Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Performance Plus

Startet av nah, torsdag 04. april 2013, klokken 20:00

« forrige - neste »

nah

Hei,

Har fått montert Eber i Miev'en, men føler ikke det er noen form for effekt av den.
Verksted som monterte den fortalte at det skulle ta 1 dag å montere den, men de brukte 1 uke (5-dager). Ikke at det har noe med saken å gjøre.

Har vært hos spesialist på Eber som sier at selve varmeren fungerer, men han måtte starte den på nytt 3-4 ganger fordi den hadde fått luft i pumpen, noe som gjorde at den ikke funket som den skulle. Dette var et resultat av 0 instruksjon på bruk fra verksted som monterte Ebern.

I følge spesialisten varmer Eber på full effekt inntil vannet har 80 grader, da går enheten over på vedlikeholdsmodus for å holde temperaturen. Eberspesialisten visste ikke når termostaten til bilens innebygde varmer slo ut, så det lurer jeg på. Hvis den kun slår av på si 90 grader er jo Eberen ikke så veldig mye poeng i..?

Instruksjonen fra de som monterte den var følgende:
Skru vifte på 3/4.
Sett varme til full.
Skru på Eber (bryter).
--
Når varm, skru varme ned til nesten grønn prikk, juster vifte.

Når den instruksjonen følges blir bilen nokså varm, men km- og batterimåler stuper også. Når man så skrur varme ned til nesten grønn blir luften som kommer ut knapt lunken.
I følge montør skal man ikke sette varme til grønn prikk, fordi da stenges et spjeld i vannkretsen som gjør at det ikke kommer noe varmt vann inn til "radiator" i kupé, stemmer dette?

Utifra min erfaring kan jeg ikke merke forskjell på varmen ei heller rekkevidden nå med Eber kontra før, jeg føler jeg har blitt lurt. Bilen er ikke varmere enn før og rekkevidden er heller dårligere...

Er det noen kloke hoder her som kan gi en skikkelig beskrivelse på hvordan best bruke Eber i bilen?

Ser frem til svar!
Nissan Leaf 2014
Lillesand

Focus

Jeg har tilsvarende opplevelse. Etter en del undersøkelser har jeg kommet til at hverken eberspracher, motorforum eller produsent har forstått hva som er problemet og hva som var ønsket å oppnå med å innstallere en diesel brenner i mieven.
Det som er innstallert er for å forrvarme bilen slik at man kommer ut til varm bil. Derfor må temperaturen settes på fuldt og vifte på 3/4. Når du starter bilen og setter temperaturen ned lukker ventilen til varmeapp.
Den eneste måten jeg kan se at dette kan fikses på er å koble fra varmeelementet slik at varmen kan stilles inn på full uten at strømforbruket øker, dette kan eventuelt kobles over en bryter inne i bilen dersom man ønsker å bruke det. Varmeinnstillingen virker på samme måte som en fosil bil med en ventil for å regulere mengden varmt vann som slipper gjennom varmeradiatoren.   
Stavanger
Buddy 2006 solgt
I-MIEV 2011 solgt
Ford Focus 2013 solgt
Zoe 2019

Ronny

el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

foxy

#3
Her er oppskriften   :)

- IKKE brukk varmereguleringen i bilen, la den ALLTID stå på grønn prikk!
- Juster bare viftehastighet og bryteren for å bestemme hvor luften skal komme ut!
- for å slå av og på eber bruker jeg bare den lille røde knappen som blinker eller mobilltelefon for fjernstyring, knappen i midkonsolen bruker jeg aldri.

Ved forvarming når jeg står ute bruker jeg innstillling "frontrute+ned" og i garasjen "-> + ned" og i begge tilfeller vifte på maks.

Justering av varmen mens man kjører skjer bare gjennom viftehastighet og retning. så for å redusere varmen setter jeg bryteren på et hakk mer mot "ned" og litt frontrute, samt vifte  litt noen hakk under maks.

Slik får du t-shirt varme i bilen uten å bruke strøm.


I-miev 2011
Asker

nah

Takk for svar!

Jeg glemte å nevne at dette er den utgaven som ikke har forvarming, altså bilen må være på for at Eber skal virke, men jeg regner ikke med at det skal ha så mye å si.

foxy jeg skal forsøke slik du forklarer og svare med resultatet.
Nissan Leaf 2014
Lillesand

nah

Heisann,

Nå er det testet, og forslaget fungerer forsåvidt. En ting jeg måtte gjøre var følgende:
Jeg slo på varmer, og lot den gå i ca 5 min. Luften var fremdeles kald da.
Jeg vred varmen fra grønn til rød, og da med en gang kom varmen ut av ventilene, når jeg så skrudde tilbake til grønn fortsatt den varme luften. Hvorfor dette skjedde vet ikke jeg. Det må være en ventil i varmekretsen som var lukket inntil jeg slo over på varmluft.

Fant en annen feil, det var at lampen som indikerer at tanken er tom ikke virket, så tanken var tom...
Nissan Leaf 2014
Lillesand

foxy

Ja det med ventiler har skjedd her og. når kona feks. begynnte å bruker varmereguleringsbryteren og satt den først på rød og så på blå mens eber går.  Etter man slo av tenning og satt bryteren på grønn før start av eber neste gang man brukte bilen, så kom det bare kald luft ut.

Løsningen var da å slå bryteren over på rød mens eber går - da får man varm luft. så slår man av eber og så biltenningen. Vri man bryteren etter det på grønn prikk og starter eber/bil neste gang kommer varm luft ut, dvs ventilene er åpne.

Lærdom: aldri rør varmebryteren.

I-miev 2011
Asker

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA