Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Egenimport av Leaf fra USA, erfaringer.

Startet av TorkEL10, tirsdag 02. april 2013, klokken 18:33

« forrige - neste »

TorkEL10

Kommer Tesla til å produsere en stasjonsvogn versjon av model S?
Evt. når?
Dette vil jo bli en kjempehit i Norge og kan doble antall solgte biler?
P2245

jkirkebo

Sitat fra: TorkEL10 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:08
Kommer Tesla til å produsere en stasjonsvogn versjon av model S?
Evt. når?
Dette vil jo bli en kjempehit i Norge og kan doble antall solgte biler?

Nja. De fleste kjøper jo stasjonsvogn pga. at sedanvarianten (av f.eks A6 eller BMW 5-serie) har dårlig og upraktisk bagasjeplass. Model S er derimot en kombi med mer bagasjeplass enn både A6 og 5-serie i stasjonsvognutførelse samt STOR åpning inn til bagasjerommet. Derfor gjelder ikke bagasjeplassargumentet.

Da gjenstår muligheten til å frakte store, firkantede bokser som hundebur for store hunder, ny komfyr osv.  Hvor viktig det er vet jeg ikke.

Jeg tror nok en evt. cabriolet ville vært sterkere prioritert av Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: TorkEL10 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:08
Kommer Tesla til å produsere en stasjonsvogn versjon av model S?
Evt. når?
Dette vil jo bli en kjempehit i Norge og kan doble antall solgte biler?

Det enkle svaret er vel "nei", men du kan jo ringe de og spørre. Model X har bedre plass om det ønskes.

JohanH

#3
Lov å drømme da... :)




El Electrico

Både A6, passat,  5serie og for å ikke nevne E-klasse  stasjonsvognutførelser er overlegen Model S når det gjelder bagasje plass bak særlig når det gjelder praktisk Bruk! Det gjelder alle hatchback Utgaver. Jeg har også lest at Model S sine seter bak ikke kan legges ned helt flat?






Havebigfun

Med tilladingen til TMS må det gjøres noe strukturellt med bilen før det er meningsfullt med stasjonsvogn.
Jeg tror det blir TMX og senere videreutviklede/nye modeler som dekker behovet for "varetransport"

JohanH

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:53
Både A6, passat,  5serie og for å ikke nevne E-klasse  stasjonsvognutførelser er overlegen Model S når det gjelder bagasje plass bak særlig når det gjelder praktisk Bruk! Det gjelder alle hatchback Utgaver. Jeg har også lest at Model S sine seter bak ikke kan legges ned helt flat?

Jo, men de legger seg ikke helt i nivå med gulvet i bagasjen uten det blir et litet "step" som er upraktisk hvis man skal skyve store tingt dypt inn.

El Electrico

Det jeg mente Johan. Det må være en designfeil!

DaX

#8
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:18
Jeg tror nok en evt. cabriolet ville vært sterkere prioritert av Tesla.
SitatOur business plan, boiled down to its simplest expression, was to build a low- volume/high-price car (Roadster) as a proof of both the technical and commercial concept, to then use that credibility to launch a ground-up mid-volume/mid-priced sedan (Model S) to show that EVs can indeed be superior to conventional ICE competitors, and then to launch a high-volume/low-price EV (Gen III) to illustrate that great EVs are available to all.
http://www.teslamotors.com/no_NO/blog/early-repayment-tesla%E2%80%99s-atvm-loan

Tror nok det blir nærmere golf enn cabriolet.
Let's imagine we're in the early 1900s, there are no paved roads, no gas stations, and you've just been introduced to the Model T. What do you think? It sure is difficult to travel as far as you can by horse and buggy. Food for the horse is everywhere and the bumpy roads aren't a problem. So, do you dismiss the T as a folly? Many did. Some recognized it for not merely what it was (which by existing standards was pretty slick), but what it could be. So, when the next revolution in transportation begins, will you recognize it?
Konnerud, Drammen

laumb

Tror det er en måte å øke plassen på. De hadde kanskje ikke mer plass under setene - og ville nok ikke ofte plass til et høyere gulv bak.


Øyvind.h

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:53
Både A6, passat,  5serie og for å ikke nevne E-klasse  stasjonsvognutførelser er overlegen Model S når det gjelder bagasje plass bak særlig når det gjelder praktisk Bruk!
Helt enig. Bagasjeplassen i Model S er god, men stasjonsvogn er helt klart å foretrekke over kombikupe. Mye mer praktisk med skikkelig stasjonsvogn, selv om kombikupe riktignok er mer praktisk enn sedan. Jeg har sett bagasjekapasiteten i Model s, og den er ikke imponerende selv om den teoretisk har plass til mer enn min Passat.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

JohanH

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:58
Det jeg mente Johan. Det må være en designfeil!

Vel, som laumb sier, de kunne ha hevet gulvet i bagasjerommet slik at det kom i nivå med seteryggene da de var nede, men da mister du 6-8 cm høyde i bagasjerommet (og jeg tenker at 98% av tiden kjører du med baksetene oppe). Det andre alternativet (å senke bakre seterekka enda mer) går ikke, da ville du sittet alt for lavt og hatt knærna oppe i ansiktet (jeg opplever at gulvet bak allerede er relativt høyt oppe i forhold til sittehøydenen).

El Electrico

Vel alternativet hadde vel Vært å heve høyden på taket,  da kunne man fått både flat gulv og gitt personer over 1,85 mulighet å sitte i baksetet avslappet. Men det hadde vel gått på bekostning av ytre linjer.

jkirkebo

Sitat fra: El Electrico på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:53
Både A6, passat,  5serie og for å ikke nevne E-klasse  stasjonsvognutførelser er overlegen Model S når det gjelder bagasje plass bak særlig når det gjelder praktisk Bruk! Det gjelder alle hatchback Utgaver. Jeg har også lest at Model S sine seter bak ikke kan legges ned helt flat?

Personlig blåser jeg i hvor bagasjeplassen er så lenge jeg får med meg det jeg skal. Bagger med klær passer f.eks glimrende foran. Jeg har aldri meg meg digre kolli, men ganske mye til sammen. F.eks på den planlagte turen til Nordkapp sommeren 2014 trenger jeg mye bagasjeplass. Bl.a blir det nok å pakke ned ganske mye campingutstyr, grill, gasskokeapparater, elektrisk 50L kjøleboks og klær for 3 uker...

I liter er MS overlegen både A6 og BMW 5-serie stv. og omtrent lik med MB E-klasse stv. Det er det som er viktig for meg. Folk med stor hund har antageligvis andre prioriteringer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

De skrå baklukene til dagens stasjonsvogner stjeler så mye verdifull plass at de knapt fortjener å bli rubrisert som sådan. Takke meg til Volvo 245-typen med loddrett bak.

Riktignok har vi fått SUVer med den ideelle kassefasongen. Men til gjengjeld er de altfor høye. 

I USA har folk en sedan og en pickup. I Europa en stasjonsvogn. Tydelig Tesla tenker US og ikke EU.


Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA