Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zebra batteri til salgs

Startet av Gikken, fredag 05. april 2013, klokken 11:39

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: 19quiz76 på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:27

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:36
Vi byttet til framover-vendt når vår eldste var ca 3 år. Føler at dette er ganske passe alder.
"Føler" at jeg ikke kan la dette stå uimotsagt - se PDF i min post litt lenger opp.
Man reduserer risiko for alvorlig skade og død ved kollisjon med inntil 90%, andre som leser dette får vurdere om det å snu sitt barn er verdt denne risikoen.
Hvor i alle dager får du det tallet fra?
Av det jeg har lest meg til tidligere er det ingen påvist fare med å gå fra bakover til framover vendt for en normalt utviklet 3-åring.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

19quiz76

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:01
Sitat fra: 19quiz76 på mandag 21. oktober 2013, klokken 11:27

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 21. oktober 2013, klokken 10:36
Vi byttet til framover-vendt når vår eldste var ca 3 år. Føler at dette er ganske passe alder.
"Føler" at jeg ikke kan la dette stå uimotsagt - se PDF i min post litt lenger opp.
Man reduserer risiko for alvorlig skade og død ved kollisjon med inntil 90%, andre som leser dette får vurdere om det å snu sitt barn er verdt denne risikoen.
Hvor i alle dager får du det tallet fra?
Av det jeg har lest meg til tidligere er det ingen påvist fare med å gå fra bakover til framover vendt for en normalt utviklet 3-åring.

Husket feil, 80% er riktig i følge Trygg Trafikk og If skadeforsikring:

http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&mid=&iid=&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2F.%2FD%25C3%25A5rlig%2Bsikkerhet%2Bfor%2Bbarn%2Bi%2Bbil.b7C_wJrW5S.ips

Korriger meg gjerne hvis du kjenner til mer overbevisende tallmateriale

Edit: I radiospoten som er linket til i slutten av artikkelen sier de 90%, så det kan virke som de opererer med litt forskjellige tall. Tror uansett man kan hevde det jeg gjorde med god forankring i eksisterende forskning.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Sjøhyene

Blir jo meningsløst å argumentere med prosenter når forutsetningen som prosentene er basert på ikke har noen ting med det vi diskuterer her å gjøre. Alle prosentvise forbedringer jeg har sett sammenlikner jo enten bakovervendt med null sikring eller at de putter barn 0/1-4 i samme gruppe.

Poenget mitt er at de beste forover vendte setene er helt OK og fullt på høyde med bakovervendte for barn 3+.
Satte meg litt inn i dette temaet for ca et år siden og kom over flere tester hvor forover vendte faktisk kom ut best overall for barn i denne vektklassen.
Så tror dette er mer nyansert enn du skal ha det til. Fram til ungene mine er 3 derimot kjører vi kun bakovervendt. Der jeg har valgt å trekke streken uansett med alle pros og cons som gjelder mine barn i nåværende bil.
Kan godt hende det blir annerledes når datter #2 runder 3. Har hun ingen problemer med å sitte bakovervendt så kommer jeg selvfølgelig til å fortsette med de så lenge det lar seg gjøre.

Men uansett litt derail av tråden dette her.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kristian

Ett tips, vognen Mountain Buggy Urban Jungle passer fint nede i frunken på teslaen, riktignok må bakjulene vippes av, men det gjort i en håndvending.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

Cowboystrekk

Sitat fra: Kristian på mandag 21. oktober 2013, klokken 20:05
Ett tips, vognen Mountain Buggy Urban Jungle passer fint nede i frunken på teslaen, riktignok må bakjulene vippes av, men det gjort i en håndvending.
Seriøst? Har du testa? Isåfall ble vi 2 stykk glade foreldre her :D Trodde det bare var mountain buggy terrain som passa? Vi har OTH og ble veldig skuffa da vi leste frunk var 100 cm og urban jungle er 105 cm...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kristian

Sitat fra: taraquin på mandag 21. oktober 2013, klokken 21:47
Seriøst? Har du testa? Isåfall ble vi 2 stykk glade foreldre her :D Trodde det bare var mountain buggy terrain som passa? Vi har OTH og ble veldig skuffa da vi leste frunk var 100 cm og urban jungle er 105 cm...
Ja det er den store utgaven av Mountain Buggy. Vi var 6 i bilen på søndag, så da måtte jeg sjekke om vognen gikk i frunken, og det var ikke det minste problem. Fronthjulet klappes inn og håndtaket foldes ned så da blir fint plass.
Sort Tesla S Performance+ 2013, Nissan Leaf 2011 og Peugeot 106 El.

19quiz76

Sitat fra: Sjøhyene på mandag 21. oktober 2013, klokken 16:10
Alle prosentvise forbedringer jeg har sett sammenlikner jo enten bakovervendt med null sikring eller at de putter barn 0/1-4 i samme gruppe.
Hentet fra Tryg Trafikks nettside (http://m.tryggtrafikk.no/index.php?&action=roi&host=portal.tryggtrafikk.no&mid=&iid=&url=http%3A%2F%2Fwww.tryggtrafikk.no%2F.%2FForovervendt%2Beller%2Bbakovervendt.9UFRLK2l.ips)

"Effekt av ulike beskyttelsessytemer

Bakovervendt barnesete
90-95 %

Forovervendt barnesete/bilpute
50-60 %

Bilbelte for barn under 10 år
20-30 %

Bilbelte for voksne
50-60 %"

Altså fra 1,5-1,9 ganger tryggere med bakovervendt enn forovervendt opp til fire år, sannsynligvis nærmere 1,5 enn 1,9 for en treåring kontra 0-1 år.
Er enig i at et generelt tall på 80-90% kan virke misvisende.

Ang. tester (fra Forbrukerrådets nettsider - http://www.forbrukerradet.no/annet/tester-og-kj%C3%B8petips/produkter/8.hvorfor-f%C3%A5r-de-bakovervendte-s%C3%A5-d%C3%A5rlige-resultater):

"Bakgrunnen for at mange bakovervendte stoler har gjort det dårlig i våre tester, er først og fremst at testene har avslørt relativt stor risiko for feilbruk. Det betyr at det er fare for at foreldrene monterer setet galt, noe som kan få fatale følger ved kollisjon."

For de som er interessert i temaet ligger det mye info på www.tryggtrafikk.no og www.fortum.se - er selv ekspert på fint lite, og liker derfor å ta avgjørelser fundert på forskning og ekspertise.
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Cowboystrekk

Sitat fra: Kristian på mandag 21. oktober 2013, klokken 22:55
Sitat fra: taraquin på mandag 21. oktober 2013, klokken 21:47
Ja det er den store utgaven av Mountain Buggy. Vi var 6 i bilen på søndag, så da måtte jeg sjekke om vognen gikk i frunken, og det var ikke det minste problem. Fronthjulet klappes inn og håndtaket foldes ned så da blir fint plass.
ok. Hat kun hørt at terrain hat passa tidligere mens urban jungle var for lang...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

anton

Cybex sirona barnestol passer fantastisk til denne bilen. Helt genialt at sete enkelt vris 90 grader ved inn/utlasting. Kampanje hos BG bilrekvisita hillevåg (stavanger) til 2990. Kjempeservice og de monterte det for meg også.

Kristian O

Sitat fra: anton på fredag 01. november 2013, klokken 20:02
Cybex sirona barnestol passer fantastisk til denne bilen. Helt genialt at sete enkelt vris 90 grader ved inn/utlasting. Kampanje hos BG bilrekvisita hillevåg (stavanger) til 2990. Kjempeservice og de monterte det for meg også.

Hvordan festes den?``Forankringsseler? Kan du i så fall legge ut bilde? :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Brede

Sitat fra: Kristian O på fredag 01. november 2013, klokken 20:55
Sitat fra: anton på fredag 01. november 2013, klokken 20:02

Hvordan festes den?``Forankringsseler? Kan du i så fall legge ut bilde? :)

Fant en informativ video her:

Kristian O

Aha, isofix ja :)
Det er maks 18 kg, så da får eg forsette å vente i spenning på at nokon finn ut korleis det er med større bilstoler. Uansett vil eg finne ut dette sjøl 23.11. Da er det prøvekjøring. Gleder meg! :)
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

ebbrey

Sitat fra: JohanH på onsdag 16. oktober 2013, klokken 16:12
http://item.mobileweb.ebay.com/viewitem?itemId=150826140394

Anbefales!

Kjøpte denne.. guttungen gledet seg som bare det.. opgså var den for stor! passet ikke nedi :(
Fant ut at jeg har fått 1" istedenfor 7/8"
11/2013 - S85KW Sort/Sort 19" med alt u/barneseter

Harlex

Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

TS

Besafe IZI kidX 3 (se bakerste barnesete på bildet fra demobil på Alna tidligere i år) :

Sliter med at den delen som skal jekkes mot bilens seterygg kun treffer med nederste del, ikke hele ringen. Da blir det ikke stabilt nok.
Dette vil også resultere i at skinnet får en kraftig "bulk" som aldri vil forsvinne ..

I Avensisen var det ikke slik, så dette må skyldes vinkelen på sete vs rygg.
Barnesetet skal ikke kunne bevege seg fritt sidelengs..

Noen som har en løsning ?

rEVolusjonen startet 15. oktober 2013
Des 14 SOLGT med sorg:
Model S85 - Dolphin Grey (foliert) , sort skinn, 3.rad barneseter og Morbær tre (love it...)
Sikkerhetspakke, lyspakke, Techpakke, luft , p-sens, ..
VIN 186XX

Des 14: Bestilt 2015 model S85D - Juni 15: Solgt

Des 14: Kjører Leaf 2012 med moderat rekkeviddeangst
Konebil
Juli 2015:
Kjøpt ny 15`Outlander PHIEV Instyle+ som midlertidig bil til ny 2016 Tesla ankommer... 
(I en eller annen versjon..)

Oktober 2016: venter S90D med alt, håper på FaceLift ..

Sitering av TS sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA