Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

OleJA

Tesla Roadster eiere får i disse dager tilbud om å kjøpe utvidet garanti nå som den inkluderte 4års perioden utløper:
http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=18455&d=1363437341

Dette synes jeg var dyrt, og jeg blir litt bekymret for vedlikeholdskostnadene for Model S. Tesla tilbyr, eller har sagt de kommer til å tilby, en serviceavtale for 600US$ pr år, men etter at garantien utløper er det slik jeg forstår en forutsetning at du også kjøper utvidet garanti i tillegg. Har de planer om tilsvarende prisnivå på Model S så blir jeg litt skremt.
Pga høyere lønsnivå i Norge må vi nok i tillegg regne med at de tar 10-gangen når dette regnes om i norske priser!
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Øyvind.h

#1
Fire år utvidet garanti for Model S koster $2,500.
Fire år utvidet forhåndsbetalt service koster $1,900, eller $2,400 med ranger-visits.

Har ikke lest noe sted at man må kjøpe utvidet garanti for å dra nytte av utvidet service. I pressemeldingen om prisøkningen står det bare at service kan forhåndskjøpes og at alt utenom dekk dekkes i serviceavtalen.

Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. mars 2013, klokken 08:33
Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Enig
Dessuten er elbiler kjente får å være svært holdbare- i praksis er det bremser (som knapt belastes ved fornuftig kjøring) og hjuloppheng som slites. Med mindre delene er overpriset er det ikke noe problem å bære den kostnaden selv.
Om bilen har gått knirkefritt i 4 å ville jeg antatt at de vikstigste feilene en "mandagsbil" kan ha har kommet frem og frafallt videre dyre garantiordninger.
Slike avtaler lønner seg stort sett bare for en part- tilbyderen ;)

Birger

Bremser slites ikke nødvendigvis ut, men de blir  ødelagt av korrosjon. Forsterket av salting på veiene.
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

Stig O

Sitat fra: Havebigfun på søndag 17. mars 2013, klokken 10:23
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 17. mars 2013, klokken 08:33
Men tenker jo at det er litt merkelig å kjøpe utvidet garanti om alle deler uansett dekkes gjennom service? Om noe går i stykker mellom servicene kan du mao bare kjøre med den delen ødelagt og be dem ta den neste gang du skal ta service. For alt er jo inkludert?
Enig
Dessuten er elbiler kjente får å være svært holdbare- i praksis er det bremser (som knapt belastes ved fornuftig kjøring) og hjuloppheng som slites. Med mindre delene er overpriset er det ikke noe problem å bære den kostnaden selv.
Om bilen har gått knirkefritt i 4 å ville jeg antatt at de vikstigste feilene en "mandagsbil" kan ha har kommet frem og frafallt videre dyre garantiordninger.
Slike avtaler lønner seg stort sett bare for en part- tilbyderen ;)

Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

Øyvind.h

Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)

Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

RSandven

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. mars 2013, klokken 09:17
Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)

Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?

Regner med at det er dette som gjelder, her står det 5 år og 80 000km, avhengig av hva som kommer først http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

F1


Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
[/quote]

Skal ikke påberope meg å være jurist, men jeg har hørt at man ikke kan kalle det garanti, så lenge tjenesten ikke er bedre enn det man likevel har rett på etter forbrukerkjøpsloven.
Alle varer som åpenbart er ment å vare lenger enn 2 år, som f.eks. bil, har reklamasjonsrett på 5 år etter loven.

Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

glaserud

Sitat fra: F1 på mandag 18. mars 2013, klokken 21:11
Skal ikke påberope meg å være jurist, men jeg har hørt at man ikke kan kalle det garanti, så lenge tjenesten ikke er bedre enn det man likevel har rett på etter forbrukerkjøpsloven.
Alle varer som åpenbart er ment å vare lenger enn 2 år, som f.eks. bil, har reklamasjonsrett på 5 år etter loven.

Garantien kan godt være kortere, så lenge den gir deg mer enn det forbrukerkjøpsloven gir deg.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

mrjalle

En garanti har nesten alltid kortere tidsaspekt enn reklamasjonsretten forbrukerkjøpsloven gir. Det er nemlig to vidt forskjellige ting: en garanti er en avtale mellom kjøper og selger, hvor selger velger å gi enkelte garantier for produktets holdbarhet eller kvalitet. Reklamasjonsrett reguleres derimot av forbrukerkjøpsloven og er dermed noe loven gir oss.

Noe forenklet kan man si at feil som oppstår i garantitiden er det evt selger bevisbyrden ligger på for avslag, men det i reklamasjonstid i hovedsak er kjøper som må bevise retten for reklamasjon.

Birger

Sitat fra: RSandven på mandag 18. mars 2013, klokken 09:28
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. mars 2013, klokken 09:17
Sitat fra: Stig O på mandag 18. mars 2013, klokken 08:33
Garantitiden er 5 år, ikke 4 år!!
Du har selvfølgelig helt rett. Synes Tesla bør få ut fingeren snart og annonsere garantivilkår, servicepriser etc i Norge :)

Men da er det 5 år og 80.000km som gjelder? Eller 5 år/100.000km?

Regner med at det er dette som gjelder, her står det 5 år og 80 000km, avhengig av hva som kommer først http://www.teslamotors.com/no_NO/models/specs

80.000 kilometer er ikke veldig mye med dagens garantiordninger i Norge. I mai 2011 var det ingen som leverte mindre enn 100.000 kilometer (http://www.bilnorge.no/artikkel2.php?aid=16206)
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

RSandven

Det er jo forsåvidt sant, bare refererte til Tesla sine egne sider. Ser frem til at vi får en ordning med 5 år og min. 100 000km
Produksjon start: 8. okt
Produksjon ferdig: 18. okt
Levering 23. nov

laumb

Jeg har forstått det slik at Tesla dekker "alt annet enn dekkgummi" ved at service-intervallene blir fulgt.
Vet vi noe om hvor lenge de gjør dette?

Tenkte på det når luftfjæring-tråden fikk litt aktivitet igjen - dersom jeg følger serviceintervallene slavisk, kan jeg da alltid forvente at Tesla vil ta hånd om kommende trøbbel med luftfjæring før den blir ødelagt? (Selvfølgelig ingen som kan svare meg "ja" eller "nei" på dette nå - men til ettertanke. Det kan jo avgjøre om jeg kjøper luft eller ikke...

glaserud

Sitat fra: laumb på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:48
Tenkte på det når luftfjæring-tråden fikk litt aktivitet igjen - dersom jeg følger serviceintervallene slavisk, kan jeg da alltid forvente at Tesla vil ta hånd om kommende trøbbel med luftfjæring før den blir ødelagt?

Innenfor garantiperioden / forbrukerkjøpslovperioden så skal det godt gjøres om de nekter å fikse den. Etter utløpet av perioden, så kommer det jo an på hvordan de uttrykker kontrakten. Jeg ville vel stilt meg tvilende til at feil på luftfjæringa blir dekket ut over 5 år.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

laumb

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 19. mars 2013, klokken 20:54
Når det er sagt har jeg planer om å kjøpe utvidet garanti til 8 år og forhåndsbetalt service i hele perioden så noen utlegg før etter 8 år blir det ikke.

Sitatet over er henten fra "luftfjæring" tråden.

Slik jeg tolker lovverket står man ikke fritt til å la en forbruker kjøpe utvidet garanti på et produkt i Norge.

Sitat fra: Markedsføringsloven §5e)   garanti: enhver forpliktelse som den næringsdrivende har påtatt seg overfor forbrukeren i forbindelse med omsetning av varer, tjenester eller andre ytelser som gir forbrukeren rettigheter i tillegg til rettighetene forbrukeren ellers har.

Sier ikke at jeg har korrekt, men skulle gjerne belyst dette. Motsi meg gjerne. :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA