Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Min parkeringsplass

Startet av F1, mandag 08. april 2013, klokken 10:31

« forrige - neste »

F1

Har en bekjent som er overfølsom for strøm, magnetisme og stråling. Å være i nærheten av strøm, mobiltelefon, høyspentmaster o.l. gir vedkommende smerter i ledd og muskelatur. Så følsomme er heldigvis de færreste.

Men er det noen som bekymrer seg over helseeffekten av den enorme batteripakken i TMS? Kan den avgi helseskadelig magnetisme eller stråling mht. kreft?

Det ble gjort strålingsforskning for noen år siden på mobilbrukere og forekomst av hjernesvulst. Konklusjonen var at det ikke var noe påviselig helseskade under moderat bruk.
Likevel anbefalte de samme forskerne handsfree for mobilbrukere med høyt ringemønster, fordi det var vanskelig å avkrefte sammenheng mellom kreft og slik mobilbruk.

Noen TMS-reservasjonsholdere som har ofret denne risikoen en tanke?
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

petersv

#1
Er han allergisk mot sollys og? Hvis ikke, IKKE nevn det for han, unner han ikke mer innbilt smerte enn det han har.

Men, fra alvor til spøk, batteripakken er helseskadelig den, ved konsumering, fall fra høy høyde m.fl.

Tilbake til alvor, et fullt batteri stråler ikke i seg selv med enn et tomt et.

ohh

Det er vel ikke stråling fra batteriet i mobiltelefoner man fryktet kunne gi strålefare/hjernesvulst?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Griffel

#3
Sitat fra: F1 på mandag 18. mars 2013, klokken 21:48
Men er det noen som bekymrer seg over helseeffekten av den enorme batteripakken i TMS? Kan den avgi helseskadelig magnetisme eller stråling mht. kreft?

Noen TMS-reservasjonsholdere som har ofret denne risikoen en tanke?
Enkelte har vært innpå tanken før:
Mars 2013: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7390.msg81886.html#msg81886                    9  innlegg
November 2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6546.msg69017.html#msg69017          56  innlegg
Desember 2012: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6775.msg72274.html#msg72274            5 innlegg
2009: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1913.msg14800.html#msg14800                            10 innlegg
2007: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,463.msg3050.html#msg3050                                  10 innlegg
2007: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,36.msg99.html#msg99                                             7 innlegg

Og denne som hører hjemme i humor og Kanari. I Følge artikklen som pekes til kan en få for mye stråling om stikkontakten står opp ned.
http://www.bt.no/bolig/Jakter-p-usunn-energi-med-pinner-2513499.html#.UUSKP1dDCRU

Det er all mulig grunn for alle de som er redd for trikk, T-bane, tog, trollybusser, panelovner, mikrobølgeovner, komfyrer, varmekabler, TV, Dataskjermer, WiFi etc. å holde seg langt unna elbiler.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Epleskreller

Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Griffel

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: F1 på mandag 18. mars 2013, klokken 21:48
Har en bekjent som er overfølsom for strøm, magnetisme og stråling. Å være i nærheten av strøm, mobiltelefon, høyspentmaster o.l. gir vedkommende smerter i ledd og muskelatur. Så følsomme er heldigvis de færreste.

Men er det noen som bekymrer seg over helseeffekten av den enorme batteripakken i TMS? Kan den avgi helseskadelig magnetisme eller stråling mht. kreft?

Det ble gjort strålingsforskning for noen år siden på mobilbrukere og forekomst av hjernesvulst. Konklusjonen var at det ikke var noe påviselig helseskade under moderat bruk.
Likevel anbefalte de samme forskerne handsfree for mobilbrukere med høyt ringemønster, fordi det var vanskelig å avkrefte sammenheng mellom kreft og slik mobilbruk.

Noen TMS-reservasjonsholdere som har ofret denne risikoen en tanke?

Batterier i seg selv avgir ingen stråling.

Elektromotorer kan vel derimot avgi et magnetfelt. Kanskje lokførerne her kan mer om slikt?

Ingen radiosender i Tesla Model S, bortsett fra wifi dingsten som skal skrus på. Ingen fare for radiostråling større enn i annen bil med wifi og 3g.

Du får ta med vennen din på en tur i din nye Model S når du får den, og se om han merker noen forskjell. Kanskje han ikke merker noe før han blir fortalt at han har vært i en elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

TS


Jeg la ut dette for et par dager siden med tilsvarende tanker i hodet. 
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,7390.msg81886.html#msg81886

Noe konkret svar får man nok ikke, men argumenter for og i mot..
rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

Bent

Det er forsket en del på dette området, og tilstanden der er at man har ikke lykkes med å påvise at det er mulig å være allergisk mot strøm eller EM-felter av den type vi omgås til daglig. Nå fungerer vitenskap slik at man forkaster ikke kategorisk en påstand bare fordi man ennå ikke har klart å påvise den, så derfor sies det ikke at "strømallergi finnes ikke", men man sier at "vi kan ikke påvise at strømallergi finnes". Dette åpner da for spekulasjon om at kanskje sykdommen er reell. Dette finnes det derimot ikke noe vitenskapelig grunnlag for å hevde.

Nå skal man allikevel være klar over at for de som mener seg strømallergiske så er symptomene og lidelsene aldeles tilstede, det er bare det påståtte årsaksgrunnlaget som med stor sannsynlighet er feilaktig. En person som mener seg svært strømømfintlig vil nok ikke finne det videre behagelig å kjøre i elbil. Antagelig ville det gå bra hvis du kunne overbevise dem om at det er noe annet enn en elbil men dette har jo i så fall sine praktiske utfordringer og etiske betenkeligheter. Selv ville jeg anbefale å ikke drive medisinsk forskning på sine venner.
Tesla Roadster, 25Mm

OleJA

Litt OT: Det er kraftige permanent- og elektromagneter i motoren. Vil dette kunne medføre at harddisker i PCer, evt magnetstripe på bankkort blir skadet dersom en legger fra seg noe slik rett over motor / bakaksling?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

glaserud

Sitat fra: OleJA på tirsdag 19. mars 2013, klokken 08:24
Litt OT: Det er kraftige permanent- og elektromagneter i motoren. Vil dette kunne medføre at harddisker i PCer, evt magnetstripe på bankkort blir skadet dersom en legger fra seg noe slik rett over motor / bakaksling?

Motoren er en vekselstrømsbasert induksjonsmotor og har ikke permanentmagneter. Magnetfeltene som genereres ved drift er kapslet inn, så de vil du ikke merke stort til på utsida.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Blip

Svaret på det siste er nok ja. Det samme vil nok skje dersom du trekker en kjøleskapmagnet over magnetstripa... Heldigvis brukes ikke magnetstripa mye siden chip har overtatt...

  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

ErikH

Tesla Model S - S85, pearl white, air suspensions, tech, sound - Utlevert 23. september 2013

fredag

Sitat fra: OleJA på tirsdag 19. mars 2013, klokken 08:24
Litt OT: Det er kraftige permanent- og elektromagneter i motoren. Vil dette kunne medføre at harddisker i PCer, evt magnetstripe på bankkort blir skadet dersom en legger fra seg noe slik rett over motor / bakaksling?

Jeg har ofte min laptop i bagasjerommet på min i-Miev, som er rett over elmotoren. Har hatt i-mieven i 2 år. Ikke noe problem så langt, verken med gammel laptop med harddisk eller ny macbook med kun flash-disk. ymmv.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

petersv

Sitat fra: fredag på mandag 18. mars 2013, klokken 23:44

Batterier i seg selv avgir ingen stråling.

Elektromotorer kan vel derimot avgi et magnetfelt. Kanskje lokførerne her kan mer om slikt?

Ingen radiosender i Tesla Model S, bortsett fra wifi dingsten som skal skrus på. Ingen fare for radiostråling større enn i annen bil med wifi og 3g.

Du får ta med vennen din på en tur i din nye Model S når du får den, og se om han merker noen forskjell. Kanskje han ikke merker noe før han blir fortalt at han har vært i en elbil.

Det er ledningene som vil ha et relativt stort flux-felt rundt seg, men som folk kanskje vet avtar dette med kvadratet av avstanden, så man skal ikke langt unne før det er neglisjerbart i forhold til bakgrunnsstrålingen. Det er jo nettopp hele poenget, bakgrunnsstrålingen (mesteparten (les:nesten alt) av strålinga på jorda kommer fra sola vår) er så uendelig mye høyere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA