Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

kimlillebo

Sitat fra: mrm på lørdag 08. juni 2013, klokken 09:49
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.

Hvor har du denne infoen fra?  Tidligere måtte man velge profil manuelt fra en liste, er dette blitt endret? 
Finner ikke noe om det i brukermanualen.
Det var Tesla representanten som var med på prøvekjøringen som forklarte det før vi begynte å kjøre :-)

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

Milzit

Jeg har heller ikke lest heller noe på TMC eller noe annet sted at profiler er knyttet til nøklene nå...

Maartensommer

Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.

Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.

Da håper jeg også at begrenset motorkraft er et av "profilvalgene".  Plutselig ble det litt lettere å la kone/barn å låne bilen.

RoadRunner

Sitat fra: Maartensommer på søndag 09. juni 2013, klokken 20:36
Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.

Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.

Da håper jeg også at begrenset motorkraft er et av "profilvalgene".  Plutselig ble det litt lettere å la kone/barn å låne bilen.

Spurte Alex F om disse to tingene da Teslabutikken åpnet i Trondheim, og fikk beskjed om å melde behovet hos Tesla. Flott om det blir en realitet!
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

den12mann

Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei

ohh

Sitat fra: den12mann på søndag 28. juli 2013, klokken 23:15
Hva blir det til for gjengen når det gjelder serviceprisen? Sier folket ja eller nei
Ja
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

D.O

Synes service er dyrt i forhold til det jeg har måttet betalt hos Toyota og Kia, ligger vel i snitt på ca 3000,- (4500,- for hovedservice og 3000,- for mellom og 1600,- på minste)  og da inngår jo oljer, tennplugger, luftfilter, olljefilter og andre ice relaterte kostnader. Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

RunarBT

#143
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.

Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.

Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)

Nuvolari

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Nuvolari

Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.

Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.

Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)

Hvis dette med rust er et problem tviler jeg på at tar penger for å sjekke om de aktuelle delene er angrepet.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Milzit

Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.

Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.

Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)
Jeg har lagt opp serviceskjema her tidligere (for USA det blir vel det samme her) og et er ikke mye som sjekkes det første året synes jeg. Jeg tenker å ta den på service etter 2. år, vi kjører heller ikke så langt pr år.

Havebigfun

Hva som er riktig for den enkelte av oss er avhengig av risikoprofil (de fleste av oss skyr vel ikke risiko ettersom de satser 6-700K på et såpass nytt produkt) og kjørelengde.
Jeg kjører under 10000 km og tar service hvert 2. år. Jeg tror helst det går bra. 8)

OW

Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.

Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.

Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)

Jeg også tenkte at jeg skulle ta forhåndsbetalt service for 4 år inntil jeg regnet på hvordan renta er på 19000 kroner. Jeg regner med de fleste,langt fra alle, men de fleste tar opp et større eller mindre lån for å finansiere bilen sin. Det vil si at om du tar opp 19000 kroner i ekstra lån for å kjøpe forhåndsbetalt service (har du 19000 ekstra til service kunne du brukt de på egenkapital til billånet) har du bare i renteutgifter ved 5% rente betalt 950 kroner mer for servicen etter det første året. Må man låne penger så svarer det seg rett og slett ikke å gi mer penger til Tesla på forhånd. Har man mye penger fra før, så man slipper lån, så regner jeg med at de fleste tenker at de får bedre avkastning enn 5% andre steder. Sånn jeg ser det så er det dårlig økonomi å forhåndsbetale service med de prisene som er i dag. Det er i alle fall noe å tenke på...
Model S P85 perlehvit, 19", sort og CF interiør, CF spoiler, panorama, tech-pakke, parkeringssensor, lydstudio, sikkerhetspakke, lyspakke og pakkehylle.

eclipse

Sitat fra: OW på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:15
Sitat fra: RunarBT på mandag 29. juli 2013, klokken 16:16
Sitat fra: D.O på mandag 29. juli 2013, klokken 16:04
...Synes 6000,- for rengjøring, samt bytting av tørrfilter og kontroll av kjøleveske, samt diagnostikk er drøyt. Særlig med tanke på at servicesenter hos Tesla ikke skal tjene penger, men gå i balanse. Så fremt garantien gjelder uten bruk av service, blir det ikke mer en annethvert år, ca 30000km på min bil med sånne priser, i tillegg er det for langt til nærmeste verksted for oss som bor litt nord for Trondheim.
Så nei.

Prisen er da 4750,- når du forhåndsbetaler for 4år. (19000,-).
Det er jo meir enn du nevner, småoppgraderinger bilr gjort forløpende, f.eks. sikker slitedeler som byttes, andre komponenter som oppjusteres/oppgraderes underveis. Ser at roadster eierne er veldig fornøyd med det dei får for pengen ved sine servicer.

Det blir Ja fra meg. (har korrosjons-bilde i bakhodet, og ønsker ett oppføging første par vintre)

Jeg også tenkte at jeg skulle ta forhåndsbetalt service for 4 år inntil jeg regnet på hvordan renta er på 19000 kroner. Jeg regner med de fleste,langt fra alle, men de fleste tar opp et større eller mindre lån for å finansiere bilen sin. Det vil si at om du tar opp 19000 kroner i ekstra lån for å kjøpe forhåndsbetalt service (har du 19000 ekstra til service kunne du brukt de på egenkapital til billånet) har du bare i renteutgifter ved 5% rente betalt 950 kroner mer for servicen etter det første året. Må man låne penger så svarer det seg rett og slett ikke å gi mer penger til Tesla på forhånd. Har man mye penger fra før, så man slipper lån, så regner jeg med at de fleste tenker at de får bedre avkastning enn 5% andre steder. Sånn jeg ser det så er det dårlig økonomi å forhåndsbetale service med de prisene som er i dag. Det er i alle fall noe å tenke på...

Helt klart, og husk at de 19.000,- ekstra du låner vil være de siste innbetalingene på lånet, hvis du låner opp på huslånet uten å øke avdragene er det godt mulig at du betaler 4% rente på disse i 10-20 år, alt avhengig av lengden på huslånet.

Eksempel, hvis du har 15 år igjen på huslånet ditt og har 4% rente, hvis du da topper lånet ditt opp med 19.000,- for å forhåndsbetale Tesla service så vil dette "ekstralånet" koste deg totalt 34.000,-. Det er 8500,- pr service.

Forhåndsbetaling lønner seg ikke hvis man har lån med litt lengde igjen, skjæringspunktet i eksempelet ovenfor vil være 6 år, altså hvis du har 6 år igjen på huslånet (etter de 19.000,- er lagt til) vil du betale 24.000,- for servicene.

PS! Rentefradragene er ikke tatt med så tallene er litt bedre enn eksemplene over. Poenget mitt er at det sannsynligvis lønner seg å betale servicene når du tar dem hvis du ikke er gjeldfri da.
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA