Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av OleJA, lørdag 06. april 2013, klokken 00:15

« forrige - neste »

Veggen

#30
Denne servicepolicyen med alle slitedeler inkludert er sikkert grei for de med lang kjørelengde og røff bruk.
For meg med beskjeden kjørelengde og som tar godt vare på bilen min føler jeg at det er dårlig valuta for pengene.
I praksis betyr det at de med lite slitasje subsidierer de med mye.
Kunne godt tenkt meg diffensierte serviceavtaler tilpasset forskjellig behov.
Slik det er nå vurderer jeg å droppe Tesla service. Enkle slitedeler klarer jeg å fikse selv, det har jeg alltid gjort med tidligere biler. Denne bilen er enklere enn en vanlig bil mekanisk og bør ikke kreve mye vedlikehold, har følelsen at vi her må betale for Teslas behov for kontroll på bilparken.
Med det sterke forbrukervernet vi har her i landet med 5 års reklamasjonsrett så stiller man jo rimelig sterkt ved fabrikasjonsfeil uansett.
Man mister selvsagt ekstragarantier utover hva loven påbyr, men har Tesla sagt noe om hva disse garantiene innebærer?
Tar gjerne innspill på dette.

laumb

Apple betaler tilbake alle som er trukket mva for bestillinger som ble gjort hos dem i en kort periode prisene var oppgitt uten mva. (Dinside.no, tror jeg det var)
Denne smellen går Tesla på og om de ikke skjerper seg.

mrjalle

Sitat fra: OleJA på fredag 12. april 2013, klokken 23:50
Tror det er et krav i Norge om at alle priser ved salg til forbruker skal oppgis inkl Mva.

Det stemmer at priser skal regnes som at de inkluderer mva med mindre annet er oppgitt. I dette tilfelle er det oppgitt at prisen er eks mva, og da kan det jo ikke misforstås (misforstå meg rett, jeg synes det er latterlig av Tesla å skrive prisene på en slik måte for at det skal fremstå billigere enn det egentlig er, men ulovlig er det strengt tatt ikke).

Kallagtunet


mrjalle


mrjalle

Sitat fra: mrjalle på lørdag 13. april 2013, klokken 08:23
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 13. april 2013, klokken 08:19
Jo det er faktisk det....

Mulig jeg tar feil, men fint med en kilde på det?

Beklager, her ser jeg at
FOR 2012-11-14 nr 1066: Forskrift om prisopplysninger for varer og tjenester
trådde i kraft 1.1.2013. Paragraf 3. sier at "Alle priser det opplyses om skal inkludere merverdiavgift og offentlige avgifter."
http://www.lovdata.no/for/sf/bl/xl-20121114-1066.html#3

Øyvind.h

#36
Om prisene er oppgitt eks. mva blir det drøye 5.900,- per år om man forhåndsbetaler, og 7.500,- om man betaler fortløpende.

Det synes jeg er i overkant dyrt, og kommer til å ta opp dette med Tesla før jeg signerer papirer.

Mtp. at "slitedeler inkludert" ikke er så interessant de første 4-5 årene er dette for dyrt.  Har sendt en e-post til konfig-hjelpen hos Tesla nå og bedt dem presisere om prisene er korrekt oppgitt.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

19quiz76

Noen som har fyrt av gårde en epost til George Blankenship om dette? Han og Elon Musk proklamerte så idealistisk på Alnabru at de ikke skulle jekke opp prisene i kjøpesterke land, dette er direkte hånende.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Havebigfun

Jeg lurer på hvordan SW- oppdateringene foregår - og hvilke man får om man ikke tegner servicepakken eller tar den årlige servicen. Med denne bilen som snakker med serveren som tilhører Tesla når som helst er det antakelig anledning for dem å slå av hele kjøretøyet dag 1 etter utgått  reklamasjonsrett.
Tanken er utvilsomt konspiratorisk.
Når man ser på forbrukerelektrikk ellers dog ikke så fjern. Mye av det vi kjøper har en planlagt dag (-ihvertfall omtrent) hvor funksjonen slutter. Det beste eksempelet er printere som de fleste aksepterer at bare må kastes når de fusker etter få år. Det eldste eksempel er glødepæren hvor produsentene for 100 år siden ble enige om at en pære holder 1000t uansett hva som er teknisk mulig.
I praksis er man vel nødt til å tegne serviceavtalen for å ha goodwill fremover. ???

Epleskreller

Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Øyvind.h

Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.

Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.

Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

DonPedro

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 14:48
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.

Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.

Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!

Lønnsnivået i Norge er 81% over USA (kilde:http://www.bls.gov/news.release/pdf/ichcc.pdf).

Sånn sett skulle servicen kostet 1086 dollar ekskl. mva, 1358 inkl. mva.
Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

ohh

Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.
Dette er min tanke også
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: DonPedro på søndag 14. april 2013, klokken 19:45
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 14. april 2013, klokken 14:48
Sitat fra: Epleskreller på søndag 14. april 2013, klokken 13:44
Akkurat service er det naturlig at koster mer i Norge da mekanikeren trolig har dobbelt så høy lønn som i USA. Så omregning fra priser i USA på service må naturligvis bruke en litt annen faktor på service enn utstyr.

Klart prisene er høyere her i Norge, men her snakker vi ca 1315 dollar kontra 600.

Synes Tesla bør ta mer av regningen for at de leverer et produkt de vil sjekke oftere enn fossilbiler!

Lønnsnivået i Norge er 81% over USA (kilde:http://www.bls.gov/news.release/pdf/ichcc.pdf).

Sånn sett skulle servicen kostet 1086 dollar ekskl. mva, 1358 inkl. mva.

Hehe. Røverkjøp mao. Mener fortsatt servicen er veldig dyr, og at Tesla burde tatt noe av regningen for sitt ønske om så hyppig kontroll av bilen! Hjelper ikke at bilen er enkelt konstruert hvis den må sjekkes hvert år (i 7-8 timer hver gang basert på prisen....)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Real EoN

Vurderte en Opel Ampera før jeg reserverte en Tesla Model S, Opel forhandleren skulle ha 3750,- i årlig service og det på en bil med 2 drivlinjer. Tesla har blitt mer og mer grådig i det siste i mine øyne både på P+ pakken og service.  >:(
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA