Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Total kost ved eierskap på Model S Vs. billigere småbil.

Startet av Olemann, lørdag 30. mars 2013, klokken 10:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 24. mars 2013, klokken 17:39
Ellers er erfaringen min at Shuko fungerer greit opp til 14A slik som de klassiske bilene uten kladd drar, men det blir lett varmt når en trekker 16A, og samtidig drar vekten av en kladd på støpselet. Det fører til skader både stikk og støpsel, med smitteeffekt, slik at en ender opp med mye skadd materiell. Disse skadene har aksellerert etter at kladdene kom på markedet, og det er helt klart at kombinasjonen vekt og stor strøm på et shuko stikk ikke er bra. Om det er vekten av kladden eller strømmen som er værst vites ikke, men jeg tror faktisk at det er den fysiske belastningen som gir dårlig kontakt, som så gir varme, som så gir dårligere kontakt, som så gir mer varme, som så i værste fall fører til nedsmeltning/brann.

Derfor er det dumt at EU-reglene tilsier maks 30cm fra støpsel til kladd. Min ombygde Nissan 16A ladekabel har 1,5m ledning fra støpsel til kladd, noe som gjør at kladden ligger pent og pyntelig på bakken. En mye mer hensiktsmessig løsning, og jeg kan ikke se at det har noen sikkerhetsmessige ulemper av betydning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. mars 2013, klokken 20:05
Derfor er det dumt at EU-reglene tilsier maks 30cm fra støpsel til kladd. Min ombygde Nissan 16A ladekabel har 1,5m ledning fra støpsel til kladd, noe som gjør at kladden ligger pent og pyntelig på bakken. En mye mer hensiktsmessig løsning, og jeg kan ikke se at det har noen sikkerhetsmessige ulemper av betydning.

Her er den godkjente måten å løse dette på, hvis man er flink med knuter:

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

BE

#18
Sitat fra: Olemann på lørdag 23. mars 2013, klokken 21:32

Hei!

Har enda ikke fått kjøpt meg en, så fortsatt interessert om noen skulle ha en 16 A lader (med eller uten kladd) til salgs!

Mvh Ole
Jeg har en original 16A kabel kjøpt hos Motorforum Stavanger (Mitsubishi). Kvittering medfølger. Fremstår tilnærmet som ny!
Selges kr 4500,- + eventuell frakt.

Edit: 16A kabelen er solgt.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

elektrolux

Den måten å henge opp kladden burde stått i brukermanualen til bilen.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Tror det stod i den norske kort-utgaven som fulgte med fra Mitsubishi til i-Mieven.

(Tror ikke det var på Leafen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA