Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Batteriutviklingen

Startet av Celter, tirsdag 02. april 2013, klokken 12:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:01
Har vi fått en endelig bekreftelse på hvorvidt 230V 3-fas støtten kommer til å gjelde både IT og TN nettet?

Høh? Det gir ingen mening i å si at 230V trefase er støttet og så ikke støtte IT. Klart du kan få 230V trefase (stjerne) fra TN-nett men da har du også 400V tilgjengelig (delta-koblet). Spesifikk støtte for 230V trefase bør altså bety at IT-nett er støttet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arv

IT-nett [rediger]

IT-nett (Isolated Terra) er en nett-type der transformatorens nullpunkt ikke er jordet, men er beskyttet med et gnistgap (disneuter) mellom nullpunkt og jord. Dette er det vanligste nettet i Norge, unntatt på Sørvestlandet hvor TN-nett er mest vanlig. Spenningen mellom fasene er på 230V og det fremføres ingen null-leder. Energien taes ut mellom de tre fasene. Tåler "første jordfeil" uten at systemet bryter sammen. Derfor er systemet vanlig på sykehus for å opprettholde strøm til livsviktige apparat selv ved jordfeil.
TT-nett [rediger]

Et TT-nett (Terra Terra) er lik et IT-nett med den vesentlige forskjellen at transformatorens nullpunkt er jordet. TT-nett finnes i Agderfylkene og noen andre steder langs vestkysten av landet. Karmøy, Bokn, Tysvær, Sveio, Vindafjord og Bergen har en del TT-nett, men dette er ikke et vanlig nettsystem i Norge.
TN-nett [rediger]

I resten av Europa er TN-nett (Terra Neutral) med 400V fasespenning enerådende. Her fremføres PEN-leder fra trafo til forbrukerens første fordeling (sikringskap). Her splittes PEN-lederen opp i PE-leder (Protective Earth) eller jordleder og N-leder (Neutral). Energien kan taes ut både mellom de tre fasene (400V) og mellom hver av fasene og N-leder (230V).
Nettypen kalles da TN-C-S nett hvor C angir at PEN-lederen frem til første fordeling er en kombinert leder (Combined). S angir at PEN-leren er delt (Separated) fra første fordeling. TN-nett benyttes nå i nær sagt alle nye utbygginger i Norge. En del eldre IT-nett bygges også om til TN-nett.
Varianter av TN-nett er TN-C og TN-S.
En fordel med TN-nett er at det på grunn av høyere hovedspenning (400V) er mulig å levere høyere effekt på samme kabeltverrsnitt enn det man kan i IT- eller TT-nett hvor hovedspenningen vanligvis er 230V. Installasjonen blir derfor mer økonomisk. Ulemper ved TN-nett i forhold til IT- eller TT-nett er at spenningen ved berøring av en faseleder er høyere, og derfor farligere. Det er også en fare for å få spenninger på opp til 400V i 230V-stikkontakter dersom det skulle oppstå brudd på N-leder.
ARV
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

ohh

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:11
Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:01
Har vi fått en endelig bekreftelse på hvorvidt 230V 3-fas støtten kommer til å gjelde både IT og TN nettet?

Høh? Det gir ingen mening i å si at 230V trefase er støttet og så ikke støtte IT. Klart du kan få 230V trefase (stjerne) fra TN-nett men da har du også 400V tilgjengelig (delta-koblet). Spesifikk støtte for 230V trefase bør altså bety at IT-nett er støttet.
Som sagt har jeg ikke mye peiling på strøm... :-[

Vil svaret ditt si at det er 100% sikkert at IT-nettet mange av oss har her på berget er/blir supportert av Tesla?
Tesla Model S Sig P85+ (solgt)
Tesla Model S 85D (Solgt)
Tesla Model X P90DL (P100DL)
Reservasjon Model 3

jkirkebo

Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:41
Som sagt har jeg ikke mye peiling på strøm... :-[

Vil svaret ditt si at det er 100% sikkert at IT-nettet mange av oss har her på berget er/blir supportert av Tesla?

Ingenting er 100% sikkert, men i følge det dokumentet som ble lekket tidligere er 230V IT trefase støttet. Uttalelser fra forskjellige personer i Tesla-systemet tyder på det samme. Men for 100% bekreftelse må vi vente på offisielle EU-spesifikasjoner fra Tesla.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:11
Klart du kan få 230V trefase (stjerne) fra TN-nett men da har du også 400V tilgjengelig (delta-koblet).
Feil, de som er tilknyttet et 230V TN (ikke så vanlig) har ikke 400V tilgjenglig.
Det vanlige i Norge er 230V IT og vanligere etter hvert 400V TN som er EU anbefalte system for boligdistribusjon.
For enfas kurser og utstyr leverer begge systemer 230V, slik at for at praktist talt alt utstyr en har hjemme er dette fult ut kompatibelt og har ingen betydning for andre enn elektrikkeren. Det er først når en kommer til trefas utstyr at det er vesentlige ulikheter. (motorer, store elektriske varmtvannbeholdere, ol).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Harlex på onsdag 13. mars 2013, klokken 13:23
Sitat fra: Cato76 på tirsdag 12. mars 2013, klokken 22:09
Jeg har denne sikringen på hovedstrømmen inn på huset. Står 400V og 3X50 Amp. Hvilke muligheter har jeg da til å legge opp til ladestrøm for min kommende TMS?  ???

Tja... Fordi om det står 400V på sikringen trenger det ikke være 400V system. Jeg har identisk sikring og har 230V system. Det er vel slik at sikringen takler opptil 400V
Bildet viste en 4 polet sikring altså 3 faser + N. dvs. at mellom hver av Faseledningene og N har en 230V for alle vanlige enfas kurser, og mellom de 3 faseledningene har en 400V. Så fremt en ikke har noe trefas utstyr er alle kurssikringene 1 faskurser 230V. Men det er altså så framt det er plass i sikringskapet mulig å sette inn en 4 polet sikring for et uttak til en Tesla kontakt (Rød industri 5 polet eller Mennekes).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mars 2013, klokken 15:39
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:11
Klart du kan få 230V trefase (stjerne) fra TN-nett men da har du også 400V tilgjengelig (delta-koblet).
Feil, de som er tilknyttet et 230V TN (ikke så vanlig) har ikke 400V tilgjenglig.

Ja, men da har du vel 230V delta-koblet. Jeg skrev 230V stjerne TN og da må det nødvendigvis være 400V tilgjengelig mellom fasene?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mars 2013, klokken 16:02
Bildet viste en 4 polet sikring altså 3 faser + N. dvs. at mellom hver av Faseledningene og N har en 230V for alle vanlige enfas kurser, og mellom de 3 faseledningene har en 400V. Så fremt en ikke har noe trefas utstyr er alle kurssikringene 1 faskurser 230V. Men det er altså så framt det er plass i sikringskapet mulig å sette inn en 4 polet sikring for et uttak til en Tesla kontakt (Rød industri 5 polet eller Mennekes).

Ah. Jeg så ikke bildet fordi jeg kun leser forumet via "nyeste innlegg". Irriterende at bilder da ikke kommer med...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Griffel

#23
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 16:13
Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mars 2013, klokken 15:39
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:11
Klart du kan få 230V trefase (stjerne) fra TN-nett men da har du også 400V tilgjengelig (delta-koblet).
Feil, de som er tilknyttet et 230V TN (ikke så vanlig) har ikke 400V tilgjenglig.

Ja, men da har du vel 230V delta-koblet. Jeg skrev 230V stjerne TN og da må det nødvendigvis være 400V tilgjengelig mellom fasene?
Nei enkelte steder i dette landet er 230V fase/fase med jordet 0 punkt. (TT), omdøpt til TN. Vanlige distribusjonstransformatorer er stjernekoblet, men 0 punktet er ikke direkte jordet men koblet via en overspennings avleder. De mister da den fordelen IT installasjonen har (hadde) ved at anlegget kan leve med en enkel jordfeil. (Der en har 230V TN (TT) benytter en ikke mulighet til å ta ut 127V enfas kurser, men 0 punktet er et eket 0 punkt. Motordrifter (invertere) og likerettere kan ha glede av dette)

TN anlegg er derfor ikke tillatt f.eks i sykehus, og heller ikke så vanlig i industrianlegg.

I boligområder regnes det som mindre kritisk at strømmen forsvinner en liten stund, derfor er er 400V TN valgt som distribusjonsform for å spare peneger på distribusjonsnettet.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Elmo

Sitat fra: ohh på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:41
Vil svaret ditt si at det er 100% sikkert at IT-nettet mange av oss har her på berget er/blir supportert av Tesla?
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 13. mars 2013, klokken 14:55
Ingenting er 100% sikkert

Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Rio

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:28
Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.

Hvorfor? Det kan jo gjøres med enten vid tillatt inngangsspenning, eller annen smart "switching", ev. forskjellige kabler.

Hadde man hatt 3 uavhengige 230 V ladere, så kunne man på enkelt vis koblet dem enten i stjerne for 400 V TN eller i delta for 230 V IT.

Men selv en enkel lader som kan ta 230 - 400 V kan jo ta begge.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Elmo

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:28
Det eneste som er rimelig sikkert, er at en og samme bil ikke vil støtte både 400v TN 3-fas og 230v IT 3-fas slik noen har fablet om.
Sitat fra: Rio på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:34
Hvorfor? Det kan jo gjøres med enten vid tillatt inngangsspenning, eller annen smart "switching", ev. forskjellige kabler.

Hadde man hatt 3 uavhengige 230 V ladere, så kunne man på enkelt vis koblet dem enten i stjerne for 400 V TN eller i delta for 230 V IT.
Du klarer ikke å kable både for TN og IT på en gang, den ene tilkoblingen fører til kortsluttning i den andre, så en eller annen "smart switching" måtte i så fall til ja, og hvorfor skulle de gidde å lage det ??

Selv med 3 uavhengige 230 V ladere vil du måtte kable om bilen, eller ha  en eller annen "smart switching" for å ytte fra den TN til IT

Sitat fra: Rio på onsdag 13. mars 2013, klokken 22:34
Men selv en enkel lader som kan ta 230 - 400 V kan jo ta begge.
Det er enkelt - ja, men det er en helt annen sak.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:04
Du klarer ikke å kable både for TN og IT på en gang, den ene tilkoblingen fører til kortsluttning i den andre, så en eller annen "smart switching" måtte i så fall til ja, og hvorfor skulle de gidde å lage det ??

Du kan da fint bruke delta-kobling på begge to inn på likeretteren? Du vil få 1,73x så høy spenning ut med TN, men det er da ikke noe problem om laderen er laget for det. Den amerikanske utgaven tar 90-265V, da kan vel EU-utgaven isteden takle 190-440V for eksempel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: Elmo på onsdag 13. mars 2013, klokken 23:04
Du klarer ikke å kable både for TN og IT på en gang, den ene tilkoblingen fører til kortsluttning i den andre, så en eller annen "smart switching" måtte i så fall til ja, og hvorfor skulle de gidde å lage det ??

Selv med 3 uavhengige 230 V ladere vil du måtte kable om bilen, eller ha  en eller annen "smart switching" for å ytte fra den TN til IT


Neida, det finnes "motorreléer" som veksler mellom delta og stjerne, for å justere effekten inn i motoren. Kan bruke akkurat den samme.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Griffel

#29
Saken er at denne laderen som er designet for EU standard som et minstekrav må kunne håndterer 400V 3-fas lading (TN) og 230V 1-fas. Dette er det en lover når en sier at den er tilpasset Europa standarden for 3 fas-lading.
("og kan ta alle typer strøm" som en enkelt kan si til en forsamling)
Kan den mer er dette en bonus, og jeg vil bli gledelig overrasket. Umulig er det ikke men det er mange snubletråder her som kan være vanskelig å se.
Dette er ikke helt vanlige omske eller induktive laster som enkelt hånteres med stjerne trekant vender, men styrte lierettere som ikke uten videre trekker en sinus strøm fra nettet, og hvor det kreves filterkretser.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA