Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zebra batteri til salgs

Startet av Gikken, fredag 05. april 2013, klokken 11:39

« forrige - neste »

Gikken

Jeg var så heldig å vinne en priskonkurranse her på forumet for noen måneder siden, og idag var den store premien - nemlig prøvekjøring av Tesla Model S! Aller først må jeg bare si tusen takk til Gunnar (Spooz) i Ferdinand Motor som gadd å gjennomføre premieringen på tross av at de ikke lenger får lov til å selge nye biler for Tesla (de får så klart levere ut biler som allerede er reservert av kjøpere). Det var raust av deg når du ikke får noen ting igjen for dette (bortsett fra litt positiv omtale her da).

Siden jeg ikke har fått med meg at noen andre i Norge har lagt ut erfaringer med å ha unger med seg i bilen tok jeg like godt med hele familien på tur.

Akkurat denne bilen er som de fleste på forumet vet en amerikansk bil tilpasset norske forhold for å få den på norske skilter. Den største utfordringen kom da jeg skulle feste bilsetene. Det sies at isofix-seter skal passe med amerikanske Latch. Jeg turte ikke herje så mye (+ dårlig tid og en litt nervøs selger som var redd for å ødelegge skinnsetene), men måtte faktisk gi opp å feste bilsetene med isofix. Har heldigvis seter som også kan brukes bare med bilbelte, så jeg fikk i hvert fall med meg ungene. Sier ikke at det IKKE er mulig å kombinere Isofix med Latch, men det virket ikke som en 100% match for meg - og jeg håper Tesla gjør seg HELT kjent med eventuelle ulikheter mellom systemene i god tid før bilene nærmer seg EU-klare (det betyr vel NÅ, det). Ellers oppleves det som veldig god plass for gjengen i baksetet uten at det merkes spesielt godt at bilen er en del bredere enn min BMW 520. Det merkes derimot veldig godt at de har lengre frem til forsetene, nesten like godt med rom som i Superben jeg hadde før BMWen.



Som dere ser digget ungene å sitte i bilen! Vindushøyden er faktisk lavere i forhold til barnas øyeposisjon enn i BMWen, slik at de fikk se mye mer ut av vinduene en hva de er vant til. Jeg hadde gledet meg til å ta de med på litt rå akslerasjon, men veiene var rett og slett svært glatte i dag, og TC jobbet som et uvær hver eneste gang jeg akslererte. Fikk aldri gjennomført en skikkelig akslerasjon uten at TC "holdt igjen", synes TC koblet seg inn overraskende tidlig og jobbet langt mer enn hva jeg er vant med (selv om jeg nok presset bilen en del hardere enn jeg gjør ved "normal" kjøring). Synes bilen oppførte seg særs eksemplarisk på veldig dårlig føre - var nesten som om bilen temmet seg selv.

I tillegg til Isofixproblematikken merket jeg at jeg rett og slett ble nervøs for ungene mens de holdt på med dørhåndtakene etter kjøringen. På førersiden holdt sønnen min hånda gjennom håndtaket mens selgeren låste bilen fra andre siden. Han fikk akkurat nappet unna hånda før den ble klemt. Hva vet vi om sensorer og muligheten for at dette kan skje? Det er noe eldre software på denne bilen - kan det ha noe å si?

Konklusjon: Ungene ble skuffa over at vi måtte tilbake for å hente fossilbilen, og det ble vel naturlig nok jeg også selv om jeg vel var litt mer innstilt på det :-) Tviler på at jeg klarer å "holde meg" til Model X er på plass enkelt og greit. Spurte kona om hun fikk mer lyst på bilen etter å ha fått en liten tur i den, noe hun svarte nei på - tror hun skjønner at vi er i ferd med å gå på en smell uavhengig av hva hun mener :-)

Å kjøre denne bilen minner meg om følelsen av å ha min første iPhone i hånda - man bare skjønner at denne bilen har potensiale til å endre hele bransjen!
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

Oreo

Tusen takk for at du deler dette med oss Gikken  :D
Artig å se at både far og barn så ut til å nyte det.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

jkirkebo

Sitat fra: Gikken på fredag 15. mars 2013, klokken 22:56
I tillegg til Isofixproblematikken merket jeg at jeg rett og slett ble nervøs for ungene mens de holdt på med dørhåndtakene etter kjøringen. På førersiden holdt sønnen min hånda gjennom håndtaket mens selgeren låste bilen fra andre siden. Han fikk akkurat nappet unna hånda før den ble klemt. Hva vet vi om sensorer og muligheten for at dette kan skje?

Man blir uansett ikke klemt hardt. Håndtakene går ikke inn med motorkraft, det er en fjær som trekker de inn. Dermed er det ikke behov for klemsensorer og slikt, og kraften er veldig begrenset.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Gikken

Godt å vite. Har noen andre prøvd isofix-seter i Latch-systemet?
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

i_expect

Klarer man å få inn tre barneseter? Ser litt trangt for trangt ut...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

Ingebrigt

Får man 3 barneseter i Leaf, og det får man med et nødskrik og valg av riktige seter, er det samme mulig i Model S.

Øyvind.h

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Gikken

Ikke sjangs til å få et sete til identisk med de vi har i hvert fall. Setestørrelsen handler vel også litt om alder på barna? Bildet Øyvind la ut er vel av barneseter for litt mindre barn? Ikke veldig god nakkestøtte for større i hvert fall. Er sikkert fullt mulig å få tak i seter som bygger litt mindre enn Cybexsetene vi kjøpte i fjor høst.

Bilen jeg kjørte får forresten privat eier neste uke, noe som vel blir den første i Norge! Grattis hvis du er her på forumet!!
Endelig fått på plass TMX-bestilling, #848 it is!

19quiz76

Mulighet for isofix er et absolutt must for min del - så manglende kompatibilitet med latch blir i så fall kansellering av ordre.

Deeeeet kjenner jeg hadde vært surt...
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

i_expect

Jeg har sett det bildet som Øyvind postet med de tre like barnesetene tidligere. Det sier litt for lite synes jeg. Jeg klarer å presse inn tre barneseter i Leafen, men det er ikke lett og må en del rikking og rigging og stønning og svette for å få det til. Og litt hard dytt i den ene døra når du lukker :-) Spørsmålet er om det er LITT lettere enn det... Men bildet som Gikken har av to barneseter bak tyder jo på at det blir litt trangt. Hvordan vil tre voksne ha det i baksetet lurer jeg også på...
Tesla model X (kjøpt 2016) og Leaf (kjøpt 2011) i familien. Ingen med forbrenningsmotor lenger... bortsett fra i traktoren og  i sjekta!

laumb

Sitat fra: i_expect på mandag 18. mars 2013, klokken 00:21. Hvordan vil tre voksne ha det i baksetet lurer jeg også på...

Det kan du finne ut her.

Sponzo


DaX

#12
Fine bilder og sjarmerende videosnutt. Dette er vel to kommende elbilsjåfører  :D
Sitat fra: Gikken på fredag 15. mars 2013, klokken 22:56
I tillegg til Isofixproblematikken merket jeg at jeg rett og slett ble nervøs for ungene mens de holdt på med dørhåndtakene etter kjøringen. På førersiden holdt sønnen min hånda gjennom håndtaket mens selgeren låste bilen fra andre siden. Han fikk akkurat nappet unna hånda før den ble klemt. Hva vet vi om sensorer og muligheten for at dette kan skje? Det er noe eldre software på denne bilen - kan det ha noe å si?
Alt av hender skal være trygge da dørhåndtaket blir trukket inn ved hjelp av en fjær. Selv de med små hender: http://www.teslamotorsclub.com/attachment.php?attachmentid=17214
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

19quiz76

Sitat fra: 19quiz76 på søndag 17. mars 2013, klokken 23:21
Mulighet for isofix er et absolutt must for min del - så manglende kompatibilitet med latch blir i så fall kansellering av ordre.

Deeeeet kjenner jeg hadde vært surt...

Svar fra Product Specialist i Oslo:

"Det vil være isofix i alle de tre baksetene."
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Neemaz

Sitat fra: 19quiz76 på lørdag 27. april 2013, klokken 11:16
Sitat fra: 19quiz76 på søndag 17. mars 2013, klokken 23:21
Mulighet for isofix er et absolutt must for min del - så manglende kompatibilitet med latch blir i så fall kansellering av ordre.

Deeeeet kjenner jeg hadde vært surt...

Svar fra Product Specialist i Oslo:

"Det vil være isofix i alle de tre baksetene."

Suverent!! Dette blir bare bedre og bedre :-). Venter spent på mitt første barn i slutten av august,  så isofix er gull. Da får vi satse på at ikke kona og tesla nedkommer samme dag

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA