Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

petersv

Rentefradrag veies i stor del opp av insflasjon. Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale. Har du de 19k i cash, betal ned på lånet heller (eller sett inn på høyrentekonto.)

timingbeltkiller

Sitat fra: petersv på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:43
Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale.
Du tar risikoen på at TM ikke går konkurs.
Du får en god rabatt på dagens pris.
Du sikrer deg mot (de årlige) prisforhøyningene.

Har du god økonomi, er det verdt risikoen.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

OleJA

De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

eclipse

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?

Ja prisene står svart på lysegrått på denne siden: http://www.teslamotors.com/no_NO/service

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

eclipse

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 30. juli 2013, klokken 13:44
Sitat fra: petersv på tirsdag 30. juli 2013, klokken 09:43
Skal mye til at det lønner seg å forhåndsbetale.
Du tar risikoen på at TM ikke går konkurs.
Du får en god rabatt på dagens pris.
Du sikrer deg mot (de årlige) prisforhøyningene.

Har du god økonomi, er det verdt risikoen.

Eller sagt på en annen måte, har du mindre enn 6 år igjen på huslånet kan det være penger å spare, ellers vil du tape på å forhåndsbetale for service!

Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Mulig dette var litt klønete formulert fra min side, men spørsmålet mitt var 'Hvorfor ser det ut til at det er beregnet Mva på forhåndsbetalt 4års serviceplan kjøpt sammen med bilen?'
Uten tillagt Mva burde denne kostet 15.200,-
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 16:20
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?
Mulig dette var litt klønete formulert fra min side, men spørsmålet mitt var 'Hvorfor ser det ut til at det er beregnet Mva på forhåndsbetalt 4års serviceplan kjøpt sammen med bilen?'
Uten tillagt Mva burde denne kostet 15.200,-
Aha, da forstår jeg :) Ja du har et poeng, dersom de kan selge den tjeneste momsfritt sammen med bilen. Jeg tror dog det blir å strekke strikken litt langt, men det blir en antakelse uten at jeg kjenner lovverket :)

Veldig usikker selv på forhåndskjøpt service. Så de har litt slingringsmonn på definisjonen årlig/20.000km (fire servicer er inkludert) er jeg interessert. Kunne tenke meg å ta dem et sted i intervallet 20-30.000km avhengig av hva som passer for meg. Eks slippe å stresse med å ta service før sommerferien dersom bilen passerer et intervallpunkt rett før en bilferie).
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb


Sitat fra: eclipse på tirsdag 30. juli 2013, klokken 15:50
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:36
Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
?
De prisene har da vel stått på Teslas norske nettsider?

Ja prisene står svart på lysegrått på denne siden: http://www.teslamotors.com/no_NO/service

De har plassert det litt i en gråsone :D

Milzit

Sitat fra: OleJA på tirsdag 30. juli 2013, klokken 14:21
De norske prisene på hhv. 19K og 6K for forhåndsbetalt 4 år,  og enkeltservice er tatt rett fra US priser med en omregningsfaktor på 10x. Tatt i betraktning lønsnivået i Norge, og norsk MVA, så virker dette rimelig.
Imidlertid så hadde jeg forventet at forhåndsbetalt service kjøpt sammen med bilen var fritatt for MVA. Dermed burde 'riktig' pris for denne ha vært 15.200.-.....?
Service er en tjeneste som er levert av Tesla og det er ikke fritatt mva.

noto

Klargjøring er vel også en tjeneste, men ikke momsbelagt tror jeg.

Milzit


Sitat fra: noto på tirsdag 30. juli 2013, klokken 21:51
Klargjøring er vel også en tjeneste, men ikke momsbelagt tror jeg.
Det er forskjell på klargjøring i forbindelse med leverering av selve bilen og optional tjeneste inntil 4 år senere. Dette var svaret jeg fikk uppfordret fra Tesla.


Sent from my iPhone using Tapatalk 2

noto

Optional er kanskje nøkkelordet. De kunne økt basisprisen tilsvarende og gitt servicen gratis og dermed momsfri.

Milzit

Jeg får telefon på mandag og får da tilbud om servicepakken...

Men hvis man dropper pakken og tar den på service etter 2. år, det er vel ingen som vet hva Tesla tar pr service? Skal spørre på mandag, men får vel beskjed om at dette ikke er klart.

Du får de jo til å se ut som man ikke får software update engang uten service avtale...

•   Servicepakke:
o   4-års plan: NOK 19.000
   Tesla Service i 4 år, opptil 80.000 km. Inkluderer:
•   Årlig service eller ved 20.000 km
•   Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)
•   Systemovervåking
•   Ekstern diagnostisering
•   Programvareoppdateringer
•   Nye funksjoner

Nordtroms

Sitat fra: Milzit på lørdag 10. august 2013, klokken 19:24

Du får de jo til å se ut som man ikke får software update engang uten service


De sa til meg i Tromsø at ikke alle oppdateringene kunne gjøres over nettet men måtte innstalleres på stedet. Tror uansett at vi som bor litt unna servicesenterene gjør lurt i å kjøpe ranger service.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA