Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Luftfjæring

Startet av glaserud, lørdag 30. mars 2013, klokken 13:57

« forrige - neste »

glaserud

Sitat fra: thorstein på søndag 10. mars 2013, klokken 19:14
Mulig ikke rett tråd, men likevel: ble forbikjørt av en ny Porsche carerra 4 dørs, så den sammen med en Mb 220 ca 2000 mod virket 1/3 større (++ nesten dobbelt så stor) noen som har visualisert størrelsen på MS?? Har ikke sett den live ...

Lager rett tråd, jeg. :)

Jeg har en Audi A6 Avant nå, og Model S er 4 cm lengre, 10 cm bredere og 1 cm lavere. Samlet sett, når man står og ser på de side ved side, så er Model S *diger*, og A6en plutselig blitt litt puslete. Og A6en er i utgangspunktet ikke noen liten bil, det heller.
P85+, Pearl white, 21" Grey, Black leather. Alt unntatt barneseter.
Innlegg kan ikke gjengis utenfor forumet elbilforum.no uten eksplisitt godkjennelse.

Bruto Maccaroni

Sammenliknet med to forskjellige relativt store biler:

Model S vs V70:

8,1 cm bredere (2187mm vs 2106mm, med speil ut)
15,3 cm lenger (4976mm vs 4823mm)
11,2 cm lavere (1435mm vs 1547mm)

Model S vs Porche Panamera:

25,6 cm bredere (2187mm vs 1931mm)
0,6 cm lenger (4976mm vs 4970mm)
1,7 cm høyere (1435mm vs 1418mm)
Model S, P#2317 Vin:168xx
Reservert 30.12.12 I produksjon 20.09, Ferdig 01.10 Levert: 12.11
S85KW Perlehvit/Sort 19"
2007 Prius

PeGe

I vedlagt dokument er TMS sammenlignet med et utvalg andre biler.
#2482 VIN:(19928) Oslo
Svart P85, 19", svart skinn, carbon - ikke dobbeltlader, vinter, sikkerhet, ekstra seter

Pitter fra Madla

De store ytre mål er faktisk største ankepunkt for om jeg skal kjøpe eller ei.
P223/RN017580/VIN15137/EL22956
Lykkelig eier siden 28. august 2013

Jimpec

Jeg kjører også A6 Avant (2010) modell og er ikke helt med på at A6 blir puslete i forhold. Jeg var faktisk litt skuffet over at Tesla ikke var større (jeg så ikke på målene først). Hadde forestilt meg noe nærmere Panamera i størrelse.
Ifht bagasjeromsplass så vil Tesla være A6 ganske overlegen mener jeg. Bare det lille rommet i brønnen bak gjør stor forskjell med hensyn til praktisk lastekapasitet.
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

laumb

Sitat fra: Jimpec på mandag 11. mars 2013, klokken 11:26
Jeg kjører også A6 Avant (2010) modell og er ikke helt med på at A6 blir puslete i forhold. Jeg var faktisk litt skuffet over at Tesla ikke var større (jeg så ikke på målene først). Hadde forestilt meg noe nærmere Panamera i størrelse.
Ifht bagasjeromsplass så vil Tesla være A6 ganske overlegen mener jeg. Bare det lille rommet i brønnen bak gjør stor forskjell med hensyn til praktisk lastekapasitet.


Den er større; Lengre, bredere og tyngre enn Panamera. ;-)

Jimpec

Jeg skjønte jeg kunne komme til å bli tatt på den.. ;-)
Min vurdering er mer utifra følelser og fremtoning.

Jeg legger meg flat ifht tallenes tale på dette..
2015 Model S P85D
X - 2013 Model S P85+

laumb

Sant, sant - og jeg skjønner hva du mener.
Formene på Panamera ser mer "oppblåst" og "svulmende" ut - slik at bilen ruver mye mer i landskapet.
Litt som en Range Rover Evoque mot en Ford Kuga. Ikke så veldig stor forskjell på dem - men RR'n ser ut som en gigant i forhold.

Celter

Sitat fra: Bruto Maccaroni på søndag 10. mars 2013, klokken 20:38
Sammenliknet med to forskjellige relativt store biler:


Model S vs Porche Panamera:

25,6 cm bredere (2187mm vs 1931mm)


Dette stemmer nok ikke. Panamera er 211 uten speil. Da er den bredere enn MS.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Zanka

Rett skal være rett, i Wikipedia står det at bredden på Panamera er 1931mm, regner med at dette er uten speil. Inkl. Speil er den nok også smalere enn Model S

http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Panamera
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

Chlangum

Sitat fra: per.reidar@oerke.net på mandag 11. mars 2013, klokken 09:58
De store ytre mål er faktisk største ankepunkt for om jeg skal kjøpe eller ei.

Kjører en Silverado til daglig så det beskymrer meg ikke  ;D
Bredde 1 951mm u/speil
Lengde 5 417mm
Høyde 1 854mm

Skal ble en bra oppgradering å gå fra en gammel pick up til Tesla Model S
Og med 4x4 en svingradius på en fotballbane  :o
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Harlex

I forhold til størrelse. Hadde jeg foreksempel bodd i Sør-Frankrike hadde jeg nok stusset med de ekstremt smale/trange parkeringsplassene de tilbyr der... Men her i Norge? Kun tøft og ekstremt praktisk og komfortabelt.
Model s 90D Hvit perlemor 2017
VW Golf GTE 2016
BMW 320 DAT BSR 2005
Suzuki GSX 1400 2008
Suzuki GSF 600 2003

Celter

Sitat fra: Zanka på mandag 11. mars 2013, klokken 19:42
Rett skal være rett, i Wikipedia står det at bredden på Panamera er 1931mm, regner med at dette er uten speil. Inkl. Speil er den nok også smalere enn Model S

http://en.wikipedia.org/wiki/Porsche_Panamera

Ja, rett skal være rett. Hvis Wikipedia har rett har Porsche selv tatt feil. De oppgir bredden til 82,3 inch. w/o mirrors.
http://www.porsche.com/usa/models/panamera/panamera-4s/featuresandspecs/
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Oreo

I fare for a dra denne tråden litt OT, men jeg klarer ikke la være.
Synes det er interessant å sammenlinge Model S med andre biler, og har gjort meg noen tanker rundt dette.
Utfordringen ligger i at Model S har så mange positive sider at en må sammenligne på forskjellige kriteria. Derfor mener jeg en kan sammenligne Model S med opptil flere biler basert på hvilke behov og/eller situasjon en bruker den i.

Størrelse:
Her er vel høyde, bredde, lengde greie sammenligningsgrunnlag og nevnt ovenfor. Sikkert fler biler som kan sammenlignes. Kom gjerne med eksempler på biler som er like høye, eller like brede, like lange.
Mitt forslag: 5-serie, A6, E-klasse, Lexus GS450h

Design:
Her synes jeg TMS er mest lik en blanding av Jaguar XF og Audi A7, med en snev av Aston Martin i seg. "Grillen" er litt kunstig da den egenglig ikke trenger denne, men likevel prøver å fremstå som en tradisjonell bil. Greit nok, hva ville alternetive vært?

Plass:
Her er jo TMS overlegen alle naturlige sammenlignbare biler. MB E-klasse st.v. kanskje kommer nærmest, Skoda Superb, eller MVP'er? En må huske at en ikke kan laste så høyt (en uting forresten!) i TMS som f.eks. i en Chrysler Voyager, VW Transporter.

Kjøreegenskaper:
Vel, dette er vel den vanskeligste delen da det ikke finnes noen direkte konkurent/sammenlignbar bil.
De som likevel kommer nærmest er etter min mening hybrider i samme størresle, da de har mulighet for et høyt dreiemoment fra start.
Da har vi BMW 5-serie "Active Hybrid" eller hva de kaller det. Lexus GS450h, som jeg hatt hatt gleden av a prøvekjøre selv. Lexusen har samelet 350hk og en akselerasjon på 5,9sek 0-100km/t.
MB S-klasse har vel et forsøk på en hybridutgave, uten at jeg vet så mye om den. Andre merker kommer vel saaaakte og usikkert etter??
Kjøreegenskaper kan en strengt tatt også dele opp i underkategorier:
Kjøring i by (fordel TMS)
Kjøring på landevei ~100km/ (fordel TMS)
Kjøring på lukket bane (?)
Kjøring i 200+km/t på Autobahn (fordel klassiske autobahn lokomotiv)

Andre konkurenter som er blitt nevnt, diskuterbar forsåvidt, er Porsche Panamera, og jeg vet ikke om jeg tør nevne Aston Martin Rapide(?), Maserati Quartoporte(?)

Premium følelse:
Det er ikke til å stikke under en stol at TMS er en smule lavere representert på utstyrsnivå og komfort om en sammenligner med det ypperste av tyske toppmodeller, MEN de tyske såkalte premiummerkene har også sine budsjettmodeller. Som Tesla selv sier skal de konkurere mot 5-serie og E-klasse, og jeg ser dermed bort ifra 7-serie, S-klasse osv. Skal en oppgradere en 5'er/A6/E til en rimelig heftig utgave, koster det fort en halv Tesla. Derfor vil jeg si TMS er ca midt på treet, med en smule usikkerhet da jeg ennå ikke har hatt mulighet til å oppleve bilen.

Pris:
Denne kategorien er høyst variabel fra land til land. Både mtp. elbilintensiver samt eksisterende avgiftsnivå på fossiler OG fossilt brennstoff. Jeg har ihvertfall gjort meg den tanken om Tesla lykkes i USA, så har de alle forutsetninger for å lykkes i andre land, kanskje med unntak av Venezuela og Saudi Arabia o.l. land hvor bensin nesten er gratis.
Biler å sammenligne seg med i Norge: Dyre Passater, "billige" 5-serier...
Biler å sammenligne seg med i USA: BMW M5, MB E63 AMG(?) (for Perf./Sign utgaver)....

Vel dette er nå de tanker jeg har gjort meg og det finnes sikkert flere biler jeg har glemt i farten. Kom gjerne med innspill angående poeng/kriterier eller biler jeg har utelatt.
Sør-Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13
Tesla Model X, 100D 17.12.2017

Havebigfun

Sitat fra: Oreo på tirsdag 12. mars 2013, klokken 13:16
Størrelse:
Her er vel høyde, bredde, lengde greie sammenligningsgrunnlag og nevnt ovenfor. Sikkert fler biler som kan sammenlignes. Kom gjerne med eksempler på biler som er like høye, eller like brede, like lange.
Mitt forslag: 5-serie, A6, E-klasse, Lexus GS450h
Jeg tror bagasjekapasiteten til TMS har noen begrensninger i forhold ti stasjonsvognene det er snakk om her, spes E-klasse  som du kan transportere en std vaskemaskin med. Tilladningen overstiger TMS med ca 300 kg- husker jeg rett. TMS har ikke nok til 7 rel store personer + bagasje - husker jeg rett ca 480 kg (-75kg for sjåffør)
Vi kan spørre Gunnar Birkenfeldt hva hans TMS har for en tilladning?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA