Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tilvalg og videresalgsverdi

Startet av Marius-H, mandag 01. april 2013, klokken 23:18

« forrige - neste »

Blip

Jeg tør ikke undervurdere evnen til tyske produsenter... Jeg antar at de har det nødvendige apparatet til å snu temmelig kjapt. Teknologisk er det ikke vanskelig å lage en batteridrevet langdistanse-passat. Jeg tror det henger mer på viljen og (mis-)troen på markedet...

Uansett går min vurdering på om jeg gidder å binde opp over 30k penger i enda et år når det kun er snakk om noen ukers forskjell i leveringstid (ref. Model S).


  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd

Elmo

Sitat fra: Griffel på onsdag 13. mars 2013, klokken 17:11
Kanske en reprise på at Amerikanske produsenter i sin tid ikke så på VW som noen trussel!
GM direktør:"Nobody will ever want to by one of this"



Den digresjon, men en av VW reklamene i USA sa
"Makes you driveway and house look bigger" ;D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

PerBear

Sitat fra: Blip på onsdag 13. mars 2013, klokken 20:15
Jeg tør ikke undervurdere evnen til tyske produsenter...
...Jeg tror det henger mer på viljen og (mis-)troen på markedet...

Jeg tror det er to viktige grunner til at tyskerne ikke gjør dette ennå:
1) Foreløpig vil de tjene mest på å ikke tilby konkurrerende produkt.
Dersom de gjør det setter de godkjent stempelet på Tesla som en premiumbilprodusent på linje med VW, BMW og DB. Da kan mange av bilkundene som i dag hater/ignorerer elbiler få øynene opp for at dette er fremtiden. Da vil konservative kunder som foreløpig er i flertall begynne å vurdere Tesla seriøst ved nybilkjøp.

2) De vil ikke lansere en konkurrerende elbil uten å nøyaktig kjenne model X. Det er store kostnader involvert i å utvikle en ny bil og for å få sukesess må bilen være minst like bra eller så må den være mye billigere enn konkurrenten. Derfor tror jeg ikke andre merker tør komme på banen før model X sine spesifikasjoner er tilgjengelig. Det blir for dyrt å komme med noe som er nesten like bra.

Men de kan jo forsøke å kuppe showet fra Model X dersom de lanserer rett før, slik det skjedde når Fiat lanserte X1/9, men det er en annen historie... 
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

Lanber

Noen her som husker Renault Sports Spider?

Den kom på markedet bare kort tid før Lotus Elise. Ironisk nok ble chassiet til begge bygd av Hydro i Danmark.

Mitt poeng er, når Elisen kom som en billigere bil og et kvantesprang i teknologi så var Spideren død. 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA