Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

Real EoN

Bare sorte nøkler, da kommer den i samme farge som bilen  ;) Kommer til å kjøre full pakke inkl ranger, vil ha den beste service som er mulig med så mye ny teknologi om noe skulle skje.
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

Roger Kolbu

Sitat fra: Balrog på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:02
Sitat fra: Mr.Zero på tirsdag 21. mai 2013, klokken 11:35
Sitat fra: Balrog på tirsdag 21. mai 2013, klokken 02:21
et par grisete forbikjøringer daglig holder nok skivene rustfrie

Bremse under forbikjøring..? :p

Nei, etter forbikjøringene, selvsagt. Slik at man raskt kommer ned i fartsgrensa+25%mva.
Høres ut som min taktikk, rent bortsett fra at jeg legger på 40% mva... ;-)
P#3451 VIN 22190 – TMS P85+ Grå Metallic, Panoramatak, Karbonfiber Spoiler/Dekor, 21" Grå, Sort Performance skinninteriør, Tech-/Lyd-/Lys-/Vinter-/Sikkerhets-pakke, Luftfjæring, Hattehylle, Dobbeltlader, Parkeringsassistent.
(Kortversjon: Full pakke uten barneseter)
In prod. 11.10.13. Prod. complete 18.10.13. Delivered: 30.11.13.
Bil #2: Volvo S80 T6 (321hk)
TOCN: Signature member

Amper

hmm så siden de skattesugne myndighetene har fritatt bilen for MVA så legger vi til MVA til selv der vi ønsker det og er til og med enda rausere.. ikke værst!  ::)
P85D :o)

D.O

Sitat fra: Milzit på onsdag 22. mai 2013, klokken 21:55
Vedlagt er sjekklisten for årlig service, den er ikke så lang. Jeg er litt usikker på om jeg skal droppe det eller ikke, tenker spesielt på sjekk av brake, coolant og transmission fluids. Det som står under Terhmal kan være greit å få gjort også. Men mye av dette blir jo ikke gjort hvert år.
Synes det blir drøyt hvis Tesla skal ha 5000,- for å gjøre de punktene som står her. Mesteparten er jo slik man bør sjekke selv jevnlig. Tenker da på service 1. Ser ikke vits i å ha mere enn annet hvert år. Dessuten så vil jeg tro at bilen har sensorer som beskytter motor og batteripakke hvis for eks. kjøling skulle bli ett problem. Software skal jo oppdater seg selv.
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Johnny

Sitat fra: OleJA på mandag 20. mai 2013, klokken 22:54
Min plan er en litt kraftig oppbremsing like før man parkerer bilen. Dette vil øke temperaturen på skivene nok til at de tørker fort opp. Håper at dette vil bidra til å redusere rusproblemer

Har instruert min bedre halvdel om å la være å slippe gassen en kilometer før kjøpesenteret, og heller bruke bremsene litt. Fordi rust på bremseskiver er et kjempeproblem her i alle fall!

Hva med stille inn Teslaen på lav "regenerering" på vinterstid, slik at bremsene faktisk blir brukt. Vil ikke det være en god ide?
TMS og eGolf.

sindrej

Det å stille den på lav regen for å få brukt bremsene litt er nok en god idé ja.  Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene.  Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen.  Hvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen.  F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.

Jeg ligger med dagens bilbruk på mindre enn 12k i året og derfor virker service unødig dyrt.  En service hvert andre år er mye mer fornuftig, eller altså en service pr 20k km.  Slik jeg har oppfattet det skal OTA oppgraderinger komme uansett, det BØR de også gjøre.  Det er jo også endel av reklamen (biler blir bedre etter du har kjøpt den).

Kunne tenkt meg å sende noen spørsmål til Tesla ang. denne, hvor er en fornuftig plass å sende slike spm ?

Muffinman

#126
Sitat fra: sindrej på fredag 07. juni 2013, klokken 11:45
Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene.  Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen. 
Regen er vel ikke knyttet til bremsene på Model S, men kun til den morsomste pedalen.
SitatHvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen.  F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.
Kan vel være trafikkfarlig slik som regen fungerer på MS. Hvis bilen skrur ned regen uten førerens medvirkning vil denne få vesentlig mindre bremseeffekt enn forventet når han letter på pedalen.

EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.

sindrej

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. juni 2013, klokken 11:57
EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.
Spot on.  Akkurat det jeg mente, men bedre forklart/presisert ;)

kimlillebo

Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.

Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.
Sitering av kimlillebo sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Model S Performance #1697, VIN 15313
Mottok bilen 16.09.2013, strålende fornøyd. Blå, sort skinn, morbær int., pano, dobbel lader, tech, park sensor, lys, sikkerhet, 21" grå
Ikke P+ og barne seter bak

tjobben

Sitat fra: Muffinman på fredag 07. juni 2013, klokken 11:57
Sitat fra: sindrej på fredag 07. juni 2013, klokken 11:45
Jeg lurer på om det ikke er slik at når en trykker på bremsepedalen så bruker bilen regen helt til en bremser så hardt at bilen MÅ bruke bremsene.  Det virker ihvertfall logisk i mitt hode, siden en da får maksimert regen. 
Regen er vel ikke knyttet til bremsene på Model S, men kun til den morsomste pedalen.
SitatHvis det er tilfellet så kan en også legge til en sw funksjon som passer på å bruke bremsene en gang i blant, istedet for at den kjører regen.  F.eks. på x antall kilometer, dermed holder den bremsene i trim.
Kan vel være trafikkfarlig slik som regen fungerer på MS. Hvis bilen skrur ned regen uten førerens medvirkning vil denne få vesentlig mindre bremseeffekt enn forventet når han letter på pedalen.

EDIT: Mulig jeg misforstod litt. Hvis du mener at bilen skal skape den forventede bremseeffekten ved å bruke bremser istedet for regen når gasspedalen slippes er vi enige. Det bør være mulig ved å bruke pumpa i ABS/ESP systemet.


Det stemmer, Muffinman.
Regen og bremser er helt separate ting. Ikke som på fx. Prius, der regen og skivebremser begge er koblet til bremsepedalen, og har skapt trøbbel for Toyota og brukere, ikke minst rundt den forventede effekten. Brukere som trykker inn pedalen men effekten er plutselig helt anderledes.
Om det er noe bedre å ha det separat som på Model S? Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.
For forutsigbarheten sin del så kan det kanskje være greit å kjøre med lav regen?
Personlig må jeg dog si at jeg liker godt hvordan bilen i stor grad kan kjøres med kun en pedal.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

den12mann

Sitat fra: tjobben på fredag 07. juni 2013, klokken 13:22
Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.

Det vil vel kun skje dersom batteriet er 100% oppladet? Og hvis du er ute på kjøretur så er jo ikke batteriet 100% fullt siden du tross alt bruker bilen. Isåfall ser jeg ikke at overnevnte er en reell problemstilling. Eller har jeg misforstått noe?

tjobben

Sitat fra: den12mann på fredag 07. juni 2013, klokken 13:28
Sitat fra: tjobben på fredag 07. juni 2013, klokken 13:22
Tja, om batteriet ikke har kapasitet til å ta imot energien produsert ved rege, enten pga. kapasitet eller temperatur, så kutter vel regen, og vi kan oppleve at bilen ikke bremser som forventet når aksellerasjonspedalen slippes. Det kan fort bli kritisk, det.

Det vil vel kun skje dersom batteriet er 100% oppladet? Og hvis du er ute på kjøretur så er jo ikke batteriet 100% fullt siden du tross alt bruker bilen. Isåfall ser jeg ikke at overnevnte er en reell problemstilling. Eller har jeg misforstått noe?

Det stemmer. Maks kapasitet har man sjelden. Og kaldt batteri kun i starten, så det er vel ikke slik at vi midt i kjøreturen plutselig kan oppleve niks regen.
Spikkestad
P2859 Vin18509 Fakturanr 901 Reservert februar, signert mai, utlevert 22. november.
Standard 85kWh sort, sort, alt utstyr unntatt barneseter - solgt 20.1.2014.
Ny reservasjon 22.1.2104, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, tech-pakke, parkeringsensor, tåkelys, vinterpakke. P34600, utlevert 26.5.2014 - solgt 14.6.2014
Ny reservasjon 24.6.2014, S85, brun, sort interiør, dobbeltlader, vinterpakke. P52136, utlevert 18.11.2014

Bent

På Roadsteren er det hovedsaklig to situasjoner som fører til at du ikke får regen, og begge vil normalt være tilstede fra du starter opp bilen og et stykke inn i turen. Jeg har ennå ikke opplevd at noen av dem plutselig har oppstått midt i en biltur.

1. Toppladet batteri (range mode)
2. Kaldt batteri

Når dette er tilfelle så lyser en gul "Regen"-lampe på dashbordet for å varsle føreren. Hvis du ikke er obs på dette (og det hender jo) så får du en liten overraskelse første gang du skal lette av litt på farten da bilen ikke mister fart slik du forventer. Normalt er ikke dette problematisk siden når du bremser på regen så er det uansett fordi du har tenkt å bremse ganske lett over en lengre strekning så det er god tid til å oppfatte hva som skjer og trykke på bremsen istedet. Hvis du i utgangspunktet hadde behov for å stoppe fort så ville du uansett brukt bremsen fra starten av.

Det mest plagsomme med tap av regen er at når man har blitt vant til enpedalskjøring så er det litt kjipt å måtte topedalkjøre en stund mens man venter på at regen skal komme tilbake.

Jeg har ennå ikke klart å finne ut om tap av regen påvirker cruise control i det hele tatt.
Tesla Roadster, 25Mm

stianrod

Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Sitat fra: stianrod på torsdag 23. mai 2013, klokken 00:48
2 nøkler. Hovednøkkelen og reservenøkkelen, som er lik hovednøkkelen bare med en synlig knapp på "taket". Ellers alle funksjoner som hovednøkkelen.

Hadde vært kult om nøkkelen kom i samme farge som bilen, men har bare sett sorte nøkler...
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.

Kult!

Jeg har ingen kone, men har en samboer uten lappen (heldigvis) ;) så blir nok bare hovednøkkelen som skal brukes. Men merker at jeg faktisk gleder meg til å kjøre samboeren rundt omkring på jobb eller shopping etc. Mens hun er i prøverommet, er jeg også ute og "prøver"  8)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

mrm

Sitat fra: kimlillebo på fredag 07. juni 2013, klokken 13:06
Du kan konfigurere nøkelen slik at bilen forstår at du er du og dermed stiller inn setet, rattet og speil til å passe deg. Dersom kona får lov å kjøre bilen så kan hun ha reservenøkelen og bruke den på samme måte. Da vet bilen om det er du eller kona som skal kjøre, alt etter hvilken nøkkel som nermer seg bilen.

K.

Hvor har du denne infoen fra?  Tidligere måtte man velge profil manuelt fra en liste, er dette blitt endret? 
Finner ikke noe om det i brukermanualen.
Tesla Model S P85 mars 2014 * solgt *
Citroen C-Zero 2014
Tesla Model S 70D mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA