Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon i Sim City!

Startet av haakon88t, onsdag 03. april 2013, klokken 18:51

« forrige - neste »

haakon88t

Idag presset jeg bilen til det ytterste(følte jeg), ca 0 soc og ladesymbolet blinket som værst. Jeg kom meg hjem hvertfall:)

Men nå sitter jeg i bilen da. Og bilen har ikke lyst til å lade:

1 Lading starter
2 Lader som normalt i ca 5 min
3 Lading stopper
4 Jeg plugger ut kabel
5 Jeg Starter bilen, stopper og tar ut nøkkel igjen
6 Kobler til kabel igjen og ladingen starter igjen.

Denne syklusen har gjentatt seg ca 4 ganger nå..... Jævlig kjedelig. Noen tips til hva jeg kan gjøre? Eller må jeg sitte her i "evigheten"?

Jeg kan ikke kjøre med bilen nå forresten
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

haakon88t

Rettelse: Jeg kan kjøre med bilen

Fortsatt bare dritt med lading her  :-[
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

jahnarne


Go-carter

Du har gammel SW, og skal ALDRI ALDRI ALDRI kjøre den bilen ned i 0!!!  >:( 

Gen 0 biler(som du har) er kranglete med å få i gang lading når det er kaldt, eller SOC er særlig mye under 25%. Sett på lading med en gang du parkerer, så slipper du problemer.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:30
Du har gammel SW, og skal ALDRI ALDRI ALDRI kjøre den bilen ned i 0!!!  >:( 
What SW is creating the problem - PCU or BMI?
Is there a new software version?
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

Go-carter

Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:35
Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:30
Du har gammel SW, og skal ALDRI ALDRI ALDRI kjøre den bilen ned i 0!!!  >:( 
What SW is creating the problem - PCU or BMI?
Is there a new software version?

Its the old battery software. The one which makes you achieve 250km+ in one charge. Of course you can drive it to 0%, but it is absolutely not reccomended.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

BauDemo

Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:53
Sitat fra: BauDemo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:35
Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:30
Du har gammel SW, og skal ALDRI ALDRI ALDRI kjøre den bilen ned i 0!!!  >:( 
What SW is creating the problem - PCU or BMI?
Is there a new software version?
Then a SW upgrade on a BMI should prevent this type of situation, but is it possible to upgrade a SW in a BMI that is used in a Gen0/1 car?
Its the old battery software. The one which makes you achieve 250km+ in one charge. Of course you can drive it to 0%, but it is absolutely not reccomended.
laddplats? -www.uppladdning.nu
nikometer? - www.evmonitor.info

hma

Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:53
Its the old battery software. The one which makes you achieve 250km+ in one charge. Of course you can drive it to 0%, but it is absolutely not reccomended.
Which BMI-SW-version do you refer to?
The known ones are:
- v3.11.14 (180km) for gen0/1-PCU
- v3.12.12 (160km) for gen2-PCU

I've seen and tested a early version 3.10.10 on some BMI's probably used at some early prototype-cars.
I noticed this version allowed charging to +400V, which pushes the cell voltage a the upper limit, which should be considered dangerous.
I cannot imagine it's possible to get 250+km from the Zebra Z36 battery with any BMI-sw (?).

So, which BMI-sw version is 'haakon88t' running on his Think?
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Go-carter

Sitat fra: hma på torsdag 14. mars 2013, klokken 09:47
Sitat fra: Go-carter på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:53
Its the old battery software. The one which makes you achieve 250km+ in one charge. Of course you can drive it to 0%, but it is absolutely not reccomended.
Which BMI-SW-version do you refer to?
The known ones are:
- v3.11.14 (180km) for gen0/1-PCU
- v3.12.12 (160km) for gen2-PCU

I've seen and tested a early version 3.10.10 on some BMI's probably used at some early prototype-cars.
I noticed this version allowed charging to +400V, which pushes the cell voltage a the upper limit, which should be considered dangerous.
I cannot imagine it's possible to get 250+km from the Zebra Z36 battery with any BMI-sw (?).

So, which BMI-sw version is 'haakon88t' running on his Think?

I've driven haakons car for 170km, and used about 50%. But i could have driven it nicer, getting more MGP :)

Its one of The 4000-series cars.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

hma

Sitat fra: Go-carter på torsdag 14. mars 2013, klokken 10:28
I've driven haakons car for 170km, and used about 50%. But i could have driven it nicer, getting more MGP :)
Its one of The 4000-series cars.
Can you confirm its BMI-version - and its battery type? Are we talking about the Zebra Z36 battery with 76Ahr/28,2kWh capacity?
If it's an early prototype-release can the issue be that that the SOC-calibration was inaccurate?
Was the endpoint at the testdrive at a lower level compared to the startpoint?

My gen1-car with BMI v.3.11.14 SW gave me 150km on 90%DOD very gentle driving most in 65-70km/h. 1200m incline.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

haakon88t

Status:

Bilen ville lade tilslutt. Måtte sitte "barnevakt" i bilen i nesten en time før bilen ville lade på egenhånd.
Jeg kommer nok ikke til å kjøre bilen så tom igjen. Det var egentlig bare en test på om jeg klarte å komme meg frem og tilbake fra jobb uten å lade på jobb, totalt 150km med gjennomsnittsfart 80km/t.

En litt merkelig observasjon:
På jobb har vi 400V TN anlegg, og der har jeg aldri problemer med lading selv ved lav SOC. Hjemme har jeg 230V TT anlegg og der starter problemene med lading om jeg har mindre enn ca 20% SOC.
Think City 2008 (Zebra) PCU gen0 Km: 55.000 - Nytt batteri mai 2012. Jeg pendler til jobb med denne bilen 7,5mil hver vei.

Lynet

Merkelig, jeg har 400V TN på jobb og har store problemer med å få ladingen til å starte mens hjemme har jeg gammel 230V IT og har aldri problemer! Men spenningen på jobb er en anelse høyere og mistenker at det er synderen. Men det virker som at problemet øker med synkende temperatur ute.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA