Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:28
Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.

Sitat fra: Markedsføringsloven §5e)   garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.

Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)

Semantikk. De får kalle det "serviceavtale" eller noe slikt da. Resultatet blir det samme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Desdi

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:40
Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 21:28
Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.

Sitat fra: Markedsføringsloven §5e)   garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.

Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)

Semantikk. De får kalle det "serviceavtale" eller noe slikt da. Resultatet blir det samme.

Ja, det finnes flere tredjeparts firma som man kjøpe ekstra garanti av. Blir en type forsikring.
Men når det gjelder Tesla - kan noen henvise meg til en link el. lign hvor det står at det er mulig å kjøpe udvidet garanti i Norge også? Trodde bare det var i USA de skulle tilby dette?

DaX

#17
Ny side om service og kostnader oppe:

http://www.teslamotors.com/service

Elon sa noe om at det bare var å gange med 5, 5 for å få de norske prisene  :P Blir nok litt mer enn det er jeg redd.
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

RSandven

Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

petersv

Oi Oi, nettsidene er nede for oppdatering, kanskje noe spennende i vente?


OleJA

Sitat fra: petersv på fredag 22. mars 2013, klokken 07:58
Oi Oi, nettsidene er nede for oppdatering, kanskje noe spennende i vente?



US kunder melder at de nå kan kjøpe serviceplan
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

DaX

Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

Bolebo

Serviceprisene er klare:

6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger

Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?

Nuvolari

Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:

6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger

Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?

Ja dette er dyrt ift en fossilbil! Nå begynner jeg å bli litt lei kjenner jeg...
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

laumb

Kan ikke tvinge deg til å ta service på merkeverksted i Norge. Så kanskje du får det billigere andre steder? Ikke får de gjøre garantiene ugyldige om service er tatt ett annet sted heller - så lenge det uavhengige verkstedet følger produsentens anvisninger for service, som de er pliktig å gi ut til andre verksteder som ber om det.


Forøvrig tror jeg ikke bakgårdsmekk kan gi deg P85 som lånebil... Kanskje en KIA Picanto?

Quattro

Sitat fra: DaX på fredag 22. mars 2013, klokken 02:27
Ny side om service og kostnader oppe:

http://www.teslamotors.com/service

Elon sa noe om at det bare var å gange med 5, 5 for å få de norske prisene  :P Blir nok litt mer enn det er jeg redd.

Hvis dette stemmer så jugde Musk'ern, dette er ikke greit!
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

Kallagtunet

Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:

6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger

Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?

Hvis det som står på service sidene til Tesla stemmer (det er jo eksempler på at ikke alt av info fra Tesla er like presis..) så koster årlig service 7500 (man har vel strengt tatt ikke lov til oppgi priser til forbruker ute MVA i Norge). Hvis de kan selge service avtaler uten MVA som strekker seg over 4 år så tror jeg de i alle fall strekker strikken langt og jeg ville ikke tro at det greit før Finansdepartementet sier at det er greit.... Dvs 4 års avtale koster 23.750,- Dvs at for de som bruker billigere vedlikehold som argument så kan en vel si at det argumentet  ettertrykkelig faller vekk... Og tro at det er lett å få service på denne bilen ett annet sted har i alle fall ikke jeg noe tro på, og tesla som Nissan vil Melke denne kua så godt som de kan.

OleJA

Sitat fra: Bolebo på fredag 12. april 2013, klokken 23:08
Serviceprisene er klare:

6000 for årlig/ 20K km
19000 forhåndsbet 4 år/ 80K km
24000 forhåndsbet 4 år inkl ranger

Synes det er dyrt sammenlignet med US priser. Det er påslag på 75%!
I tillegg står det at det er ekslusiv moms. Betyr det at vi må legge på 25%?
Hva med om det bestilles sammen med bil, blir det momsfritt da?
Har vært inne å sett på disse prisene selv, men klarer ikke å se at det står noen plass at prisene er uten Mva. Tror det er et krav i Norge om at alle priser ved salg til forbruker skal oppgis inkl Mva.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Kallagtunet


Første linje under rammen står det:

Tesla Service er viktig for å holde ditt Tesla kjøretøy skikkelig vedlikeholdt. Prisene gjelder for kunder i Norge, ekskluderer merverdiavgift og kan endres uten varsel.

Det er som sagt ikke lov å oppgi priser uten MVA i markedsføring rettet mot forbrukere ei heller med denne type presisering (det faller under det som er definert som villedende markedsføring...).

OleJA

Riktig, ser det nå.
Dvs 7.500,- for en service på en bil hvor de reklamerer med er mindre vedlikholskrevende enn en fosilbil. Dette (også) er enten direkte villedende, eller de utnytter situasjonen. Liker ikke noen av alternativene.  >:(
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA