Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Model X - Dører

Startet av tipu, fredag 05. april 2013, klokken 17:39

« forrige - neste »

Jærbuen

Jeg fikk nytt 12V batteri i dag, en celle var på randen av defekt.
Hadde den plugga i nå i ferien, 80% lading, og da holdt den batteriet i live. Har nettopp fått oppdatert med siste software, den med E i slutten av betegnelsen.

Men i natt stod den uten lading, var ikke tilkoblet, og i dag da jeg skulle på jobb, fikk jeg ikke start. Helt dødt 12V batteri, det var liv i det i går. Lada 5 min med vanlig 12V-lader, det var nok til å få start.

Tror du må sjekke batteriet ditt......
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

Ladefabrikken

Sitat fra: Hofleaf på tirsdag 02. april 2013, klokken 21:48
Etter 12 dagers påskeferie i garasje og tilkoblet 80% lading, er Leifen nå helt død. Bilen var på 1-årsservice to dager før ferien og alt var da funnet i orden. Jeg får tilkalle starthjelp i morgen tidlig for å komme på jobben. Synes bilen må tåle å stå i tolv dager uten at batteriet blir helt flatt. Det har jo ikke vært spesielt kaldt i påsken. Dersom det er 12V som er tomt og dersom dette lades ved kjøring, kan noen svare meg på om 35 km til jobben vil være nok til at batteriet blir tilstrekkelig ladet slik at jeg ikke trenger enda en starthjelp for å komme hjem igjen? Jeg ønsker ikke unødig mange egenandeler på dette.
Du må dra og få oppdatert software på bilen din, den nye softwaren har de endret så 12V batteriet blir ladet når bilen er plugget inn. Jeg fikk oppdatert min software etter at bilen hadde et hvari i vinter. Etter det fikk jeg testet at den nye oppdateringen faktiskt virket, bilen sto over tre uker 80% med pluggen inne. Hadde ingen problem med å starte bilen etter de tre ukene.

Det er veldig rart at Nissan ikke tar inn alle bilen og fikser dette problemet, virker som det er mange verksteder som ikke er klarover dette problemet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Jærbuen

Jeg måtte be om å få denne lastet inn, først sa de att det ikke var noen kampanje på oppdatering på min bil, men jeg ba dem sjekke, og joda, der fikk jeg en ny oppdatering :)
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD

dissern

Da har det skjedd med vår Leaf også - vi har vært 14 dager på ferie og Leafen har stått tilkoblet med 80 % lading på batteri i hele perioden. Bilen var da helt død og det viser seg at 12V batteriet er tømt.

Jeg bruker natten til å lade opp igjen 12V batteriet, men jeg skjønner at løsningen er:

1. Å sjekke at sofware er av siste versjon (slutter på E)?
2. Feil på batteriet?

Uansett blir det vel å kontakte forhandler igjen..
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

Sverre_E

Så var det vår tur.
Har somlet litt med første service og oppdatering, og bilen ble stående litt for lenge på Gardermoen Parkering med 80% lading.
Mistet kontakt via Carwings, og skjønte at noe kunne være galt når bilen skulle plukkes opp.
Bilen var "død", og måtte åpnes med fysisk nøkkel.
Fikk låne en 12V batteri-booster i resepsjonen, koblet den til, og opplevde at ting våknet til liv; dørlås, kupelys osv. Lot den stå et par minutter. Deretter plugget jeg i ladekabelen (16A) og så at bilen igjen kunne lade  :)
Etter enda et par minutter koblet jeg fra boosteren, og bilen ladet fortsatt  :D

Ringte Nissan veihjelp 800 80 097 (Greit å ha notert) De kunne ikke gi annen hjelp enn å arrangere transport til en ladestasjon... :P
Siden jeg allerede hadde fått i gang lading, fikk jeg beskjed om å ta meg en kaffe mens den ladet en halvtimes tid.
Gikk heller en liten tur med bikkja, og da jeg kom tilbake kjente jeg litt varme i 12V batteriet, så det tok til seg lading :)
Ganske nøyaktig en halvtime etter at ladingen kom i gang, kunne jeg kjøre bilen opp til terminalen og plukke opp resten av familien, og kjøre 6,5 mil hjem.  :)
Og alle var enige om at vi hadde hatt en fin tur . ;)
Blå Leaf. April 2012. Vår første elbil! Og eneste bil...

silverwrx

Ser 12v batteriet ikke er det største og kraftigste. Lurerer på om det er svakhet på celler, og om det kanskje skulle vært kraftigere? Og en oppgradering, så kunne man tittet på et bedre fritidsbatteri (og ikke startbatteri).

Betaler gjerne 1000.- for å oppgradere for å slippe "den følelsen" med flatt 12v batteri.
2012 Leaf SL og Cannondale Elsykkel.
WRX Sti og Lotus Elise S2 111S

jkirkebo

Sitat fra: silverwrx på torsdag 08. august 2013, klokken 21:09
Ser 12v batteriet ikke er det største og kraftigste. Lurerer på om det er svakhet på celler, og om det kanskje skulle vært kraftigere?

Det er ikke noe problem med selve batteriet. Problemet er om man har gammel software og reiser fra bilen i 10+ dager med ladekabelen plugget i. Oppgrader software eller la bilen stå uten kabel i så er det ikke noe problem.

Et større batteri ville kanskje holde noen dager ekstra men blir til slutt like flatt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 08. august 2013, klokken 21:30
Sitat fra: silverwrx på torsdag 08. august 2013, klokken 21:09
Ser 12v batteriet ikke er det største og kraftigste. Lurerer på om det er svakhet på celler, og om det kanskje skulle vært kraftigere?

Det er ikke noe problem med selve batteriet. Problemet er om man har gammel software og reiser fra bilen i 10+ dager med ladekabelen plugget i. Oppgrader software eller la bilen stå uten kabel i så er det ikke noe problem.

Et større batteri ville kanskje holde noen dager ekstra men blir til slutt like flatt.

Har man kjørt til Gardermoen trenger man ofte juice for å kunne kjøre hjem igjen. Dermed er bilen nødt til å stå til lading mens man er borte. Løsningen blir dermed å oppdatere softwaren i bilen.

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

jkirkebo

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på torsdag 08. august 2013, klokken 22:02
Har man kjørt til Gardermoen trenger man ofte juice for å kunne kjøre hjem igjen. Dermed er bilen nødt til å stå til lading mens man er borte. Løsningen blir dermed å oppdatere softwaren i bilen.

Har gjort det to ganger, har fortsatt gammel software. Løste det ved å programmere bilen til å lade 20 minutter pr. dag. Da lades også 12V batteriet hver dag.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lynet

Årsaken til problem med 12V batteriet er at Leafen reduserer ladespenningen til 13,0V etter noen minutters kjøring, det betyr ingen lading av 12V-batteriet!
Når jeg var på ferie i sommer hadde jeg ekstern lader koblet til, etter en ukes kjøring var 12V-batteriet nede på 50% lading!
Det som er merkelig er at spenningen økes til 14,1V når pusseren brukes!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Saxo

Jeg har hatt bilen siden 2011 og aldri opplevd problemer med 12 volts batteriet. men jeg har solceller på spoileren :) Gimmiken var kanskje værdt penga !
Trondheim
Eier av 2003 Mod Saxo siden 2005.
Leaf nr.1 i Trondheim.

Lynet

Tror ikke det Saxo, effekten på de solcellene er minimal! I hvert fall på min bil som stort sett står innendørs  ::)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Bobbulf

Ser i manualen på nye Leafen at dette kanskje kan skyldes at man parkerer med timeren på?
Kopler man av timeren har man løst problemet, men lader jo da til 100%, og ikke bra det heller.

På nye Leafen kan man omgå timerproblematikken ved å bruke en ny knapp i menyen for å alltid lade til 80% uavhengig av om man har på timer. Prøvde det, men fant da ut at man da ikke kunne overstyre lading videre til 100% ved behov ved å trykke på timerknappen på dashbordet (for timeren er jo ikke i funksjon  :o )
Så endte opp med å bruke gode gamle metoden med å stille timer fra 00-00 alle dager likevel.
Kanskje det går å overstyre fra app, har ikke prøvd det enda.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

eivisa

Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:01
Så endte opp med å bruke gode gamle metoden med å stille timer fra 00-00 alle dager likevel.
Kanskje det går å overstyre fra app, har ikke prøvd det enda.

Går fint ann å overstyre . Har passert 50000km no, og har aldri hatt problem med 12V batteri.
Osterøy

Kjører nå Nissan Leaf rød levert 07.11.2011. Kjørelengde: 202000km 07.10.2019
Ford Focus Titanium 1,6TDCI 2011mod.
El-sykkel Emotion Neo Cross
Hymer 698B bobil m/fiat ducato 3,0 Automat 2013mod.
Solgt:Saxo 2001mod. Kjørt 166000km på originalbatterier. Totalt 175000km skiftet 1 batt.

Bobbulf

Sitat fra: eivisa på onsdag 14. august 2013, klokken 01:06
Sitat fra: Bobbulf på tirsdag 13. august 2013, klokken 23:01
Så endte opp med å bruke gode gamle metoden med å stille timer fra 00-00 alle dager likevel.
Kanskje det går å overstyre fra app, har ikke prøvd det enda.

Går fint ann å overstyre . Har passert 50000km no, og har aldri hatt problem med 12V batteri.
Ja vet det går å overstyre timeren med knappen, det jeg mente var at det ikke går å overstyre den nye 80% innstillingen som er komt i den nye menyen på Euroleaf.
Jeg har heller ikke hatt problem med 12V batteriet enda, men så har jeg bare hatt bilen i 1,5 uke  :)
Tenkte bare på denne tråden når jeg bladde litt i manualen og leste det avsnittet om timerproblematikkken ved lengre tids tilkopling.
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA