Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model S, Sedan eller Kombi?

Startet av RoadRunner, onsdag 03. april 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

F1

Hei. Jeg er ny her på forumet, og tenkte det var lurt å få litt info fra dere erfarne Tesla-entusiaster, nå som el-biler ser ut til å vinne framtiden.

Vet ikke om det bør karakteriseres som "kjente feil på Model S", men jeg har sett et par Youtube-snutter av TMS som avgir overraskende mye vind og rullestøy i moderate hastigheter (70-100 km/t), selv om tak og vinduer ser ut til å være lukket.

Har aldri hatt rammeløse vinduer på mine biler før, men jeg tviler på at slike tetter så godt mot vind og rullestøy, som ordinære rammevinduer. Passer kanskje bedre i tropiske strøk, hvor man fint kan kjøre med åpne vinduer og tak.
Kan det være at støyen ikke bare kommer fra vinduene, men at det også er noe dårlig lydisolering generelt?

Noen av dere som har inntrykk av at dette er et reelt problem i TMS?

Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Øyvind.h

#16
Hei. Jeg var ute og prøvekjørte for noen timer siden. Mitt inntrykk er at lydnivået er svært lavt. Det er målt til å være omtrent likt som Porsche Panamera i motorvei-hastighet.

Lydnivået er lavere enn i min Passat (som er svært godt lydisolert i følge målinger). Det jeg har reagert på er hjulstøy når man sitter i baksetet, så jeg anbefaler de som kan å bestille hattehyllen. Slik er det dessverre i åpne biler (kombi/stasjonsvogn), men jeg som har hund må leve med dette.

EDIT: Model S ligger faktisk langt under Panamera i 70mph.
61,2db vs 64,5db for Panamera

http://www.edmunds.com/car-reviews/track-tests/porsche-panamera-gts-vs-tesla-model-s-track-test.html
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Lydnivået er ekstremt lavt.
Derimot vil du merke deg vegstøy mye mer enn i en lavt-støyende fossil nettopp fordi motorlyden i en fossil kamuflerer veldig mye av denne lyden.

Nivået på Model S er bedre enn både vår 2009 Saab og blant annet 2012 BMW 5 serie jeg har kjørt.

gbzdoc

Videokameraer justerer jo mic-lyden opp og ned hele tiden i forhold til lydnivået så man blir nok lurt av de videoene. ;)

F1

Takk. Det var beroligende å høre.
Når man sparer ca. 350 000 kr. på kjøpe TMS uten avgifter, istedenfor BMW 530 xDrive, som var planen, er det verdt enkelte irritasjonsmomenter.
Å lage en god bil, er svært vanskelig, å lage en feilfri bil, er nesten umulig, selv for de som har holdt på i hundre år. Da kan man ikke vente seg bil uten barnesykdommer fra Tesla.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Speeder

Tror ikke man skal bekymre seg for rammeløse vinduer, dette er godt utprøvd.
F.eks Toyota Celica T20 har dette(1994-1999)
   Har selv kjørt dette i årevis, ikke noe problem.

Det er nok ett større problem med universalstativ som skal klemmes i døråpningen. Tettelisten sitter jo ikke på døra som på normale biler.
Zoe 43kW

Øyvind.h

Sitat fra: Speeder på fredag 15. mars 2013, klokken 18:04
Tror ikke man skal bekymre seg for rammeløse vinduer, dette er godt utprøvd.
F.eks Toyota Celica T20 har dette(1994-1999)
   Har selv kjørt dette i årevis, ikke noe problem.

Det er nok ett større problem med universalstativ som skal klemmes i døråpningen. Tettelisten sitter jo ikke på døra som på normale biler.
Eller Celica T18? Eller Audi A7.....Listen er lang. Men jeg er blant de som er skeptisk til en klemme-løsning, så jeg tror det ikke før jeg ser det :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA