Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Celter, tirsdag 02. april 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

Celter

Jeg er rimelig grønn når det gjelder hva som trengs av ladekapasitet til Model S. Er det noen kyndige som kan skrive en kortfattet forklaring på dette?
Som jeg forstår det kan man dra opptil 3520W fra en 220 V/ 16 amp. kontakt. Det vil si at å lade batteriet til Model S vil ta ca: 85000/3520 = 24 timer. Det er jo i lengste laget. Men hva med trefaseladning? Vil det gå mye fortere?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

petersv

Håper du mener "Lading 101" ;)

jkirkebo

Sitat fra: Celter på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:02
Jeg er rimelig grønn når det gjelder hva som trengs av ladekapasitet til Model S. Er det noen kyndige som kan skrive en kortfattet forklaring på dette?
Som jeg forstår det kan man dra opptil 3520W fra en 220 V/ 16 amp. kontakt. Det vil si at å lade batteriet til Model S vil ta ca: 85000/3520 = 24 timer. Det er jo i lengste laget. Men hva med trefaseladning? Vil det gå mye fortere?

Ja, trefase 230V vil gå 1,73 ganger så fort som enfase, trefase 400V vil gå 3 ganger så fort. Da ved samme strømstyrke.

Selv planlegger jeg å bruke 3x25A 230V, det gir ladeeffekt på 25*230*1,73=~10kW og ladetid på ca. 9 timer fra tom til full (ved 90% ladeeffektivitet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nuvolari

Sitat fra: Celter på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:02
Jeg er rimelig grønn når det gjelder hva som trengs av ladekapasitet til Model S. Er det noen kyndige som kan skrive en kortfattet forklaring på dette?
Som jeg forstår det kan man dra opptil 3520W fra en 220 V/ 16 amp. kontakt. Det vil si at å lade batteriet til Model S vil ta ca: 85000/3520 = 24 timer. Det er jo i lengste laget. Men hva med trefaseladning? Vil det gå mye fortere?

Husk at du ikke trenger å lade battereiet fra 0-100% hver dag. Det er kun når du har vært på langtur og skal ut på ny langtur mindre enn 24t senere at du trenger høy strøm kapasitet.

For de fleste tror jeg 1 fase 16A holder i lange baner.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

Celter

Sitat fra: petersv på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:15
Håper du mener "Lading 101" ;)

Ja, men med den kanonkula som Model S er, kunne man kanskje kalle det ladning ;)

jkirkebo: Takk for presist svar !
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Bent

Som tommelfingerregel kan du regne med å få i underkant av 15km ekstra rekkevidde inn på batteriet for hver time bilen er plugget inn i et vanlig 230V/16A-uttak.

Så må du spørre deg hvor mye du skal kjøre på en vanlig dag. Hvis du forutsetter at bilen står i ro i garasjen i 10 timer hver natt så kommer det ca 150km inn på batteriet over natta. Kjører du jevnt over mer enn 150km hver dag? I så fall bør du kanskje vurdere å installere et kraftigere strømuttak så du får litt kjappere lading. Hvis du derimot bare unntaksvis kjører over 150km på en dag så vil 230V/16A antagelig være godt nok for ditt bruk.
Tesla Roadster, 25Mm

fredag

Sitat fra: Celter på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:02
Jeg er rimelig grønn når det gjelder hva som trengs av ladekapasitet til Model S. Er det noen kyndige som kan skrive en kortfattet forklaring på dette?
Som jeg forstår det kan man dra opptil 3520W fra en 220 V/ 16 amp. kontakt. Det vil si at å lade batteriet til Model S vil ta ca: 85000/3520 = 24 timer. Det er jo i lengste laget. Men hva med trefaseladning? Vil det gå mye fortere?

Det har lekket noe info om at lading fra tomt på en 230V 16A enfase kurs vil ta 34t med den mobile ladekabelen, eller 28t med type2-kabel mot en type2 ladestasjon.

I teorien skal lading på 230V trefase gå ca 1,7x fortere (tror jeg) enn 230V enfase på samme strømstyrke (samme antall ampere). 400V trefase gir 2x raskere lading enn 230V trefase på samme strømstyrke.

400V trefase er europeisk standard. 230V trefase er norsk/albansk standard. Desverre er det ofte umulig å få oppgradert strøminntaket til et hus fra 230V til 400V, hvis det ikke tilfeldigvis finnes 400V i området.

Jeg satser på 230V 32A trefase i garasjen. Det skulle gi en 10-11kwh, eller fullading av batteriet fra tomt på 8-9t. Håper jeg.

Men merk at det er enda ikke endelig bekreftet nøyaktig helt hva Tesla kommer til å støtte for den særnorske 230V trefase-standarden. Tallene som Elon Musk oppga på Alnabru for ladehastighet på norsk 230V trefas virket feil på meg, mulig han ikke skjønte spørsmålet.

I praksis tror jeg egentlig ikke man nødvendigvis trenger allverdens ladehastighet. Hvis du kjører 100km en dag, så vil en 230V 16A enfas kurs fint lade opp batteriet igjen over natten. Når det er sagt, så tror jeg det er lurt å sette opp en type2 ladestasjon i garasjen fremfor en stikkontakt.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

jkirkebo

Sitat fra: fredag på tirsdag 12. mars 2013, klokken 16:47
Det har lekket noe info om at lading fra tomt på en 230V 16A enfase kurs vil ta 34t med den mobile ladekabelen, eller 28t med type2-kabel mot en type2 ladestasjon.

Det betyr nok at de har begrenset strømtrekket til 13A med schuko-adapteren. Det kan man antageligvis enkelt omgå ved å sette på 16A enfase CEE-adapter og deretter bruke en CEE-schuko-overgang.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Husk at ladetid er bestemt av hvor mye du kjører, og ikke av batterikapasiteten.
For de fleste med "normale kjørelengder" er dette uproblematisk.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cato76

Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???
:+1: Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

laumb

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Det vet vi ikke enda - Tesla har ikke presentert spesifikasjonene enda.

Men, helt utvi fra hva du allerede har av kurser og last øvrig i boligen kan du potensielt ta ut så mye som 22kw for å tilfredsstille dobbeltlader.

Harlex

Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Tja... Fordi om det står 400V på sikringen trenger det ikke være 400V system. Jeg har identisk sikring og har 230V system. Det er vel slik at sikringen takler opptil 400V
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

jkirkebo

Sitat fra: Harlex på onsdag 13. mars 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Tja... Fordi om det står 400V på sikringen trenger det ikke være 400V system. Jeg har identisk sikring og har 230V system. Det er vel slik at sikringen takler opptil 400V

Jepp. Måten å se det på er hvor mange poler hovedsikringen har. 230V har 2 eller 3 (L1,L2 og der det er trefase, L3) mens 400V har 4 (L1,L2,L3 og N).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

laumb

Sitat fra: Harlex på onsdag 13. mars 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Tja... Fordi om det står 400V på sikringen trenger det ikke være 400V system. Jeg har identisk sikring og har 230V system. Det er vel slik at sikringen takler opptil 400V

Det er nok tatt ut 230V til det øvrige anlegget - slik at det fungerer i samsvar med elektroustyret du kobler til.
Kjøkkenradioen din takler nok ikke 3-fase 400V, så da tar de ut faser for å levere den 230V. Så vidt jeg ser har denne sikringen 4 faser som støtter dette.

Har du f.eks. en platetopp som støtter 400V 3-fase, så går det nok fint å koble den til med det.

ohh

Har vi fått en endelig bekreftelse på hvorvidt 230V 3-fas støtten kommer til å gjelde både IT og TN nettet?

Jeg har fått en kontaktperson jeg kan sende mail til i Tesla vedr nettopp dette. Han vil ta det opp med dev teamet. Da jeg ikke er særlig dyktig på de ulike strømstandardene, kan noen gi meg en enkel (les: kort) beskrivelse på enkelsk som forklarer forskjellen mellom de 2? Jeg vil i så tilfelle bruke den i mailen jeg sender. Thanks :)
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA