fra gamle dager" produserte nok mer såkalt radiostøy en en moderne elbil.

Nå finnes det jo også en mengde helseprodukter med magneter, noen av dem med kraftige magneter som roterer for å skape et varierende magnetfelt. Jeg tror det er litt som med rødvin, i passe doser er det sundt får en for mye er det skadelig.

I bronsealderen var det sjelden at mennesker ble over 40 år gamle og det var få mobiltelefoner og elbiler på den tiden. Nå er gjennomsnittlig levealder ca. 80, og den øker med ca 1år for hvert 10 år til trods for økning i antall mobiltelefoner.

Det karaftigste magnetfelt jeg har vært utsatt for var i en MR maskin. I løpet av 20 minutter så nok hjernen min større variasjoner i magnetfelt enn 1 time daglig i bil i 1000 år, det holder for meg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA