Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla aksjer

Startet av el-fanboy, mandag 01. april 2013, klokken 16:26

« forrige - neste »

el-fanboy

VG skriver i dagens leder om Tesla Model S. Lett indignerte skriver de at "[Fredric Hauge] mener åpenbart at det ikke skal stå på tid og penger når vi skal redde miljøet. Ventetiden på bilen som koster godt over en halv million er ett år."

Nå ser jeg sjelden på VG som en etterrettelig nyhetskilde, men det er mange, dessverre, som gjør det. Sist jeg sjekket var ventetiden på bilen som starter på 446600 ca syv måneder. Det er synd VG driver desinformasjon og negativ publisitet på denne måten.
Oslo. BH Emotion 29er, LEAF 2012 & TMS P #1964 VIN#16788, LEVERT september 2013 :D

Epleskreller

Skriv til dem og informer høfflig om at biler som bestilles nå kan forventes i oktober. Var det ikke det de sa på eventen?

Det er ikke noe nytt at journalister roter med detaljer
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

laumb

Forventer at med en liten korreksjonsmail til dem, så kommer det en liten, nesten bortgjemt beklagelse i en senere utgave. Helt normalt.

timingbeltkiller

Sitat fra: laumb på mandag 11. mars 2013, klokken 20:34
Forventer at med en liten korreksjonsmail til dem, så kommer det en liten, nesten bortgjemt beklagelse i en senere utgave. Helt normalt.
Tror jeg også.

Å tie ihjel misvisende avisartikler er oftest lurere enn å sende motsvar.
For da er dagens overskrifter glemt i morgen uten større skade skjedd. I motsatt fall virvles opp en masse støv og mange sitter igjen med negativt inntrykk "ingen røyk uten ild". Jfr her NYT og den famøse prøve-langturen.

Men hovedsaken er vel "miljøvennlighet".
Og her burde avisen gjøre ops på ingen biler er miljøvennlige, men noen er mindre miljøskadelige enn andre. Elbiler er mindre skadelige enn fossilbiler. Men store biler er mer skadelige enn små. Det gjelder også elbiler. Derfor kan du trygt si Tesla som miljøsinke kommer i kategori med fossilbiler et par hakk ned - muligens helt ned til Golf.

Men fossilbiler i klassen  Polo og selvsagt enda mindre biler ligger nok bedre an enn Tesla.
Det samme gjør selvsagt elbiler i Leaf-klassen og  mindre.

Og det er (langt) mindre miljøskadelig å sykle eller ta toget fra Asker/Sandvika til Oslo enn å kjøre selv den aller minste elbilen.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

laumb

Halvfullt/halvtomt glass problematikken her.

Jeg sier mer miljøvennlig og mindre miljøvennlig, du bruker fiendeordet. Begge deler må være lov.

Forøvrig, har TS fyrt av en mail til VG?

Lanber

Nå har vel stengt tatt VG sitt på det tørre vedr leveringstid da det er estimert at bil bestilt idag skal leveres i oktober.  Med trykk på estimert.
Renault estimerte levering 8 november når jeg bestilte Kangoo ZE første dagen det ble åpnet for bestilling august i fjor, men selger sa de betandig kom før tida. 20 november fikk jeg beskjed at levering var flyttet til 1 mars. Jeg sa da opp kontrakten.

Det er høgt opp og langt frem til oktober, hvem som har fått biler da får tiden vise.

StianB

Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...

Stian
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

JohanH

Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...

Stian

... Skal ingen av dem puste mens de kjører i din bil eller?

StianB

Sitat fra: JohanH på mandag 11. mars 2013, klokken 23:34
Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...

Stian

... Skal ingen av dem puste mens de kjører i din bil eller?
Vel det er mer forbruket som er ca 16g co2
Think city 2+2 2011 esp, bas, a/c og varme i frontruten.
Tesla model S, 5+2 uten varme i frontruten :-)

JohanH

Sitat fra: StianB på tirsdag 12. mars 2013, klokken 00:00
Sitat fra: JohanH på mandag 11. mars 2013, klokken 23:34
Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...

Stian

... Skal ingen av dem puste mens de kjører i din bil eller?
Vel det er mer forbruket som er ca 16g co2

Jeg skønte det. Mitt poeng er at et menneske som sitter stille i en bil og puster (men ikke sykkler) produserer også CO2, kanskje ikke like mye per tidsenhet som i aktivitet men en del.

Øyvind.h

#10
Sitat fra: timingbeltkiller på mandag 11. mars 2013, klokken 21:02
Sitat fra: laumb på mandag 11. mars 2013, klokken 20:34
Forventer at med en liten korreksjonsmail til dem, så kommer det en liten, nesten bortgjemt beklagelse i en senere utgave. Helt normalt.
Tror jeg også.

Å tie ihjel misvisende avisartikler er oftest lurere enn å sende motsvar.
For da er dagens overskrifter glemt i morgen uten større skade skjedd. I motsatt fall virvles opp en masse støv og mange sitter igjen med negativt inntrykk "ingen røyk uten ild". Jfr her NYT og den famøse prøve-langturen.
NYT artikkelen er strengt talt et dårlig eksempel ettersom NYTs artikkel ble ettertrykkelig smadret av CNBC og CNN (førstnevnte kjørte sågar "reklame" for Tesla en hel morgen/formiddag). Oppmerksomheten rundt Tesla i sosiale medier skjøt i været, og merkekjennskapet er det rimelig å anta at økte betraktelig.

Men jeg er enig i at det normalt ikke er noe poeng å gi seg i kast med folk som har fordommer, for de vil da bare jakte på andre negative vinklinger.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Havebigfun

Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...

Stian
Det var en interessant diskusjon- Kanskje vi skal lage en tråd for hva en ekte miljforkjemper i TMS skal ha på menyen.
Fotavtrykket blir liten når man spiser alger og plankton- du får CO2 verdien sikker på godt under 10 gr/km- en biff er neppe kompatibel med et lite fotavtrykk ;)

Griffel

Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...
Stian
Jeg vil tro at syklisten kjører på Bio drivstoff.
(Forhåpentlig ikke for mye etanol).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

JohanH

Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:56
Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...
Stian
Jeg vil tro at syklisten kjører på Bio drivstoff.
(Forhåpentlig ikke for mye etanol).

Om mye av det syklisten spiser er produsert slik det aller meste mat (ikke bare kjøtt men også korn og grønnsaker) så har det gått med industrielt produsert fôr og/eller kunstgjødsel, som i sin tur er produsert ved bruk av en god del - ja akkurat, FOSSILE HYDROKARBONER (olje, naturgass).

Griffel

#14
Sitat fra: JohanH på tirsdag 12. mars 2013, klokken 19:17
Sitat fra: Griffel på tirsdag 12. mars 2013, klokken 18:56
Sitat fra: StianB på mandag 11. mars 2013, klokken 22:54
Miljø kan diskuteres både med sykling og gåing.  :D

les f.eks. følgende rapport: http://www.ecf.com/wp-content/uploads/ECF_CO2_WEB.pdf

da ser man at med gjennomsnitt miks av europeisk mat så slipper 1 syklist ut 16 gram co2 per km... så om jeg stapper 5 - 7 personer i teslaen...
Stian
Jeg vil tro at syklisten kjører på Bio drivstoff.
(Forhåpentlig ikke for mye etanol).

Om mye av det syklisten spiser er produsert slik det aller meste mat (ikke bare kjøtt men også korn og grønnsaker) så har det gått med industrielt produsert fôr og/eller kunstgjødsel, som i sin tur er produsert ved bruk av en god del - ja akkurat, FOSSILE HYDROKARBONER (olje, naturgass).
Da får en gjøre slik en gjør med strømmen til alle elbiler, grønnvaske via et opprinnelsessertifikat.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA