Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

petersv

I praksis betyr jo dette at du kan få utført service hos andre verksteder (som forøvrig uansett måtte blitt tilfellet pga. konkurranselover i Norge.)

stianrod

Skal aldri la en mekaniker med møkkete/oljete/fettete/grisete/bedritne verkstedshender få sette sine ben i min Tesla, never ever! Her i gården gjelder kun rene og pene merkeverkstedsfingre til å utføre service'n, når jeg selv måtte ønske det  8)
P3349 Model S, rød, tan, gloss, pano, alt minus barneseter til Trondheim
20. des kl. 10.00 = Julaften! ;) 
18. des EL 29597                                        10.juli "Sourcing Parts..."
16. des "henting og levering..."                    13.mai Paperwork Complete
18. nov telefonen fra DS                             09.mai Finalize
5. nov "In transit..."                                      09.april P3349/Faktura701
1.nov "In production..."                                 02.april RN927488
27.aug VIN 21249                                        01.april Verifiserer konto

Muffinman

#92
Enkelte som har illusjoner både om merkeverksteder og uavhengige verksteder ser jeg. Har fått interiør tilgriset og ødelagt på VW merkeverksted for noen år siden, og de var tunge å få til å gjøre opp for seg. De presterte til og med å grise til enda mer når de skulle feste airbag``en i rattet som de hadde feilmontert under første tilgrisingen. Ikke hyggelig på en helt ny bil som i utgangspunktet bare skulle få fikset noe på garantien.

Har kun brukt (godkjent) uavhengig verksted siden. To forskjeller i forholdt til merkeverkstedet:

1. Plettfritt utført arbeid til om lag halve prisen
2. Ingen ting er utskjemt i bilen, hverken interiør eller eksteriør


Thomas Parsli

En annen forskjell er at uavhengige verksted er flinkere til å spesifisere hva som er gjort. Etter mange år med firmabiler (konas) og bruk av merkeverksteder blir jeg like positivt overrasket over pris, kvalitet og service på Snap Drive.
Med jeg tror Tesla kommer til å legge seg på et litt høyere nivå enn de vanlige merkeverkstedene...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

timingbeltkiller

Å tro merkeverksteder som gruppe gjør bedre og renere arbeid enn frittstående eller omvendt, er neppe en holdbar generalisering.   Det fins enkelte samvittighetsfulle og noen slurvete verksteder i begge leirer og blant alle bilmerker.

Det nærmeste du kommer generalisering er å se hvordan det enkelte merket scorer på verkstedsbiten i Autoindex.

Og så er det en fordel å bo  på et mindre sted. "Jungeltelegrafen" er mer effektiv der.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mutz

Prisen er helt ok. Ingenting er gratis her i verden.

Det er kun positivt at det ligger en driftsmagin på ettermarkedet hos Tesla. Det bør alle som tar sjangsen på kjøp være glade for.

Slike service/vedlikeholdsavtaler koster omtrent det samme på andre merker. Jeg mener Møller tar 28 øre/75000 km. på Passat. Det blir 21000,-. (fritt etter husken, men det ligger i det området).


timingbeltkiller

Sitat fra: mutz på søndag 19. mai 2013, klokken 22:56
Prisen er helt ok.
Pris lik tilsvarende konvensjonell bil dreper argumentet elbil enklere og billigere å serve.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

mutz

#97
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 20. mai 2013, klokken 15:46
Sitat fra: mutz på søndag 19. mai 2013, klokken 22:56
Prisen er helt ok.
Pris lik tilsvarende konvensjonell bil dreper argumentet elbil enklere og billigere å serve.

Det avhenger hva man får for prisen.
Komplett pakke med ubegrenset på stedet service(Ranger) gir god valuta for pengene. Videre dekkes slitedeler som vindusviskere, bremseskiver mm. Og ikke minst oppgraderinger på SW. I denne bilen tror jeg det nesten er god nok grunn til å slå til på serviceavtalen.
På SW tipper jeg det dukker opp mye spennende etterhvert. Jeg vil tro at sikkerhetsmessige og nødvendige oppgraderinger vil være kostnadsfrie, mens oppgraderinger som gir deg mer funksjonalitet og underholdning er forbeholdt de som betaler serviceavtalen?(spekulasjonsmodus)

For å sammenligne med Møller og Passat dekket denne stort sett periodisk service, pæreskift og topping av veskenivå.

Igjen vil jeg si at det er et pluss at Tesla tar seg betalt. De som ikke tar seg betalt gjør både seg selv og kundene en bjørnetjeneste.

Muffinman

#98
Sitat fra: mutz på mandag 20. mai 2013, klokken 17:42
På SW tipper jeg det dukker opp mye spennede etterhvert. Jeg vil tro at sikkerhetsmessige og nødvendige oppgraderinger vil være kostnadsfrie, mens oppgraderinger som gir deg mer funksjonalitet og underholdning er forbeholdt de som betaler serviceavtalen?(spekulasjonsmodus)

Historien så langt sier at dette ikke er tilfelle. Det er allerede tilført en god del ny funksjonalitet for alle leverte biler.

Ellers kan jeg neppe tenke meg at Tesla går for en slik løsning. Å først gjøre servicene frivillige for deretter å øve press på den måten kan fort bli oppfattet som å gi med ene hånden samtidig som man tar med den andre, og det vil nok skape en del uvilje blant kundemassen.

Skulle man ellers gjøre forskjell på de som betaler serviceavtalen og de som betaler for enkeltservicer? Burde kunden som tar bilen inn til service for første gang etter fem år få alle nye funksjoner? Hvis ja, har man ikke da lurt de som har hatt den inne hvert år?

Har ingen tro på at man vil gjennomføre noe slikt. Om jeg tar feil er jeg spent på hvordan man skal klare å behandle kundene rettferdig uten å skape negativitet.

Argumentet med bremseskiver kjøper jeg ikke på en bil som knapt sliter bremser og hvor fabrikanten har uttalt at bremseklossene holder i 10 år - og dermed vil skivene sannsynligvis holde bilens levetid. Vindusviskere inkludert...vel, igjen en ubetydelig kostnad. Kanskje kan serviceavtalen gi grei valuta for pengene på en slik bil når den blir så gammel at det faktisk er en reell risiko for at noe må byttes, men ikke på en ny bil hvor det nesten ikke er noe å vedlikeholde og bytte av slitedeler er årevis unna. Garanti/reklamasjonsrett vil jo uansett dekke ting som går istykker.

Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.

mutz


Øyvind.h

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.
Det trodde jeg også ut fra rapporter fra USA, men en her på forumet har fått bekreftet skriftlig at luftfjæringen er dekket i Norge. Får se an vilkårene i serviceavtalen. Blir vel 4750,- per år, absolutt alt inkludert, om man forhåndsbetaler for fire år.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Muffinman

#101
Fjæringssystemet er vel uansett dekket av garanti, så jeg ser ikke den helt store nytteverdien på en helt ny bil. Jeg klarer ikke å se hva som skal være slitedeler som må byttes innenfor garantiperioden. Ellers så er vi ganske godt beskyttet gjennom forbrukerkjøpsloven her i Norge.

mrjalle

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Luftfjæringen holder man forresten utenom serviceavtalen, og da blir det veldig lite sukker på pillen igjen for min del.

Dette blir påstått med jevne mellomrom her på forumet, men jeg har foreløpig ikke fått med meg noen dokumentasjon. På Telsa Motors sine sider står det for øvrig: "Reservedeler som bremseklosser og vindusviskere (unntatt dekk)" (http://www.teslamotors.com/no_NO/service) Dette kan vel ikke tolkes på noen annen måte at serviceavtalen dekker alle reservedeler utenom dekk?

Havebigfun

Sitat fra: Muffinman på mandag 20. mai 2013, klokken 18:01
Argumentet med bremseskiver kjøper jeg ikke på en bil som knapt sliter bremser og hvor fabrikanten har uttalt at bremseklossene holder i 10 år - og dermed vil skivene sannsynligvis holde bilens levetid.
Jeg er eng i så godt som alt Muffinman sier- bortsett fra setningen over.
I praksis bruker man bremsene knapt på en TMS- det betyr teoretisk livslang levetid. Desverre tar korrosjonen knekken på slike skiver etter få år- medmindre Tesla lager skiver med en annen legering som ruster mindre- det trur jeg desverre ikke.
Det blir antakelig flere bremsesett for de som bruker regen og kjører i "rekkeviddemodus".
Jeg tviler allikevel på at jeg tegner noe servicepakke- jeg ser ikke helt verdien for meg-å skifte/fylle på væsker er en smal sak, vindusviskerblader og kupefilter likeså.
Jeg kjører 8-10 kkm- årlig service er neppe nødvendig.

Muffinman

Bremser som nesten aldri brukes vil selvfølgelig ikke holde lenge, de heller. Model S har støpejernsskiver som de fleste andre biler, og de ruster bare man ser på dem. Men om man har et bevisst forhold til dette og sørger for en passe nedbremsing nå og da tviler jeg sterkt på at det blir et problem. Jeg har fasiten om noen år :)


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA