Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tregt varmeapparat Nissan Leaf?

Startet av timingbeltkiller, onsdag 03. april 2013, klokken 13:14

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Er det noen som vet beløpet i Norge for 85-batteripakka?
I USA er det $12,000.

Inntil det motsatte bevises, går jeg ut fra full moms +++ i Norge med pris NOK 120.000 før det rentefrie lånet du yter TM regnes inn. Regner med 4% snittrente inkl rentesrente dersom du må inn med nytt batteri etter 5 år. 5% (renta kommer til å stige) etter 8 år = hhvis multiplisert med 1,2 og 1,4 = 144.000 og 168.000.

I dag koster ett Leaf-batteri ca 100.000. Omregnet til Tesla blir det 85/24 = 350.000
Du får altså batteriet til ca 50% av det det koster i dag.
Risikoen er batteriprisen faller enda mer + renta stiger mye sterkere + TM går konkurs i mellomtiden.
Hovedfordelen er salgsargumentet du har når/dersom du selger bilen.

BTW
Volvo opplyser SEK 100.000 for 11.2kwh batteriet til plug-in V60.
Nytt 53kwh batteri til Tesla R koster i USA $36,000 ferdig montert.
Ford US har priser på $12,000 - 15,000 for 23kwh.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

RunarBT

Det bilr vel kanskje ikkje moms, om det kjøpes "sammen med bilen"?.. eller? Samme med forhandsbetalt service?

timingbeltkiller

#2
Sitat fra: RunarBT på onsdag 13. mars 2013, klokken 15:05
Det bilr vel kanskje ikkje moms, om det kjøpes "sammen med bilen"?.. eller? Samme med forhandsbetalt service?
Tviler på fritaksreglene er formulert slik du kan putte på "løse deler" i den avgiftsfrie prisen.
Svaret på  dette får vi når de norske prisene på service, vinterhjul ++ foreligger.

Er de dollarpris X 6-7, har Tesla kalkulert de lik bilen.
Er de dollarpris X 9-10, har de beregnet moms mv.

BTW
Er det avgiftsplikt, men Tesla ikke er klar over dette, kan det hende det går noen år før myndighetene oppdager det og TM får en etterberegning + eventuelt straffetillegg.

Og du som kjøper må være klar over forhåndsbetalinger er skattemessig formue og skal oppgis som sådan. Dette er riktignok bare av praktisk betydning for de som sitter med nettoformue høyere enn minstebeløpet.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

Å forhåndsbestille en batteripakke som kan bli aktuellt om 10+år føler jeg er ganske uaktuellt pga:
1. teknologiutviklingen
2. låne bort penger uten renter ol i så mange år og risikere at de forsvinner i evt konkursmasse
3. sitter jeg med samme bil når den tiden kommer?? Inovasjonen stopper ikke her  8)
4. reduseres Teslas motivasjon å levere nye batterier på garanti når de vet at jeg har et batteri "liggende" på deres lager :o
5. Hva hvis mitt batteri holder i 20 år? :o
6. avgiftsendringer ???
7. gunstigere og bedre kompatible batteripakke fra annen leverandør ;)
++
Fordelene behøver jeg ikke liste opp- de er rel. grundig belyst 8)

Øyvind.h

Følger de prisingen av bilen/utstyr kan du regne med dollarkurs 6,2 + mva. Dvs ca 93.000,- NOK for 85kWh batteribytte.

Grunnene til at jeg ikke kommer til å forhåndsbetale batteribytte:
- Forhåndsbetaler du "må" du bytte når batteriet er mellom 8 og 10 år.
- McKinsey har i sin utredning estimert at batteriprisene om ca 8 år uansett har falt såpass at jeg ikke synes diffen ned til Teslas pris er stor nok
- Jeg tror ikke jeg ønsker å bytte batteriet etter 8 år. Bilen dekker alle mine behov selv med ned mot 70% restkapasitet. Lite tyder på at restkapasiteten vil være så lav som 70% etter 8 år og 150.000km.
- Eier antakelig ikke bilen etter 8-10 år. Antar jeg går lei etter rundt 6-7 år senest
- En liten risk for konkurs
- Vil ikke ha et 85kWh batteri om 10 år :)
- Tror ikke bruktbilprisen vil holde seg 93.000,- høyere enn en bil uten forhåndskjøpt batteri
- Batteriet er en ganske enkel konstruksjon, med standard 18650 celler. Bør komme tredjeparts leverandører av batterireparasjon/bytte mtp hvor mange biler Tesla selger.

+++
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

laumb

Diskusjon rundt TCO er flyttet hit.

Spekuleringer på prisen ved ett batteriskifte beholder vi her.

Havebigfun

http://e24.no/bil/slik-skal-elbil-batteriene-bli-bedre/20341250

say no more ;)
Når min bil trenger ny batteri om 20 år er det helt annen teknologi som gjelder 8)

F1

Sitat fra: Havebigfun på fredag 15. mars 2013, klokken 18:07
http://e24.no/bil/slik-skal-elbil-batteriene-bli-bedre/20341250

say no more ;)
Når min bil trenger ny batteri om 20 år er det helt annen teknologi som gjelder 8)

Denne teknologien viser rivende og kontinuerlig utvikling. Batteriene får lenger holdbarhet, lenger rekkevidde og ikke minst vokser salgsvolumet eksplosivt hvert år. Da går prisene ned.
Er villig til å vidde en sladd på at du får bedre batterier til en billigere penge om 8 år, når batterigarantien går ut.
Da vil leverandørene ha tjent gode penger på de som trodde prisene og batteriene ville bli uendret.
Bosted: Hagan, Akershus
Transport: Volvo S80/Toyota Yaris (butikktralle)
Model S P2567

Ingebrigt

Om man skal satse nesten 100.000 på at Tesla overlever de nærmeste 8 årene vil jeg tro at det vil være mye høyere potensiell gevinst om man investerer de pengene i TSLA, enn i en batteripakke levert i 2021 med 2013 spesifikasjoner.

ohh

Sitat fra: Ingebrigt på fredag 15. mars 2013, klokken 20:41
Om man skal satse nesten 100.000 på at Tesla overlever de nærmeste 8 årene vil jeg tro at det vil være mye høyere potensiell gevinst om man investerer de pengene i TSLA, enn i en batteripakke levert i 2021 med 2013 spesifikasjoner.
Det var en logikk jeg kunne like, og relatere meg til :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA