Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla Model S, Sedan eller Kombi?

Startet av RoadRunner, onsdag 03. april 2013, klokken 21:51

« forrige - neste »

RoadRunner

De fleste har vel lest om problemene med dugg, og at det blir ordnet opp i.

Med bare 2-3 biler så er det vel lite erfaringer fra norge enda, men finnes det erfaringer fra usa / canada?
Trondheim
MetroBuddy 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

Stig O

Knirkelyder i panoramataket er noe som bekymrer meg. Det har vært mange klager på dette, men ser ikke ut til at de har løst det helt. Noe smørestoff har vært brukt med hell, men hvor lenge holder det?
Ulyder i en bil er et stort irritasjons problem for meg. Audien jeg har nå er vel den beste bilen jeg har hatt i så måte. Panoramatak må jeg ha p.g.a takstativ til vindsurfebrettet jeg bruker mye.
Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Bilder
Instagram / stigtronvold

erlendwiborg

Sitat fra: Stig O på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:39
Panoramatak må jeg ha p.g.a takstativ til vindsurfebrettet jeg bruker mye.

Kan man ikke ha takstativ hvis man ikke har panoramatak??

Sponzo

Sitat fra: Stig O på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:39
Knirkelyder i panoramataket er noe som bekymrer meg. Det har vært mange klager på dette, men ser ikke ut til at de har løst det helt. Noe smørestoff har vært brukt med hell, men hvor lenge holder det?
Ulyder i en bil er et stort irritasjons problem for meg. Audien jeg har nå er vel den beste bilen jeg har hatt i så måte. Panoramatak må jeg ha p.g.a takstativ til vindsurfebrettet jeg bruker mye.

Det var ikke bra å høre at Model S også sliter med knirkelyder. Hadde en Audi A5 Coupe med pano som knirket hver gang temperaturen gikk unner -10 grader. Audi forsøkte seg også med smøring som hjalp noen uker før problemet var tilbake igjen.
Dette ble så stort et irritasjonsmoment at nåværende A5 Sportback ble bestilt uten pano.

OleJA

Sitat fra: RoadRunner på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:18
De fleste har vel lest om problemene med dugg, og at det blir ordnet opp i.

Med bare 2-3 biler så er det vel lite erfaringer fra norge enda, men finnes det erfaringer fra usa / canada?

Jeg tror knapt de modifiserte luftdysene har blitt installert på noen biler enda. Leste om noen på TMC forumet som hadde vært inne for å få disse installert, men så manglet noen av komponentene så det skar seg.

Skulle veldig gjerne fått bekreftet jeg også at fiksen virket mens det enda er vinter igjen i Canada :o
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Desdi

Sitat fra: erlendwiborg på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:44
Sitat fra: Stig O på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:39
Panoramatak må jeg ha p.g.a takstativ til vindsurfebrettet jeg bruker mye.

Kan man ikke ha takstativ hvis man ikke har panoramatak??
Stemmer det. Kun biler med pano har feste til takstativ.


erlendwiborg

Ok, synes det er rart og synd. Jeg har egentlig planlagt å droppe pano..

jkirkebo

Sitat fra: erlendwiborg på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:29
Ok, synes det er rart og synd. Jeg har egentlig planlagt å droppe pano..

Du kan bruke takstativ alikevel, men da må du ha "gamletypen" med holder som går rundt dørkarmen. Vet ikke om det er så gunstig...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erlendwiborg

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:42
Sitat fra: erlendwiborg på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:29
Ok, synes det er rart og synd. Jeg har egentlig planlagt å droppe pano..

Du kan bruke takstativ alikevel, men da må du ha "gamletypen" med holder som går rundt dørkarmen. Vet ikke om det er så gunstig...

Ok, det er ytterst skjelden jeg har behov for takstativ så jeg dropper nok pano allikevel. Men takk for hjelpen :)

flux


timingbeltkiller

Sitat fra: flux på torsdag 14. mars 2013, klokken 00:05
Høyt "standby" forbruk. Musk nevnte nå i Oslo at de fortsatt jobbet med problemet.

http://www.greencarreports.com/news/1082867_life-with-2013-tesla-model-s-the-good-the-bad-at-600-miles/page-3
"""Tesla has stubbornly stonewalled my questions about cold-weather range loss for almost a year now.
....
I wouldn't advise leaving your Model S unplugged at an airport for a couple of weeks--despite the owner's manual's assurances to the contrary."""

Er for høy passiv utladning eneste tilfellet TM lover urealistisk mye?
Hva med driftsikkerhet og slitestyrke til batteripakka?
Er batterigantien 100% mht fabrikasjonsfeil og 0% mht tap av effekt over tid?

Vi har riktignok forbrukerkjøpsloven med 5-års reklamasjonsrett.
Men i praksis opplever du ofte vrangvillige bransjer og enkeltselgere
= Forskjellen mellom å ha rett og å få rett er betydelig og til dels uoverstigelig.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Øyvind.h

#11
Sw versjon 4.3 ble sluppet for et par dager siden, og ser ut til å adressere feil visning av gjenværende rekkevidde i kulde. Sleep mode kom ikke med 4.3, men skal være på plass før leveransene begynner i Norge om 3-4 måneder. Da skal standby-last være redusert med 75-90%. Forbruket ble redusert ned til en brøkdel i en tidligere sw-versjon, men de klarte ikke levere den feilfri så de måtte rulle tilbake.

Ift. batteripakken er dette standard 18650 celler fra Panasonic, så der finnes det offisielle målinger fra Panasonic man kan sjekke ut. Rundt 75% restkapasitet etter 500 sykluser med 100% opplading og full utlading, under et hardere laderegime enn cellene i Model S utsettes for. Mtp. hvordan batteriene i Model S behandles bør man kunne regne med minst 1500-2500 fulle ladesykluser før batteriet er nede på 75% (ikke korrigert for aldring, men kulde er heldigvis en fordel mtp aldringsprosessen. Jippii.....)

Angående garanti har ikke Tesla kommet med noe info om restkapasitet foreløpig. Jeg stiller meg bak de som innstendig oppfordrer Tesla om å gi en kapasitetsgaranti, selv om jeg har såpass tillit til Panasonic at jeg ikke vil droppe et kjøp om batteriet ikke får restkapasitetsgaranti.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

OleJA

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2013, klokken 10:33
Ift. batteripakken er dette standard 18650 celler fra Panasonic, så der finnes det offisielle målinger fra Panasonic man kan sjekke ut. Rundt 75% restkapasitet etter 500 sykluser med 100% opplading og full utlading, under et hardere laderegime enn cellene i Model S utsettes for. Mtp. hvordan batteriene i Model S behandles bør man kunne regne med minst 1500-2500 fulle ladesykluser før batteriet er nede på 75%

Min første tanke var at 75% restkapasitet etter 500 sykluser hørtes dårlig ut. Gjør en imidlertid dette om til kjørte km så blir det ganske bra:
Antar en konservativt at batteriene klarer 1000 sykler siden det behandles 'snillere' i Model S, og at en klarer 300km (fortsatt konservativt) på en lading, så er dette faktisk 300.000km. Om bilen skulle begynne å skrante litt etter denne distansen så er det fullt ut akseptabelt. :D
Det jeg kanskje er mer spent på er hvordan aldring virker inn på batteriene...
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Nuvolari

Sitat fra: OleJA på fredag 15. mars 2013, klokken 10:47
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 15. mars 2013, klokken 10:33
Ift. batteripakken er dette standard 18650 celler fra Panasonic, så der finnes det offisielle målinger fra Panasonic man kan sjekke ut. Rundt 75% restkapasitet etter 500 sykluser med 100% opplading og full utlading, under et hardere laderegime enn cellene i Model S utsettes for. Mtp. hvordan batteriene i Model S behandles bør man kunne regne med minst 1500-2500 fulle ladesykluser før batteriet er nede på 75%

Min første tanke var at 75% restkapasitet etter 500 sykluser hørtes dårlig ut. Gjør en imidlertid dette om til kjørte km så blir det ganske bra:
Antar en konservativt at batteriene klarer 1000 sykler siden det behandles 'snillere' i Model S, og at en klarer 300km (fortsatt konservativt) på en lading, så er dette faktisk 300.000km. Om bilen skulle begynne å skrante litt etter denne distansen så er det fullt ut akseptabelt. :D
Det jeg kanskje er mer spent på er hvordan aldring virker inn på batteriene...

Enig i at antall ladinger ikke er noe problem. Ift en Leaf lader man jo her i snitt 1/5 så mange ladesykluser. Dersom en leaf sine batterier varer i 8 år burde tesla sitt batteri vare i 40år. Akkurat det samme som du sier.

Så vidt jeg kan forstå er det altså aldring som er det som kommer til å påvirke Telsa sine batterier i størst grad. Noen som har noen tall på hvor mye slike batterier reduseres kun utifra et aldringsperspektiv?

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

cs erlend

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:42
Sitat fra: erlendwiborg på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:29
Ok, synes det er rart og synd. Jeg har egentlig planlagt å droppe pano..

Du kan bruke takstativ alikevel, men da må du ha "gamletypen" med holder som går rundt dørkarmen. Vet ikke om det er så gunstig...

Er det bekreftet at man får takstativ med klemmer som festes i døråpning ?
Synes dette virker litt rart da MS vel har rammeløse vindu og vinduet dermed må komme i kontakt med takstativet med lekkasje som det beste resultatet (ødelagt rute som det værste).
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA