Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva heter det.

Startet av elektrolux, torsdag 01. februar 2007, klokken 20:09

« forrige - neste »

El rayo

Sitat fra: elektrolux på mandag 23. april 2007, klokken 13:10
De dekkene som kommer dårligst ut har mønster som løper sammenhengende  langs kjøreretning, og der deler av slitebanen nærmest er som et slicks dekk. Kan der være en sammenheng her?
Det vil jeg tro. Erfaringsmessig ruller rene slicks svært tungt. Er bremselengde på tørr asfalt testet? Vil tro at dekkene som ruller lettest har lengst bremselengde også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Continental har kortest bremsestrekning med 35,9 m fra 100 km/t, mens Michelin kjører over alt levende de neste 2,2 meterene.

Likevel er ikke listen omvent med rullemotstanden slik du mistenker. Pirelli har både stor rullemotstand, og lang bremselengde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

En annen interresant detalj blir også nevnt. En fossilbil sparer lite på redusert rullemotstand. For hver 5% redusert rullemotstand får en kun 1% mindre forbruk. Grunnen til dette må være at så lite av fossildrivstoffets energi går med til framdrift av bilen. Over 80% går tapt i varme, og bevegelsesenergien bilen har blir heller ikke utnyttet når en bremser ned. Tror dette er grunnen til at rullemotstand er så lite interresant for fossilbilister, og dekkfabrikanter.

For oss som kjører Elbil blir regnestykket anderledes. Over 80% av energien i batteriene blir brukt til framdrift, og 35% av bevegelsesenergien blir gjenvunnet ved fartsreduksjon. Derfor kan det antas at vi har 4 ganger så mye nytte av redusert rullemotstand som en fossilbil har.

Ut fra dette resonerer jeg at bruk av beste dekk i denne testen vil gi en typisk elbil ca. 30% lengre rekkevidde i forhold til bruk av det dekket med størst rullemotstand.

Det er på med andre ord på høy tid at vi fremmer krav om at rullemotstand skal tas med i alle dekktester, og at vi får tilgang til dekk med lite rullemotstand.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Lynet

Man må være klar over at bilens forbruk og CO2-utslipp beregnes etter en fast kjøresyklus: ECE-EUDC.
Hvis man legger CE-EUDC-syklusen til grunn kan også bilens forbruk beregnes ganske nøyaktig.
Sammenligner man det beste og dårligste dekket i den tidligere nevnte testen reduseres forbruket med ca 10%.
Men det som er enda mer interesant for de som kjøper nybil i Norge må være at CO2-utslippet synker fra 174 til 158 g/km Det utgjør 8039 NOK i prisreduksjon!!!!
Så det er MEGET avgjørende hvilke dekk som sto på i forbrukstesten.........

sider for beregninger:
http://www.driveev.com/tools/evrats/index.php
http://www.evconvert.com/tools/evcalc/
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Fant dette på http://greenplanet3.org/ev/

Although it doesn't seem like much, the choice of tire will make a big difference in performance and range on your EV. I am using Goodyear Invicta tires as they are a very low rolling resistance tire. Notice that the tread design is along the rolling line of the tire and at diagonals to the rolling line. There is very little rolling resistance in this direction. If the tire has a tread design that runs across the tire it will have better traction but the rolling resistance will be higher. I also chose the Invicta tire because it could safely carry the weight of the vehicle and it can be run at 44 psi.

Kan være et interresant dekk
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

ilmarw

_sommerdekk_ i tilfelle. Lurer på hvordan det dekket fungerer når det er glatt siden det er klart at mindre rullemotstand innebærer dårligere feste.

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

#21
Ser ut som om Goodyear Invicta også er ute av produksjon, akkurat som Michelin sitt Proxima. Der skal også være 2 forsjellige versjoner av dekket. Fant dette om Invicta:

Hello to All,

       In his post, Jon Busath talked about LRR tires and among others,
mentioned 'Goodyear Invictas'. I just wanted to make sure that others on
The List know that there is more than one type of Invicta. The is a
difference between the Goodyear Invicta GLR and Goodyear Invicta GL, as
one is a LRR and the other is not.  The Goodyear Invicta GLR is a true
LRR tire and has a rated psi of 44 lbs., where the Invicta GL is not a
LRR tire, and has a rated psi of only 35 lbs.
    The GLR was originally made in response to Honda's request to
GoodYear, as they were looking for a tire to improve the mileage of a
specific model economy car, the Civic. During the early eighties,
Honda's Civic with a manual transmission was the highest gas mileage car
in America, but the automatic-equipped car suffered almost 4 mpg.
GoodYear came up with a modified version of the Invicta GL, and called
it the GLR instead. Honda began using it, and the tire change alone,
accounted for a  2 mpg increase for the automatic version of the Civic
1200! These tires were fitted only to the automatic Civics, as the
manual transmission cars simply came with the GL.
      I have been using a set of the Goodyear 'Invicta GLR' on the Blue
Meanie, and have had great luck with them. GoodYear sponsored me with a
set of them years ago, and even though they are rated at 44 psi, they
told me that I could safely run them as high as 60 psi. I tried several
pressure settings, and found that 60 psi gave to harsh of a ride in the
light weight  Datsun, and I eventually settled for 50 psi, which has
worked out great. The car handles good, and has a firm but not harsh
ride.
      As it turns out, there is also a set of Invictas on the newest EV
in my stable, the Escort, but they are not the GLR model, but instead,
are the non-LRR model 'GL'. They feel mushy under the heavy Escort EV,
and seem to be a poor choice for this car.  This Escort would really
benefit from a tire change, and if I end up keeping the car, a set of
GLRs will surely find their way onto the Escort's rims.
       Even though I am a big fan of LRR tires, my Datsun minitruck will
not use them. I have made a conscientious decision to give up some
range, in favor of the awesome handling and cool look of the set of low
profile tires I have chosen. Instead of using relatively narrow wheels
and high pressure skinny tires, which would no doubt help extend its
driving range per charge, the minitruck will have very wide rims and fat
tires.....to the tune of 17" x 9" 'Colorado Custom' rims fitted with
255/40/ZR 17 Firestone 'Firehawks' in the rear, and a set of 17" x 7"
'Colorado Custom' rims fitted with 205/45/ZR 17 Firestone 'Firehawks' in
the front. The minitruck's mission in life is to be a radical,
outrageous and fun street rod type of truck, and I am willing to give up
some range, in favor of my passion and desire to have a fun ride with an
attitude!
      Bill Dube' has discovered what I am talking about, and for his
everyday commuting in the Wabbit, he uses a set of skinny wheels and
tires....but for custom shows and EVents, he swaps them out for his
trick custom wheels and fat meats. Another reason that he switches over
to the fatter tires, is that those skinny tires just won't stop smoking!

See Ya........John Wayland

Re: LRR Tires

Og dette generelt om rullemotstand:

http://www.cleanmpg.com/forums/archive/index.php/t-508.html

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA