Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Foliering

Startet av timingbeltkiller, onsdag 03. april 2013, klokken 21:02

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:03
Eier antakelig ikke bilen etter 8-10 år. Antar jeg går lei etter rundt 6-7 år senest
Vilken  bruktbilpris regner du med med:
- dagens avgiftsfritak på ny elbil?
- ingen fritak på nybilen?

Avskriving pr kjørte km blir i de to tilfellene?
Alternativt avskriving definert som beløpet du må ut med for ny bil?
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Jeg vil ikke svare for Øyvind.
For mitt vedkommende er det ikke lyst på ny bil men heller for mye plunder og heft ved den gamle som gjør at jeg tenker nytt.
TMS har jo en gunstig serviceprofil med fast pris år etter år. Derfor er det sannsynlig mest lønnsomt å kjøre bilen lengst mulig. Jo mer man kjører jo biligere blir det per km.
Om det er mulig å holde bilen uten større problemer når den er eldre kommer jeg til å kjøre lenge.
Kjenner jeg norske politikkere rett er det den første og siste muligheten å kjøpe en nokså kraftig bil for en overkommelig sum- da blir det små boller neste gang for meg og ingen poeng å overhaste seg med neste bilskifte.

Øyvind.h

Sitat fra: timingbeltkiller på onsdag 13. mars 2013, klokken 21:11
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:03
Eier antakelig ikke bilen etter 8-10 år. Antar jeg går lei etter rundt 6-7 år senest
Vilken  bruktbilpris regner du med med:
- dagens avgiftsfritak på ny elbil?
- ingen fritak på nybilen?

Avskriving pr kjørte km blir i de to tilfellene?
Alternativt avskriving definert som beløpet du må ut med for ny bil?
Det er så mange usikkerhetsmomenter her at det er vanskelig å anslå nøyaktig tco for Model S over en syvårs-periode. Å regne forskjell på 6 kontra 7 år har jeg ikke gjort, og det er ikke noe jeg bryr meg nevneverdig om. Slike regnestykker kan uansett lett plukkes fra hverandre pga usikkerhetene, så en beregning man gjør i dag kan bli fullstendig irrelevant etter 3-4 år. For alt jeg vet kan det være jeg bytter ut Model S etter bare 2-3 år. Kanskje i en Model X. Eller i en elbil fra en annen produsent?

Jeg tror det vil komme mva på elbiler fra rundt 2018, men at satsen i første omgang blir lav. Full avgiftsbelegging er antakelig helt urealistisk, for regjeringen ønsker at nordmenn kjører elbiler. Tror derfor på en gradvis innføring parallelt med at det kommer nye biler på markedet, prisene på bilene faller (sett bort ifra avgifter) og salgsvolumene øker.

Innføring av mva vil løfte nybilprisene, men også bruktibilprisene. Skulle vi mot formodning få full mva, høy registreringsavgift mm på elbiler fra 2018 vil jeg antakelig beholde bilen lenge å vente på at prisen på ny elbil faller. Regner også med elbiler må betale for seg i bomringen etter hvert, men vi også her ser en differensiert prismodell hvor fossile biler betaler mye mer fordi det ikke er ønskelig at folk kjører fossilbiler.
Det billige drivstoffet er det svært vanskelig for regjeringen å gjøre noe med.

Uansett virker det som om regjeringen er på vei bort fra avgift ved kjøp av bil og over på avgift for bruk/eierskap, så det er ikke kjøpspris som bekymrer meg i fremtiden :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:20
For mitt vedkommende er det ikke lyst på ny bil men heller for mye plunder og heft ved den gamle som gjør at jeg tenker nytt.
ENIG
Sitat
TMS har jo en gunstig serviceprofil med fast pris år etter år. Derfor er det sannsynlig mest lønnsomt å kjøre bilen lengst mulig.
JA, dersom du forhåndskjøper servicene.
Gjør du det ikke, må du nok regne med prisene øker pga generell prisstigning og fordi TM sine kostnader øker når bilparken ikke lengre består utelukkende av relativt nye biler.

Ellers har nok TM sikret seg bra her. 1-årig intervall for "enkle" biler i motsetning til 2-årig for "kompliserte" og tilsvarende 20K km mot 30/computerstyrte rimer jo ikke.
Sitat
Jo mer man kjører jo biligere blir det per km.
Gjelder generelt for alle biler. Det er en betydelig kvantumrabatt på bilkjøring.
Sitat
Om det er mulig å holde bilen uten større problemer når den er eldre kommer jeg til å kjøre lenge.
Dette vet vi desverre ingen ting om.
Enkel konstruksjon tilsier JA. Bilmerket kan bety både JA og NEI - jfr biler som scorer høyt på driftssikkerhet og pålitelighet og de som gjør det motsatte (Autoindex).
Sitat
Kjenner jeg norske politikkere rett er det den første og siste muligheten å kjøpe en nokså kraftig bil for en overkommelig sum- da blir det små boller neste gang for meg og ingen poeng å overhaste seg med neste bilskifte.
ENIG
Og ut med SV og inn med Frp i regjeringa er neppe positivt for grønn politikk inklusive elbiler.
(Men klarer Frp å få H med på å skrote hele bompengegalskapen, vil alle bilister ha grunn til å juble.)
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

#4
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 14. mars 2013, klokken 07:59
Det billige drivstoffet er det svært vanskelig for regjeringen å gjøre noe med.
Det kan betales som det ble gjort med dieselen den gangen den var avgiftsfri ved pumpene:
- opprinnelig årlig fast avgift
- senere km-avgift sikret med plombert ekstra km-teller.

Sitat
Uansett virker det som om regjeringen er på vei bort fra avgift ved kjøp av bil og over på avgift for bruk/eierskap, så det er ikke kjøpspris som bekymrer meg i fremtiden :)
Vil heller si den fortsetter gammel vane med JAtakk begge deler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Desdi

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:00
Og ut med SV og inn med Frp i regjeringa er neppe positivt for grønn politikk inklusive elbiler.

Sorry, men det er ikke korrekt. Jeg er ikke medlem av Frp, men kall meg en sympatisør. Det er en myte som venstresiden gjerne vil ha folk til å tro om Frp. Men den er totalt usann.
Ingenting i deres uttalelser eller partiprogram peker den veien. Tvertimot.
Skal ikke gjøre tråden til en politisk debatt, men kunne ikke la den stå.

erlendwiborg

#6
Skal ikke starte en stor politisk debatt her. Men FrP er det partiet som har gått lengst i å garantere fordelene el-bil har utover det de andre partiene har forpliktet seg til. Siden jeg ikke er helt nøytral all den tid jeg er altiv FrP politiker legger jeg ved linken fra Stortingets behandling som beiser dette. Se på side 22, på høyre side her: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Innstillinger/Stortinget/2011-2012/inns-201112-390.pdf

jkirkebo

Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 14. mars 2013, klokken 12:30
Skal ikke starte en stor politisk debatt her. Men FrP er det partiet som har gått lengst i å garantere fordelene el-bil har utover det de andre partiene har forpliktet seg til. Siden jeg ikke er helt nøytral all den tid jeg er altiv FrP politiker legger jeg ved linken fra Stortingets behandling som beiser dette. Se på side 22, på høyre side her: http://www.stortinget.no/Global/pdf/Innstillinger/Stortinget/2011-2012/inns-201112-390.pdf

Tja, ikke helt enig her. FrP vil for eksempel fjerne fordelen elbiler har med gratis passering av bompengestajsoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erlendwiborg

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 14. mars 2013, klokken 12:40

Tja, ikke helt enig her. FrP vil for eksempel fjerne fordelen elbiler har med gratis passering av bompengestajsoner.

Ja, FrP vil fjerne bomstasjonene for alle biler og dermed blir den fordelen borte ja. Men den kompenseres ved at man vil ha lengre garanti for avgiftsfritakene elbiler har enn de øvrige partiene.

jkirkebo

Sitat fra: erlendwiborg på torsdag 14. mars 2013, klokken 12:44
Ja, FrP vil fjerne bomstasjonene for alle biler og dermed blir den fordelen borte ja. Men den kompenseres ved at man vil ha lengre garanti for avgiftsfritakene elbiler har enn de øvrige partiene.

Tja, kompenseres delvis kanskje. En som kjøper en Leaf i 2017 med hypotetisk fulle avgifter ville betalt ca. 50.000,- ekstra i avgifter med dagens avgifter på fossil- og hybridbiler. Da forutsatt prisnedgang til 200.000 kroner (ganske realistisk).

Beholder man biler i 8 år utgjør 50.000 ekstra på lånet kr. 650,- pr. måned etter rentefradrag.

Betaler man i 2017 mer enn 650,- pr. måned i bompenger vil altså FrPs forslag gjøre en fossilbil mer attraktiv i forhold til en Leaf, enn med fortsatt fritak for bompenger men med fulle avgifter på kjøp.

En trilling vil komme ennå dårligere ut, mens en Model S vil komme vesentlig bedre ut. Kollektivtrafikken vil også komme vesentlig dårligere ut. Altså minus for kollektive løsninger og små elbiler i Osloområdet, pluss for store elbiler og fossilbiler. J
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Havebigfun

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:00
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:20
Jo mer man kjører jo biligere blir det per km.
Gjelder generelt for alle biler. Det er en betydelig kvantumrabatt på bilkjøring.
Sitat
Her tenkte jeg på flatratesreviceprisene- det er vel ingen annen produsent som gir samme servicepris om du kjører 30 k eller 500k km ila de første eks 6 årene- Det blir en del slitasje i hjuloppheng og luftfjæring som koster- antakelig mer enn du betaler i flatrate.
Derfor kan TMS være den perfekte drosjen- om man vil tilbu bakseteplassen til sine kunder :o

timingbeltkiller

Sitat fra: Havebigfun på torsdag 14. mars 2013, klokken 15:33
Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:00
Sitat fra: Havebigfun på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:20
Jo mer man kjører jo biligere blir det per km.
Gjelder generelt for alle biler. Det er en betydelig kvantumrabatt på bilkjøring.
Sitat
Her tenkte jeg på flatratesreviceprisene- det er vel ingen annen produsent som gir samme servicepris om du kjører 30 k eller 500k km ila de første eks 6 årene- Det blir en del slitasje i hjuloppheng og luftfjæring som koster- antakelig mer enn du betaler i flatrate.
Til dette poenget svarte jeg slik:
"JA, dersom du forhåndskjøper servicene.
Gjør du det ikke, må du nok regne med prisene øker pga generell prisstigning og fordi TM sine kostnader øker når bilparken ikke lengre består utelukkende av relativt nye biler.

Ellers har nok TM sikret seg bra her. 1-årig intervall for "enkle" biler i motsetning til 2-årig for "kompliserte" og tilsvarende 20K km mot 30/computerstyrte rimer jo ikke."
Sitat
Derfor kan TMS være den perfekte drosjen- om man vil tilbu bakseteplassen til sine kunder :o
Har tidligere stilt spørsmålet
"Mener TM for ramme alvor en drosje som kjører 100K i året skal inn til service 5 ganger?"
uten å få noe svar.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

ok-da skjønner jeg at Tesla henter inn pengene over serviceintervallene som er rel korte :o
Det blir helt meningsløs å har 5 servicer per år om man kjører 100K- spes når man ikke skal skifte filtre og væsker- oljen i girkassa holder vel svært lenge. ???

timingbeltkiller

Til erlendwiborg
Om 4 år vet vi om denne spådommen slår til:
Frp i H-regjering kommer til å slå verdensrekorden (SV for tiden innehar) i mothårs kamelsluking.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA